تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از چند رنگى و اختلاف در دين خدا بپرهيزيد، زيرا يكپارچگى در آنچه حق است ولى شما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802723553




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس به بهانه روز پيوند علم و دين(27 آذر) گزارش مي‌دهدوحدت حوزه و دانشگاه؛ راهكار نظم اجتماعي در آبيك


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس به بهانه روز پيوند علم و دين(27 آذر) گزارش مي‌دهدوحدت حوزه و دانشگاه؛ راهكار نظم اجتماعي در آبيك
وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان بال‌هايي براي خروج جوانان از بحران هويت و بحران فكري مي‌تواند راهگشا و موثر باشد كه شهر آبيك نيز از اين قاعده مستثني نيست.


به گزارش خبرگزاري فارس از آبيك، پيشينه بحث «وحدت حوزه و دانشگاه» را بايد در ميان دغدغه‌ها و انديشه‌هاي شهيد دكتر محمد مفتح و از نگارش مقاله «وحدت مسجد و دانشگاه» ايشان در سال 1340 جستجو كرد.

دغدغه‌اي كه وي را در آن زمان به تدريس در دبيرستان‌هاي شهر قم و تأسيس كانون دانش‌آموزان و طلاب وا داشت.

دكتر شهيد مفتح كه با وجود موفقيت‌هاي علمي در كسب علوم ديني در حوزۀ علميه و محضر استادان بزرگ وقت حوزه، به تحصيل در دانشگاه و اخذ مدرك دكتراي فلسفه اسلامي مبادرت ورزيد، با وجود خفقان و فشارهاي سياسي رژيم طاغوتي پهلوي، براي تحقق انديشه‌هاي خود در وحدت حوزه و دانشگاه، تدريس در دانشگاه تهران را نيز آغاز كرد و تلاش‌هاي ايشان وحدت حوزه و دانشگاه را به يكي از اهداف عاليه انقلاب اسلامي و تقويت گفتمان وحدت از طريق افزايش هم‌انديشي و تعامل فكري ميان اين دو نهاد مهم علمي و معرفتي تبديل كرد.

رئيس اداره تبليغات اسلامي شهرستان آبيك در خصوص شهيد مفتح به خبرنگار فارس در اين شهرستان مي‌گويد: اين استاد حوزه و دانشگاه از روحانيون مبارز و پيرو خط امام راحل بود كه در مسير قرآن كريم و اهل بيت (ع) گام برداشت و طبق آيات الهي، احاديث و روايات اسلامي در مسير پيامبر خاتم (ص) و امامام بزرگوار (ع) حركت مي‌كرد.

حجت‌الاسلام سيدجلال حسيني مي‌افزايد: همه تلاش شهيد مفتح اين بود كه قرآن كريم را از مهجوريت خارج كرده و در جامعه زنده كند؛ اين در حالي است كه زنده نگه داشتن اهل بيت عصمت و طهارت (ع) از ديگر اهداف افكار و انديشه‌هاي ايشان بود.

وي ادامه مي‌دهد: شهيد مفتح با انسجام بخشيدن به برنامه‌هاي ديني و اجراي برنامه‌هاي معنوي متفاوت، سبب پذيرش و در دل نشستن دانشجويان و حوزويان شد و حوزه را به دانشگاه و دانشگاه را به حوزه نزديك كرد.

لازم به ذكر است، امام راحل در وصيتنامه سياسي و الهي خود توصيه كرده است كه نسل حاضر و آينده غفلت نكنند و دانشگاهيان و جوانان برومند عزيز هر چه بيشتر با روحانيان و طلاب علوم اسلامي پيوند دوستي و تفاهم را محكم‌تر و استوارتر سازند.

نهال وحدت حوزه و دانشگاه كه ريشه در اعماق قلب‌هاي دردمندان اين دو كانون آگاهي دارد، در جبهه‌هاي جنگ به بار نشست. باروري اين پيوند مقدس كه با خون شهداي گرانقدري چون شهيد مطهري، شهيد مفتح، شهيد بهشتي، شهيد باهنر و صدها روحاني و دانشگاهي شهيد آبياري شده، مستلزم حفظ و حراست اين دو كانون جوشان علم و معرفت است.

*وحدت حوزه و دانشگاه، فيزيكي نيست

رئيس اداره تبليغات اسلامي شهرستان آبيك با اشاره به نقش حوزه‌هاي علميه در تقويت تقواي جوانان و نقش دانشگاه‌ها در ارتقاي سطح علمي قشر جوان جامعه خاطر نشان مي‌كند: سعادت و پيشرفت جامعه در اين است كه علم و تقوا در كنار يكديگر قرار گرفته و با همديگر و همسو حركت كنند.

حسيني اضافه مي‌كند: امروز بسياري از اساتيد دانشگاه‌ها در حوزه مشغول به تحصيل هستند و با گام نهادن در اين وادي، آموزه‌هاي ديني و الهي را به دانشگاه‌ها منتقل مي‌كنند كه اين امر بستر بسيار مناسب و خوبي را براي وحدت بين حوزه و دانشگاه فراهم مي‌كند.

ذكر اين مطلب از حضرت آيت‌الله محمد تقي مصباح يزدي از اساتيد اخلاق حوزه علميه خالي از لطف نيست كه بيان كرده‌اند: هرگز كساني كه وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح كرده‌اند، منظورشان وحدت فيزيكي آن دو نبوده است بلكه هدف از وحدت حوزه و دانشگاه اين است كه وحدت كه هر دو جهت‌گيري واحدي داشته باشند، با يكديگر احساس بيگانگي نكنند، به يكديگر كمك كنند، امكانات تحقيق و تدريس را با يكديگر مبادله كنند، از تجربيات هم استفاده كرده و از نقاط قوت يكديگر آگاه شوند و بخشهاي قابل اقتباس را از يكديگر گرفته و در قسمت خود پياده كنند و بالاخره در مسائل سياسي و اجتماعي، هماهنگ باشند.

رئيس اداره تبليغات اسلامي شهرستان آبيك كه معتقد است جدايي حوزه و دانشگاه به منزله جدايي دين از سياست، جامعه، ملت و دولت است، تصريح مي‌كند: تقوا و ايمان در كنار علم و پيشرفت است به موفقيت‌هاي چشمگير در جامعه مي‌انجامد در غير اين صورت و جدايي حوزه از دانشگاه علاوه بر اينكه با مشكلات عديده و بزرگي در جامعه مواجه مي‌شويم، در جامعه موفقيتي نيز كسب نمي‌شود.

حسيني با اشاره به تدريس كتاب‌هاي حوزه علميه در دانشگاه‌ها و مراكز علمي مي‌افزايد: موضوعات و مباحثي كه در دانشگاه‌ها تدريس مي‌شود، تلفيقي از حوزه و دانشگاه است كه برگرفته از قرآن كريم و دين مبين اسلام است.

بنابر اين گزارش، با توجه به وجود حوزه و دانشگاه مي‌توانيم دو بخش آموزشي داشته باشيم؛ يكي آموزش علومي كه به طور مستقيم با دين در ارتباط است يا از دين تغذيه مي شود يا دين را تقويت مي كند و در خدمت پيشرفت دين است و بخش دوم ، علومي كه به طور مستقيم با دين سروكار ندارد ولي به صورت غير مستقيم در خدمت دين و متدينين قرار مي گيرد.

هر كدام از اين دو بخش آموزشي، ويژگي‌هاي خود را دارد، به ويژه با توجه به اينكه روش تحقيق در آن دو بسيار متفاوت است؛ به طور كلي روش تحقيق در علوم اسلامي نقلي و تاريخي ولي روش تحقيق در علوم دانشگاهي كه عمدتا تجربي است.

*شهيد مفتح از پيشتازان وحدت حوزه و دانشگاه است

رئيس موسسه آموزش عالي بصير شهرستان آبيك نيز به خبرنگار فارس در اين شهرستان اظهار مي‌دارد: علوم حوزوي به بخشي از امور و كارهايي كه در ارتباط با برنامه زندگي انسان است و ازجانب خداي متعال فرو فرستاده شده مي‌پردازد؛ اين در حالي است كه بررسي و تحقيق رفاه و آرامش زندگي انسان با استفاده از علوم مختلف انسان بر عهده دانشگاه نهاده شده است.

قاسم انصاري‌ رناني مي‌افزايد: اگر نيروهاي حوزه علميه و دانشگاه با يكديگر عجين شوند و در برخورد با پديده‌اي درست مديريت كنند برايندشان فراتر از دو نيروي دانشگاه و حوزه خواهد بود و جزو نيروهاي متكامل جامعه محسوب مي‌شوند.

وي ادامه مي‌دهد: اگر در مواجهه با پديده‌اي در جامعه، دو تفكر و شيوه حوزه و دانشگاه با هم ادغام شده و هم‌افزايي داشته باشند و راه درست زندگي را به افراد جامعه نشان دهند، جامعه خود به خود در مسير درست حركت مي‌كند البته مشروط به اين است كه درست مديريت شوند.

اين مسئول وحدت بين حوزه و دانشگاه را ضروري مي‌داند و بيان مي‌كند: دكتر مفتح مانند شهيد بهشتي و شهيد مطهري داراي تحصيلات حوزوي و دانشگاهي بودند و هر دو را خوب درك كرد.

رئيس موسسه آموزش عالي بصير شهرستان آبيك اضافه مي‌كند: شهيد مفتح تلاش كرد وحدت را به صورت عملي ابتدا در خودشان و سپس در جامعه اسلامي به جريان بياندازند بنابراين از پيشتازان حركت وحدت حوزه و دانشگاه محسوب مي‌شوند و بسيار تاثيرگذار بودند.

انصاري‌ رناني اذعان مي‌كند: شهيد مفتح، سخنشان را به طور علمي بيان كرده و با نوشتن كتاب و ارائه راه‌حل‌ها و راهكارهاي مناسب، تفكرات خود را با برنامه به پيش برد و با استفاده از كدهاي قرآني، روايات و احاديث اسلامي و نيز حرف‌هاي ذهني و پردازش شده افكار و انديشه‌هاي والايش را به راه‌حل‌ها، شيوه‌ها و دستورالعمل‌هاي اجرايي امروزي تبديل كرد كه حاصل آن، وحدت بين حوزه و دانشگاه است.

عمر پر بركت اين شهيد بزرگوار در راه تبليغ و ترويج اسلام در ميان اقشار مختلف مردم به ويژه نسل جوان و دانشجويان سپري شد و او يك لحظه از اين تلاش و جهاد مقدس آرام نگرفت.

يكي از اهداف بزرگ و مقدس شهيد مفتح ايجاد پيوند ميان «حوزه» و «دانشگاه» و ايجاد رابطه بين حوزه و دانشگاه بود، شهيد مفتح براي خنثي كردن تبليغات استعماري ضد حوزه در دانشگاه‌ها و نيز تبليغات ضد دانشجو در حوزه‌‏هاي علميه، تلاش چشمگيري كرد.

سرانجام پس از عمري تلاش و جهاد مستمر و خستگي‌ناپذير در راه تبليغ دين، در روز 27 آذر 1358 به همراه دو پاسدار جان بركف خود توسط گروهك منحرف فرقان به شهادت رسيد و در جوار رحمت حق آرميد.

در پايان گزارش بد نيست به اين مطلب اشاره كنيم كه متأسفانه و يا دردمندانه امروز تعدادي از افراد جامعه ما به ويژه برخي جوانان به نوعي دچار بحران هويت شده‌‏اند و اين بر اثر همان عدم وحدت كامل فرهنگي حوزه و دانشگاه است چراكه از طريق فيلم‌‏ها به ويژه فيلم‏‌هاي سينمايي و برخي كتاب‏‌هاي تراوش يافته از مغز اندك روشنفكران غرب‌زده دانشگاهي نوعي از فرهنگ تبليغ مي‌شود كه درست در مقابل مطالبي است كه از شخصيت‌هاي ديني و حوزوي و كتاب‏‌هاي مذهبي بهره‌برداري مي‌شود، چنانكه بر اثر همين عدم هماهنگي و هم‌سويي سياست‌هاي خارجي نيز دچار نوعي سردرگمي و تضاد شده است.

آن بحران و اين تضاد را گاهي حتي در چهره و لباس و رفتار برخي از جوانان مي‌توان مشاهده كرد.

پس بر دلسوزان حوزه و دانشگاه است كه با وحدت خود، جوانان را از بحران هويت، فكري و ناآرامي رواني نجات بخشند و شرايط لازم را براي برون‌رفت جوانان از اين مشكلات فراهم كرده تا بتوانند درست بيانديشند و درست گام بردارند و درست عمل كنند.

انتهاي پيام/77006/خ40

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن