تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن كم خوراك است و منافق پرخور.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819010579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزير علوم، تحقيقات و فناوري خبر داد: تعرض به بودجه‌هاي پژوهشي در دانشگاه‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: وزير علوم، تحقيقات و فناوري خبر داد: تعرض به بودجه‌هاي پژوهشي در دانشگاه‌ها
فرجي دانا گفت: 10 درصدي كه از بودجه‌هاي دانشگاه‌ها صرف امور پژوهشي مي‌شود دستخوش تعرض قرار مي‌گيرد؛ چراكه دانشگاه‌ها درگير مسايل تغذيه و خوابگاه دانشجويان هستند.


به گزارش خبرنگار اجتماعي برنا، رضا فرجي دانا وزير علوم تحقيقات و فناوري در گردهمايي معاونان پژوهشي دانشگاه‌ها مراكز رشد و پارك‌هاي علم و فناوري با بيان اين‌كه در انبوه گرفتاري‌ها و مشكلات پژوهش آخرين موضوعي است كه به آن توجه مي‌شود، گفت: دانشگاه دو فرآيند آموزش و پژوهش را دنبال مي‌كنند، زيرا آموزش خوب از پژوهش خوب سرچشمه مي‌گيرد.

فرجي دانا گفت: سهم بودجه‌هاي پژوهشي دانشگاه‌ها از كل بودجه‌ها كمتر از 10 درصد است در اين راستا پيشنهاد شده تا رديف مستقل ملي براي بخش پژوهش‌هاي دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود.

وي ادامه داد: 10 درصدي كه از بودجه‌هاي دانشگاه‌ها صرف امور پژوهشي مي‌شود دستخوش تعرض قرار مي‌گيرد؛ چراكه دانشگاه‌ها درگير مسايل تغذيه و خوابگاه دانشجويان هستند.

فرجي دانا، با تاكيد بر اين‌كه هزينه غذاي دانشجويي كمر دانشگاه‌ها را خم كرده است، ادامه داد: در اين ميان متاسفانه پژوهش در اولويت‌هاي برنامه‌ها قرار نمي‌گيرد.

وي به دانشجويان دوره كارشناسي ارشد توصيه كرد كه براي ادامه تحصيل راهي كشورهاي ديگر نشوند، خاطر نشان كرد: براي دانشجويان دوره دكتري پژوهانه‌اي به مبلغ 5 ميليون تومان پرداخت مي‌شود كه اين ميزان براي 3 سال آن‌ها است.

وزير علوم، با بيان اين‌كه جمعيت دانشجويان دوره دكتري از 12 هزار نفر در سال 1384 به 25 هزار نفر در حال حاضر رسيده است، اضافه كرد: با توجه به ازدياد جمعيت دانشجويان دوره دكتري بايد راهكارهايي براي معيشت و آسودگي آن‌ها اتخاذ شود.

فرجي دانا با تاكيد بر اين‌كه دانشجويان دوره دكتري بايد سهمي از گرنت پژوهشي داشته باشد، خاطر نشان كرد: علاوه بر آن در قراردادهاي پژوهشي دانشجو بايد دريافتي تضمين شده داشته باشد.

وي افزود: رسيدن به اين مطلوب‌ها نيازمند بازنگري در آيين نامه‌ها بدون لطمه وارد شدن به توليد علم است. درحال حاضر در كشور پارك‌هاي علم و فناوري و مراكز رشد ايجاد شده است در حالي كه در بخش پژوهش كه نقطه آغازين فعاليت اين مراكز است با مشكلاتي مواجه است. بايد در كنار توليد علم به توليد فناوري نيز توجه شود، از اين رو پيشنهاد اعطاي جايزه به ثبت پتنت را مطرح مي‌كنم: نگاه به افزايش كيفيت بايد آيين نامه‌ها را به سمتي هدايت كند كه استاد محوري نهادينه شود و به جايي برسيم كه امضاي استادان امضاي اول و آخر باشد.

وزير علوم گفت: استاد محوري سال‌ها در حوزه‌هاي علميه اجرا مي شد. اين روش در حال حاضر در غرب استفاده مي شود. متاسفانه در دانشگاه‌هاي كشور از اختيار دادن به استادان غفلت شده است.

وزير علوم در خاتمه سخنانش با تاكيد بر اين‌كه دانشگاه‌ها بايد بر اساس نيازهاي منطقه‌اي خود اولويت‌هاي پژوهشي خود را تعريف كنند، عنوان كرد: دانشگاه‌هايي كه در مناطق مرزي هستند بايد پاي پژوهشگران كشورهاي همسايه را به دانشگاه‌هاي خود باز كنند.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن