تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803713073




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پراگماتيسم آمريكايي و برگه‌هاي قدرت جديد در دست روسيه


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: "پراگماتيسم آمريكايي" و برگه‌هاي قدرت جديد در دست روسيه
كاهش نفوذ آمريكا در منطقه خاورميانه باعث تلاش چندين قدرت منطقه‌اي و بين‌المللي براي گسترش نفوذ خود و پركردن جاي خالي كاخ سفيد شده است. از جمله اين قدرت ها روسيه است.
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روسيه مي‌خواهد با اتخاذ سياستي راهبردي در مسايل مختلف، قدرت از دست رفته خود را در دوره فروپاشي اتحاد جماهير شوروي سابق احيا و بار ديگر خود را به عنوان يك قدرت بزرگ در عرصه سياسي بين المللي مطرح كند. خاورميانه و تحولات جاري در آن به ميدان مناسبي براي بازيگري و نقش‌آفريني يك بازيگر جديد در شطرنج بزرگ موجود تبديل شده است و اين قدرت و بازيگر جديد كسي نيست جز روسيه.

دلايل حضور پررنگ روسيه در صحنه سياسي بين المللي به خصوص در منطقه خاورميانه را مي‌توان به موارد ذيل خلاصه كرد:

نخستين و مهم ترين عامل بحران سوريه است. درگيري نظام سوريه با گروه‌هاي تكفيري و گروه هاي مسلح جنايتكار كه از سرتاسر جهان به اين كشور آمده اند ، آينده منطقه خاورميانه را مبهم و پيچيده قرار داده است. اين موضوع نه تنها بازتاب منفي بر امنيت كشورهاي همسايه سوريه و منافع آن ها دارد بلكه منافع حياتي روسيه در اين كشور و حضور آن در درياي مديترانه را نيز تهديد مي كند. در صورتي كه گروه‌هاي افراطي پيروز شوند بدين معناست كه دامنه و گستره ناآرامي ها و خشونت ها به حيات خلوت روسيه در منطقه قفقاز كشيده مي شود. بنابراين منفعت و مصلحت مسكو در اين است كه به طور راهبردي تفكر كند و از طريق دخالت در بحران سوريه و تلاش براي حل آن به سود مردم اين كشور و به ضرر سازمان هاي تكفيري اقدام كند و پيروزي راهبردي را بر گروه هايي كه در آينده دور يا نزديك براي برهم زدن ثبات جمهوري هاي قفقاز تلاش خواهند كرد به دست آورد.

در همين زمان روسيه به عنوان يك كشور حامي صلح و ثبات در منطقه خاورميانه ابراز وجود مي‌كند. ديپلماسي روسيه بارها اعلام كرده است و همچنان فرياد مي‌زند كه تنها راه حل بحران سوريه گزينه سياسي از طريق گفتگو ميان همه گروه‌ها و طيف‌هاي تشكيل دهنده جامعه سوريه است. تا همين گروه‌ها خود مشكل داخلي شان را بدون حاشيه راندن گروه خاصي حل وفصل كنند مگر اين كه يك گروهي خود بخواهد به حاشيه رانده شود. به همين علت مسكو وارد يك معركه ديپلماتيك شديدي با واشنگتن براي تصويب ژنو 1 و تلاش براي مقدمه سازي برگزاري كنفرانس ژنو 2 شد و اتفاقا موفق شد تا باورها و ايده هاي خود را بر محور مخالف دولت سوريه تحميل كند.

آنچه كه به روسيه كمك كرد تا از عهده اين نقش برآيد كاهش نقش‌آفريني آمريكا در منطقه و ضعف دولت كنوني اين كشور به علت بحران‌هاي داخلي است. بنابراين روسيه از فرصت موجود بهترين استفاده را كرد و نفوذش را در منطقه خاورميانه و در ضمن آن منطقه خليج فارس افزايش داد و توجه زيادي به اين منطقه از خود نشان داد. اين هم دومين علت براي دخالت روسيه در اين منطقه مهم از جهان شد. زيرا كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس و منطقه اي كه در آن قرار دارند از مهم ترين مناطق در منطقه خاورميانه محسوب مي‌شوند.

كشورهاي اين منطقه در عرصه جهاني از قدرت مالي، اقتصادي و تجاري بالايي برخوردارند و در واقع 50 درصد از صادرات نفت جهان از اين منطقه صورت مي‌گيرد. به همين علت به سود هر قدرتي در جهان است كه در اين منطقه نفوذ داشته باشد، روابط قوي با كشورهاي خليج فارس برقرار كند. قابل ذكر است كه اكثر كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس تقريبا از روابط خوبي با روسيه برخوردارند و همكاري متقابلي در زمينه‌هاي مختلفي دارند. دو طرف همچنين كميته گفتگوي راهبردي تشكيل داده اند و اين بدين معناست كه شرايط براي روسيه فراهم است تا از وضع موجود نهايت استفاده را ببرد.

علاوه بر آن منطقه خاورميانه مهد اديان آسماني و نقطه تلاقي شرق با غرب است و همين مزيت قدرت نرمي و راهبردي ممتازي در اختيار روسيه قرار مي‌دهد. در واقع تلاش روسيه براي افزايش نفوذش در منطقه خاورميانه به عنوان يك منطقه كاملا حياتي و مهم نه تنها به منافع اين كشور خدمت مي‌كند بلكه به سود بزرگترين متحد روسيه يعني چين نيز است.

كشوري كه امروز به بزرگترين صادر كننده كالا و انواع محصولات به كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس تبديل شده است و از اين حيث بر آمريكا برتري دارد كه توانسته است بازار منطقه را در سيطره خود قرار دهد. چيني‌ها معتقدند كه افزايش نفوذ روسيه در منطقه خاورميانه بسيار بهتر از گسترش نفوذ آمريكا در اين منطقه است به خصوص اين كه آمريكا بارها ظرف چند سال گذشته تلاش كرده است چين را از اين منطقه حياتي دور كند.

روسيه در صدد است و عزمش را جزم كرده است تا بار ديگر جايگاه از دست رفته خود را با فروپاشي شوري سابق در عرصه منطقه‌اي و بين المللي بازيابد و در چارچوب نظام چند قطبي خلل ايجاد شده در توازن قدرت با آمريكا را تصحيح و جبران كند. نظامي (چند قطبي) كه مي‌تواند به انحصارگري و يكه‌تازي آمريكا در مديريت امور بين المللي و منطقه اي پايان دهد و باعث مي‌شود مسكو از قدرتش براي دفاع از امنيت، منافع و اتباعش در داخل و خارج در سايه حاكميت منطق زور و محدوديت نقش سازمان‌هاي بين المللي و منطقه اي استفاده كند. از سوي ديگر جرياني در مراكز تصميم گيري غرب وجود دارد كه معتقد است مسكو هرگز چه در دوره اتحاد جماهير شوروي سابق و چه در دوره جديد از تلاش براي ايفاي نقش محوري در منطقه خاورميانه كوتاهي نمي‌كند و سرباز نمي زند.

اين جريان معتقد است كه روسيه به خصوص بعد از به حاشيه راندن نقش آن در بهار عربي(بيداري اسلامي) و مذاكرات عربي و اسراييلي تا حد زيادي در تحقق آرزوها و برنامه‌هاي خود در منطقه ناكام مانده است ولي امروزه توانسته است اين نقش را در قالب مذاكرات بر سر برنامه هسته‌اي ايران و بحران سوريه احيا كند و چه بسا باعث تقويت نقش آن ها در منطقه خاورميانه شود. اما نقش بالايي كه روسيه از ديدگاه اين جريان غربي مي‌تواند در منطقه خاورميانه ايفا كند نقش ميانجي‌گري است.

روسيه بر خلاف دولت‌هاي غربي مي‌تواند با همه طرف ها در منطقه ارتباط و رايزني داشته باشد.

ديپلمات‌هاي روس حفظ روابط قوي و مطلوب با ايران، سوريه، حزب الله و حماس را در همين چارچوب توجيه مي‌كنند مبني بر اين كه سياست مسكو به دولت‌هاي غربي اجازه مي‌دهد جاي پا و جايگاهي در مذاكرات با اين طرف ها داشته باشند.

طرفداران اين ديدگاه معتقدند روس‌ها در واقع به نقش ميانجي‌گري به عنوان پديده‌اي جذاب مي‌نگرند زيرا چنين نقشي اين فرصت را براي آنان فراهم مي‌كند كه در عرصه بين المللي به خصوص در جريان مذاكرات نقش بين المللي موثرتري ايفا كنند.

از سوي ديگر مسكو از طريق نقش ميانجي مي تواند مواضع خوبي را براي بهره‌وري از بحران و تنش موجود ميان طرف‌هاي مختلف منطقه‌اي در جهت منافع خود اتخاذ كند. روسيه همواره تلاش كرده است به عنوان عضو كميته چارجانبه صلح بين‌المللي نقش اصلي خود را در روند صلح اسراييلي- فلسطيني حفظ كند و امروز نيز با ميزباني كنفرانسي درباره صلح خاورميانه تلاش مي‌كند نقش بين‌المللي خود را تقويت كند.

ترديد آمريكا در قبال تحولات سوريه درمقابله با صراحت و سختگيري روسيه يك تصوير ضعيفي و عاجزي از واشنگتن پيش روي جامعه بين‌المللي و افكار عمومي آمريكا قرار داد. از سوي ديگر موافقت سوريه با امحاء تسليحات شيميايي برگه‌هاي قدرت جديدي در اختيار روسيه قرار داد و اين كشور از طريق آن مي تواند در جهت احياي نقش بين المللي خود، حمايت از منافع ملي و جايگاه بين‌المللي‌اش بهره وري كند. روسيه با اصرار بر حمايت از سوريه تصوير جديدي كه مغابر با تصوير متداول در بازي بين المللي است از خود نشان داد. تصويري كه در آن روسيه با متحد خود در يك خندق قرار مي گيرد در حالي كه پراگماتيسم آمريكايي ( عمل‌گرايي و توجه صرف به منافع خود بدون توجه به منافع متحد خود ) رها كردن متحد مغبون را پيشنهاد مي كند تا ايجاد زحمت نكند. اين تصوير چه بسا در تغيير شيوه ائتلاف هاي موجود در منطقه خاورميانه از زمان جنگ جهاني اول تاكنون سهيم بوده است.

همه اين موارد ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه را ترغيب كرد تا در مخالفت با يكجانبه گرايي و يكه‌تازي آمريكا در ترسيم مرزهاي خاورميانه جديد سختگيري كند. خاورميانه و منابع و ذخاير موجود در آن كه روز به روز به ميزان آن افزود مي شود و همچنين اين پيش بيني كه اين منطقه در آينده نزديك به منطقه تجاري جهاني تبديل مي شود باعث شده است تا مورد توجه مقامات تصميم گيرنده در روسيه قرار گيرد و به دلايلي كه با امنيت ملي اين كشور مرتبط است مسكو حضور در آن را در اولويت هاي سياست خارجي‌اش قرار دهد.

نويسنده ژاك ژوزف لوسي

منابع:

http://www.inewsarabia.com/438/%D8%AF%D9%88%D8%A7%D9%81%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AF%D8%AE%D9%91%D9%84--%D8%A3%D8%B3%D8%A8%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AD-%D9%88%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%B6%D8%B9%D9%81--%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D9%88%D8%B3%D9%8A%D8%A9-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D8%B4%D8%B1%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%88%D8%B3%D8%B7.htm

http://www.mepanorama.com/392028/%D8%AF%D9%88%D8%A7%D9%81%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AF%D8%AE%D9%91%D9%84-%D8%8C-%D8%A3%D8%B3%D8%A8%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AD-%D9%88%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D9%84/

http://www.ahewar.org/debat/show.art.asp?aid=386517

http://gulfmedia.com/ar/2013-11-12/article/15206984_%D8%AC%D8%A7%D9%83_%D8%AC%D9%88%D8%B2%D9%8A%D9%81_%D8%A3%D9%88%D8%B3%D9%8A___%D8%AF%D9%88%D8%A7%D9%81%D8%B9_%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AF%D8%AE%D9%91%D9%84____%D8%A3%D8%B3%D8%A8%D8%A7%D8%A8_%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AD_%D9%88%D8%B9%D9%88.html

انتهاي پيام/

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن