تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803045864




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هم تار به نام ايران ثبت مي‌شود، هم چوگان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: هم تار به نام ايران ثبت مي‌شود، هم چوگان
شيوه اي كه مي توان در پيش گرفت اين است كه آثاري كه مدنظرمان است را با استفاده از سهميه ساليانه مان ثبت كنيم و ساير موارد را در قالب پرونده مشترك با ديگر كشورها به ثبت برسانيم و از سهميه ايشان بهره ببريم.
رييس پژوهشكده مردم‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: نه تنها مي‌توان ميراث ناملموس ثبت شده به نام ديگر كشورها در يونسكو را به نام ايران ثبت كرد، بلكه مي‌توان از امتياز ديگر كشورها نيز براي ثبت آثار بيشتري كه ايران نيز در آنها حضور داشته باشد، بهره برد و نبايد به هيچ عنوان نگران بود.

به گزارش «تابناك»، آذربايجان پس از ثبت جنجالي تار به نام خودچوگان كه ورزشي تماماً ايراني است را به نام خود ثبت كرد؛ خبري كه پس لرزهايش هنوز قابل احساس است و همچنان با نقدهايي همراه مي‌شود اما با فروكش كردن فضاي انتقادي نسبت به اين ماجرا كه بخشي از آنها چندان دقيق نبود و صرفاً از احساس نگراني نسبت به سرقت ميراث فرهنگي نشات مي گرفت، متخصصان حاضر در هشتمين اجلاس ساليانه يونسكو كه به ميزباني آذربايجان برگزار مي‌شد، اطلاعات كاملاً متفاوتي درباره آنچه در اين رويداد رخ داده، بيان مي كنند.

دكتر يدالله پرمون رئيس مركز مطالعات منطقه‌اي پاسداري از ميراث فرهنگي ناملموس در آسياي غربي و مركزي تحت نظارت يونسكو كه يكي از اعضاي ارشد هيات ايراني حاضر در اجلاس يونسكو بود، درباره آنچه در آذربايجان رخ داد، در گفت و گو با خبرنگار «تابناك» ابتدا به ماموريتي كه براي هيات ايراني در نظر گرفته شده بود، اشاره كرد و در اين باره گفت: در اجلاس آذربايجان چهار ماموريت داشتيم. نخست پيگيري مسئله چوگان با توجه به دغدغه هايي بود كه در داخل كشور در اين باره مطرح شده بود. موضوع دوم پيگيري طب سنتي ايراني بود، مسئله سوم اجلاس دوم مراكز يونسكو در سطح جهان بود كه برگزاركننده اش مركز ما بود و در ماموريت چهارم نيز رايزني درباره ميراث فرهنكي ناملموس بود.

عضو هيات ايراني اعزامي به اجلاس جهاني يونسكو در اين باره تاكيد كرد: در همان ابتداي ورود رايزني هاي ما با خانم سيسيل دوول مسئول دبيرخانه يونسكو در حوزه ميراث فرهنگي ناملموس و و آقاي فرانك پروشان معاون اين دبيرخانه و همچنين برخي از معاونشان آغاز شد و در اين نشست كه هيات ايران نيز متقابلاً حضور داشت، درباره دغدغه هاي ايران و راه هاي برون رفت از چالش‌ها گفت و گو كرديم و طرقي نيز در اين زمينه پيش كشيده شد.

وي تاكيد كرد: حجم فعاليت هاي صورت پذيرفته توسط هيات ايراني بسيار وسيع بود و متاسفانه تنها بخش كوچكي از آن كه مربوط به چوگان بود، به صورت ناقص انعكاس پيدا كرد كه بنده تمركزم را بر توضيح مفصل‌تر بر آن مي‌گذارم. (بازشناسي شيوه ثبت ميراث ناملموس به نشست ديگري محول شد) آنچه مسلم است، عنوان ثبت شده براي پرونده ي چوگان آذربايجان، «چوغان، يك بازي سنتي با اسب قرباغ» بود كه ما در بررسي دريافتيم، پيشنهاد آذربايجان دو اشكال عمده دارد.

پرمون اين اشكالات را چنين تشريح كرد: اشكال نخست عنوان پرونده «چوغان» آذربايجان بود كه طوري انتخاب شده بود كه اصلاً مي توانست اين گونه تعبير شود كه چوگان از ابتدا براي منطقه قرباغ آذربايجان است. اشكال دوم فيلم ده دقيقه‌اي بود كه مي بايست همراه پرونده باشد و در گفتار تركي فيلم كه با زيرنويس انگليسي همخواني نداشت، از اصطلاحات مجعولي كه تماميت ارزي ايران را به چالش كشيده بود و البته فدراسيون چوگان كشورمان نيز اعتراضاتي درباره قدمت و ريشه ايراني اين بازي داشت كه طبيعتاً كشوري با اين عمر كم نمي تواند ادعاي چنين بازي پرسابقه اي را داشته باشدكه البته به هرحال اين مباحث نظير قدمت در چهارچوب هاي كنوني يونكسو براي ثبت مطرح نيست.

وي ادامه داد: در روز نخست اجلاس نامه اعتراض ايران براي دبيركل يونسكو پيرامون ثبت چوگان نيز ارائه شد و اعتراض كشور ما منتشر و ميان اعضاي يونسكو توزيع شد تا اعضاء ذهنيت لازم را نسبت به مسئله بيابند. از همان صبح روز نخست رايزني هاي ديگري نيز صورت پذيرفت كه شخصاً حدود ده ديدار داشتم و از آن جمله، مذاكره با هيات آذربايجان بود. ظهر همان روز آقاي ابوالفضل قارايف وزير فرهنگ آذربايجان، آنار كريم اف سرپرست نمايندگي آذربايجان در يونسكو و همچنين معاون وزير فرهنگ آذربايجان از سوي آذربايجان و از سوي ايران، بنده، آقاي مجيدي سفير ايران در يونسكو، آقاي صدرخواه نماينده سفير ايران در آذربايجان و آقاي مرتضي رضوانفر معاون پژوهشي سازمان ميراث فرهنگ حضور داشتند.

پرمون درباره آنچه در اين نشست گذشت گفت: در جريان اين جلسه مواضع و دغدغه هاي ايران پيرامون پرونده چوگان مطرح شد و سپس آقاي قارايف به ما اطمينان داد كه منظور آذربايجان ثبت چوگان به عنوان رشته اي كه خاستگاه اصلي اش آذربايجان بوده و تنها متعلق به آذربايجان، نيست و تنها از حق كنوانسيون 2003 براي ثبت عنصري فرهنگي كه در كشور آذربايجان استفاده مي‌شود، استفاده شده است. بنده هم به آقاي قارايف گفتم كه من نه از ديدگاه سياسي كه به عنوان متخصص كه مدرس ميراث ناملموس هستم، بايد يادآور شوم كه عنوان اين طرح ابهام دارد و مخالف دستورالعمل يونسكو است كه براساس آن مي بايست عنوان پيشنهاد كشورها براي ثبت شفاف باشد.

وي افزود: مثلاً درباره هنر «كوتيا» كه عنواني مبهم است، در ادامه همين نام نوشته شده: «كوتيا؛ تئاتر سنتي سانسكريت هندوستاني». ايشان توضيحات من را پذيرفت و ديگر مباحث درباره فيلم نيز مطرح شد كه آنها نيز مورد توافق قرار گرفت. در نهايت قرار شد توافقنامه در اين باره تنظيم و بلافاصله پيش از بررسي پرونده «چوگان» در اجلاس يونسكو، ثبت برسد. بر مبناي مفاد توافقي كه آماده شد و عصر همان روز در حضور رئيس دبيرخانه ميراث ناملموس صورت پذيرفت، سه بند در نظر گرفته شد. در بند نخست عبارت «در جمهوري آذربايجان» به چوگان اضافه شد و «چوغان يك بازي سنتي با اسب قرباغ در جمهوري آذربايجان» ثبت شد. در بند دوم آمد كه ويدئو نيز در بخش هايي كه خلاف مصالح ملي است، اصلاح شود و بند سوم چنين بود كه پرونده «چوگان» باز بماند تا بتواند تبديل به يك پرونده چند مليتي شود.

وي به اجلاس عمومي يونسكو نيز اشاره كرد و گفت: پس از اين توافق و در زمان طرح پرونده «چوگان» به واسطه آنكه پرونده توسط آذربايجان مطرح شده بود، رئيس آذربايجاني جلسه موقتاً تغيير كرد و رياست اجلاس به برزيل سپرده شد. سپس مكاتبات آقاي نجفي پيرامون چوگان در اجلاس قرائت شد و جوابيه آذربايجان نيز خوانده شد و در اخر رئيس برزيلي اجلاس گفت كه ايران و آذربايجان توافق كردند و متن توافق نامه سه بندي قرائت شد و روي صحنه نمايش داده شد و بنابراين چون همه موافق بودند، ديگر لزومي به مخالفت نبود. از طرفي ديگر پرونده به عنوان ميراث در خطر مطرح شده بود كه يا بايد ثبت مي شد يا رد مي شد و حالت مرجوعي نداشت و ما نيز به واسطه همكاري آذربايجان، راي منفي نداديم.

رييس پژوهشكده مردم‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي در پاسخ به اينكه چگونه ممكن است يك ميراث ناملموس متعلق به ايران به نام چند كشور ثبت شود، خاطرنشان كرد: دستورالعمل‌هايي كه براي ثبت ميراث مادي صادق است، با دستورالعمل هايي كه براي ثبت ميراث ناملموس تنظيم شده تفاوت اساسي دارد. در ثبت ميراث مادي، به واسطه آنكه مربوط به يك مكان يا شي خاص است، رقابت معمول و مرسوم است اما درباره ميراث ناملموس، رقابت چندان معنايي ندارد و ثبت انحصاري نمي شود. در واقع اگر كشوري اثري را ثبت كند، ديگر كشورها نيز همان ميراث ناملموس را با شرايطي مي توانند ثبت كنند. علت مشخص نيز آن است كه ميراث ناملموس سيار است و ممكن است يك جا شكل بگيرد و به دلايلي همچون مهاجرت يا تقسيم كشورها، حركت كند.

پرمون ادامه داد: اين ثبت ها مثل پازل مي ماند و در آخر مشخص مي شود كه دامنه نفوذ يك ميراث ناملموس در سطح جهان تا كجاست. با اين اوصاف همان تاري كه آذربايجان ثبت كرده را ايران نيز مي تواند ثبت كند، چون در آذربايجانِ ايران نواخته مي شود و اتفاقاً پرونده ايران مي تواند پروپيمان تر نيز باشد، چون ما مي توانيم در پرونده مان علاوه بر ثبت تارِ آذري، تارِ ايراني را نيز بگنجانيم. نكته جالب اينكه همين تار را كشور ديگري كه در آن تار نواخته شده نيز مي تواند ثبت كند و در واقع هيچ محدوديتي در اين باره در نظر گرفته نشده و مطابق با قوانين يونسكو سبقه تاريخي، زمينه ثبت را محدود به يك كشور نمي سازد.

وي متذكر شد: آنچه بايد در نظر داشت، اين نكته است كه هر سال يك سهميه براي هر كشور تعليق مي گيرد و با اين حساب اگر قرار باشد از هم اكنون برخي از ميراث معنوي را در دستور ثبت بگذاريم، سال 2017 يا 2018 نوبت به آنها مي شود. بر مبناي قوانين يونسكو هر طرحي تا پيش از يازدهم فروردين هر سال ارائه شود، وارد پروسه اي 18 ماهه براي ثبت مي شود و در اين زمينه مي توان تدابيري انديشيد، مشروط به آنكه بتوانيم شوراي سياست گذاري ثبت مان را به سرعت در جريان بگذاريم و روند اداري در حداقل زمان ممكن در داخل كشور طي شود.

عضو هيات ايراني اعزامي به اجلاس جهاني يونسكو درباره طرح پيشنهادي ايران براي عبور از اين فضا گفت: اگر بخواهيم در پي ثبت تار و چوگان برويم كه طبيعتاً با تعابير فوق قابل اجرا است، ممكن است چنين برداشت شود كه رفتار منفعالانه‌اي داشته ايم. شيوه اي كه مي توان در پيش گرفت اين است كه آثاري كه مدنظرمان است را با استفاده از سهميه ساليانه مان ثبت كنيم و ساير موارد را در قالب پرونده مشترك با ديگر كشورها به ثبت برسانيم و از سهميه ايشان بهره ببريم. به عنوان مثال مي توان تار را به عنوان ميراث مشترك معنوي با استفاده از امتياز افغانستان يا تاجيكستان با ايشان به ثبت رساند كه هم مقصود ما حاصل آمده، هم همكاري هاي فرهنگي شكل گرفته است.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن