تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين شما كسى است كه براى زنان خود بهتر باشد و من بهترين شما براى زن خود هستم....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802881707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري: نبايد هر حركت اعتراضي در دانشگاه را با انگ سياسي برانيم


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري: نبايد هر حركت اعتراضي در دانشگاه را با انگ سياسي برانيم
«رضا فرجي‌دانا» كه از سال‌هاي گذشته به مديري كم حرف و فرار از خبرنگار معروف شده، خود نيز بر اين مطلب صحه گذاشته و اصرار دارد «مشك آن است كه خود ببويد، نه آن كه عطار بگويد»؛ اما با اين حال در دولت تدبير و اميد در مقام «وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري» ترجيح داد گزارش عملكرد 100 روزه اين وزارتخانه را به مناسبت هفته دانشجو و سالروز تاسيس ايسنا در اين خبرگزاري بيان كند.

دكتر فرجي‌دانا با بيان اين كه وزارت علوم به عنوان پيشران توسعه علم و فناوري كشور بايد در اين حوزه تاثيرگذاري حداكثري داشته باشد، گفت: بايد تاثيرگذاري حوزه‌هاي ديگر كه در تلاقي با اين حوزه قرار مي‌گيرند، به ويژه حوزه سياسي كمتر شود.

وي با بيان اين كه بايد سعي كنيم ارتباط سياست را با مقوله علم و فناوري به نوعي قطع كنيم، اظهار كرد: بايد افرادي كه عهده‌دار علم و فناوري هستند، از رفت و آمد سياستمدارها و جناح‌هاي سياسي در مديريت كشور كمترين تاثير را بپذيرند و برنامه‌هاي علم و فناوري جداي از اين كه چه دولتي بر سر كار است، بايد بتواند مسير خود را ادامه دهد و دچار وقفه نشود.

وي افزود: نبايد اين گونه باشد كه سه ماه قبل از انتخابات و شش ماه بعد از آن همه چيز در حالت ايستا قرار بگيرد تا از نظر سياسي تعيين تكليف شود كه مسوولان بعدي چه كساني خواهند بود. در دنيا افرادي كه توسعه علمي را تجربه كرده‌اند، در توسعه علم و فناوري خود پايداري داشته‌اند، بنابراين اين سنخ از مديريت‌ها بايد از رفت‌ و آمد دولت‌ها كمترين تاثير را بپذيرد.

فرجي دانا با بيان اين كه خوشحال مي‌شوم اگر بتوانم در اين دوره كوتاه مسئوليت خود گامي كوچك در جهت قطع يا كم كردن وابستگي پيشران علم و فناوري كشور از سياست بردارم، تصريح كرد: البته نبايد از اين حرف بنده برداشت اشتباه شود، چرا كه منظور بنده غير سياسي شدن دانشگاه‌ها نيست. دانشجو بايد تحليل سياسي داشته و سياست را خوب بشناسد، بنابراين منظورم اين است كه مديريت علم و فناوري نبايد متاثر از رفت و آمد دولت‌ها باشد، چرا كه افرادي كه طرح‌ريز علم و فناوري هستند و سياست‌هاي كلان نظام را پيش مي‌برند، بايد از ثبات برخوردار باشند.

وزير علوم خاطرنشان كرد: اين به اين معني است كه افراد انتخاب شده براي مديريت دانشگاه‌ها بايد در جايگاهي كه هستند، اصلح و از متعهدين متخصص و آگاه به امور باشند نه افرادي كه به گروه و دسته و جناح خاصي وابسته‌اند و با انتخابات بيايند و با انتخابات بعدي نيز بروند، بنابراين اگر به اين توفيق نائل شويم كه در مكانيزم داخل دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هايمان مديران از افراد صاحبنظر، مدير،‌ مدبر، باتجربه و با مكانيزم‌هاي داخلي انتخاب شوند، موفق خواهيم بود.

وي با بيان اين كه وزارت علوم در اين زمينه بايد نقش ناظر و ارزياب مديران دانشگاهي را داشته باشد، گفت: براين اساس اگر زماني وزارت علوم به اين تصميم رسيد كه مديريت مركزي بايد عوض شود، مجددا مكانيزم‌هاي داخل همان مجموعه فعال شود، نه اين كه انتخاب مدير پشت درب‌هاي بسته و به طوري كه معلوم نيست به انتخاب فرد اصلح برسد، انجام شود.

فرجي دانا اظهار كرد: انتخاب پشت درهاي بسته راه را براي جابجايي‌هاي دلبخواه باز مي‌كند و هميشه اين نوع جابجايي‌ها كار را خراب كرده است، بنده به نظرسنجي از اعضاي هيات علمي دانشگاه و مشاركت حداكثري دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در انتخاب مسوولان‌شان معتقدم و اين چيز عجيبي نيست، چرا كه پايدارترين طريق ممكن براي تعيين مديريت‌ها و رسيدن به فضايي پايدار در عرصه مديريت علم و فناوري، همين راه است و اگر از افرادي كه منصفانه به اين موضوع نگاه مي‌كنند، بپرسيد چيزي جز اين نمي‌گويند.

وزير علوم درباره يكي از برنامه‌هاي خود براي مديريت وزارت علوم، تصريح كرد: تلاش جدي بنده در اين دوره اين است كه قطع ارتباط دانشگاه با دنياي سياست را به ثمر رسانده و براي يك بار هم كه شده ارتباط تعيين رؤساي دانشگاه‌ها را از سياست قطع كنيم كه اگر موفق شويم بزرگترين كار را براي افزايش نشاط دانشگاهيان انجام داده‌ايم.

وي با بيان اينكه اين يكي از گام‌هاي مقدماتي و اصلي براي افزايش نشاط در دانشگاه‌هاست، تصريح كرد:‌ نتيجه اين اقدام حذف فضاي بدبيني و بدگماني نسبت به مديريت كلان كشور در دانشگاه‌هاست. حركت‌هاي بسياري در دوره گذشته سبب شد كه اين ديدگاه‌ها شكل بگيرد و در جان دانشگاهيان چنين نقش ببندد كه دانشگاه و دانشگاهيان مورد اعتماد دولت نيستند.

فرجي دانا با بيان اين كه شايد تعداد افراد اندكي جهت‌گيري منفي نسبت به نظام داشته باشند،‌ گفت: همه دانشگاهيان پشتيبان نظام هستند و براي اعتلاي ايران اسلامي تلاش مي‌كنند و حركتشان در جهت نظام اسلامي بوده است، بنابراين اگر عنصر پويا و ديناميك دانشجو در نقطه‌اي، مسير اعتراض را طي مي‌كند، بايد به حرفش گوش دهيم و ببينيم كه اين اعتراض نسبت به چه چيزي صورت مي‌گيرد.

وزير علوم با بيان اين كه اعتراض به هيچ وجه به معني ساختارشكني نيست، اظهار كرد: اين اعتراض دانشجو به معني زير سوال بردن اساس نظام نيست، بلكه به اين معني است كه دانشجو با آزادي بيشتر و چشم تيز‌بين‌تر به مسائل علمي توجه كرده و كاستي‌ها را مي‌بيند و بر خود لازم مي‌داند كه نسبت به آنچه كه موافق منافع ملي نمي‌بيند، اعتراض كند.

وي با انتقاد از اينكه اعتراض صنفي بعضا جنبه سياسي پيدا مي‌كند، تصريح كرد: ما مي‌گوييم دانشجو بايد بتواند به آنچه كه مي‌رسد و مشكلاتي كه از مسئولان مي‌بيند اعتراض كند، اما اين اعتراض هيچ وقت به معناي نفي نظام نبوده و نيست و اين تلقي از سر نامهرباني نسبت به دانشگاه و دانشگاهيان شكل گرفته است، بنابراين ما نبايد هر حركت اعتراضي در دانشگاه را با انگ سياسي برانيم و با آن برخورد كنيم.

فرجي دانا با بيان اين كه دانشجويان كوي دانشگاه تهران بعضا براي اعتراض و انعكاس مشكلات و حتي مسائل صنفي دچار ترس و وحشت هستند،‌ گفت: اين موضوعات سبب سلب نشاط مي‌شود و باعث مي‌شود فرد احساس خفقان كند در حالي كه مسئولين عالي رتبه نظام به هيچ وجه اين برخوردها را نه تجويز كرده و نه مي‌پسندند.

وزير علوم با بيان اين كه حذف اين گونه برخوردهاي قهرآميز با دانشگاهيان در اين 100 روزه محور حركت وزارت علوم بوده است، تصريح كرد:‌ البته من در 100 روز ابتدايي دولت در ماه آخر به وزارت علوم وارد شدم، آنچه كه دكتر توفيقي در ابتداي كار خود به آن پرداخت پاسخگويي به مطالباتي بود كه به طور گسترده سبب نارضايتي شده بود و وي سعي كرد با رسيدگي به شكايات و تشكيل تيم‌هاي رسيدگي به اين مطالبات پاسخ بدهد. وي همچنين درباره فعاليت تشكل‌هاي دانشجويي و سياسي در دانشگاه‌ها، اظهار كرد: ما از فعاليت قانوني كليه تشكل‌ها در چارچوب قانون حمايت مي‌كنيم، چرا كه ملزم به اين كار هستيم و بايد اين كار را انجام دهيم. فرجي دانا با بيان اين كه اين كار را عامل افزايش نشاط مي‌دانيم، تصريح كرد: اميدواريم تشكل‌ها نيز براي آنچه كه مسئوليتشان مي‌ناميم، تلاش كرده و در فعاليت‌هايشان همواره شرايط كشور را مدنظر داشته باشند. وزير علوم افزود: اكنون كشور ما در شرايط حساسي قرار دارد، اخيرا مذاكرات هسته‌اي را داشتيم كه خدا را شكر به نتايج خوبي رسيد و دانشگاهيانمان نشان دادند كه همواره پشتيبان حداكثري از آنچه كه مسوولان اين امور در عرصه بين‌المللي انجام مي‌دهند، هستند.

وي با بيان اين كه ما قائل به فضاي آزادانديشي هستيم و آن را جزء جدانشدني رسالت دانشگاه‌ها مي‌دانيم، گفت: در عين حال شناخت دقيق از شرايط كشور شرط عقل است و حركت خردمندانه تشكل‌هاي دانشجويي بايد با در نظر گرفتن اين شرايط باشد، بنده هميشه به درستي اين خرد جمعي قائل و شاهد آن بوده‌ام كه در مواقع حساس اين اعتماد به جوانان شايسته كشور جواب داده است. فرجي دانا با بيان اين كه دانشجويان ما در حركت‌هايشان بهترين تصميم‌ها را مي‌گيرند،‌ اظهار كرد: مطمئن هستيم كه اين دانشجويان همچنان عاقلانه و خردمندانه برخورد كرده و از اين ظرفيت‌هايي كه ما آن را باز و آزاد مي‌كنيم، استفاده خواهند كرد و به هيچ وجه اجازه التهاب و به هم خوردن آرامش در فضاي آموزش و پژوهش را نخواهند داد.

وزير علوم با بيان اين كه من اين موضوع را در كار خود يك اصل مي‌دانم، تصريح كرد:‌ دولت دكتر روحاني خود را متعهد مي‌داند كه در فضاي آرام آموزش و پژوهش بيشترين آزادي‌ها را به فعاليت‌هاي خردمندانه دانشجويي بدهد و در اين زمينه همه ظرفيت‌هاي قانوني به استفاده گرفته شود كه اميدواريم دراين عرصه از پاسخ مثبت فضاي دانشگاهي توان بيشتر گرفته و حركت‌ها را تقويت كنيم.

وي با تاكيد بر اين كه بايد از انجام حركت‌هاي تند و شتابزده پرهيز كنيم، اظهار كرد: بعضا در دوره‌هاي گذشته شاهد چنين حركت‌هايي بوديم كه سبب كدورت مي‌شد كه اين موضوع به صلاح هيچ كس نيست مطمئن باشيد كه بدخواهان ما قائل به اين حركت‌هاي تند و شتابزده هستند كه انگشت اتهام را به سمت دولت و مسوولان نظام بگيرند.

فرجي دانا با بيان اين كه بايد سعي كنيم با رشد اجتماعي و سياسي دانشجويان به فعاليت‌ بپردازند، خاطرنشان كرد: ما موافق حركت‌هاي قانوني دانشجويان هستيم و اميدواريم كه در اين زمينه به نتايج مثبتي برسيم.

وي همچنين درباره وضعيت دانشجويان بازگشت به تحصيل كه از تحصيل محروم شده بودند، اظهار كرد: آنچه كه در دوره 100 روزه ابتدايي دولت يازدهم در كارگروه رسيدگي به شكايات دانشجويان و اساتيد انجام شد، نتيجه كارش اطلاع‌رساني شده و در گزارشات نيز به مجلس ارائه كرده‌ايم كه بر اساس آن تعدادي از دانشجويان محروم از تحصيل سال‌هاي 90 و 91 با بررسي پرونده توسط هيات مركزي گزينش به دانشگاه بازگشتند. وزير علوم درباره تعداد دانشجويان بازگشت به تحصيل، تصريح كرد: از حدود 400 نفري كه شكايت خود را از طريق هيات مركزي گزينش با مكانيزم‌هاي قانوني ارائه كرده‌اند، 126 نفر پس از بررسي پرونده به دانشگاه‌ها بازگشته و مشغول ادامه تحصيل شدند. فرجي‌دانا افزود: اين ظرفيت‌هاي قانوني از گذشته موجود بوده و هميشه مي‌توانسته مورد استفاده قرار بگيرد كه در حال حاضر دانشجويان با قيد تعهد و يا بدون تعهد، به تحصيل بازگشته‌اند.

وي همچنين درباره شكايت اساتيد بازنشسته نيز، گفت: در بحث اساتيد بازنشسته رسيدگي به برخي از شكايات مربوط به دانشگاه‌هاست كه بايد توسط آنها انجام شود، برخي نيز مربوط به بازنشستگي‌هايي است كه بر اساس آيين‌نامه ابلاغي وزارت انجام گرفته بود، كه با توجه به اينكه اين آيين‌نامه توسط هيات عمومي ديوان نقض شده است، احكام بازنشستگي‌ها نيز خود به خود نقض مي‌شود كه اخيراً ابلاغ نقض اين احكام از طريق هيات عمومي ديوان به سازمان بازنشستگي كشوري داده شده است. وزير علوم همچنين درباره تعداد دانشجوياني كه در سال‌هاي گذشته از تحصيل محروم شده‌اند، گفت: اين آمار قابل احصا است، اما كاري كه در اين دوره انجام شده، اين است كه افرادي كه شكايت كرده‌اند، به شكايتشان رسيدگي شود و عملا نقطه آغاز ما اين نبوده كه آمار قبل را نگاه كنيم و خودمان اين موضوع را بررسي كنيم. فرجي‌دانا در پاسخ به سوالي درباره بررسي پرونده‌هاي سال‌هاي قبل از 90 نيز، گفت: افرادي كه در سال‌هاي قبل نيز چنين احكامي برايشان صادر شده است، امكان رسيدگي به شكاياتشان وجود دارد و راه بسته نيست و هيات مركزي گزينش از نظر قانوني مي‌تواند به پرونده كساني كه شكايتي تسليم مي‌كنند، رسيدگي كند.

وي افزود: راي هيات مركزي گزينش، راي قانوني مورد عمل است كه ممكن است به شكل بازگشت با تعهد يا بدون تعهد و يا تنفيذ راي قبلي و عدم بازگشت باشد، بنابراين اگر شكايتي به اين هيات واصل شود، بر حسب جايگاه قانوني آن را بررسي خواهد كرد.

وزير علوم همچنين درباره دانشگاه غيرانتفاعي منتسب به محمود احمدي‌نژاد، اظهار كرد: در سال 89 مجوزي براي يك دانشگاه غيردولتي با تعدادي اعضاي هيات موسس در وزارت علوم صادر شده است كه مجوز موافقت اصولي بوده، اما تعدادي از اعضاي هيات موسس كه برخي از وزراي وقت نيز در آن بوده‌اند، انصراف مي‌دهند كه به همين دليل خود به خود اين مجوز مسير حركتش به سمت مجوز قطعي متوقف مي‌شود، چرا كه ما نمي‌توانيم موسس مستعفي داشته باشيم و مجوز را قطعي كنيم.

وي درباره مباحث مطرح شده در شورايعالي انقلاب فرهنگي درباره اين دانشگاه، گفت: آنچه در صحن شورا رخ داده و دريافت مجوز به عنوان دانشگاه ايرانيان با مسووليت دكتر احمدي‌نژاد به چند دليل نمي‌تواند به مجوز قطعي مربوط باشد. دليل اول اينكه در شورا گفته‌اند كه اساسنامه اين دانشگاه بايد به امضاي وزراي علوم و بهداشت برسد، در صورتي كه ما اساسنامه تيپ براي اين موسسات داريم. همچنين در اساسنامه وزارت علوم نمي‌تواند رشته‌هاي پزشكي وجود داشته باشد، در حالي كه براي اين دانشگاه جديد گفته شده كه وزير بهداشت نيز بايد اساسنامه را امضا كند.

فرجي‌دانا خاطر نشان كرد: از سوي ديگر نام رييس دولت قبلي و اكثر كساني كه در حال حاضر به عنوان عضو هيات موسس از آنها نام برده مي‌شود، در مجوز قبلي وجود ندارد، به همين دليل نيز اين ارتباط نقض مي‌شود. وزير علوم با بيان اينكه درباره دانشگاه قبلي اساسنامه تيپ موسسات حاكم و جاري است، گفت: در جلسه‌اي كه در شورا تشكيل شده، صحبت از موسسه‌اي بوده كه مجوزهاي آن گرفته شده و قصد ايجاد شعبه در تهران را دارد، اما با توجه به اينكه موسسه قبلي اكنون وجود ندارد، عملا وجود شعبه براي اين دانشگاه معني نخواهد داشت.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن