تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بالاترين درجه دانايى، تشخيص اخلاق از يكديگر و آشكار كردن اخلاق پسنديده و سركوب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819656200




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يك پايگاه خبري روس:آمريكا در عمل به نقض فاحش توافقي دست زد كه پيش‌تر مشتاق آن بود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: يك پايگاه خبري روس:آمريكا در عمل به نقض فاحش توافقي دست زد كه پيش‌تر مشتاق آن بود
يك پايگاه خبري در گزارشي از تحريم‌هاي جديد آمريكا عليه ايران تاكيد كرد: آمريكايي‌ها با يك دست سعي مي كنند طرح تحقق توافقات ژنو 3 را تهيه كنند و با دست ديگر تحريم ها را شدت مي‌بخشند.


به گزارش خبرگزاري فارس، پايگاه خبري_تحليلي ايران‌رو در مطلبي با عنوان «غرب از اجراي توافقات ژنو طفره مي رود» با اشاره به اينكه غرب يعني ايالات متحده و اتحاديه اروپا كه طي سالهاي زيادي پيرامون برنامه هسته‌اي صلح آميز ايران غوغا بر پا مي كردند، به ظاهر بايستي بيشتر از همه به عملي شدن توافقات ژنو بين گروه 1+5 و جمهوري اسلامي ايران علاقه مند باشند، تاكيد كرد: «وزارت امور خارجه و وزارت دارايي ايالات متحده تصميم گرفتند چند سازمان و تني چند از شهروندان ايران و نيز افراد حقوقي و حقيقي كشورهاي مختلف را كه با ايران همكاري مي كنند، در ليست تحريم هاي آمريكايي بگنجانند. گسترش ليست هاي تحريم ها در عمل با راه اندازي كار پر مسئوليت اجراي توافقات ژنو مصادف شد. اين رفتار صريحاً با روح اين توافقات مغايرت دارد زيرا در توافقات مذكور به طور واضح و روشن قيد شده بود كه ظرف شش ماه آينده هيچ گونه تحريم هاي جديدي عليه جمهوري اسلامي ايران اعمال نخواهد شد. به عبارت ديگر، واشنگتن در عمل به نقض فاحش توافقي دست زد كه در زمان اخير اينقدر مشتاق آن بود.»

ايران‌رو با اشاره به اينكه واقعيت اين است كه 19 شخص حقيقي و حقوقي در سراسر جهان در ليست سياه جديد گنجانده شده اند، افزود: «سوء ظن مي‌رود كه آنها به طور مستقيم يا غير مستقيم در غني سازي اورانيوم براي برنامه هسته‌اي ايران دست داشتند. در بيانيه مشترك وزارت دارايي و وزارت امور خارجه ايالات متحده آمده است كه توافقات ژنو «نبايد مانع از تمايل ما به افشاي كساني شود كه به پشتيباني از برنامه هسته‌اي ايران بر خلاف تحريم ها ادامه مي دهند». معلوم است كه منطق واشنگتن مي لنگد. آمريكايي ها با يك دست سعي مي كنند طرح تحقق توافقات 24 نوامبر را تهيه كنند و با دست ديگر تحريم ها را شدت مي بخشند.»

اين پايگاه خبري تصريح مي‌كند: بايد گفت كه اتحاديه اروپا هم تقريباً همينطور رفتار كرد ولو اينكه در آستانه مذاكرات همراه با ايالات متحده تمايل به نهايي كردن معامله با جمهوري اسلامي ايران درباره برنامه هسته اي را از خود نشان مي داد. اروپايي ها به كند كردن تصنعي آغاز راه اندازي اين روند دست زدند.

ايران‌رو در ادامه اين سوال را مطرح مي‌كند كه «چه چيزي باعث اين گام هاي غير پيگيرانه غرب نسبت به ايران و سياست خارجي آن كه شفاف تر، قابل پيش بيني تر و سنجيده تر شده است، شده است؟» و پاسخ مي دهد: اين در حالي است كه صفي از كشورهاي غربي در تهران كشيده شده است كه مي خواهند بعد از تعليق و سپس رفع تحريم ها در صفوف اول دارندگان قراردادهاي بزرگ با ايران قرار بگيرند. بعيد است كه كسي باور كند كه تصميم عجيب و غريب واشنگتن با رفتار اتحاديه اروپا ارتباط نداشته باشد. همه مي‌دانند ايالات متحده و متحدانش در اتحاديه اروپا و ناتو تا چه اندازه گام‌هاي خود را با هم هماهنگ مي‌كنند. در اينجا چيزي نمي تواند تصادفي باشد. ما شاهد تصميم از قبل هماهنگ شده مبني بر كند كردن روند سالم سازي روابط با تهران و از جمله حل و فصل مسأله برنامه هسته اي آن هستيم.

اين پايگاه خبري با اشاره به اينكه لابي اسرائيل و عربستان در وراي تلاش‌هاي ضد ايراني مخفي شده مي‌افزايد: «اگر تحولات پيرامون مذاكرات ژنو و قبل از همه تلاش هاي تب آلود عربستان سعودي و اسراييل در جهت عقيم گذاشتن اين معامله تاريخي مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد، پاسخ به اين رفتار غير پيگيرانه غرب نسبتاً روشن مي شود. فرستادگان رياض و تل آويو موفق شدند از پايتخت‌هاي همه كشورهاي شركت كننده در مذاكرات بازديد كرده و به رهبران آنها تلقين كنند كه جمهوري اسلامي ايران بازي دوپهلويي مي كند و سعي مي نمايد بدون گذشت هاي متقابل از رژيم تحريم ها رها شود. بديهي است كه غرب اينقدر بچه نيست كه اين حرف ها را باور كند. آنجا واكنش بيمارگونه سران عربستان و اسرائيل به گفتگوي تلفني اواخر ماه سپتامبر بين روحاني و اوباما را با چشم خود ديده بودند. در همان زمان رياض و تل اويو تكان هاي تب آلودي خورده و سعي كردند شانس رئيس جمهور ايران را براي رسيدن به توافق با ايالات متحده و اتحاديه اروپا درباره مسأله هسته اي محاسبه كنند. وقتي كه فهميدند كه اين كار عملي شدني است، دست به كار شدند. ولي با شتاب آنقدر زيادي اين كار را كردند كه حتي تماس هاي محرمانه آمريكايي ها با ايرانيان در عمان را تشخيص ندادند. كار به تهديدهاي مستور از طريق پخش شايعات درباره عمليات جنگي مشترك عربستان سعودي و اسراييل عليه تأسيسات هسته اي ايران كشيد. ولي اين بلوف كارگر نشد كه بعد از آن سلاح مؤثر تري به كار گرفته شد و آن لابي اين دو كشور است. بر كسي پوشيده نيست كه لابي هاي سعودي و اسراييلي قوي ترين لابي ها در ايالات متحده هستند. نه تنها شخصيت هاي سياسي بسيار با نفوذ آمريكا بلكه بزرگترين شركت هاي نفتي، بانك ها و ساير نهادهاي مالي و توليد كنندگان اسلحه پشتيبان آنها هستند. لابي هاي سعودي و اسراييلي در كشورهاي اساسي اتحاديه اروپا و به خصوص در بريتانيا و فرانسه هم نفوذ خاصي دارند. چيزهاي زيادي به پيشبرد منافع اين دو كشور خاور ميانه بستگي دارد از جمله فعاليت نهادهاي مالي و مبالغي كه عربستان سعودي براي خريد اسلحه خرج خواهد كرد، ميزان سرمايه گذاري هايي كه به ايالات متحده و اتحاديه اروپا سرازير مي شود و حتي سياست اين پادشاهي در زمينه قيمت گذاري نفت. اين امر براي اقتصاد در حال تضعيف اروپا و آمريكا اهميت زيادي است.

نويسنده اين مطلب در پايان چنين مي‌نويسد: «لذا هيأت ايراني كار درستي كرد كه درب را با صداي بلند پشت سر خود بست. براي غرب يك بار ديگر يادآوري كردند كه دستي را كه دراز شده است، مي توان عقب كشيد. آنگاه آمريكا و اتحاديه اروپا مجبور خواهند شد از ايران درخواست ازسرگيري مذاكرات را بكنند. اين هم مفيد است كه تهران يك بار ديگر متوجه شد چه كسي از قدرت هاي جهاني براي آن آرزوي خير دارد و چه كسي فقط به دنبال سود خود است.»

انتهاي پيام/

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن