تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803582008




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بابك زنجاني مهره سوخته كيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:الف: بابك زنجاني مهره سوخته كيست؟
روايت ظهور و بروز بابك زنجاني را بايد از ‌آنهايي شنيد كه هم سابقه كار در بخش خصوصي دارند و هم با حوزه‌هاي نفتي آشنا هستند.

«حميدرضا حسيني» عضو هيات‌رييسه اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي در گفت‌وگو با «شرق» از مراحل غيرمعمولي مي‌گويد كه فردي چون «بابك زنجاني» را به شخص مورد وثوق وزارت نفت تبديل كرد، همان فرآيندي كه حالا وزارت نفت و مجموعه‌اش را به بخش خصوصي بي‌اعتماد كرده، بي‌اعتمادي كه به دنبال بدحسابي‌هاي بابك زنجاني به وزارت نفت اتفاق افتاده و براي بخش خصوصي نفت ايران توليد مشكل كرده. اما آنطور كه حسيني روايت مي‌كند، گويا بابك زنجاني از سوي يك لابي قدرتمند حمايت مي‌شده كه اين جريان پيش‌تر در بازار ارز با بانك مركزي همكاري داشته و در زمان تحريم عراق در خريد و فروش نفت عراق از مسير ايران فعال بوده و زنجاني را حمايت مي‌كرده.

حسيني علاوه بر اينها بابك زنجاني را «مهره سوخته جرياني مي‌داند كه حالا چندان هم از تخريب او ناراضي» نيستند. عضو هيات‌رييسه نمايندگان اتاق تهران همچنين به توليد يك‌باره شخصيت‌هاي اقتصادي چون بابك زنجاني و ده‌ها نفر ديگر مانند او در دوره احمدي‌نژاد مشكوك است و مي‌گويد: «دستگاه‌هاي اجرايي و بانك‌ها در همكاري و مشاركت با بخش خصوصي مي‌توانند از اتاق‌هاي بازرگاني و تشكل‌ها استعلام كنند، مگر مي‌شود كسي سرمايه ميلياردي داشته باشد و يك نفر هم او را در اتاق‌هاي بازرگاني ايران و تهران نشناسد؟»

ابهام ديگر پيش‌روي حسيني اين است كه چرا «زنجاني با وجود بدهي ميليارددلاري و ده‌ها سند قلابي آزاد است و به كسي هم جوابگو نيست؟» او مورد زنجاني را از عجايب روزگار مي‌داند. نكته قابل‌تامل ديگر در اين گفت‌وگو احتمال لورفتن اسامي شركت‌ها از سوي شخص «بابك زنجاني» است تا او بتواند در اين وضعيت وخيم به بهانه تحريم‌ها از ايفاي تعهدات خود سر باز زند؛ فرضي كه به گفته حسيني اثبات آن كار چندان دشواري نيست.

گفت‌وگو با دكتر حميدرضا حسيني پيش از انتشار ادعاي تسويه‌حساب زنجاني با بانك مركزي انجام شد، اگرچه هنوز در صحت و سقم اين تسويه‌حساب ترديدهايي جدي وجود دارد اما گفت‌وگو با حسيني نشان مي‌دهد كه سرمايه زنجاني به هيچ عنوان با بدهي‌ها و زيان مالي او در بخش نفت همخواني ندارد...

چطور بابك زنجاني به وزارت نفت راه يافت؟
افرادي در صندوق بازنشستگي بابك زنجاني را به وزارت نفت معرفي كردند.

‌آن وقت چطور وزارت نفت موافقت كرد، با او همكاري كند؟ يعني روند همكاري‌ها به همين سادگي است؟
تا جايي كه از سردار قاسمي شنيده‌ام، ابتدا ايشان يك معامله ۶۰۰‌ ميليون‌دلاري از طريق صندوق نفت با وزارت نفت انجام مي‌دهد و زنجاني در آن معامله خوش‌قول بوده. بعد سراغ استعلام از نهادهاي امنيتي مي‌روند و نتيجه مثبت از كار درمي‌آيد. اما وزارت نفت حتي با اين استعلام‌ها هم زير بار همكاري مستقيم با زنجاني نمي‌رود. به همين خاطر شركت «نيكو» را واسطه مي‌كنند تا همكاري به شكل مثلث وزارت نفت، شركت نيكو و زنجاني آغاز شود.

‌گويا نفتي‌ها هم چندان از وضع قراردادهاي زنجاني راضي نبوده‌اند و خطاهاي حرفه‌اي از سوي او زياد اتفاق افتاده بود. به هر شكل پول نفت، بيت‌المال است، چطور وزارت نفت زنجاني را از قراردادهاي زيانده بازنداشت؟
خرداد و تير ۹۱ كه تحريم‌ها شدت يافت، وضع فروش نفت رو به وخامت گذاشت و فروش ميعانات و فرآورده‌هاي نفتي براي ايران دشوار شد، در اين شرايط بود كه وزارت نفت ناگزير به همكاري با برخي چون بابك زنجاني شد. تاكيد دارم كه نبايد شرايط فضاي آن روز ايران را فراموش كرد، شايد اصلا مجبور مي‌شديم كه توليد نفت و گاز را متوقف كنيم. اما درباره توصيه به زنجاني، خيلي شفاف بايد بگويم كه اتفاقا توصيه‌هاي زيادي به او شده بود.

نمونه‌اش قرارداد نفتي كه ايشان با شركت «فال» منعقد كرد، خيلي‌ها به او گفتند كه اين كار را نكند توصيه بخش خصوصي نفتي به زنجاني اين بود كه «فال» يك شركت ورشكسته و مساله‌دار است و فروش اعتباري به آن منطقي نيست، زيرا فال كه مديرانش در سودان هستند با دولت شارجه همكاري و مشاركت داشته، ولي روابطشان تيره شد و دولت شارجه اغلب حساب‌هاي بانكي «فال» را بست و از اين شركت خارج شد. بابك زنجاني در اين قرارداد كلي ضرر كرد و توانست فقط نيمي از طلبش را دريافت كند.

‌ حتما ميزان سرمايه زنجاني آنقدر بوده كه وزارت اطلاعات و چهار وزير ديگر احمدي‌نژاد او را تاييد كرده‌اند؟
واقعيت اين است كه عمده دارايي او همان زمين شهرك غرب (پروژه ايران‌زمين)، شركت سورينت، هواپيمايي قشم و تيم فوتبال راه‌آهن، بانك تاجيكستان و شركت مالزي است كه به هيچ‌وجه با بدهي‌ها و زياني كه از معاملات نفت خام، ميعانات و مازوت انجام داده همخواني ندارد اما معلوم نيست كه سرمايه و دارايي او چه ميزان است؟ او مدعي است كه در خارج از كشور پول دارد و نمي‌تواند به علت تحريم منتقل كند، اثبات اين ادعا كار پيچيده‌اي نيست و به‌راحتي قابل ردگيري است، اصلا بعضي باور دارند كه خود زنجاني اسامي شركت‌ها را لو داده تا در اين وضعيت وخيم به بهانه تحريم‌ها از ايفاي تعهدات خودداري كند.

‌اما روند كنوني در مجلس صرفا بر بازگرداندن پول به وزارت نفت تاكيد دارد و پشت پرده ماجرا را رها كرده. به نظرتان اين مساله جاي تامل ندارد؟
خب ببينيد، خود آقاي زنگنه هم اذعان كرده كه مهم‌ترين نكته بازگشت بدهي زنجاني به وزارت نفت است، افشاي اينكه چه شبكه‌هايي پشت او هستند، كار دستگاه‌هاي اطلاعاتي و رسانه‌هاست. اما بايد بدانيد كه زنجاني، مهره سوخته يك جريان است، گروهي حالا مي‌خواهند با قرباني‌كردن زنجاني مساله را به شكل ديگري جلوه دهند.

‌يعني چه؟
ببينيد وظيفه دستگاه اطلاعاتي اين است كه ببيند پشت اين جريان كه بوده، گروهي از او حمايت كرده‌اند، به نفت واردش كرده‌اند و ايشان هم بدون تجربه و در اختيارداشتن اطلاعات نفتي كلي ضرر كرده و پول بيت‌المال هدر رفته. شايد زنجاني در كار بانكي موفق بوده اما اصولا هيچ آشنايي با مباحث نفتي نداشته و ندارد.

‌خب اگر آشنايي نداشته، چرا وزارت نفت زير بار همكاري با او رفته، يعني هر كسي كه پول داشته باشد، وزارت نفت با او پاي قرارداد مي‌رود؟
نه، به هر حال اين شكل از همكاري وزارت نفت به طور كلي زير سوال است، حتي اگر استعلام كرده باشند. بابك زنجاني توانسته بود در انتقال پول به بهانه‌هاي مختلف كارمزدهاي كلاني دريافت كند كه گاهي تا ۱۰ درصد از نفتي‌ها و به‌ويژه پيمانكاران كارمزد دريافت كرده و به همين خاطر هوس كرده كه به معاملات نفتي وارد شود و شركت نفت هم در برخورد با زنجاني اشتباهاتي داشته است.

‌چه اشتباهي؟
مجموعه نفت مي‌توانست دست‌كم از خطاهاي فروش نفت جلوگيري كند، به هر حال بخش عمده‌اي از اطلاعات خريداران نفت و بازار در اختيار وزارت نفت است و شايد اگر آنها اين اطلاعات را به زنجاني مي‌دادند، ضريب خطاهاي مالي او كمتر مي‌شد. البته او هم در بخش‌هايي طمع كرده و نخواسته از مشورت قديمي‌هاي نفت بهره‌مند شود.

از ديگر كم كاري‌هاي شركت نفت هم مي‌توان به تحويل حدود دو ميليون تن مازوت به زنجاني در مخازن «فال» اشاره كرد. نخست اينكه شركت «فال» اصلا هزينه ۶۰۰ هزار تن آن را به هيچ وجه پرداخت نكرد و زنجاني هم هيچ قراردادي با اين شركت ندارد. بقيه محموله‌اي هم كه «فال» فروخته ۵۰ دلار زير قيمت خريده و چندين ماه بازار را به هم ريخته بود.

‌آيا زماني كه او وارد همكاري با بخش خصوصي شد، هيچ فرد و نهاد ديگري در بخش خصوصي نبود كه بتواند با وزارت نفت همكاري كند؟
اول اينكه اصولا بابك زنجاني را نمي‌شود نماينده بخش خصوصي تلقي كرد، اما ايشان چند ويژگي داشته كه ديگران فاقد آن بوده‌اند؛ نخست، منابع مالي مناسبي جهت شروع كار داشته است. دوم اينكه يك بانك در تاجيكستان و يك شركت و بانك در مالزي به نام «فرست اسلاميك» داشته كه قادر بوده پول را دريافت و منتقل كند. نكته سوم اينكه او در داخل كشور از سوي يك لابي قدرتمند حمايت مي‌شده كه اين جريان پيش‌تر در بازار ارز با بانك مركزي همكاري داشته و در زمان تحريم عراق در خريد و فروش نفت عراق از مسير ايران فعال بوده و ايشان را حمايت مي‌كرده است.

نكته چهار، ايشان تخصص فوق‌العاده‌اي در صدور سوييفت و اسناد اعتبار قلابي داشته و با همين سوييفت‌ها و اسناد اعتباري، شركت نيكو را راضي كرده كه واسطه معامله با نفت شود و بيش از ۲۰‌ ميليون‌ بشكه نفت، حدود ۱۰‌ ميليون‌ بشكه ميعانات و دو‌ ميليون‌ تن مازوت دريافت كند، در حالي‌كه بخش خصوصي موفق نشد يك قطره نفت دريافت كند.

‌اما شما كه مي‌گوييد او نماينده بخش خصوصي نيست؟
بله، اگر بابك زنجاني نماينده بخش خصوصي بود، بايد مديران اتاق تهران، ايران يا انجمن صنفي و صنعتي او را مي‌شناختند، در دولت نهم و دهم متاسفانه شاهد ظهور ده‌ها نفر بوديم كه در ظرف مدت كوتاهي به نوايي رسيدند و اغلب با دريافت وام‌هاي كلان از بانك‌ها و صندوق توسعه‌ملي به صحنه اقتصاد ما پا گذاشته و لباس بخش خصوصي بر تن كردند، اينها هيچ‌كدام بخش خصوصي نيستند و سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادها بايد براي همكاري با آنها از نهادهاي مرتبط استعلام كنند.

‌تبعات همكاري زنجاني با وزارت نفت، امروز براي بخش خصوصي فعال نفتي چيست؟
ضرر مالي و بدهي‌هاي بابك زنجاني باعث شده تا وزارت نفت حاضر نباشد حتي ضمانتنامه بانك‌هاي داخلي را بپذيرد و همكاري بخش خصوصي با نفت غيرممكن شده و به طور كلي از فعاليت‌هاي اين بخش سلب اعتماد شده. بي‌اعتمادي در شرايطي شكل گرفته كه پيش‌بيني مي‌شد در دوران مهندس زنگنه بخش خصوصي بتواند همكاري بيشتري با نفت داشته باشد اما همه آنچه روايت شد، جسارت را از مديران نفت گرفته و هيچ‌كس حاضر به ريسك‌كردن نيست.

‌اما به هر حال نهادها صحت فعاليت‌هاي اقتصادي او را تاييد كرده بودند.
بله، بابك زنجاني در ابتدا آدم خوش‌حسابي بوده و در زمان تحريم‌ها در نقل‌وانتقال پول درخشيده و اين مسايل باعث اعتماد آنان شده است. ولي بخش خصوصي در قضاوت عجله نمي‌كند و به راحتي حاضر نيست اشخاص را تاييد و تضمين كند. عدم‌جست‌وجو و پيگيري براي شناسايي پيشينه اقتصادي او كم‌كاري دستگاه‌هاي نظارتي و دولتي بوده.

‌توصيه شما براي ساماندهي اين وضعيت چيست؟
توصيه ما اين بوده كه افراد متقاضي همكاري با نفت اعم از شناخته‌شده و ناشناس توسط دستگاه‌هاي نظارتي و ملي همچون «شوراي امنيت ملي» مورد ارزيابي قرار بگيرند. اگر صلاحيت آنان از نظر تجربه كاري و سابقه فعاليت اقتصادي تاييد شد، با همكاري وزارت نفت و بانك مركزي تسهيلاتي براي آنان در نظر گرفته شود تا در شرايط حساس و سخت كنوني قادر به فعاليت شوند. اگرنه حضور اين بخش در تجارت نفت امكان‌پذير نيست و اگر در مورد بابك زنجاني هم اين اتفاق مي‌افتاد، امروز هيچ‌كس زير سوال نبود.

‌گفتيد بابك زنجاني يك فرد نيست، در پايان مي‌خواهيد كمي جزيي‌تر در اين‌باره حرف بزنيد؟
من ايشان را پيشاني يك جريان مي‌دانم و تاكيد دارم كه ديگران روي ايشان سرمايه‌گذاري كرده‌اند و شايد هم حاضر شوند ايشان را قرباني كنند. او مهره سوخته يك جريان است و وظيفه رسانه‌ها شناسايي پشت پرده ماجراست. البته من ايشان را نماينده هيچ‌يك از نهادها و ارگان‌هاي رسمي و غيررسمي نمي‌دانم و افرادي باسابقه گاهي هم به طور شخصي با او همكاري داشته‌اند. اما اينكه مي‌بينيم اين روزها «بابك زنجاني» با وجود بدهي ميليارددلاري و ده‌ها سند قلابي آزاد است و به كسي هم جوابگو نيست از عجايب روزگار ماست.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن