تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ریشه های کفر سه چیز است:حرص و بزرگ منشی نمودن و حسد ورزیدن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802711148




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش مناسبات منطقه‌اي با ايران، نخستين دستاورد سياسي مذاكرات ژنو 3


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: افزايش مناسبات منطقه‌اي با ايران، نخستين دستاورد سياسي مذاكرات ژنو 3
امضاي سند اقدام مشترك بين جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5، ديگر كشورها و همسايگان منطقه‌اي را به سوي تقويت اهرم‌هاي تعامل سازنده با تهران فراخوانده است.
هنوز چند روز بيشتر از زمان امضاي سند برنامه اقدام مشترك بين جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5 كه توافقي درباره برنامه هسته‌اي تهران را در برمي گيرد، نگذشته است؛ سندي كه به موازات برداشتن گام‌هاي اعتمادافزا به منظور همكاري‌هاي داوطلبانه، 10 سال مناقشه درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي پايان مي‌يابد و كشورها نيز درباره درستي گفته‌هاي ايران درباره ماهيت صلح آميز اين برنامه اطمينان مي‌يابند.
كشورهاي انگليس، فرانسه، آمريكا، روسيه و چين به همراه آلمان و نيز اتحاديه اروپا به موجب اين سند و پس از روشن شدن نتايج اجراي 6ماهه آن، به عنوان گام نهايي، به منظور لغو كامل قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد و تحريم‌هاي يك جانبه و دوجانبه راه حل جامعي را در پيش خواهند گرفت كه متضمن يك برنامه غني سازي تعريف شده است.
روشن است امضاي هفت كشور و اتحاديه اروپا پاي اين سند، راه‌هاي تازه‌اي را براي تعامل‌هاي سازنده بيشتر با تهران مي‌گشايد؛ چرا كه برخي كشورها به سبب اعمال محدوديت‌ها و فشارهاي ناشي از سوء تفاهم‌ها يا سياه نمايي‌هاي بي‌پايه درباره ماهيت صلح آميز برنامه هسته‌اي ايران، در عرصه افزايش تعاملات و چگونگي آن با مشكلاتي روبرو بودند و اينك، سدهاي موجود را در حال برطرف شدن مي‌بينند.
به گزارش ايرنا سياستمداران بلندپايه جهان از جمله نخست‌وزير ايتاليا نيز پيش از اين در ديدارهاي خود با مقام‌هاي ايراني از جمله همزمان با برگزاري شصت و هشتمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد از آغاز رقابت‌هاي سخت بين كشورهاي مختلف براي برقراري روابط سياسي، اقتصادي، فرهنگي و... با تهران مي‌گفتند. آنان با توجه به اعلام مقام‌هاي دولت يازدهم درباره تغيير رويكرد در عرصه سياست خارجي و به منظور يافتن حوزه‌هاي مشترك همكاري و البته با در نظر گرفتن منافع و مصالح خود، تصميم به تقويت روابط خود در جنبه‌هاي مختلف گرفته‌اند.
رهبران كشورهاي مختلف مي‌دانند ايران علاوه بر اينكه از موقعيت ژئواستراتژيك و ويژگي‌هاي جغرافيايي و جمعيت شناختي ويژه‌اي برخوردار است، جايگاه غيرقابل انكاري بين ملت‌هاي آزاده در سراسر جهان و نيز منطقه براي برقراري ثبات، امنيت و آرامش دارد كه مزيت‌هاي بيشتري براي برقراري تعامل با اين كشور را پديد مي‌آورند.
زمينه‌هاي فرهنگي، تنوع محيط زيستي بي‌بديل، و پشتوانه‌‌هاي تاريخي، بسياري از كشورهاي منطقه و حتي غرب را به سوي ايران جذب مي‌كند. همچنين اشتراكات مذهبي اين كشور با جهان اسلام و اعتقاد همه آنها به يك دين واحد، عرصه مناسبي را براي تعاملات در اين عرصه فراهم مي‌آورد.
منابع طبيعي غني، معادن متعدد و متنوع، ذخاير سرشار نفتي و گازي، صنايع پتروشيمي، فلزي و ارتباطي، توليد محصولات خاص كشاورزي و دريايي، صنايع دستي و... حوزه‌هاي مختلفي براي سرمايه گذاري‌هاي مشترك كشورهاي خارجي پديد مي‌آورند. محصولات حاصل از موارد مذكور دركنار دستاوردهاي فني و مهندسي، كالاها و خدمات پرتقاضايي در عرصه صادرات ايجاد مي‌كنند كه هر كدام از كشورهاي متقاضي مدتهاست مي‌دانند براي دستيابي به بخشي از آنها، بايد راه تهران را در پيش گيرند.
همچنين مواضع صلح طلبانه و همكاري‌هاي سازنده تهران در قبال موضوع‌هاي مختلف منطقه‌اي نظير عراق، افغانستان، پاكستان يا در مسائلي مانند سوريه، بارها راهگشاي حل و فصل مشكلات شده است.
نقش تاثيرگذار تهران در مناسبات جهاني و منطقه‌اي به واسطه حضور فعال در معاهده‌ها و ترتيبات موجود نيز ورود به عرصه روابط سياسي را پرجاذبه مي‌كند چرا كه تهران هم اكنون در صدر سازمان‌ها و ائتلاف‌هايي مانند جنبش غيرمتعهدها، سازمان همكاري‌هاي اقتصادي (اكو) و مجمع كشورهاي صادركننده گاز قرار دارد و در بسياري ديگر، عضو فعال يا ناظر است.
بنابراين هرگونه همراهي با ايران، منافع حاشيه‌اي بسياري را به همراه خواهد داشت. از اين روست كه تهران طي روزهاي اخير شاهد رفت و آمدهاي وزيران امورخارجه جمهوري آذربايجان، تركيه، قرقيزستان، افغانستان، وزير اقتصاد تركمنستان، مشاور نخست‌وزير پاكستان، معاون وزير امورخارجه قزاقستان و مقام‌هاي بلندپايه‌اي از كشورهاي الجزاير، بوليوي، مصر، گينه استوايي، ليبي، نيجريه، قطر، روسيه، ترينيداد و توباگو، امارات، ونزوئلا، عراق، هلند، قزاقستان، نروژ و عمان بوده و حتي بسياري ديگر از جمله كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در استقبال از شرايط جديد و سند امضا شده بيانيه‌هايي صادر كرده‌اند.
سفر اخ?ر "شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان" وزير امورخارجه امارات، نيز در مسير افزايش همكاري‌هاي دو كشور در حوزه‌هاي مختلف صورت مي‌گيرد.
روشن است تعاملات جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي منطقه به دليل همجواري جغرافيايي و البته همخواني‌هاي گسترده‌تر در زمينه‌هاي مذهبي، فرهنگي و اجتماعي اهميت ويژه‌اي دارد. حال چنانچه اين موارد با ملاحظات امنيتي و استراتژيك همراه شده و در لايه‌هايي از توافق‌ها و قراردادهاي دوجانبه براي همكاري‌هاي سياسي و اقتصادي پيچيده شود، اولويت‌هاي بيشتري را به خود اختصاص خواهد داد.
امارات متحده عربي كه متشكل از هفت امارت يا شيخ نشين در حاشيه جنوبي خليج فارس است و حدود نيم ميليون نفر از جمعيت آن ريشه ايراني دارند، از نظر امنيتي نيز با ايران اشتراكات فراواني دارد.
جمهوري اسلامي ايران و امارات در حوزه اشتراكي خليج فارس، خاورميانه و جهان اسلام قرار دارند و از ديرزمان روابط تجاري و اقتصادي گسترده‌اي با يكديگر داشتند كه البته به تبعيت از شرايط مختلف زماني، فراز و نشيب‌هايي را طي كرده است.
توانايي برقراري ديپلماسي توانمندتر انرژي با توجه به ذخاير فراوان نفت و گاز در منطقه خليج فارس به واسطه نزديك شدن هر چه بيشتر كشورهاي حاشيه آن، فراهم مي‌آيد و اين كشورها از جمله ايران و امارات مي‌توانند با رايزني هايي، اين عرصه را به سمت تامين منافع مشترك سوق دهند.
اينك به نظر مي‌رسد همزمان با توافق كشورهاي 1+5 با تهران بر سر برنامه‌هاي هسته اي، كشورهاي ديگر بويژه همسايگان منطقه‌اي به اميد پايان يافتن محدوديت‌ها براي افزايش تعامل با تهران به ميدان آمده‌اند و از آنجا كه تداوم غني سازي نيز به عنوان هدف مشترك و نيز يك بند از گام پاياني مورد تاكيد قرار گرفته، عرصه جديدي براي همكاري‌ها در اين زمينه فراهم آمده است.
اين موضوع با استقبال كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس همراه شده كه امارات يكي از آن اعضاست. بنابراين عرصه توافق درباره تداوم برنامه غني‌سازي تهران بويژه براي كشورهاي منطقه‌اي همچون امارات فرصتي خواهد بود تا از دانش هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران نيز بهره‌مند شود. روشن است افزايش رفت و آمدهاي ديپلماتيك بين دو كشور، با توجه به اشتراكات بسيار زياد دو طرف، سبب خواهد شد همكاريهاي ريشه‌دار پررنگ‌تر از هميشه شود.
* هرگونه همراهي كشورهاي منطقه و جهان با ايران، منافع بسياري را براي آنان به همراه خواهد داشت

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن