تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن ثروتمند و فقير برابر شوند زيرا ثروتمند گرسنگى را اح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799042584




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش تحليلي فارس/كشور تازه استقلال يافته آفريقايي در آشوب


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش تحليلي فارس/كشور تازه استقلال يافته آفريقايي در آشوب
اختلافات ميان رئيس جمهور سودان جنوبي و معاون بركنار شده‌اش كه ناشي از بي‌كفايتي سلوا كر در اداره مملكت بود، باعث بروز نارضايتي‌هاي روزافزون در اين كشور تازه استقلال يافته شد كه در نهايت به كودتا عليه دولت حاكم انجاميد.


به گزارش خبرگزاري فارس، درگيري‌ها و اختلافات داخلي در سودان جنوبي كه از جولاي 2013 آغاز شده بود، از يكشنبه شب وارد فاز درگيري مسلحانه شد تا جايي كه سلوا كر، رئيس جمهور اين كشور از آن به عنوان كودتا عليه خود ياد كرد.

درگيري‌هاي داخلي برخي گروه‌هاي ارتش سودان جنوبي كه يكشنبه شب آغاز شده بود، بامداد دوشنبه به اوج خود رسيد و صداي تيراندازي و انفجار در جاي جاي جوبا، پايتخت اين كشور به گوش رسيد. وخامت اوضاع زماني روشن شد كه مشخص شد نيروهاي مهاجم قصد داشته‌اند وزارت دفاع را به اشغال خود در آورند. به همين دليل بود كه سلوا كر منع آمد و شد در جوبا از ساعت 6 بعد از ظهر تا 6 صبح روز بعد را اعلام كرد و اظهار داشت، تا اطلاع ثانوي همين روند ادامه خواهد داشت.

اما اينكه چرا گروه‌هاي مختلف ارتش سودان جنوبي وارد درگيري مسلحانه عليه يكديگر شده‌اند به 6 ماه قبل يعني ماه جولاي باز مي‌گردد. ماجرا از زماني شروع شد كه سلوا كر، «ريك ماشار»، معاون خود را اخراج كرد. ظاهرا علت اخراج ماشار نيز اين بوده كه او براي شركت در انتخابات رياست جمهوري سال 2015 اعلام آمادگي كرده بود. ماشار بعد از اينكه اخراج شد، اظهار داشت، «اگر قرار است كشوري متحد باشيم، بنابراين نمي‌توانيم حكمراني يك فرد يا ديكتاتوري را تحمل كنيم».

با اين حال، سلوا كر به همين حد بسنده نكرد و بعد از اخراج معاونش، كل كابينه را نيز از كار بركنار كرد. به دنبال اين اقدام بود كه شايعه كشمكش اين دو بر سر قدرت قوت گرفت تا اينكه درگيري‌هاي مسلحانه اخير كه به گفته رئيس انديشكده «سود»، عامل آن نيروهاي وفادار به معاون سابق سلوا كر بودند، مهر تاييدي بر اين گمانه زد.

البته اختلاف ميان سلوا كر و ريك ماشار، ريشه در اختلافات قبيله‌اي دارد. اين دو از اعضا دو قبيله مهم دينكا و نوئر در جنوب سودان هستند كه قبل از استقلال سودان جنوبي نيز با يكديگر اختلاف داشتند. وقتي سودان جنوبي استقلال پيدا كرد قبايل با يكديگر متحد شدند تا كشور جديد التاسيس را اداره كنند و در اين ميان بخش اصلي ارتش از نيروهاي دينكا بودند اما از ديگر قبايل از جمله نوئرها در ارتش حضور داشتند كه همين مسئله باعث چند پاره شدن ارتش سودان جنوبي شده است. در واقع، دو سال و نيم از استقلال و تاسيس سودان جنوبي مي‌گذرد و در تمام اين مدت بر سر پُست‌ها، انتخابات، بودجه و بسياري موارد ديگر اختلافات سياسي و قبيله‌اي وجود داشته و به درگيري مسلحانه قبيله‌اي زيادي در سودان جنوبي منجر شده است. در واقع، مشكل ريشه در بي‌كفايتي دولت حاكم دارد كه رئيس آن هيچ تجربه‌اي در اداره مملكت ندارد و تنها به دليل حمايت آمريكا و اسرائيل در قدرت حضور دارد. اين بي‌كفايتي در كنار حمايت‌هاي بي‌دريغ واشنگتن و تل‌آويو باعث بروز بدبيني نسبت به سلوا كر شده و همين نارضايتي در نهايت منجر شد تا نوئرها كه در ارتش دست پايين را دارند، به انجام كودتا اميدوار باشند.

با اين حال، «فليپ اقوير»، سخنگوي رسمي «ارتش مردمي براي آزادسازي سودان» در گفت‌وگو با تلويزيون الجزيره قطر با اشاره به نا آرامي‌هاي شب گذشته جوبا، گفت: «هم اكنون اوضاع در شهر جوبا تحت كنترل است ولي هويت افراد مسلحي كه شب گذشته اقدام به حمله به مقر فرماندهي ارتش مردمي براي آزاد سازي سودان كردند، كماكان مشخص نيست».

وي با بيان اينكه نيروهاي «ارتش مردمي براي آزاد سازي سودان» با انواع اسلحه سبك و سنگين با مهاجمان درگير شد، با رد احتمال هر گونه تلاش براي كودتا در جنوب سودان، مدعي شد: «هيچ گونه تلاشي براي كودتا در كار نبوده و تنها حمله مسلحانه به مقر فرماندهي ارتش مردمي براي آزاد سازي سودان بوده است».

اقوير در پاسخ به سئوالي درباره احتمال وجود انگيزه‌هاي سياسي در پشت پرده تحولات ديشب پايتخت سودان جنوبي، گفت: «آنچه روي داد تا اين لحظه به هيچ شخصيت (سياسي)‌ مشخصي ارتباطي ندارد و تا به اين لحظه سعي در جمع آوري اطلاعات درباره اين حادثه داريم. تا قبل از دستيابي به اطلاعات كافي در اين زمينه نمي‌توان اين حادثه را به شخصيت سياسي خاصي مرتبط بدانيم»!

اما بر خلاف سخنگوي رسمي «ارتش مردمي براي آزاد سازي سودان»، سلوا كر، رئيس جمهور سودان جنوبي، ريك ماشار، معاون بركنار شده‌اش را به تلاش براي كودتا عليه خود متهم كرد. وي افزود: « برخي‌ها براي كودتا عليه نظام حكومتي طرحريزي كرده بودند ولي اين طرح را ناكام گذاشتيم».

با اين حال، با توجه به درگيري‌ها در داخل ارتش سودان جنوبي و انتشار اين خبر كه تعدادي از نيروها از ارتش جدا شده‌اند، به نظر مي‌رسد موضع‌گيري رئيس‌جمهور اين كشور به واقعيت نزديكتر باشد.

البته درباره ريك ماشار نيز اخبار ضد و نقيض بسياري منتشر شده است. در حالي كه برخي رسانه‌ها از پناهنده شدن او به سفارت آمريكا خبر مي‌دهند، بعضي ديگر از دستگيري او سخن به ميان آورده‌اند.

به گفته رئيس انديشكده «سود»، «درگيري‌ها در دو پادگان ارتش به نام‌هاي «بيلپام» در شمال فرودگاه جوبا و «جبل» در جنوب جوبا اتفاق افتاده است و اعضاي گارد رياست جمهوري در پايگاه جبل مستقر هستند». همزمان نيز «آتني وك آنتي»، سخنگوي رياست جمهوري سودان جنوبي نيز در گفت‌وگو با رويترز اعلام كرد: «درگيري‌ها ميان اعضا گارد رياست جمهوري در پادگان جبل آغاز شد و هم‌اكنون نيروها در صدد كنترل اوضاع هستند». با اين حال، با توجه به اينكه درگيري‌ها در جوبا تا امروز (سه‌شنبه‌) نيز ادامه داشته، ظاهرا دولت سودان جنوبي هنوز نتوانسته كنترل اوضاع را به دست بگيرد.

انتهاي پيام/ر

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن