تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820322186




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيين گرامي داشت رهبرفقيد آفريقاي جنوبي در ايران برگزار شد تجليل تهران از مقام نلسون ماندلا


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: آيين گرامي داشت رهبرفقيد آفريقاي جنوبي در ايران برگزار شد تجليل تهران از مقام نلسون ماندلا
گروه بين الملل: روز سه شنبه رهبران جهان براي اداي احترام از همه نقاط دنيا راهي ژوهانسبورگ شدند و از ايران معاون اجرايي رياست جمهوري راهي آفريقاي جنوبي شد. غيبت رئيس جمهوري ايران در اين مراسم از نگاه رسانه‌هاي خارجي دور نماند اما تهران اجازه نداد نبود نماينده عالي رتبه ايران در كنار رهبران جهان چندان محسوس شود. در حالي كه از روز درگذشت رهبرآزادي بخش آفريقاي جنوبي رسانه‌ها و جرايد ايران براي تجليل از مقام وي سنگ تمام گذاشته بودند؛ مراسم گرامي داشت، پدربزرگ آفريقاي جنوبي كه ماديبا خطاب مي‌شود، در تهران توسط سفارت خانه اين كشور در ايران و شهرداري تهران برگزار شد. در اين مراسم سفراي خارجي از جمله نماينده سازمان ملل متحد،وزيرفرهنگ و ارشاد اسلامي،برخي اعضاي شوراي شهر و دوستداران نلسون ماندلا حضور داشتند. در ابتداي مراسم سرود ملي آفريقاي جنوبي و سپس جمهوري اسلامي ايران نواخته شد.

در اين مراسم جواد كچوئيان به نمايندگي از وزارت امور خارجه با قرائت پيامي، گفت: انديشه و آرمان‌هاي نلسون ماندلا مرزهاي كره خاكي را درنورديده و قلب‌هاي انسان‌ها را تسخير كرده است.وي با اشاره به درگذشت اين رهبر مبارز ادامه داد: مردم آزاده جهان در غم از دست دادن وي به سوگ نشستند. فقدان اين شخصيت بزرگ را به دولت و ملت آفريقاي جنوبي به خصوص سفير اين كشور در تهران تسليت مي‌گويم. در جهان معاصر رهبران بسيار باگرايش‌هاي گوناگوني بر سر كار مي‌آيند. برخي با رفتنشان نامشان نيز مي‌رود اما ماندلا يكي از چهره‌هاي ماندگار جهان است.

كچوئيان اضافه كرد: راه ماندگاري نلسون ماندلا نه در انتقام‌جويي و خشونت بلكه در بزرگواري، بخشش و چشم پوشي از قدرت بوده است. ماندلا به جهان آموخت كه مي‌توان بدون خشونت نيز انقلاب كرد. در ادامه سفيان ميموني، سفير الجزاير در تهران به نمايندگي از سفيران آفريقاي مقيم در ايران به سخنراني پرداخت و گفت: كلمات نمي‌توانند احساس مرا بيان كنند. مطمئنا ملت آفريقاي جنوبي در اين سو تنها نيست. اكنون همه آفريقا عزادار شده است. در واقع تمام جهان در مرگ اين رهبر بزرگ به سوگ نشسته است.

وي ادامه داد: مرگ ماندلا جهان را از يك رهبر كاريزماتيك محروم كرد. ممكن است برخي به او به دليل اين كه وي اولين رئيس جمهور سياه‌پوست آفريقاي جنوبي بوده است، احترام بگذارند اما مردم جهان تا زماني كه انسانيت در دنيا زنده است وي را به ياد خواهند آورد. خاطرات اين مرد بزرگ به ما قدرت اميد داده و توانايي مبارزه با ظلم مي‌دهد.

در ادامه سيدهادي ايازي،معاون اجتماعي شهرداري تهران از مقام ماندلا تمجيد كرد.

درهمين حال،سخنراني نماينده سازمان ملل در تهران كه بنا گفته خودش دوبار از نزديك ماندلا را ملاقات كرده بود؛ پر شور و حرارت بود. گري لوييس از طرف سازمان ملل و اعضاي آن صميمانه ترين تسليت‌ها را به ملت آفريقاي جنوبي ابراز كرد و اين گونه ادامه داد كه ماندلا مردي بود كه براي جهانيان فراموش نخواهد شد.وي گفت مقالات و صحبت‌هاي فراواني درباره او مطرح شده است اما او نمي‌تواندحقيقت ابعاد نلسون ماندلا را تبيين كند. وي افزود: ماندلا شخصيتي بود كه تعريف درستي از انسانيت ارائه داد و ويژگي‌هاي او بايد به الگويي براي انسانها تبديل شود.

او بايادآوري روز اعلاميه جهاني حقوق بشر كه ديروز به اين اسم،نام گذاري شده بود و همزماني آن با روز ماندلا گفت ماندلا شخصي بود كه آرمان‌هاي سازمان ملل متحد را محقق كرد. نماينده سازمان ملل متحد گفت، همه اين اعلاميه از يك قول و وعده آغاز مي‌شود و آن اين كه عظمت برادراان و خواهران خود را درك كنيم و اين چيزي است كه براي ماديبا(ماندلا) معني مي‌داد. او گفت، ايده آل‌هاي حقوق بشر و صلح طلبي را جامه عمل پوشاند. نماينده سازمان ملل در تهران با بازگويي خاطره ديدارش با رهبرآفريقاي جنوبي تواضع فروتني او را در عين قدرت و محبوبيت بيان كرد. گري لوئيس سخنان خود را اين گونه به پايان رساند كه ما همه از او درس انسانيت و آزادگي را آموختيم و حالا كه از او خداحافظي مي‌كنيم؛ من براي او آرزوي آمرزش مي‌كنم. درهمين حال، حجت الاسلام عبدالله حسيني كه مجري مراسم گراميداشت ماندلا در سالن ايوان شمس تهران بود،مي‌گويدبه دليل سال‌ها حضورم در آفريقاي جنوبي بارها با رهبر سياهان اين كشور ديدار داشتم و از زبان وي شنيدم كه وقتي مبارزات مردم ايران با رژيم پهلوي به نتيجه رسيد، اين احساس در ميان مبارزان ضدآپارتايد آفريقاي جنوبي نيز به وجود آمد كه به طور حتم ما نيز به موفقيت خواهيم رسيد. رييس مركز اسلامي در آفريقاي جنوبي،درگذشت ماندلا را براي همه جهانيان غم بزرگ توصيف كرد و گفت:دليل اينكه با درگذشت مبارز و اسطوره آفريقاي جنوبي، ما شاهد واكنش‌هاي بسياري از سوي مقامات مختلف در سراسر دنيا هستيم، ويژگي‌هايي بود كه ماندلا را از ديگران رهبران غيرمذهبي جهان مجزا كرده بود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حاشيه مراسم ياد بود نلسون ماندلا در تهران در گفتگو با خبرنگاران گفت: نلسون ماندلا الگوي مقاومت در مقابل ظلم بود.

علي جنتي علت حضورش در اين مراسم را احترام به مقام نلسون ماندلا دانست و گفت: او شخصيتي كم نظير و نماد مقاومت و مبارزه با تبعيض نژاد بود. وي شخصيت ماندلا را الگويي براي تمام ملت‌هايي دانست كه براي مقابله با ظلم تلاش مي‌كنند.

سفير كشور كوبا در تهران نيز در اين آيين با اعلام تسليت به مردم آفريقاي جنوبي گفت: نلسون ماندلا برادر كوبا محسوب مي‌شد و ما مرد بزرگي را از دست داده ايم كه به سبب آن نه تنها آفريقاي جنوبي بلكه همه انسانها جهان عزادار هستند. ولادير كونزالو با اشاره به مبارزات ماندلا و آپارتايد گفت: او زندگي خود را وقف بشريت كرد و به لحاظ شخصيتي بسيار والا بود. وي ادامه داد: بهترين راه گراميداشت ماندلا آن است كه راهش را براي آزادي انسان‌هاي جهان ادامه دهيم.

پنجشنبه 21 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن