تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819201506




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سيدحسام‌الدين سراج در مراسم تجليل خود عنوان كردموسيقي مي‌تواند در فضاي ديني هم وجود داشته باشد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سيدحسام‌الدين سراج در مراسم تجليل خود عنوان كردموسيقي مي‌تواند در فضاي ديني هم وجود داشته باشد
سيدحسام‌الدين سراج در مراسم تجليل خود كه در فرهنگسراي ابن‌سينا برگزار شد با بيان اين كه نسبت به موسيقي ظلم شده است گفت: موسيقي مي‌تواند در فضاي ديني هم وجود داشته باشد.
به گزارش خبرنگار موسيقي فارس، مراسم تجليل از حسام‌الدين سراج با حضور جمعي از اهالي موسيقي و مسئولان فرهنگي و هنري در فرهنگسراي ابن سينا برگزار شد.

سهيل محمودي كه اجراي اين مراسم را بر عهده داشت با اشاره به كاست «وداع» با صداي حسام‌الدين سراج و اشعار عمان ساماني گفت:‌ عمان ساماني يكي از نمادهاي نوآوري در حوزه شعر اعتقادي بود‌ چرا كه تا پيش از آن همه اين گونه اشعار خالي از خلاقيت و ابداع بودند و تأثيرگذاري هم نداشتند در حالي درباره وقايعي همچون عاشورا بايد نوآوري داشته باشيم تا آثار اثرگذاري را عرضه كنيم و عمان در روزگار خودش مسائل عرفاني را با محرم و عاشوراي سال 61 گره زد و به نوآوري دست زد.

محمودي با اشاره به هنرمندان و شعراي هم نسل سراج گفت: اين نسل با انقلاب رشد كرد و با اعتقادش ايستاد و اين اعتقادي است كه با پول به دست نمي‌آيد و بر اين اساس هنر فرمايشي قبل از تولد مرده است و اگر صداي كساني همچون سراج به جايي رسيده براي اين است كه بدون حمايت كار كرده است.

ايرج نعيمايي در ادامه اين مراسم درباره موسيقي آئيني سخن گفت و با دسته بندي علوم به سه دسته اعلا،‌متوسط و پايين، موسيقي را از جمله علومي دانست كه هيچ كس آن را در زمره علوم پايين قرار نمي‌دهد.

او تصريح كرد كه به اعتقاد عرفا موسيقي جزو علوم اعلا است.

نعيمايي همچنين در ادامه سخنانش درباره حسام‌الدين سراج گفت: سراج بيش از آنكه مديون زحماتش در حوزه موسيقي معرفت و معماري باشد، مديون حالت‌هاي دروني و معرفت‌هاي سلوكي است.

پيروز ارجمند نيز با ذكر خاطره‌اي از حسام الدين سراج گفت:‌ امروز به خاطر توانايي‌هاي سراج كه « از نينوا تا وداع » را خلق كرده دور هم جمع شده‌ايم.

وي افزود: سراج هميشه مشي اعتدال را رعايت كرده و از افراط و تفريط به دور بوده است او متواضع است و اولين كسي است كه پس از انقلاب به زيبايي‌شناسي در هنر اهميت داد و همچنين هيچ گاه هنرش را نفروخت.

در ادامه اين مراسم سيد حسام الدين سراج در برابر حاضران ايستاد و در سخناني گفت: در اين جمع بزرگاني هستند كه براي انتخاب خودم براي تجليل احساس شرمندگي مي‌كنم.

او با اشاره به اجراي كنسرت «وداع» هم گفت: خدا را شاكرم كه شمعي روشن شد تا عده‌اي در پرتوي سيدالشهدا پر بزنند. وقتي بچه‌هاي اركستر را مي‌ديدم كه گريه مي‌كردند برايم عجيب بود اين در حالي بود كه 60 درصد مخاطبين كنسرت نيز در حين اجرا گريه مي‌كردند و اين يك ارزش است.

او با بيان اين كه به موسيقي ظلم شده است گفت: موسيقي مي‌تواند در فضاهاي ديني هم وجود داشته باشد.

سراج درباره اشعار عمان ساماني هم به ذكر خاطره‌اي پرداخت و گفت: مرحوم پدرم به عمان ساماني ارادت داشت و با خواندن اشعارش اشك مي‌ريخت. در سنين نوجواني با خودم عهد كردم كه اگر توانستم روزي در موسيقي به جايي برسم روي اشعار عمان كار كنم و اين توفيق حدود 15 سال بعد نصيب من شد.

در ادامه اين مراسم با حضور احمد مسجد جامعي ‌،حجت الاسلام دعايي‌، ايرج نعيمايي‌، پيروز ارجمند و... از حسام‌الدين سراج تجليل شد.

در ادامه حجت الاسلام محمود دعايي در سخناني درباره سراج گفت: يكي از دوستانم كه مدير مسؤول سابق مجله ادبستان بود خيلي به سراج علاقه داشت و به من مي‌گفت شهادت مي‌دهم كه اين انسان هنر و موسيقي را يك عبادت مي‌داند و هيچ گاه در صحنه اجرا بدون وضو شركت نمي‌كند و من به عنوان يك طلبه در برابر عظمت معنوي سراج احساس شرمساري مي‌كنم.

احمد مسجد جامعي هم گفت: سراج در فضا و مكتبي رشد كرده كه با صفاي باطني پدرش همراه بوده است. آنها هميشه در قالب‌هاي جديد عزاي سيدالشهدا را عرضه كردند و نقطه اوج آثارش با نام سيدالشهدا عجين شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمين شهاب مرادي نيز در سخناني گفت: سراج الگوي مناسبي است براي كساني كه هنر را براي هنر نمي خواهند.

انتهاي پيام/

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن