تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند! زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد. زبان گويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803292633




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فهرست بلندبالاي اختلاف نظرات آمريكا و روسيه/ آيا جنگ سردي در راه است؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: فهرست بلندبالاي اختلاف نظرات آمريكا و روسيه/ آيا جنگ سردي در راه است؟
پايگاه اينترنتي فارن پالسي مي نويسد: تنش هاي فزاينده در روابط امريكا و روسيه آغاز گر " جنگ سردي" است كه واشنگتن و كل نظام جغرافياي سياسي جهاني را تهديد مي‌كند.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينترنتي فارن پالسي در گزارشي به قلم "جيمز استاوريديس" با عنوان "با تيرگي روابط مسكو و واشنگتن ، آيا درگيري اجتناب ناپذير است؟" نوشت: بدون روابط عملي بين واشنگتن و مسكو ، احتمال حل و فصل چالش‌هاي بزرگ به طور قابل توجهي كاهش مي يابد اما امريكا بايد به جاي تيرگي روابط و به رغم برخي موانع، به طور فعالانه بايد به دنبال هر امكان محتمل براي همكاري با روسيه باشد.

فهرست بلندي از اختلاف نظرات اين دو كشور وجود دارد: يكي از آزاردهنده ترين چالش‌ها در اين فهرست، سوريه است . امريكا در خصوص موضوع سوريه معتقد به در پيش گرفتن راه حل بين المللي همراه با مداخله به عنوان يك گزينه ممكن و نيز بركناري دولت بشار اسد رئيس جمهور سوريه و متحد روسيه است.

سوريه در واقع نمايانگر قويترين ارتباط روسيه با منطقه است.

امريكا و روسيه همچنين درباره استقرار سامانه‌هاي دفاع موشكي ناتو در اروپاي شرقي اختلاف نظر دارند كه در ابتدا قرار بود براي دفاع در برابر توانايي موشكي بالستيك فزاينده ايران در روماني و لهستان مستقر شود. روسيه به رغم تضمين‌ها مكرر امريكا بر اين باور است، اين سامانه در حقيقت در برابر سامانه‌هاي موشكي بالستيك بين قاره اي راهبردي آنها مستقر مي‌شود.

علاوه بر اين موارد، اختلاف نظرات دو كشور بر سر ادامه اشغال گرجستان از سوي روسيه به دنبال درگيري كوتاه و سريع بين دو كشور در سال 2008 همچنان ادامه دارد.

در عين حال تنش هاي جدي در خصوص ادامه پناه دادن روسيه به ادوارد اسنودن افشاگر اسناد محرمانه و طبقه‌بندي شده امريكا همچنان ادامه دارد.

از ديگر اختلاف نظرات مسكو و واشنگتن مي توان به موضع بانفوذ مسكو بر اوكراين ، صربستان و مولداوي درباره احتمال پيوستن آنها به جهان يورو- آتلانتيك اتحاديه اروپا و ناتو اشاره كرد.

جدا از همه اين اختلاف نظرات دوجانبه ، دو موضوع مهم و چالش برانگيز نيز وجود دارد. نخست ، كاهش قابل توجه جمعيت روسيه -- آمار نفوس اين كشور طي دهه گذشته به شدت كاهش يافته و آمار مصرف كنندگان مواد مخدر و آشوب هاي افراطي فزاينده در داخل مرزهاي روسيه به ويژه در داغستان رو به افزايش است.

دوم آن كه ، ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه به طور آشكارا احساس خوشايندي نسبت به امريكا ندارد و اخيرا نيز مقاله اي درباره استثناگرايي امريكاييان در نيويورك تايمز نوشت.

*** آن روي سكه

اين در حاليست كه در طرف ديگر، برخي زمينه‌هاي مناسب براي همكاريهاي دوجانبه وجود دارد كه نخستين مورد آن درباره افغانستان است. در مجموع مي توان گفت روسيه براي امريكا و ائتلاف تحت رهبري ناتو در كشور جنگ زده افغانستان مفيد بوده است و در اين خصوص به طور اخص مي توان به ارائه اطلاعات ، همكاري در زمينه مبارزه با مواد مخدر ، فروش بالگردهاي ساخت روسيه و اراه تسليحات كوچك و مهمات به نيروهاي امنيتي افغان اشاره كرد.

روسيه همچنين شريك خوبي در عمليات مبارزه با راهزني دريايي در سواحل شرقي آفريقا محسوب مي‌شود. آنها كشتي هاي جنگي زيادي را براي كمك به تلاش هاي بين‌المللي و تبادل اطلاعات ارائه داده‌اند و به طور كل مي توان گفت همكاري هاي خوبي در زمينه مبارزه با تروريسم و مواد مخدر صورت گرفته است.

زمينه ديگر همكاري هاي دوجانبه ، حداقل تا امروز ، قطب شمال بوده است. روسيه در كل طرفِ گفتگوي مثبت و فعالي براي امريكا در ساز و كار شوراي قطب شمال بوده است.

روسيه كه بزرگترين سهم را از قطب شمال به دليل گستردگي ارضي خود در اختيار دارد خواستار يافتن راههايي براي گسترش همكاريها در زمينه هاي تحقيقات علمي ، تجسس و نجات ، حفاظت محيط زيست و استخراج منابع قطب شمال است.

اين پايگاه اينترنتي در ادامه مي‌نويسد: در حالي كه همواره احتمال افزايش چالش‌ها وجود دارد اما اكنون فرصت گسترش همكاريها پررنگ‌تر به نظر مي‌رسد.

همچنين پيشرفت‌هايي نيز در زمينه كنترل تسليحات راهبردي با امضاي توافقنامه استارت دو حاصل شده و با تصور اين كه مسئله دفاع موشكي در اروپا قابل حل است، برخي گفتگوهاي درباره مذاكرات راهبردي احتمالي براي كاهش بيشتر سطح تسليحات هسته‌اي در نظر گرفته شده است.

در خصوص همكاريهاي اقتصادي مي توان گفت روسيه يك قدرت اقتصادي بزرگ و محسوب مي‌شود كه جزء 10 قدرت اقتصادي برتر جهان است. با اين حال امريكا همكاري‌هاي اقتصادي نسبتا كمي با اين كشور داشته است كه بسياري از دلايل آن سياسي است.

بهره‌گيري از فرصت‌هاي مناسب براي سرمايه گذاري مشترك ، شايد در قطب شمال مي‌تواند به فراهم كردن بستر مناسب و جديدي از همكاري‌ها منجر شود. اين خود مستلزم كاهش تحريم‌هاي امريكا و نگرش‌هاي بهتر در روسيه است.

در خصوص سوريه و ايران نيز مي توان گفت با وجود آن كه موضوعات موجود درباره اين دو كشور مشابه نيستند اما با توجه به هنجارهاي بين المللي، فرصت و چالش احتمالي در مورد دو كشور وجود دارد.

فارن پالسي مدعي است: در سوريه، همكاري جامعه بين الملل براي برچيدن تسليحات شيميايي ، نقطه آغازين توافقي است كه مي تواند در مذاكرات ژنو دو حاصل شود. در خصوص ايران نيز لازم است روسيه از توافقي حمايت كند كه دست كم به متوقف شدن برنامه هسته اي ايران منجر شود.

اين پايگاه در پايان مي‌نويسد: در عين حال همه اين موارد به ويژه در روابط بين روسيه و امريكا چالش محسوب مي‌شوند. دو كشور مجبور نيستند در اين روند راه بي پايان تنش يا همكاري مطلق را در پيش گيرند. روسيه و امريكا بايد بر اختلاف نظرات خود فائق آيند و براي دستيابي به روابط بهتر با همكاري در زمينه هاي خاص ، راه حلي بيابند.

انتهاي پيام/

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن