تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804236101




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يادداشت/ سيدياسر جبرائيلينگاه پلوراليستي سريع‌القلم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: يادداشت/ سيدياسر جبرائيلينگاه پلوراليستي سريع‌القلم
راننده‌هاي تاكسي و لبوفروش‌ها همگي جزو مردم عادي هستند كه سريع‌القلم براي آن‌ها هيچ نقش و جايگاهي قائل نشده است.


به گزارش سرويس فضاي مجازي خبرگزاري فارس، سيد ياسر جبرائيلي طي يادداشتي در سايت دانا نوشت: راننده هاي تاكسي و لبو فروش ها همگي جزء مردم عادي هستند كه سريع القلم براي آن ها هيچ نقش و جايگاهي در اظهار نظر هاي سياسي قائل نشده است كه البته اين اظهارت ناشي از نوع نگاه متفاوت وي و دوستانش به دموكراسي و مردم سالاري است.

چيزي كه اين افراد از مردم سالاري مي خواهند،دموكراسي پروراليستي است كه در اين نوع دموكراسي افراد قائل به اين هستند كه دموكراسي زماني محقق مي شود كه نخبگان در قدرت گردش كنند و شيوه گردش نخبگان هم اينست كه توده هاي مردم را براي رقابت با همديگر بسيج مي كنند و هركس توانست رضايت مردم را بهتر جلب كند به حكومت دست پيدا مي كند.

اين سبك دموكراسي دنبال رضايتمند سازي مردم براي تشكيل و حفظ بدنه اجتماعي است.راننده تاكسي ،لبو فروش و .. بدنه اجتماعي اند كه گروه حاضر نخبگان توانستند رضايتشان را جلب كنند و براي مانور سياسي از آن ها استفاده كنند.

در نگاه دموكراسي پروراليستي نقش توده هاي مردم در مشاركت سياسي در همين اندازه محدود است.در اين نگاه بدنه اجتماعي حق مطالبه گري و اظهار نظر در مسائل سياسي و اجتماعي ندارد چون به عقيده آنها توده هاي مردم شعور درك و فهم اين مسائل را ندارند و بايد توسط نخبگان هدايت شوند و به نوعي به عنوان فشار از پايين عمل كنند و گوش به فرمان نخبگان باشند.

اتفاقا يكي از پايه هاي اين مكتب، نگرش پوپوليسم هم هست. طيف نخبگاني كه به دنبال بسيج كردن مردم براي اهداف سياسي خودشان هستند دنبال خدمت به مردم نيستند،علاقه مند به مردم نيستند بلكه به دنبال اين هستند كه به نوعي جلب رضايت موقت كنند و نه تنها براي اين توده ها شاني از شئون قائل نيستند بلكه قائل به هدايت و استفاده ابزاري و كيلوئي از مردم اند.

در همين رابطه آقاي نوبخت هم چندي پيش گفته بود ما در مجلس ششم خواستيم مشكلات اقتصادي مردم را كم كنيم ولي اصلاح طلبان نمي گذاشتند. اين حرف از همان جلوه هاي رضايت مندي مردم است كه در آن نه به واقعيت نياز مندي و پاسخ به اين نيازها اهميت داده مي شود و نه اصل مطالبات آنها.

دموكراسي پروراليستي كه شرح آن در بالا آمد، دنبال چيزي است كه مردم را راحت تر راضي كند و به اهداف مورد نظرشان برساند.حرف سريع القلم نيز در همين چارچوب است.اصلاح طلبان قائل به مشاركت و نظر مردم نيستند.اصلاح طلبان دموكراسي را به همين معنا مي دانند.

اصلاح طلبان هرچند وقت يكبار در رسانه هايشان مي گويند كه دموكراسي فقط مشاركت بالاي مردم نيست. اينها به دنبال اين هستند كه همه نخبگان چه ضد انقلاب و چه انقلابيون بيايند در گردش قدرت حضور داشته باشند و بحث آزاد كنند و هرجور كه خواستند اذهان عمومي را فريب دهند و در عين حال همان نگاه پروراليستي هم وجود داشته باشد.

در پايان بايد به اين نكته اشاره كرد كه نظام و مردم ما هيچ كدام اين نگاه به توده هاي مردم را نمي پسندند و ما اين تفسير غربي از دموكراسي را نمي پسنديم و اجازه نخواهيم داد اين نگاه در جامعه ترويج و توسعه پيدا كند و قطعا مردم ما جواب اين افراد را خواهند داد.

بازگشت به صفحه نخست گروه فضاي مجازي

انتهاي پيام/

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن