محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829989193
سينماي مستند گنجي كه در ايران انكار ميشود/ درهاي بسته سينما روي آثار مستند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سينماي مستند گنجي كه در ايران انكار ميشود/ درهاي بسته سينما روي آثار مستند
عليرغم اهميت و تاثيرگذاري سينماي مستند ولي متوليان فرهنگي و سينمايي در ايران به اندازه كافي به اين سينما توجه نميكنند و به ويژه نبود امكان نمايش عمومي اين آثار در سالنهاي سينما ارتباط مخاطب را با آنها قطع كرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، سينماي مستند نه تنها در ايران بلكه از ابتداي اختراع سينما در دنيا كاركرد ويژه اي در بيان واقعيتهاي جامعه در ابعاد مختلف زندگي بشر داشته است اما متاسفانه اين نوع سينما مانند سينماي بلند داستاني روال عادي اكران و در دسترس بودن براي مخاطب را ندارد و فيلمهاي مستند علاوه بر جشنواره هاي محفلي معمولا به شكل زيرزميني و يا با توصيه هاي دهان به دهان ديده مي شود. با اين اوصاف به نظر مي رسد يكي از مهمترين مشكلات و موانع اعتلاي سينماي مستند ايران، بحث نمايش و پخش فيلم هاي مستند است.
همه ساله بيش از هزار فيلم مستند در ايران ساخته مي شود كه خيلي از اين آثار امكان نمايش و ديده شدن پيدا نمي كنند و جز در برخي از جشنواره ها مانند جشنواره سينماحقيقت، شبكه مستند سيما و برخي نمايش هاي محدود در سالن نمايش فيلم مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، خانه هنرمندان، خانه سينما و يكي دو فرهنگسراها ديگر محفلي براي ديده شدن فيلم هاي مستند وجود ندارد.
به بهانه برگزاري هفتمين دوره از جشنواره سينماي مستن "سينما حقيقت" كه در حال برگزاري است با چند فعال سينمايي درباره جايگاه و اهميت فيلم هاي مستند و مشكلاتي كه اين عرصه سينمايي با آن روبه رو است گفتگوهايي داشته ايم.
رئيسيان: سينماي مستند در وضعيت اضطراري است
عليرضا رئيسيان كارگردان سينماي ايران معتقد است مهمترين مشكل سينماي مستند عدم اكران فيلم هايي است كه در اين نوع از سينما ساخته مي شود.
اين كارگردان همچنين مواردي از قبيل عدم نمايش مستندهاي خوب در تلويزيون، نبود برنامه ريزي مشخص براي نمايش فيلم ها و همچنين عدم مديريت صحيح در زمينه توليد آثار مستند را عاملي براي در وضعيت اضطرار قرار دادن سينماي مستند مي داند.
وي افزود: بعد از ثبت توليدات با كيفيت و نمايش صحيح و موفق فيلم ها، بايد به مخاطبان اين سينما توجه شود. اگر بحث استمرار در نمايش وجود داشته باشد، آن زمان مي توانيم مخاطبان را دسته بندي كرده و مورد ارزيابي قرار دهيم زيرا سينماي مستند سينماي عامه پسند نيست.
رئيسيان همچنين درباره چگونگي نمايش فيلم مستند گفت: در همه نقاط دنيا سينماي مستند به عنوان يكي از الگوهاي نمايشي در كانال هاي خاص و به صورت كاملا برنامه ريزي شده مورد توجه قرار مي گيرد، در نتيجه تاثير آن هم مثبت است چون قشر تحصيل كرده و دانش آموخته روي اين نوع از سينما متمركز هستند.
اين كارگردان همچنين به استانداردهاي سينماي مستند اشاره كرد و گفت: يك مستند خوب بايد داراي استانداردهاي سينمايي از جمله تصاوير با كيفيت، كارگرداني دقيق و منظم، انديشه پشت فيلم، صدا و مجموعه كاركردهاي تكنيكي و فني استاندارد باشد، زيرا فيلم به وسيله اين موارد از لحاظ بصري و صوتي مخاطب را درگير خود مي كند و بعد پيام ها به او منتقل مي شود. در تمامي شبكه هاي جهاني اين رويكرد جزو فاكتورهاي اصلي به حساب مي آيد.
وي تاكيد كرد: شبكه مستند بايد به انواع شاخه هاي سينماي مستند توجه داشته باشد.
سرتيپي: مخاطب جشنواره ها بايد شاهد نوآوري باشند
علي سرتيپي تهيه كننده سينما نيز معتقد است متوليان سينماي مستند ضعيف كار كرده اند و كارنامه قابل قبولي در اين زمينه نداشته و ندارند و بايد شرايط نمايش آثار مستند بيشتر فراهم شود و حمايت هاي لازم جهت استمرار اكران فيلم هاي مستند از سوي متوليان صورت گيرد.
وي افزود: در حال حاضر اگرچه فيلم هاي مستند خوبي ساخته مي شود، اما متاسفانه امكانات اندكي براي آنها درنظر گرفته مي شود. از سويي با وجود سالن ها و سانس هاي خالي سينما، باز هم سينماي مستند بدون مخاطب باقي مي ماند. به اعتقاد من زمان آن فرارسيده تا براي آشنايي مخاطب با فيلم هاي مستند، بسترسازي هاي لازم انجام شود.
سرتيپي خاطرنشان كرد: زماني كه تبليغات كافي براي فيلم مستند انجام شود، مخاطب براي تماشاي اين آثار ترغيب مي شود. سال هاي گذشته اين بحث در مورد تئاتر هم صدق مي كرد، اما با سياست گذاري هاي درست مخاطب تئاتر اين هنر را شناخت و با پيگيري هاي لازم از سوي مخاطبان، اين هنر تداوم و استمرار پيدا كرد. مطمئنا اگر نمايش فيلم مستند به طور منظم برنامه ريزي شود و تبليغات مناسبي هم صورت بگيرد، قطعا با استقبال مردم مواجه خواهد شد و مدامي كه اين اتفاق نيافتد و مخاطب با اين سينما آشنا نباشد، سينماي مستند پيشرفتي نخواهد كرد.
وي افزود: طرح پاتوق هنرمندان سينماي مستند در سالن سينما سپيده به دليل نبود مديريت صحيح با شكست مواجه شد. اين طرح بايد توسط تيم حرفه اي و صاحب نظراني كه به اين كار علاقه مند هستند و دغدغه سينماي مستند را دارند، انجام مي شد كه نشد.
سرتيپي در پايان گفت: مخاطب جشنواره سينماحقيقت بايد شاهد نوآوري در سينماي مستند باشد. اگر آثار اين جشنواره بتوانند بيننده را شگفتزده كنند، به اين معنا كه اگر مخاطب تماشاي فيلمي را از دست دهد متضرر شود، آن زمان است كه سينماحقيقت به يك جشنواره تاثيرگذار تبديل مي شود.
اسكويي: چهار پيشنهاد براي گسترش فرهنگ ديدن فيلم مستند دارم
مهرداد اسكويي مستندساز و عضو هيات داوري هفتمين دوره جشنواره سينماحقيقت همچنين معتقد است هميشه افرادي كه دغدغه هاي فرهنگي، اجتماعي و هويتي دارند و كنجكاوانه پيرامون بسياري از مقولات انساني و هستي شناسانه به بررسي مي پردازند، از تماشگران و فعالان سينماي مستند هستند.
وي تصريح كرد: به نظر من براي گسترش فرهنگ ديدن فيلم مستند، بايد حركت جمعي صورت گيرد. از سياستگذاران كلان فرهنگي اين عرصه تا فيلمسازان و تهيه كنندگان مستند و نيز افرادي كه در كار نقد و تحليل و تئوري اين زمينه فعالند، بايد دست به دست هم بدهند تا بتوانيم در وهله اول فيلم جذاب بسازيم، فيلمي كه با طراحي ساختار و روايت با ايده اي متمركز بتواند مخاطب اين سينما را پاي فيلم نگه دارد و پيش از آن، بهتر است در زمينه آموزش فيلمسازي مستند، كارآموزشي و كارگاهي صورت گيرد تا فيلم هاي درخور و ارزشمندي براي ارائه به مردم داشته باشيم.
اسكويي ادامه داد: در برخي از كشورهاي اروپايي برنامه هاي خاصي براي هرچه نزديك تر كردن مخاطبان به فيلم مستند تدارك ديده شده است. در فرانسه برنامه اي است به نام "ماه فيلم مستند" با حضور 50 فيلم از سينماگران مختلف كه توسط گروه هاي متخصص و نيز مردمي انتخاب شده اند و در روستاها و سينماها و نيز مدياتك ها به نمايش در مي آيد. طبق اين نمايش سينماگران با مخاطبان رو در رو و پس از نمايش فيلمشان به گفت و گو مي پردازند همچنين تماشاگران با موضوعات جديد آشنا مي شوند. از اين رو مخاطب و تماشاگر حرفه اي براي مستندبيني تربيت مي شود.
كارگردان فيلم مستند "آخرين روزهاي زمستان" گفت: براي گسترش فرهنگ ديدن فيلم مستند در ايران خوب است كه سياست گذاران فيلم مستند در اتاق فكرهايي كه در مركز صدا و سيما برگزار مي شود، موارد ذيل را مد نظر قرار دهند: 1- دعوت از فيلمسازان برجسته و تهيه كنندگان فيلمشناس براي همكاري هرچه بيشتر، 2- بررسي موضوعاتي كه كمتر بدان پرداخته شده و ارائه اين موضوعات به تهيه كنندگان، 3- عدم تقسيم بندي فيلمسازان، 4- همچنين بايد موضوعات خوب و مهم را با پشتيباني واقعي مالي و بودجه بندي منطق و مناسب با موضوع انتخابي به تهيه كنندگاني كه قدرت تبديل سرمايه را به محصول تكان دهنده، تاثيرگذار و جذاب را دارند واگذار كرد به شكلي كه سرمايه در جان فيلم ديده شود.
نقاشي: فيلم مستند آينه تمام نماي مردم است
حسن نقاشي مستندساز هم ضمن اشاره به فرهنگ غلط ديدن فيلم مستند گفت: تا چندي پيش تلويزيون بدترين زمان خود را براي نمايش آثار مستند در نظر مي گرفت و اين ديدگاه وجود داشت كه فيلم مستند صرفا براي يك طيف خاص بزرگسال به نمايش در مي آيد اما در حال حاضر سينماي مستند به يكي از دغدغه هاي اصلي مردم تبديل شده و اين امر در استقبالي كه از برخي فيلم هاي مستند مي شود، به وضوح نمايان است.
اين مستندساز تصريح كرد: به عنوان مدرس شاهد آن هستم كه در شهرستان ها هنگام نمايش فيلم مستند، علاوه بر دانشجويان خيلي از مردم هم كه علاقه مند فيلم مستند هستند به تماشاي اين فيلم ها مي نشينند اما اكثر آنها گلايه مي كنند كه براي ديدن فيلم مستند بايد به شبكه هاي ماهواره اي پناه ببرند زيرا تلويزيون ايران در سوژه هايي مانند رازبقا، حيات وحش، طبيعت و مستندهاي صنعتي خلاصه شده است، در حاليكه سينماي مستند مي تواند تمامي دغدغه هاي بشري را پاسخگو باشد.
وي افزود: جشنواره سينماحقيقت مي تواند مخاطب را همراه خود نمايد. فيلم مستند برپايه فرهنگ مردم و ميزان معرفت آنها ساخته مي شود، بنابراين مردم مخاطب فيلم خود هستند و ما بايد زمينه اي مهيا كنيم كه فيلم مستند به آينه تمام نما تبديل شود و مردم چهره واقعي خود را در آن ببينند.
نقاشي خاطرنشان كرد: فيلم مستند كاري را مي كند كه پيش از اين دست نوشته ها و كتابها انجام مي دادند. امروزه كمتر كسي زمان زيادي صرف مطالعه براي شناخت وضعيت اجتماعي يا تاريخي كشورها و... مي كند، در حاليكه يك مستند 60 دقيقه اي مي تواند تاريخچه كاملي درباره وضعيت اجتماعي مردم هر منطقه اي را بازگو كند؛ براي همين است كه بايد به اين گنج و ارزش پي ببريم.
وي در پايان گفت: تا زماني كه مخاطب از سينماي مستند استقبال كند، اين سينما زنده است. در حال حاضر طلايي ترين دوران و بهترين زمان است كه مديران مركز گسترش و مديران شبكه مستند و هرجايي كه متولي و مدعي اداره سينماي مستند است، دست به دست هم دهند و مخاطب را به تماشاي فيلم مستند دعوت كنند.
هفتمين دوره جشنواره بين المللي سينماحقيقت با شعار "حقيقت بهترين راهنماست" طي روزهاي 19 تا 26 آذرماه 1392 در سينما فلسطين و سينما سپيده شهر تهران برگزار ميشود.
كد خبر: 2191014
تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۱ - ۱۱:۱۹
جمعه 22 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]
صفحات پیشنهادی
روياي «آي مكس» در سينماي ايران محقق ميشود؟
روياي آي مكس در سينماي ايران محقق ميشود آي مكس چيست اين سيستم نمايش چه ويژگيهايي دارد چه تعداد سالن آي مكس در دنيا وجود دارد آيا سينماي ايران هم ممكن است روزي مجهز به سالن آي مكس شود سينماي آي مكس در آمستردام به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنامديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در گفتگو با برنا: ديدار با ايتام از طرف كسي كه نماد جمهوريت است كاري
مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در گفتگو با برنا ديدار با ايتام از طرف كسي كه نماد جمهوريت است كاري ارزشمند محسوب ميشود سيد مهدي طباطبايي نژاد گفت ديدار با ايتام و خانواده شهدا از طرف كسي كه نماد جمهوريت است كار بسيار باارزش و پسنديدهاي محسوب ميشود مديرعامل مركز گسمرتضي رزاقكريمي در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي پست گرفت
مرتضي رزاقكريمي در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي پست گرفت طي حكمي از سوي محمد مهدي طباطبايي نژاد مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي مرتضي رزاق كريمي به عنوان مشاور عالي مديرعامل و سرپرست معاونت فرهنگي اين مركز منصوب شد به گزارش خبرگزاري مهر طي حكمي از سوي محمد مهدي طباز سوي مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي«رزاق كريمي» مشاور عالي و سرپرست معاونت فرهنگي مركز گسترش شد
از سوي مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي رزاق كريمي مشاور عالي و سرپرست معاونت فرهنگي مركز گسترش شد طي حكمي از سوي سيّدمحمدمهدي طباطبايي نژاد مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي مرتضي رزاق كريمي بعنوان مشاور عالي مديرعامل و سرپرست معاونت فرهنگي اين مركز منصوب شدكيوان ساكت مستندساز ميشود/ اجراهاي بينالمللي تار نواز ايراني
كيوان ساكت مستندساز ميشود اجراهاي بينالمللي تار نواز ايراني نوازنده صاحبنام موسيقي ايراني با تشريح جزييات تازهترين كنسرت خود در برج ميلاد از ساخت يك فيلم مستند درباره تاريخ موسيقي ايران خبر داد كيوان ساكت در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اينكه كنسرت 8 بهمن ماه وي در برج ميل«مرتضي رزاق كريمي» مشاور عالي مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي شد
مرتضي رزاق كريمي مشاور عالي مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي شد طي حكمي از سوي سيّدمحمدمهدي طباطبايينژاد مرتضي رزاق كريمي بعنوان مشاور عالي مديرعامل و سرپرست معاونت فرهنگي اين مركز منصوب شد به گزارش خبرگزاري برنا به نقل از روابط عمومي مركز گسترش سينماي مستند و تآغاز نمایش فیلم های برگزیده جشنواره سینماحقیقت در سالن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
آغاز نمایش فیلم های برگزیده جشنواره سینماحقیقت در سالن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از عصر روز شنبه 21 دی ماه برنامه مرور فیلم های برگزیده هفتمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آغاز شد به گزارش حوزه سینسينماحقيقت برترينهايش را شناخت/ پايان رقابت تنگاتنگ آثار مستند
سينماحقيقت برترينهايش را شناخت پايان رقابت تنگاتنگ آثار مستند برگزيدگان هفتمين جشنواره بينالمللي سينماحقيقت معرفي شدند به گزارش خبرگزاري مهر هفتمين جشنواره بين المللي سينماحقيقت شامگاه امشب سه شنبه 26 آذرماه پس از چند روز شور و هياهيو از نمايش آثار مستند و حضور تعداد قابطباطبايي نژاد: سينماي مستند به دليل سلايق مديريتي بره قرباني بوده است
طباطبايي نژاد سينماي مستند به دليل سلايق مديريتي بره قرباني بوده است سينماي مستند در طول اين سالها به دليل سلايق مديريتي بره قرباني بوده است به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران برنامه سينمايي هفت در بخش ميزگرد با حضور سيد مهدي طباطبايي نژاد مدير مركز گسترش و سينمكاروان سينماي مستند به منزل حقيقت رسيد/ تجليل از سرداران دفاع مقدس
كاروان سينماي مستند به منزل حقيقت رسيد تجليل از سرداران دفاع مقدس دومين مراسم اختتاميه هفتمين جشنواره سينماحقيقت با انتخاب 5 برگزيده در آبادان برگزار شد به گزارش خبرنگار اعزامي مهر به آبادان در ابتداي اين مراسم سيد مهدي طباطبايي نژاد دبير هفتمين دوره جشنواره سينما حقيقت ضمن خيگزارشي از آخرين روز جشنواره سينماي مستند؛ روز داغ جشنواره سينما حقيقت با نمايش الفباي سياست
گزارشي از آخرين روز جشنواره سينماي مستند روز داغ جشنواره سينما حقيقت با نمايش الفباي سياست در آخرين روز جشنواره سينما حقيقت الفباي سياست به كارگرداني محمدرضا اكبري نمايش داده شد و فيلمهاي بازي آدمكشي و حاج كاظم به كارگرداني مسعود نجفي نمايش داده مي شود به گزارش خبرنگار سينمايادداشتسينماي مستند، وقتي سينماست كه ديده شود
يادداشتسينماي مستند وقتي سينماست كه ديده شود سال هاست سينماي مستند فيلم كوتاه و سينماگراني كه در اين قالب ها كار مي كنند در انتظار سالني براي نمايش فيلم هايشان هستند فيلم هايي كه يكي بعد از ديگري ساخته مي شود برخي از اين فيلم ها با بودجه شخصي و برخي هم با سرمايه گذاري بخش خصوحرف های تلخ پرویز پرستویی درباره سینمای ایران؛ عکس
حرف های تلخ پرویز پرستویی درباره سینمای ایران عکس فکر میکنند جذابیت در نشاندادن دختر و پسر و خیانت است قسم میخورم اگر یک نفر پیدا شود و این چند سوژه را بسازد با کارهای اسکار برابری میکند به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز پرویز پرستویی که این روزها دوباره به عرصه بازیگری بازگ-
گوناگون
پربازدیدترینها