تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى‏شود. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802900032




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحولات خاورميانه همچنان ادامه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تحولات خاورميانه همچنان ادامه دارد


3 سال بعد از وقوع بيداري اسلامي

اين روزها با سومين سالگرد تحولي مصادف است كه خاورميانه را براي هميشه تغيير داد. 3 سال پيش نيمي از جهان عرب صحنه اعتراض و انقلاب عليه ديكتاتورهاي مورنگ‌كرده‌اي شد كه هر كدام چندده سال در قدرت بودند. 4ديكتاتور سرنگون شدند و براي نخستين بار در تاريخ اين كشورها انتخابات دمكراتيك برگزار شد، اما هنوز آنها روي آرامش را نديده‌اند و در تلاطم هستند. با اين حال اوضاع در اين كشورها هيچگاه به قبل از انقلاب برنمي‌گردد.

تونس يك گام تا ساحل آرامش

تونس 11ميليون نفري نقطه آغاز جنبش بيداري اسلامي بود. انقلاب تونس ابتدا برپايه اعتراض به شرايط اقتصادي و بعد با درخواست آزادي‌هاي مدني و سياسي درگرفت. نخستين دستاورد انقلاب سرنگوني رژيم زين‌العابدين بن‌علي بود كه در پي آن كميته‌اي رياستي شكل گرفت و به‌تدريج و با بازگشت مخالفان از خارج، شرايط براي شكل دادن به مرحله‌اي انتقالي در كشور فراهم شد.

در نخستين انتخابات آزاد كشور، حزب اسلامگراي نهضت به پيروزي رسيد و قانون اساسي جديد نوشته شد و دولت به نخست‌وزيري يك اسلامگرا تشكيل شد. مرحله انتقالي در تونس همچنان ناتمام مانده و هرچند پارلمان و رئيس‌جمهور موقت انتخاب شده‌اند اما هنوز دولت مستقر نشده است تا زمينه برگزاري انتخابات پارلماني و سپس رياست‌جمهوري پايدار برقرار شود. تحركات سلفي‌ها ازجمله ترور چند شخصيت سكولار مخالف دولت و همچنين حمله به سينماها و كتابفروشي‌ها، باعث بدگماني افكار عمومي به دولت شد. سلفي‌هاي افراطي در تونس در دولت جايگاهي نداشتند اما در خيابان‌ها به تحركات خود ادامه مي‌دادند.

احزاب تونسي طي روزهاي گذشته بعد از ماه‌ها گفت‌وگو سرانجام وزير بازرگاني دولت قبل را به‌عنوان نخست‌وزير سوم مرحله انتقالي انتخاب كردند. تونس در سومين سال انقلاب نسبت به بقيه كشورهاي عربي كه شاهد انقلاب بودند، شرايط باثبات‌تري دارد اما همچنان گرفتار كشمكش‌هاي سياسي، تظاهرات خياباني، تضاد افكار و تحركات گروه‌هاي تندرو است.

مصر از انقلاب تا كودتا

بعد از تونس، بادهاي انقلاب به سوي مصر 90ميليون‌نفري وزيدن گرفت و به سرعت آتش در خرمن رژيم چندين ساله مبارك زد.هم‌پيماني چندين ساله مبارك با هژموني بين‌الملل يعني آمريكا چندان به كمكش نيامد و او در عين ناباوري ديگر سران عرب، مجبور به كناره‌گيري شد. پس از سرنگوني مبارك، احزاب مصري سرمست از اين سرنگوني كوشيدند تا اختلافات و بدبيني‌هاي خود به همديگر را كنار بگذارند و متحد و يكپارچه، مصري جديد را بنيان نهند. از اين رو، به سرعت روند برگزاري انتـــخابات پارلماني و رياست‌جمهوري آغاز شد. نخستين انتخابات پارلماني را اخوان‌المسلمين برد و اندكي پس از آن، اسلامگرايان اخواني كاخ رياست‌جمهوري را هم از آن خود كردند؛ مسئله‌اي كه به مذاق ديگر احزاب خوش نيامد.

محمد مرسي نخستين رئيس‌جمهور اسلامگرا و نخستين رئيس‌جمهور منتخب واقعي مصر شد اما اين آغاز روندي پرجدال براي مصر بود كه انقلاب را به كودتا رساند. تصميمات يكجانبه مرسي در يك سال رياست‌جمهوري، شرايط بد اقتصادي، تحركات عوامل رژيم سابق كه همچنان در بعضي دستگاه‌ها باقي مانده‌بودند و همچنين كمين نظاميان براي آنكه در موقعيت مناسب وارد عمل شوند، به سرنگوني وي منجر شد. بعد از چند‌ماه تجمعات اعتراضي عليه دولت مرسي، سرانجام نظاميان وارد عمل شدند و در كودتايي او را از قدرت بركنار كردند، ده‌ها نفر از رهبران ارشد اخوان‌المسلمين را به زندان انداختند، هزاران نفر از هواداران آنها را در خيابان‌ها سركوب كردند و كشتند و دولتي موقت با حضور يك قاضي به‌عنوان رئيس‌جمهور تشكيل دادند. كشتارهاي خونين آن روزها واكنش‌هاي بين‌المللي را برانگيخت و مصر را از غرب دور كرد. اكنون مصر همچنان ناآرام است و به استقبال همه‌پرسي قانون اساسي جديد و انتخابات جديد رياست‌جــــمهوري و پارلماني در ماه‌هاي آينده مي‌رود.

ليبي، كشور بدون دولت

2سال پس از انقلاب ليبي و سرنگوني معمر قذافي اكنون اين كشور نه رئيس‌جمهور دارد، نه دولت واحد، نه ارتش، نه نظام حكومتي واحد. نخست‌وزيرش را روز روشن در پايتخت مي‌ربايند و گروه‌هاي شبه‌نظامي با تانك و تيربار ساختمان‌هاي وزارتخانه‌ها را محاصره مي‌كنند تا وزير را مجبور كنند به خواسته‌شان عمل كند. صادرات نفت اين كشور 8ميليون نفري متوقف شده چون چاه‌هاي نفت در اختيار گروه‌هاي جدايي‌طلب است. شرق و غرب كشور هم به‌طور جداگانه اعلام استقلال كرده‌اند. هر روز به يك سفارتخانه حمله مي‌شود و سازمان ملل هم خود را براي اعزام نيروي نظامي صلحبان به ليبي آماده مي‌كند. اين تصوير كشوري است كه 2سال پيش به تقليد از ديگر كشورهاي عربي عليه ديكتاتوري معمر قذافي كه بيش از 40سال حكومت كرده‌بود قيام كرد. نقطه شروع و خاستگاه اين قيام، شرق كشور و استقلال‌طلبان بنغازي بودند كه سال‌ها توسط قذافي در محروميت و محدوديت نگه داشته‌شده‌بودند. اين قيام به مداخله نظامي غرب منجر شد و يك جنگ تمام عيار را رقم زد. سرانجام اين جنگ كشته شدن قذافي و دستگيري پسران و اعضاي خانواده‌اش بود. در اين كشور هم در نخستين انتخابات تاريخ آن، اخوان‌الـــمسلمين بيشتـــرين رأي را آورد اما ساختار قبيله‌اي ليبي پهناور در كنار ناآشنا‌بودن چهره‌هاي سياسي و گروه‌ها و مردم به شيوه اداره جمعي كشور باعث شد كه ليبي اكنون نشاني از يك كشور منسجم نداشته‌باشد.

يمن، بلواي هزار فاميل

علي‌عبدالله صالح رئيس‌جمهور پيشين يمن از زيرك‌ترين سران عرب بود، اما او هم در مقابل موج بيداري اسلامي دوام نياورد.2 سال پيش، انقلاب يمن شكل گرفت. در اين انقلاب نيز احزاب رقيب با هم سرستيز داشتند و القاعده هم فرصت را مناسب ديد تا بر برخي از شهرها سيطره يابد. در گرماگرم اين انقلاب، عربستان توانست از طريق ابتكار عمل خود زمام امور را به‌دست گرفته و هادي عبدربه را رئيس‌جمهور كند. در اين بين، يمني‌ها در جنوب خواستار استقلال شدند. اوايل سال‌جاري ميلادي هم نشست گفت‌وگوي ملي بي‌هيچ نتيجه ملموسي پايان يافت. علاوه بر آن، حوثي‌ها و سلفي‌ها هم در شمال با هم درگيرند. شرايط اقتصادي و سياسي يمن همانگونه است كه بود و حتي تشكيل مجموعه كشورهاي دوست يمن هم كارساز نيفتاده است.

بحرين هزار روز اعتراض

هزار روز از آغاز اعتراض در بحرين مي‌گذرد و هنوز اين اعتراض‌ها ادامه دارد. حكومت بحرين در دست اقليت است و اكثريت شيعيان سال‌هاست كه با تبعيض و محدوديت روزگار مي‌گذرانند. وقتي موج بيداري اسلامي آغاز شد، بحرين هم خروشيد اما نظاميان عربستان وارد خاك بحرين شدندو معترضان را سركوب كردند. با گذشت 2سال سركـــوب و حـــبس و كشتار در اين كشور يك ميليون‌نفري، اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد.

سوريه و هزاردستان جنگي

آنچه دو سال و نيم پيش در سوريه آغاز شد، اعتراضي بود كه مورد سوءاستفاده قرار گرفت و ابزاري شد براي تسويه حساب قدرت‌هاي منطقه با حكومت سوريه و فراتر از آن براي تضعيف جبهه مقاومت. سوريه نيز مانند كشورهاي عربي ديگر در سال 2011 شاهد روزهاي اعتراض بود. اما اين اعتراض خيلي زود به جنگي تمام عيار با حضور نيروهاي خارجي تبديل شد. سيل سلاح و مهمات و جنگجوي خارجي وارد خاك سوريه شد و اين كشور به صحنه نبرد قدرت‌هاي منطقه تبديل شد. اكنون به شهادت خود دولت‌هاي غربي و عربي، جنگجوياني از 72 كشور در سوريه با ارتش اين كشور مشغول جنگ هستند. هدف آنها سرنگون كردن حكومت سوريه است كه قديمي‌ترين دمكراسي عربي در منطقه به حساب مي‌آيد. اين جنگ تا كنون بيش از 100هزار كشته به جا گذاشته‌است. القاعده اكنون نيروي اصلي مقابل حكومت سوريه است.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن