تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس سنت نيكويى را بنا نهد، اجرى برابر اجر همه عمل‏كنندگان به آن عمل تا روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813212652




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق ژنو به تعطيلات رفت


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: توافق ژنو به تعطيلات رفت
در حالي كه انتظار مي رفت حداقل ساز و كار اجرايي توافق ژنو تا قبل از پايان سال جاري ميلادي مشخص شود تحت تاثير عدم تصميم‌گيري اتحاديه اروپا درباره اجراي آن و افزايش تحريم‌ها از سوي آمريكا با وجود مخالفت روسيه به تعطيلات رفت.

به گزارش ايسنا پس از آن كه هفته گذشته آمريكا در اقدامي يك جانبه و غيرمنتظره، 19 فرد و شركت ايراني و خارجي را به ليست سياه خود افزود، اتحاديه اروپا هم روز دوشنبه 25 آذر ماه در حالي كه آخرين نشست شوراي وزيران را در 2013 برگزار كرد، اعلام كرد كه آن دسته از تحريم‌هاي اتحاديه اروپا كه در برنامه اقدام مشترك آمده است بعد از اجراي تعهدات ايران و تاييد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و بر اساس توصيه كاترين اشتون، نماينده عالي اتحاديه اروپا تعليق مي‌شوند."

در حالي كه هنوز افكار عمومي ايران اين سوال را كه "چرا آمريكا (بعد از توافق ژنو) ايران را تحريم كرد؟" پاسخ نگرفته‌اند، اتحاديه اروپا نيز ابهامات و سوالات جديدي را نزد افكار عمومي ايران با انتشار بيانيه آخرين نشست وزيران خارجه كه روز دوشنبه در بروكسل برگزار شد ايجاد كرد.

در اين بيانيه به هيچ تاريخي حتي احتمالي براي اجراي توافق ژنو اشاره نشده است و علاوه بر اين عنوان مي‌كند كه " شورا(ي وزيران) متعهد است گام هاي لازم را بلافاصله بعد از آن كه آژانس بين المللي انرژي اتمي اجراي اقدامات مربوط به موضوع هسته‌اي از سوي ايران را تائيد كرد و بر اساس توصيه‌هاي نماينده عالي (اشتون) تحريم هاي اتحاديه اروپا را كه در طرح اقدام مشترك به آن اشاره شده، تعليق كند."

نكته قابل توجه ديگر اين است كه اجراي تعهدات اروپايي ها به بعد از اجراي تعهدات ايران و پس از تاييد آن از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي موكول شده است.

بر اساس توافق ژنو و تاكيد مقامات كشورمان اجراي تعهدات هم زمان و متوازن طراحي شده است، نه آن كه ايران ابتدا وارد اجراي تعهداتش شده و سپس آژانس آن ها را تاييد كند و بعد از آن چنانچه همه تعهدات مو به مو اجرا و به همين شكل مورد تاييد آژانس قرار گرفت كه احتمال آن بعيد است، آن وقت اتحاديه اروپا اقدام به برداشتن برخي تحريم ها كند!

هم چنين به نظر مي آيد اروپايي ها خواسته يا ناخواسته و برخلاف توافق ژنو براي ايران تعيين تكليف كرده و ساز و كار اجراي توافق ژنو را تلويحا بيان كرده اند؛ آن جا كه عنوان مي كند اتحاديه اروپا وقتي تعهداتش در چارچوب برنامه اقدام مشترك را اجرا مي كند و تحريم هاي مشخص شده را تعليق مي كند كه ايران تعهداتش را اجرا و آژانس اجراي آن ها را تاييد كرده باشد. اين مساله در حالي بيان مي شود كه مذاكرات كارشناسي براي رسيدن به درك مشترك از اجراي توافق نيمه كاره (در واكنش به تحريم هاي جديد آمريكا عليه ايران) متوقف شده است و با توجه به تحولات يكي دو هفته اخير به نظر مي آيد دو طرف از توافق ژنو به واقع برداشت هاي متفاوت دارند كه از بحث توجيه افكار عمومي فراتر است.

محمد جواد ظريف، وزير خارجه كشورمان در گفت وگو با واشنگتن پست مي‌گويد: معتقدم كه ما بايد درباره آن چه مي‌خواهيم انجام دهيم يا داشته باشيم، ارزيابي مجددي كنيم. همه بايد اين كار را انجام دهند، با اين ديدگاه كه اين موانع بايد برداشته شود تا بتوانيم پيش برويم و هرگونه تلاشي براي اختلال در آن (اجراي توافق) بايد متوقف شود، زيرا نتيجه منفي خواهد داشت.

به گزارش ايسنا، هم چنين برخي كارشناسان درباره بيانيه اتحاديه اروپا معتقدند، ادبيات اين بيانيه بي شباهت به بيانيه كاخ سفيد پس از توافق ژنو نيست و اروپايي ها هم توافق را از منظر خود ديده و به آن پرداخته اند.

پس از توافق ژنو گفته شد كه برداشت متفاوت ايران و آمريكا از توافق براي توجيه افكار عمومي در هر يك از اين كشورهاست؛ اين مساله به ويژه درباره آن چه آمريكا به افكار عمومي خود از توافق ارايه كرد، به نحوي كه اين برداشت در شكل و محتوا با متن اصلي متفاوت بود، صدق مي كرد. اما چيزي نگذشت كه با افزايش تحريم هاي جديد از سوي آمريكا عليه ايران، موضوع اختلاف نظر ميان ايران و آمريكا در زمينه توافق صورت ديگري به خود گرفت.

جمهوري اسلامي ايران در اولين واكنش به تحريم هاي جديد آمريكا عليه ايران مذاكرات كارشناسي را كه براي رسيدن به درك مشترك از توافق و چگونگي اجراي آن در وين در جريان بود ترك كرد و چيزي نگذشت كه اين اقدام آمريكا با واكنش تند مقامات كشورمان از جمله وزير خارجه مواجه شد.

بر اساس اطلاع خبرنگار ايسنا، مقامات ايران در مذاكرات هسته اي در ژنو درباره وضع تحريم ها عليه ايران از سوي آمريكا و اتحاديه اروپا به اين توافق رسيدند كه نبايد تحت هيچ شرايطي تحريم جديدي عليه ايران تصويب شود يا اين كه تحريم هاي جديد تصويب شوند اما اجراي آن به تعويق افتد. اما به نظر مي آيد مذاكره كنندگان كشورمان به اهميت و حساسيت افزايش تحريم ها در دوره شش ماهه واقف نبودند يا از اين مساله غافل شدند يا اين خواسته آمريكا در ازاي امتياز تصويب نكردن تحريم هاي جديد بوده است.

در همين راستا، محمد جواد ظريف در اظهاراتي ضمن "اشتباه" خواندن اقدام آمريكا در افزايش تحريم‌هاي جديد، موضوع خلاف توافق (ژنو) نبودن تحريم هاي جديد عليه ايران را تلويحا تاييد مي كند.

ظريف در گفت وگويي با اشاره به تحريم ايران از سوي وزارت دارايي آمريكا اظهار كرد كه "وقتي صداهايي از داخل دولت (آمريكا) مي‌شنوي كه منطق مذاكرات را زير سؤال مي‌برد، اين غيرقابل تحمل مي‌شود، چه نقض مفاد طرح اقدام ژنو باشد و چه نباشد. اگر اظهاراتي شنيده شود كه با هدف مذاكرات تضاد دارد و از داخل دولت به گوش برسد، اين نتيجه بسيار معكوس خواهد داشت".

به گزارش ايسنا، بيانيه چند پاراگرافي اتحاديه اروپا ابهامات و سوالات ديگري را نيز ايجاد كرده است. اين بيانيه در بخشي ضمن استقبال از توافق ژنو، آن را نشانه‌اي مبني بر تعهد تمامي طرف‌ها براي اعتمادسازي، كاهش تنش‌ها و ادامه تلاش‌هاي ديپلماتيك در جهت دستيابي به يك راه‌حل جامع براي برطرف كردن نگراني‌هاي بزرگ درباره فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران عنوان مي كند.

اتحاديه اروپا در اين بيانبه به راحتي هدف از توافق ژنو را به نفع سياست ها و مواضع هميشگي اش درباره ايران قلب كرده است و حمايتش از توافق ژنو را صرفا به نگراني هايش از برنامه هسته اي ايران منحصر كرده است، در حالي كه در توافق به روشني هدف از مذاكرات و توافق به دست آمده را " رسيدن به يك راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت به نحوي كه تضمين كند برنامه هسته‌يي ايران كاملاً صلح‌آميز باقي خواهد ماند" عنوان مي كند. راه حلي كه "ايران را قادر مي سازد تا به طور كامل از حقوق خود در بهره‌گيري از انرژي هسته‌يي براي اهداف صلح آميز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي و با رعايت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. اين راه حل جامع متضمن يك برنامه غني‌سازي با تعريف مشترك و محدوديت‌هاي عملي و اقدامات شفاف‌ساز به منظور تضمين ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌يي است." از اين رو مشخص نيست به چه دليل وزيران خارجه اتحاديه اروپا در حالي كه توافق ژنو را مورد تاكيد قرار مي دهند به روشني سعي در ناديده گرفتن يك بخش از اهداف توافق و پررنگ كردن بخشي ديگر دارند؟

نكته ديگر در بيانيه اروپا، تعيين ساز و كار براي اجراي توافق ژنو به طور تلويحي است؛ آن جا كه عنوان مي‌كند اتحاديه اروپا وقتي تعهداتش در چارچوب برنامه اقدام مشترك را اجرا مي كند و تحريم هاي مشخص شده را تعليق مي كند كه ايران تعهداتش را اجرا و آژانس اجراي آن ها را تاييد كرده باشد. در حالي كه مذاكرات كارشناسي براي رسيدن به درك مشترك از اجراي توافق در وين نيمه كاره متوقف شد و دو طرف نتوانستند به نقطه مشتركي درباره چگونگي اجراي توافق دست پيدا كنند از اين رو به نظر مي آيد اروپايي ها در اين بخش پيش دستي كرده و از قبل ساز و كار اجراي توافق را اعلام كرده اند!

در هر حال اگر مقامات مذاكره كننده كشور اين برداشت اروپا از اجراي تعهدات را مثل خلاف توافق نبودن افزايش تحريم ها مورد تاييد قرار مي دهند، بد نيست اگر مفهوم اقدامات "متوازن" و "گام به گام" توضيح داده شود.

كاترين اشتون روز دوشنبه هم چنين از ادامه مذاكرات كارشناسي ميان ايران و 1+5 در آينده نزديك خبر داد اما با توجه به تعطيلات سال نو ميلادي قطعا اين زمان زودتر از اواخر ژانويه نخواهد بود.

بدون شك اگر مذاكرات كارشناسي ايران و 1+5 با وجود فشردگي زياد هفته گذشته انجام شده بود، دو طرف يك گام به سمت اجراي توافق حركت كرده بودند و اين امكان وجود داشت كه بتوان زماني را براي اجراي توافق قبل از پايان سال جاري ميلادي تعيين كرد، اما اقدام آمريكا در اعمال تحريم ها و عدم تصميم گيري وزيران خارجه اتحاديه اروپا درباره اجراي توافق در عمل مذاكرات و توافق ژنو را در خوشبينانه ترين نگاه به "تعطيلات" برد و در بدبينانه ترين نگاه اگر نگوييم به تعبير وزير خارجه كشورمان دچار مرگ زودرس شده است به كما فرو برد.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن