تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804873522




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اپراي عاشورا؛ 72 دقيقه نمايش پركشش/ همنشيني آواها و نواها


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اپراي عاشورا؛ 72 دقيقه نمايش پركشش/ همنشيني آواها و نواها
شيراز - خبرگزاري مهر: اپراي عروسكي عاشورا در اولين اجراي خود در شيراز 72 دقيقه نمايش پركشش را براي مخاطبان و بيننده هاي خود رقم زد، لحظاتي كه تماشاگر احساس خستگي نكرد.

به گزارش خبرنگار مهر، اين اپراي آييني كه براي شش شب در شيراز به صحنه مي رود در شب نخست پذيراي خبرنگاران و عكاسان رسانه ها بود تا نمايندگان افكار عمومي در شبي به يادماندني ابعاد تصويري اين اپرا را در رسانه ها بازتاب دهند تا مخاطبان با ذهني آماده به ديدار عروسك هايي بيايند كه بازي شان دست كمي از بازيگران زنده ندارد.

هنوز تعزيه از جايگاه والايي برخوردار است

گرچه اين سنت هميشگي بهروز غريب پور است كه پيش از به صحنه رفتن هر اپرايي چه آنجا كه مولانا را به صحنه آورد و چه آن گاه كه حافظ شيرازي را در جمع مردم شيراز براي نخستين بار به صورت نمايشي باورپذير كرد مختصري از تاريخ نمايش هاي آييني را بازگو كند، از اين رو در شب نخست اجراي اپراي عروسكي عاشورا هم اين سنت را حفظ كرد و با ستودن آنها كه اين هنر را در طول نزديك 500 سال حفظ و سينه به سينه انتقال دادند آمادگي تماشاگران اپرا را فراهم كند تا يكبار ديگر ثابت كند مخاطب برايش از جايگاه والايي برخوردار است حال مي خواهد اين مخاطب از جنس رسانه باشد يا تماشاگري عامي.

اپراي عروسكي عاشورا برخلاف ديگر اپراهايي كه در چندسال گذشته پا به شيراز و صحنه تالار حافظ نهاده است از جنبه هاي تصويري بيشتري برخوردار بوده و گرچه مانند اپراهاي مولانا و حافظ از تنوع و تعدد شخصيت بيشتري برخوردار نيست، اما به اذعان غريب پور به واسطه ي ارتباط حسي و عاطفي بازي دهندگان و صحنه گردانان گروه نمايشي آران از پختگي بيشتري بهره برده است.

وقتي كه نخستين پرده اين اپرا بالا مي رود به يكباره مخاطبان آثار پيشين غريب پور نوعي همساني شخصيت راوي را به تماشا مي نشينند كه انگار بار ديگر عروسك حافظ يا مولانا صحنه گردان اپراي وي هستند، اما اين راوي ديگري است كه شايد امضاي كار غريب پور بر آثار نمايشي گروه آران نشسته است.

همنشيني آواها و نواها ادامه دارد

همنشيني آواها و نواها در اپراي عروسكي عاشورا به اندازه ديگر آثاري كه از وي در شيراز به صحنه رفته از ويژگي هايي است كه دست كم در اجراي نخستين اين اپرا هر بيننده اي را مجذوب خود مي كند و اين در كنار بازي ها و جلوه هاي ويژه و طراحي صحنه از ديگر نشانه هاي خاص اين نمايش آييني است.

هنوز ديگر پرده هاي اين نمايش بالا نرفته كه جنب و جوش عكاسان خبري به اوج خود رسيده است و نگراني از پر شدن كارت حافظه هم مانعي بر اين تلاش در ثبت صحنه ها نمي شود، زيرا اين اپرا به مراتب از اپراي مولانا و حافظ تصويري تر و بصري تر است.

از اين جهت كه اپراي عروسكي عاشورا به لحاظ زماني و تعداد عروسك و خوانندگان به نوعي است كه كمتر تماشاگري را خسته مي كند و اين در حالي است كه اگر جنبه هاي تعزيه گونه اين نمايش به شيوه سنتي ارايه مي شد هيچگاه از كششي اينگونه برخوردار نمي شد، گرچه صداها به شيوه ي ضبط راديويي يا اصطلاحا "پلي بك" آماده شده و حضور خوانندگان به صورت زنده احساس نمي شود، اما هنوز اين شيوه نمايشي نشان مي دهد مي توان با نگاهي نو نمايشي هرچند سنتي را تازه كرد.

72 دقيقه كشش نمايشي

اپرايي كه بدون هيچ تعمدي تنها به خاطر ارادتي كه گردانندگان آن به حماسه عاشورا در 72 دقيقه ارايه مي شود به يمن 72 تن ياران امام حسين(ع) با 72 بازي دهنده و صحنه گردان پرده به پرده نگاه تماشاگر را به دنبال خود مي كشد و آنگاه كه تك به تك ياران كربلا به دست يزيديان به شهادت مي رسند هر بيننده اي را با اينكه از پايان ماجرا بارها باخبر شده بازهم مي شود نگاه منتظر را در چشمانشان به روشني ديد كه پرسش گونه به دنبال پاياني مي مانند كه از اين اپرا ممكن است انتظار نرود.

اين گونه است كه با پايين آمدن واپسين پرده اپراي عروسكي عاشورا باز اين شورش در خلق عالم به شيوه اي ديگر با زباني نوتر چشمان تر عاشقان سيدالشهدا(ع) و ياران باوفاي او را با تصويري از عروج مسيح وار پيكر گلگون امام حسين(ع) به خاطر مي سپارند تا بار ديگر اين ارادت به خاندان امامت پايدار باقي بماند.

غريب پور در پايان شب نخست به صحنه رفتن اپراي عروسكي عاشورا در شيراز ميان تشويق هاي حاضران و گروه نمايشي آران بدون كمترين گرد خستگي بر چهره، تك تك نمايندگان رسانه ها را با لبخندي بر لب بدرقه مي كند و اين لبخند وقتي بيشتر مي شود كه او در عين شگفتي تعداد پرده هاي اين اپرا را فراموش كرده، چراكه پرده هاي حماسي عاشورا هيچگاه در طول تاريخ قابل شمارش نبوده است.

اپراي عروسكي عاشورا كه از 27 آذرماه جاري در شيراز به صحنه رفته 5 شب ديگر در تالار حافظ به اجرا در مي آيد. اين اپرا محصولي از گروه نمايشي آران به سرپرستي بهروز غريب پور است.

كد خبر: 2198887

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۸ - ۱۴:۵۸

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن