تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سزاوار است كه عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803143811




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگزاري سمينار بين المللي اجراي قوانين اسلامي در دنياي معاصر در اندونزي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: برگزاري سمينار بين المللي "اجراي قوانين اسلامي در دنياي معاصر" در اندونزي
سمينار بين المللي دو روزه "اجراي قوانين اسلامي در دنياي معاصر" توسط دانشكده شريعت و قانون دانشگاه شريف هدايت الله اندونزي برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري مهر، در اين سمينار بين المللي شخصيتهايي از كشورهاي اندونزي، مالزي، مراكش، تركيه، اتريش، تونس، سوريه، مصر، سودان، سوييس و ايران به ارائه مقاله پرداختند.

در اين سمينار، رايزن فرهنگي كشورمان مقاله خود را با عنوان "جمع بين دموكراسي و شريعت در قانون اساسي ايران" ارائه نمود.

ابراهيميان با تبيين اصول مرتبط با شريعت در قانون اساسي، اصل ۴ را مهمترين اصل قانون اساسي براي اجراي قوانين اسلامي در ايران دانست و نقش ولي فقيه را در عدم انحراف سازمان ها و نهادها از مسير اسلامي بسيار مهم توصيف كرد.

وي ضمانت اجراي ديني بودن نظام سياسي ايران در قوه مقننه و قضائيه و مجريه را تشريح و سپس به تحليل حقوقي و فقهي اصول مربوط به سه قوه، در قانون اساسي پرداخت.

رايزن فرهنگي ايران در پايان گفت: تنها كشوري كه هم در نظريه و هم در عمل تحفظ بر رعايت احكام اسلامي در جامعه دارد، جمهوري اسلامي ايران است.

"ابوبكر" از سودان با ارائه مقاله خود، سياست شرعي را موضوع سخن خود قرار داد و گفت: در اسلام از دو طريق حاكم اسلامي كه ما آن را ولي امر مي دانيم برگزيده مي شود: يكي از راه خلافت و دوم انتخاب. وي يادآور شد: انتخاب حاكم توسط مسلمين سازگار با دموكراسي است.

"مشكوري عبدِالله" از دانشكده حقوق دانشگاه شريف هدايت الله در زمينه "نظريه سياسي اسلام و اجراي آن در دنياي معاصر" سخن گفت و مشكلات موجود در سوريه و ساير كشورهاي عربي را ناشي از فاصله بين نظريه سياسي اسلام با عمل حاكمان دانست و راه برون رفت از آن را توجه حاكمان به ماهيت اسلامي حكومت عنوان نمود.

انتشار دعاي كميل با ترجمه فارسي و پشتو در افغانستان

بمنظور ترويج فرهنگ ديني و اسلامي دعاي پرفيض كميل با ترجمه فارسي و پشتو در كابل به زينت طبع آراسته و در اختيار علاقمندان و مشتاقان قرار گرفت.

اين دعا كه با متن عربي و ترجمه به زبان فارسي و پشتو منتشر يافته جهت ارتقاء سطح معنوي جوانان، نوجوانان و اقشار مختلف جامعه و آشنايي آنان با منابع اسلامي و ادعيه معنوي و الهي كه ميراث گرانقدر خاندان پاك عصمت و طهارت است طراحي و چاپ گرديده است.

كتاب دعاي كميل در تيراژ 2000 نسخه و در 34 و 40 صفحه به زينت طبع آراسته و در اختيار علاقمندان و مشتاقان قرار گرفت.

برگزاري همايش" «ميراث فارابي و دنياي معاصر» در قزاقستان

همايش بين المللي" ميراث فارابي و دنياي معاصر" با همكاري رايزني فرهنگي ايران و دانشگاه فارابي قزاقستان در شهر آلماتي برگزار شد.

همايش بين المللي" ميراث فارابي و دنياي معاصر"با حضور مسئولين، اساتيد و دانشجويان دانشگاه فارابي و ساير دانشگاه ها و تعدادي از شخصيت هاي علمي و فارابي شناسان از كشورهاي ايران، آلمان، آمريكا و مصر و تعدادي از اعضاء سفارتخانه هاي كشورهاي مختلف 23 آذرماه در دانشگاه ملي فارابي برگزارشد.

"موتانف"، رئيس دانشگاه فارابي در مراسم افتتاحيه اين همايش ضمن خير مقدم به شركت كنندگان از رايزني فرهنگي ايران و مسئولان انستيتوي شرقشناسي و انستيتوي فلسفه دانشگاه فارابي، بر ضرورت توجه به ميراث فارابي و بهره گيري از آراء و انديشه هاي معاصر تأكيد و ابراز اميدواري نمود كه اين همايش و سخنراني ها و مقالات همايش بتواند موجب ترويج و پاسداشت انديشه هاي فارابي گردد.

"دربيسلي"، رئيس انستيتوي شرقشناسي آكادمي علوم قزاقستان با عنوان "علماي شهر اترار" سخنراني نمود و بصورت مشروح به بيان تاريخ و شخصيتهاي ديني و علمي شهر اترار پرداخت.

"صابري"، رايزن فرهنگي ايران به اهميت جايگاه انديشه هاي فارابي اشاره كرد و گفت: فارابي دانشمندي جامع الاطراف بود كه در فلسفه، منطق، علوم سياسي و اجتماعي تخصص بي نظيري داشت كه در فلسفه بعنوان معلم ثاني بنيانگذار فلسفه اسلامي به شمار مي رود.

وي ابراز اميدواري كرد كه اين همايش موجب پيوند پيوند هاي علمي، فرهنگي بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري قزاقستان گردد.
خانم "كوتساروا" استاد دانشگاه هاي آلمان به عنوان سخنران بعدي سخنراني و مقاله خود را در مورد جنبه هاي علمي فارابي ارائه نمود. پس از آن رئيس دانشكده فلسفه دانشگاه فارابي، جيمس پتريك از آمريكا، اشرف درويش رايزن فرهنگي سفارت مصر و خانم نوري شيوا دكتراي فلسفه از دانشگاه فارابي به سخنراني پرداختند.

در دومين روز همايش كه در روز 24 آذر ماه برگزار شد، خانم بايان رئيس بخش فارسي و عربي دانشگاه فارابي ،گزارش كوتاهي از فعاليت‌هاي اتاق ايران در دانشگاه فارابي ارائه نمود و آموزش زبان فارسي، برگزاري همايش منطقه‌اي زبان فارسي، برگزاري المپياد زبان فارسي، برگزاري دوره آموزشي تربيت مربي و اجراي برنامه‌هاي علمي، فرهنگي و آموزشي توسط دانشجويان زبان فارسي را از جمله اين فعاليت‌ها برشمرد.

"محمدرضا دهشيري"معاون آموزشي و پژوهشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي سخنراني خود را تحت عنوان «نقش فرد و جامعه در آموزش انسان از ديدگاه فارابي» ايراد نمود.

وي گفت: از ديدگاه فارابي، باروري ذهن و شكوفايي طبيعت بشر از طريق آموزش امكان پذير است. كه براساس ديدگاه فارابي، اهداف نهايي و مياني آموزش به شرح ذيل است:
1. آموزش و تقويت عقايد خوب از قبيل ايمان به خدا، ذهن فعال، معاد، رفاه و راه دستيابي به آن
2. آموزش مهارتهاي لازم براي مسئوليت پذيري در مدينه فاضله (يوتوپيا)
3. تشويق افراد به اقدام براساس عقايد خوب خودشان
4. تشويق افراد به اتخاذ مسئوليتهاي مدني

سه مورد اخير به عنوان اهداف مياني آموزش قلمداد مي‌شوند و هدف دوم و چهارم آموزش بر ضرورت آموزش ويژه)براي تقسيم مسئوليتها در جامعه (و اهميت لحاظ تفاوتهاي فردي و مد نظر قرار دادن تواناييهاي هر فرد در يادگيري حرفه‌هاي خاص تأكيد دارد.

دهشيري گفت: فارابي را مي‌توان انديشمندي دانست كه در زمينۀ آموزش بر نقش هم فرد و هم جامعه تأكيد داشت، به پيوند تعليم و تربيت اعتقاد داشت، معتقد به لحاظ تنوع فرهنگي در عرصۀ آموزشي بود و حتي از رويكردي ميان رشته‌هاي به عرصۀ آموزش برخوردار بود. از اين رو، فارابي را مي‌توان انديشمندي بلند مرتبه در عرصۀ تعليم و تربيت در ميان فلاسفه بزرگ اسلامي و پيشتاز در پيوند آموزشهاي نظري و كاربردي دانست.

در بخش دوم اين همايش، صابري رايزن فرهنگي ايران تحت عنوان «انديشه هاي ديني فارابي»سخنراني كرد و گفت: بزرگان انديشه و ادب چون فردوسي، مولوي، سعدي، حافظ، ملاصدرا، خواجه نصيرالدين توسي، بوعلي سينا و فارابي باعث شدند كه فرهنگ غني فلسفي، عرفاني، ديني و ادبي در تمدن ما رونق يابد و جهان را شيفته انديشه هاي ناب خود كنند. هريك از بزرگان علم و انديشه در برهه اي از تاريخ در يك يا چند حوزه علمي از خود نبوغي را بروز داده اند و آثار ارزشمندي را از خود بر جاي گذاشتند، در بين داشمندان و بزرگان دنياي علم و انديشه فارابي از جايگاه ويژه اي برخوردار است.

وي افزود: فارابي دانشمندي بود كه در فلسفه به عنوان معلم ثاني معروف شده است و در فقه و تفسير قرآن، در علم موسيقي و علوم تربيتي و علم سياست تبحر بي نظيري داشته است، شخصيت علمي و انديشه هاي فارابي در حقيقت تحت تأثير دو نهضت فرهنگي بزرگ رشد يافته است:
1. نهضت فرهنگي ــ فكري آغاز قرن سوم هجري، كه با ورود اسلام در فاراب گسترش يافت.
2. نهضت ترجمه، كه در سال 217 هـ.ق. با تأسيس «بيت الحكمة» توسط مأمون شروع شد و در سنين جواني فارابي به اوج خود رسيد.

صابري در ادامه سخنانش اظهار داشت: هرچند ظاهر بعضي از انديشه ها و نوشته هاي فارابي فلسفه، سياست يا علوم اجتماعي و تربيتي است ولي روح كلي تمام مباحث و انديشه هاي فارابي نشأت گرفته از مباني ديني و اسلامي سرچشمه گرفته است و مباني ديني در تمام مباحث و عقايد فارابي كاملا مشهود است چه وقتي راجع به مدينه فاضله بحث مي كند و چه زماني كه به مباني اجتماعي مي پردازد و چه وقتي مباني تربيتي و جامعه اسلامي را ترسيم مي كند همه اين مباحث را با رويكرد مباني ديني و اصول اسلامي مطرح كرده است، در حوزه فلسفه، فارابي فلسفه را از يونان أخذ كرد و بدون آنكه مقلدي محض باشد آن را با دين اسلام آشتي داده است.

بيش از 30 مقاله از شخصيت هاي علمي و از كشورهاي مختلف در مجموعه مقالات اين همايش چاپ و منتشر شده است كه 6 مقاله آن از اساتيد و شخصيتهاي علمي و اساتيد دانشگاه هاي جمهوري اسلامي ايران است كه اين تعداد مقاله حدود 12 نفر از افراد مقاله هاي خود را طي سخنراني در همايش ارائه نمودند.

كد خبر: 2197639

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۶ - ۱۴:۵۶

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن