تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802495475




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روياي «آي مكس» در سينماي ايران محقق مي‌شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: روياي «آي مكس» در سينماي ايران محقق مي‌شود؟
«آي مكس» چيست؟ اين سيستم نمايش چه ويژگي‌هايي دارد؟ چه تعداد سالن «آي مكس» در دنيا وجود دارد؟ آيا سينماي ايران هم ممكن است روزي مجهز به سالن «آي مكس» شود؟

سينماي آي مكس در آمستردام

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «آي مكس» يك فرمت تصويري خاص فيلم و مجموعه‌اي از وسايل و تجهيزات پخش فيلم هستند كه يك شركت كانادايي به نام IMAX طراحي و معرفي كرده است.

اين روش نسبت به فيلم‌هاي سينمايي معمولي، امكان نمايش تصاوير بزرگ‌تر و با روزوليشن بسيار بالا را فراهم مي‌كند، در بعضي موارد فيلم‌هاي سينمايي معمولي براي نمايش در سينماهاي مجهز به «آي مكس»، به فرمت آي مكس تبديل مي‌شوند اما در سالهاي اخير، فيلم‌هاي زيادي از همان ابتدا با اين فرمت، فيلمبرداري شده‌اند.

اهميت فعاليت‌هاي آي مكس تا حدي چشمگير بود كه اين شركت در سال ۱۹۹۷ موفق به دريافت جايزه اسكار موفقيت علمي و تكنيكي شد.

اما اين سيستم نمايش چه ويژگي‌هايي دارد؟ پرده‌هاي به كار گرفته شده در سالن‌هاي «آي مكس» به مراتب بزرگتر از پرده‌هاي سينماي معمولي است. اندازه استاندارد براي پرده يك سالن سينماي «آي مكس» ۲۲متر درازا و ۱۶٫۱ متر پهنا دارد اما اين اندازه مي‌تواند از اين هم بزرگتر باشد. در حال حاضر بزرگترين پرده آي مكس در سيدني استراليا قرار دارد. اين پرده ۳۵٫۷۳ متر درازا و ۲۹٫۴۲ متر پهنا و مساحتي برابر ۱۰۱۵ متر مربع دارد.

ماده استفاده شده در ساخت اين پرده، «وينيل» با روكش رنگ نقره‌اي است. صفحه‌هاي آي مكس با قوسي خاص براي افزايش حداكثري ميدان ديد تك‌تك بينندگان طراحي شده‌اند و موقعيت مكاني صفحه براي رسيدن به اين منظور به‌دقت محاسبه شده‌ است.

در بيشتر سالن‌هاي آي مكس اين صفحه‌ها از ديوار تا ديوار و از سقف تا كف كشيده مي‌شوند. دليل استفاده از رنگ نقره‌اي، به حداكثر رساندن قطب‌بندي نور و درخشندگي در آن است، در واقع اين رنگ بشدت نور را انعكاس مي‌دهد.

عمليات اعمال رنگ روي صفحه‌ها توسط روبات انجام مي‌گيرد تا رنگ به صورت كاملا يكنواخت پرده را بپوشاند. انتخاب اين مواد با دقت بسيار و براي دستيابي به ۳۰ درصد قابليت انعكاس در يك صفحه نيمكره‌اي صورت گرفته‌ است. همچنين اين پرده‌ها داراي ميليون‌ها روزنه ريز هستند تا در تقابل با صوت قرار نگيرند و صدا به راحتي در آنها جريان داشته باشد. بالا بودن وضوح تصاوير اين امكان را به وجود مي‌آورد كه بيننده بتواند در فاصله بسيار نزديكي از پرده سينما قرار بگيرد. همچنين صندلي‌ها نيز داراي شيب ملايم هستند تا بيننده كاملا به صفحه مسلط باشد.

سينماي آي مكس در آمستردام

در سالن‌هاي سينماي آي مكس براي بوجود آوردن صدايي رسا و گيرا از تكنيك آكوستيك استفاده مي‌كنند تا صدايي دقيق و واقعي را به بيننده ارائه دهد به صورتي كه تماشاگر قادر باشد با افتادن يك سوزن، صدا و حتي محل فرود آن را تشخيص دهد. از اين رو براي انجام محاسبات طراحي اين سيستم‌هاي صوتي از مدل شبيه‌سازي كامپيوتري اين سالن‌ها استفاده مي‌كنند و رفتار و پژواك صدا را در برخورد با سقف، ديوارها و بسياري از عوامل ديگر مي‌سنجند. اين طراحي دقيق به بيننده اين امكان را مي‌دهد كه بدون توجه به مكان خود، صدايي كامل را بشنود.

تا سپتامبر سال ۲۰۱2 سالن‌هاي «آي مكس» در دنيا تعداد 697 اعلام شده است كه در 52 كشور قرار دارند كه بيشتر آنها در آمريكاي شمالي و كشورهايي چون انگلستان، استراليا، هند، فيليپين، بلغارستان، فرانسه و اسپانيا واقع شده‌اند.

چرا ايران مجهز به سالن نمايش آي مكس نمي‌شود؟ اين سوالي است كه مجيد مسچي مديرسينما شهر كه مسئوليت ساخت و تجهيز سينماهاي كشور را بر عهده‌ دارد، اينگونه به ايسنا پاسخ مي‌دهد: «آي مكس» يك شركت كانادايي، آمريكايي است و تجهيزاتش را نمي‌فروشد بلكه بايد به صورت اماني گرفت و نسخه‌ي آي مكس فيلم را نيز اين شركت تهيه مي‌كند و درآمدش هم از فروش بليت اين سالن‌ها است.

وي ادامه داد: اينكه بخواهد سالن آي مكسي ساخته شود با تشخيص اين شركت است و ميزان مخاطب و رقم بليت مبناي اوليه‌ي آنها قرار دارد و ترجيح مي‌دهند سالن‌هايشان را در شهرهاي پر توريست بسازند. اينكه بخواهيم در كشورمان اين سالن را داشته باشيم بستگي به نظر شركت آي مكس دارد. بايد توجه داشت سينماهاي آي مكس در دنيا با بحران مالي مواجه هستند و آي مكس جزو شركت‌هاي پردرآمد و پرسود محسوب نمي‌شود و احتمال اينكه در كشور ما چنين سالني داشته باشيم، بسيار بعيد است.

مسچي خاطرنشان كرد: نياز اوليه سالن بزرگ و پرده بسيار بزرگي است و يكبار مقدمات ساخت چنين سالني توسط شهرداري فراهم شد كه به نتيجه نرسيد.

سينماي آي مكس در آمستردام

چه فيلم هايي مي‌توانند در سالن آي مكس به روي پرده بروند؟ هم امكان تبديل فيلم‌هاي معمولي به آي مكس وجود دارد و هم آثاري هستند كه با دوربين آي مكس توليد مي‌شوند.

دوربين‌هاي آي مكس داراي ۲ لنز هستند كه به صورت افقي در كنار يكديگر و به فاصله ۵/۲ اينچي از يكديگر قرار گرفته‌اند. اين ميزان در واقع متوسط فاصله‌اي است كه بين ۲ چشم انسان قرار دارد. هنگام فيلمبرداري ۲ حلقه مجزا (براي چشم راست و چپ) تصاوير را به صورت همزمان تهيه مي‌شود. با اين شيوه، با پخش همزمان فيلم‌ها توسط پروژكتور، بيننده تصوري سه‌بعدي از تصاوير خواهد داشت. در اين سينماها براي ايجاد تصوير بهتر، از عينك‌هاي ويژه‌اي استفاده مي‌شود تا تصوير مخصوص هر چشم را به صورت مستقل به بيننده منتقل كند.

از ميان فيلم‌هايي كه به شيوه آي مكس توليد شده‌اند مي‌توان به «بچه ببر»، «ديو و دلبر»، «شير شاه»، «ماتريكس»، «مرد عنكبوتي»، «هري پاتر»، «شواليه تاريكي» و «عطش مبارزه» اشاره كرد.

اين امكان هم وجود دارد كه فيلم هاي سه بعدي معمولي به فرمت آي مكس سه بعدي تبديل شوند. «آواتار» ،« داستان اسباب بازي ۳ » و «ترنسفورمرز» از جمله فيلمهايي بودند كه كه فيلم‌برداري شان به صورت سه بعدي بوده و بعدا به «آي مكس» سه بعدي تبديل شده‌اند.

سينماي آي مكس در آمستردام

سينماي آي مكس در آمستردام

سينماي آي مكس در آمستردام

سينماي آي مكس در آمستردام

گزارش از مسعود نجفي خبرنگار ايسنا.

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن