تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801772709




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزير اقتصاداقتصاد ايران گرفتار بيماري هلندي است/ هزينه‌هاي جاري دولت بايد از ماليات تامين شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: وزير اقتصاداقتصاد ايران گرفتار بيماري هلندي است/ هزينه‌هاي جاري دولت بايد از ماليات تامين شود
وزير امور اقتصادي و دارايي با تشريح ريشه‌هاي بيماري هلندي در اقتصاد ايران، گفت:‌ سهم ماليات از درآمدهاي عمومي دولت پايين است در حالي كه بايد هزينه‌هاي جاري دولت از ماليات طبق قانون تامين شود.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس علي طيب نيا در پيامي به هفتمين همايش سياست‌هاي مالي و مالياتي ايران و جشنواره پژوهش‌هاي برتر مالياتي و ماليه عمومي در دانشگاه تهران اظهارداشت: اقتصاد ايران در يكصد سال گذشته به شدت به نفت و درآمدهاي حاصل از آن وابسته شده است؛ اگرچه نمي توان اثرات مثبت اين نعمت خدادادي را در توسعه زيرساخت‌ها و ايجاد اشتغال در كشور ناديده گرفت.

وزير امور اقتصادي و دارايي اظهار داشت: اما بايد اذعان كرد كه نفت و درآمدهاي نفتي به دلايل مختلف كه مهمترين آن مصرف نادرست و به تعبيري سوء مديريت درآمدهاي نفتي بوده، منشاء يكسري از مشكلات اساسي و ساختاري در كشور شده است.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه در كشور ما بخش اعظمي از هزينه هاي دولت از طريق درآمدهاي نفتي تامين مي شود، كاهش اين درآمدها موجب كاهش رشد اقتصادي و افزايش بيكاري مي شود كه در نتيجه آن، دخالت هر چه بيشتر دولت در اقتصاد و يا تامين هزينه دولت از طريق استقراض از بانك مركزي كه ساده ترين و در عين حال، ناكارآمدترين روش تامين كسري بودجه است، افزايش مي يابد.

طيب نيا افزود: از سوي ديگر عواملي مانند وابستگي بودجه دولت به درآمدهاي نفتي و انعطاف ناپذيري مخارج دولت، بروز پديده بيماري هلندي و عواقب وخيم آن در بخش توليد و تورم داخلي را موجب شده است.

وي تاكيد كرد: اين موضوع درك سياست مداران و اقتصاددانان عصر حاضر را نسبت به كاهش كارآيي سياست هاي ملي و ساير مشكلات عديده اقتصاد كشور از طريق تكيه بر منابع نفتي افزايش داده و رويكرد آنان را به سمت توجه بيشتر به نقش درآمدهاي مالياتي در كاهش كسري بودجه دولت و ساير پيامدهاي مثبت آن معطوف ساخته است.

وزير امور اقتصادي و دارايي بيان داشت: به صورت كلي در كنار موهبت‌هاي نفت و درآمدهاي حاصل از آن، طي يك قرن اخير وجود اين منبع عظيم درآمدي كشور را با دو چالش عمده روبرو كرده كه نخست بزرگ شدن اندازه دولت و سيطره بر اقتصاد كشور و دوم افزايش درجه آسيب پذيري اقتصاد كشور به دليل وابستگي به درآمدهاي نفتي است.

وي اظهار داشت: ترديدي وجود ندارد كه مديريت و فروش نفت توسط دولت به تدريج بدنه دولت و دستگاه ديوانسالاري آن را بزرگ كرده است. وفور اين منبع طبيعي و تزريق منابع حاصل از آن به اقتصاد موجب افزايش انتظارات عمومي از دولت از يك سو براي دخالتي در عرصه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و از سوي ديگر شكل گيري اين باور در بين دولتمردان مبني بر لزوم دخالت، مشاركت و تصدي گري در همه امور مملكت شده است.

طيب نيا تصريح كرد: حاصل اين پديده بزرگ شدن بي حد و حصر اندازه دولت و حضور آن در همه اركان اقتصادي كشور و تنگ تر شدن عرصه براي فعاليت بخش خصوصي در كشور شده است. گسترش سيطره دولت و نهادهاي شبه دولتي به نوبه خود كاهش كارآيي اقتصادي و از دست رفتن درآمدهاي مالياتي را به دنبال داشته است. در خصوص افزايش درجه آسيب پذيري اقتصاد به دليل وابستگي به درآمدهاي نفتي عواملي چون برونزا بودن قيمت نفت و ورود شوك‌هاي ناشي از نوسانات قيمت جهاني نفت به اقتصاد كشور يكي از مشكلات ديرينه اقتصاد ايران بوده و همين نوسانات به نوبه خود موجبات ناپايداري درآمدهاي دولت و به تبع آن بي ثباتي اقتصاد كشور را فراهم كرده است.

وزير امور اقتصادي و دارايي تاكيد كرد: تورم ناشي از تبديل درآمدهاي ارزي حاصل از نفت به پول ملي، بيماري هلندي، واردات بي رويه و به تبع آن، ركود توليدات داخلي از ديگر تبعات وابستگي اقتصاد كشور به نفت بوده است.

وزير اقتصاد و دارايي بيان كرد: بدون ترديد رهايي از اين مشكل ديرينه و ساختاري جز با قطع وابستگي دولت به درآمدهاي پرنوسان و نامطمئن نفتي، بازنگري در شيوه هاي مصرف و مديريت اين درآمدها و توجه به ديگر منابع و توان داخلي ميسر نيست.

طيب نيا ادامه داد: از آنجايي كه يكي از منابع عظيم درآمدي كه مي تواند جايگزين مناسبي براي درآمدهاي پرنوسان نفتي باشد، ماليات است. اين منبع به ويژه بايد با توجه به دو اثر عمده و فزاينده آن مد نظر قرار گيرد؛ اولاً توجه به ماليات جز با رونق توليد داخلي ميسر نيست، ثانياً رونق كسب و كار و توليد داخلي خود منجر به افزايش پايه مالياتي و به تبع آن درآمدهاي مالياتي مي شود.

وي ادامه داد: با وجود مورد فوق نسبت پايين ماليات به توليد ناخالص داخلي، سهم اندك ماليات در تامين مالي هزينه هاي جاري دولت و نسبت پايين ماليات به درآمدهاي عمومي از كمرنگ شدن نقش ماليات در اقتصاد كشور حكايت دارد.از آنجا كه بودجه و نفت در اقتصاد ايران طي دوره هاي بلند مدت به شدت به هم گره خورده اند و از هم گسستگي اين پيوند به صورت تدريجي و برنامه ريزي شده امكان پذير است. طبق اهداف برنامه هاي توسعه دولت بايد در قالب بودجه هاي سنواتي هزينه هاي جاري خود را از محل ماليات‌ها تامين و درآمد نفت را صرف تامين اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي كند و هر ساله با كاهش اتكاي بودجه دولت به درآمدهاي نفتي تا پايان برنامه پنجم تمام هزينه هاي جاري را صرفاً از محل ماليات‌ها تامين كند كه دستيابي به اين هدف علاوه بر مديريت بهينه مخارج دولت، مستلزم عزم ملي و تلاش مستمر تمامي اركان اقتصادي كشور به توسعه همه جانبه نظام مالياتي است.

طيب نيا خاطرنشان كرد: گسترش پايه ماليات، ساماندهي و حذف معافيت هاي غيرضرور، ساده سازي ماليات، تقويت ضمانت هاي اجرايي، تقويت و توسعه نظام اطلاعات مالي، ايجاد زيرساخت فناوري و تقويت دستگاه اداري وصول ماليات از جمله اقدامات اساسي لازم براي توسعه نظام مالياتي است.

انتهاي پيام/

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن