تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر نزد خداوند عبادتى بهتر از شكرگزارى در همه حال بود كه بندگان مخلصش با آن عبادتش ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819659474




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محمد صادق كوشكي:آثار تاريخي جنگ را با ناداني از بين برديم/ ماجراي سفر دانشجويان اروپايي به مناطق جنگي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: محمد صادق كوشكي:آثار تاريخي جنگ را با ناداني از بين برديم/ ماجراي سفر دانشجويان اروپايي به مناطق جنگي
استاد دانشگاه تهران با انتقاد از تخريب آثار تاريخي جنگ در خرمشهر گفت: ما با ناداني ميراث جنگ را نابود كرديم.


به گزارش سرويس فضاي مجازي خبرگزاري فارس،‌ سايت ناچارنامه نوشت: محمد صادق كوشكي، محقق و پژوهشگر مسائل سياسي و فرهنگي با حضور در برنامه زنده تلويزيوني سرزمين نور كه از شبكه يك سيما پخش شد، با بيان اينكه آثار تاريخي هشت سال دفاع مقدس، هويت ما را نشان مي‌دهد، اظهار داشت: رفتن راهيان نور و مشاهد مناطق عملياتي دفاع مقدس باعث مي شود كه بخش مهمي از هويت تاريخي خود را ببينيم. اگر به ديدن ويرانه هاي تخت جمشيد و بناهاي تاريخي اصفهان و شيراز و ... مي رويم، به دليل يافتن هويت تاريخ ماست.

وي ادامه داد: ساخت و ساز شهرهاي جنگ زده مثل خرمشهر، زماني خوب است كه شناسنامه اش در دستمان باشد. خرابه هاي خرمشهر را يك آدم ظاهر بين خرابه مي بيند اما باطن اين خرابه ها، تاريخ جنگ را نشان مي دهد. مثلا اگر بگويند خرابه هاي خرمشهر باعث تخريب روحيه مردم مي شود، بايد گفت كه اين خرابه ها هويت تاريخ ماست. مثلا اگر بگويند كه تخت جمشيد تخريب شده و آن را نابود يا بازسازي كنيم، نشان دهنده ناداني است. خرابه‌هاي تخت جمشيد ما را ياد اسكندر مقدوني مي‌اندازد كه اين بنا را به آتش كشيد و درس عبرتي برايمان است كه ديگر نگذاريم مشابه اين داستانها براي كشورمان تكرار شود.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به بازديد اساتيد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي از مناطق عملياتي دفاع مقدس، گفت: با اساتيد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي براي دو روز به مناطق عملياتي جنوب كشور رفتيم. براي اين اساتيد جالب بود كه از بيمارستان هاي صحرايي زمان جنگ هم بازديد كنند. بعضي از اين اساتيد در زمان جنگ، خارج از كشور بودند و با ديدن اين بيمارستان هاي صحرايي، احساس ندامت مي كردند كه چرا زودتر به آنجا نيامده اند. اساتيدي كه در زمان جنگ در جبهه بودند، ديدن اين صحنه ها برايشان تجديد خاطره شد. واكنش آنها خيلي برايم جالب بود. مرا سر زنش مي كردند كه چرا كاري نكردم كه آنها زودتر عازم بازديد از اين مناطق جنگي و بيمارستان هاي صحرايي شوند. اين فضاي جغرافيايي بخشي از ميراث جنگ ماست.

وي مشاهده مناطق جنگي هشت سال دفاع مقدس را يكي از لازمه هاي جوانان و دانشجويان دانست و تاكيد كرد: اگر براي نسل امروز يا يك دانشجو مي خواهيم آموزش دهيم كه در شرايط سخت چگونه مشكل را حل كند يا چگونه تهديد را به فرصت تبديل نمايد يا به عبارتي تحريم هميشه پايان راه نيست را نشان دهيم، بايد چه كنيم؟ در اين شرايط هر چه به دانشجو توضيح دهيم، دوست دارد تا تجربه هاي گذشتگان را مشاهده كند. اگر او را به رودخانه اروند رود ببريم و نشانش دهيم كه در زمان جنگ، يك عده مهندس با شرايط سخت تحريم ها و كمبود امكانات، زير بمباران هاي دشمن پل بعثت را ساختند و بعد از پايان جنگ، شركت فرانسوي براي تخريب آن وارد عمل شد، با مشاهده اين ابتكار رزمندگان مي فهمد كه او هم مي تواند.

كوشكي خاطر نشان كرد: جنگ ما پر از خلاقيت ها بود. ما توكل به خدا، تلاش و نوآوري، ابتكار و كار علمي در جنگ هشت ساله خلاقيت هاي زيادي را به بار آورديم.

استاد دانشگاه تهران به تاثير گذاري اردوهاي راهيان نور در دانشجويان غيرمسلمان و خارجي اشاره كرد و افزود: دانشجويان خارجي و غيرمسلمان زيادي بودند كه از مناطق عملياتي ما ديدن كردند. در دلنوشته هايشان مي خواندم كه نوشته بودند ما معنويت حضرت مسيح را در اينجا حس كرديم. دانشجوياني از اروپا به اين مناطق آمده بودند و اظهار داشتند كه ما معنويت خاصي را در اينجا حس كرديم و اين نشان از تاثيرگذاري مناطق جنگي است.

وي در پايان افزود: من دانش آموز 14 ساله بودم كه متقلبانه به جبهه رفتم؛ اين گونه كه سنم را يك سال بيشتر نشان دادم و با اينكه مسئولان اعزام متوجه اين موضوع شدند، اما به روي خودشان نياورند.

بازگشت به صفحه نخست گروه فضاي مجازي

انتهاي پيام/

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن