واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پشتكوهي به هندوستان سفر كردآغاز تمرينات «از استخوان خالي شدم» در محل جنگ افسانه مهابهاراتا
ابراهيم پشتكوهي تمرينات نمايش جديدش با نام «از استخوان خالي شدن» را براي حضور در سي و دومين جشنواره تئاتر فجر در شهر كوركوشترا هندوستان كه محل جنگ افسانه مهابهاراتا بوده، آغاز كرد.
ابراهيم پشتكوهي سرپرست گروه تئاتر «تي توك» بندرعباس در خصوص جديدترين فعاليت هنري خود در گفتو گو با خبرنگار تئاتر فارس اظهار داشت: نمايش «از استخوان خالي شدن» كه به تازگي آن را نوشتم، را در سيدومين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر به صورت مشترك با بازيگراني از كشورهاي مجارستان، هند و ايران به صحنه ميرود.
وي ادامه داد: پيشنهادات زيادي براي توليد مشترك از كشورهاي صربستان، گرجستان، لهستان و ايتاليا داشتيم كه در نهايت با هند و مجارستان براي توليد اين نمايش كه درباره يك داستان عاشقانه شرقي است؛ به توافق رسيديم. شباهتهاي زيادي به داستانهاي هندي هم دارد زيرا هرمزگان از لحاظ فرهنگي به هندوستان نزديك است و در بندرعباس معبد هندوها را وجود دارد. همچنين داستان اين نمايش شباهتهايي زيادي به داستان مهابهاراتا دارد و گروهي كه در هند قرار است با آنها كار كنيم از شهر كوركوشترا هستند كه محل جنگ قصه مهابهاراتا در اين شهر رخ ميدهد.
* آغاز تمرينات «از استخوان خالي شدن» در هندوستان
كارگردان نمايش «كمدي الهي جلد دوزخ» به سفر به هندوستان براي تمرينات مشترك اشاره كرد و گفت: ما از ديروز سهشنبه راهي هند شديم، حدود 16 روز تمرينات فشرده خواهيم داشت. بعد از آنجا به ايران بر خواهيم گشت و تمرينات را با حضور بازيگران هندي و مجارستاني در بندرعباس ادامه ميدهيم. همچنين قرار است بازيگران خارجي نمايش ما وركشاپ 4 روزهاي را براي انجمن نمايش بندرعباس برگزار كنند.
* اجراي عمومي بلافاصله پس از جشنواره تئاتر فجر در تالار چهارسو/ نامگذاري يك روز از جشنواره تئاتر فجر بنام كشور هند
پشتكوهي از اجراي عمومي «از استخوان خالي شدن» در تالار چهارسو تئاتر شهر بعد از جشنواره تئاتر فجر خبرداد و گفت: اولين اجراي ما در جشنواره تئاتر فجر در شهر كيش خواهد بود. طي توافقاتي كه با دبير جشنواره تئاتر فجر داشتيم قرار است يك روز از جشنواره به نام روز هند ناميده شود كه همزمان با اجراي ما در تئاتر شهر خواهد بود.
از همين الان اجراي اين اثر در فستيوالي در مجارستان و اجراي عمومياش در شهري در جنوب اين كشور در بهار آينده قطعي شده است، در هند نيز تور اجرا خواهيم داشت.
سرپرست گروه تئاتر «تي توك» با بيان اينكه نمايش «از استخوان خالي شدن» ديالوگ محور نيست، بيان داشت: در اين نمايش فقط از ابزار و بدن بازيگر استفاده ميشود.
* افسانههاي زيادي در ايران وجود دارد كه ميتواند هنر نمايش از آن بهره ببرد
كارگردان برتر هجدهمين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر توليد آثار مشترك را راهي براي تبليغ فرهنگ ايراني خواند و تصريح كرد: هرچه بيشتر تئاترها به سمت توليد مشترك برود صداي تئاترها بهتر و رساتر در دنيا شناخته ميشود و تئاتر نوين ايران ميتواند پرچم دار فرهنگ و هنرها باشد و ميتواند فرهنگها را در دنيا معرفي كند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: در گوشه كنار ايران آن قدر قابليت وجود دارد كه قصهها و افسانههاي قديمي در شكلهاي مدرن تبديل به تئاتر شود در اين زمينه آنچنان كه شايسته كار نكرديم اميدوارم كارهايي از اين دست با حمايت مركز بيشتر توليد شود و باعث ايجاد تمركززدايي صورت گيرد.
به گزارش فارس، «از استخوان خالي شدن» در ادامه ديگر تجربيات پشتكوهي با نگاهي پست مدرن اين افسانهها را با تكيه بر زبان بدن بازيگر و ابزار در صحنه روايت ميكند. محمد سايباني، حسين اصيلي و بهروز عباسي بازيگران بندرعباسي اين نمايش هستند كه در كنار دو بازيگر زن مجارستاني و دو بازيگر مرد هندي در اين نمايش ايفاي نقش خواهند كرد. بهرنگ عباس پور آهنگساز اين نمايش است و علي شهبازي به همراه دو نوازنده هندي گروه نوازندگي اين نمايش را تشكيل مي دهند
انتهاي پيام/
چهارشنبه 27 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]