تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات قدرت، انصاف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819453133




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نخستين مراسم تجليل از تهران شناسان برگزار شد/ پيشنهاد برپايي مركز تهران پژوهشي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نخستين مراسم تجليل از تهران شناسان برگزار شد/ پيشنهاد برپايي مركز تهران پژوهشي
ناصر تكميل همايون در نخستين مراسم تجليل تهران پژوهان گفت: به دليل عدم شناخت پژوهشگران حوزه تهران شناسي از يكديگر عناوين بسياري از كتاب هاي اين حوزه تكراري است بنابراين به نظرم اگر مركزي براي تهران پژوهشي تشكيل شود كارها سر و سامان مي گيرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستين مراسم تجليل از پژوهشگران مراكز تحقيقاتي و ناشران تهران پژوهشي چهارشنبه شب 27 آذر در ساختمان اداره كل ارشاد استان تهران برگزار شد.

ضرغامي مدير كل ارشاد تهران در ابتداي اين برنامه گفت: در روزهاي هفته پژوهش امسال آقاي مسجدجامعي رئيس شوراي شهر تهران گفت: اگر انسان بخواهد بخشي از وظايف خود را به خوبي انجام دهد بهتر است به فرهنگ و پژوهش در تهران بپردازد.

وي افزود: تهران مركز فعاليت هاي فرهنگي در كشور است و هر اتفاقي كه در اين شهر مي افتد تا حدود مرزهاي مختلف كشور تاثير مي گذارد. اميدواريم اين برنامه اي كه آن را در تهران شروع كرده ايم در ديگر استان هاي كشور نيز برگزار شود.

در ادامه ناصر تكميل همايون پژوهشگر و محقق گفت: درباره تهران از قديمي ترين ايام نشانه هايي وجود دارد، غزنويان بعد از جريان ري وارد دولاب مي شوند و به سمت علي آباد كه امروز محل ايستگاه راه آهن و جواديه است حركت مي كنند. ده تهران آن زمان آنقدر گمنام بوده كه حتي اسمي هم از آن نبرده اند اما اين ده گمنام كم كم سر و سامان مي گيرد و همان طور كه در جلد اول كتابم اشاره كرده ام در زمان شاه طهماسب صفوي به حالت شهر در مي آيد.

اين محقق ادامه داد: اين رويه اي كه در دانشكده هاي علوم اجتماعي ما وجود دارد و مي گويند هر جا كه جمعيتش به 5 هزار نفر برسد شهر است، قبول ندارم. اين مبتذلي است و فرهنگ و اقتصاد شهري در آن مورد توجه قرار نمي گيرد. در ايران ما رسم بر اين بوده كه اگر در منطقه اي نماز جمعه اقامه مي شده شهر ناميده مي شد و جزو بلاد بوده است. تهران از دوران صفويه اين گونه شد و در زمان آقامحمدخان قاجار هم به عنوان پايتخت ايران انتخاب شد.

تكميل همايون گفت: در مورد تهران تحقيقات جسته و گريخته اي انجام شده است اما كتاب مستقلي مانند "اصفهان نصف جهان" و "تاريخ نيشابور" كه اختصاصاً به اين شهر مرتبط باشد نداريم. زماني كه كتاب خودم را مي نوشتم حدود 7 تا 8 كتاب مانند "جواهرالكلام" بود كه از آنها استفاده مي كردم. برادرم حسين تكميل همايون هم بيش از 150 كتاب درباره تهران پيدا كرده است. از اين گونه كتاب ها زياد وجود دارد اما علمي ترين آنها تا زمان پيروزي انقلاب اثر مرحوم "حسين كريمان" بوده است.

وي گفت: در اين گونه پژوهش ها هم به بخش هايي از تهران مانند باغها و هم به كل تهران پرداخته شده است. طبق اطلاعات من اولين كسي كه جنبه آكادميك به تهران شناسي داد مرحوم دكتر نراقي بود كه با همكاري غلامحسين صديقي تلاش كرد نخستين سمينار تهران را برگزار كند. در مورد تهران مسايل قابل تحقيق بسيار زيادي وجود دارد. اين كه زير اين شهر چه مي گذرد، متروي تهران، لهجه هاي تهران و ... مواردي از اين دست هستند. يك مشكلي كه در زمينه تهران شناسي وجود دارد اين است كه امروزه خيلي از كتاب ها داراي عناوين و موضوعات تكراري هستند چون پژوهشگران اين حوزه يكديگر را به خوبي نمي شناسند بنابراين فكر مي كنم اگر مراكزي براي تهران پژوهي افتتاح شود كارهاي مربوط به اين موضوع سر و سامان مي گيرد.

در ادامه محمدرضا سحاب درباره نقشه هاي قديم تهران به سخنراني پرداخت.

در بخش تقدير از محققان نيز افراد زير به ترتيب مورد تجليل قرار گرفتند:

علي اصغر محكي مدير كل مطالعات اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران- محمدحسين خوشنويس مديركل دفتر پژوهش هاي فرهنگي، سيدعبدالله انوار، خانواده زنده ياد حسين كريمان، نعمت الله فاضلي، حجت الاسلام سعيدرضا عاملي، مدير موسسه انتشاراتي تيسا و ناصر تكميل همايون.

كد خبر: 2198853

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۸ - ۱۱:۲۳

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن