تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803306389




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت‌الاسلام و المسلمين محمديان:تنها الگوي گره‌گشاي تمدن غرب پيوند علم و دين است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجت‌الاسلام و المسلمين محمديان:تنها الگوي گره‌گشاي تمدن غرب پيوند علم و دين است
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها گفت: تنها الگويي كه مي‌تواند گره‌گشاي تمدن غرب باشد بحث رأفت اسلامي و پيوند علم و دين است، پيوندي كه تا به حال الگوي انقلاب اسلامي بوده است.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، حجت‌الاسلام و المسلمين محمديان رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها در گردهمايي سراسري مسئولان دفاتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها و دبيران هم‌انديشي استادان كه به مناسبت 27 آذرماه سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: كاروان اسيران و آزادگان عاشورا پيام مهمي را براي جامعه دارند و آن پيام اين است كه براي دينداري بايد هزينه داد و ايستادگي، استقامت و پايداري كرد و همچنين پيام اربعين هم اين است كه اين پايداري‌ها و استقامت‌ها نتيجه خواهد داد.

وي افزود: اربعين يعني نهراسيدن از جوسازي‌ها و تسليحات دشمن تا اينكه به پيروزي دست يابيم.

حجت‌الاسلام محمديان ادامه داد: امروز 27 آذر روز شهادت استاد مفتح است كه به نام وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاري شده است. ما اين روز را گرامي مي‌داريم و به روح شهيد مفتح، شهيد باهنر، علامه محمدتقي جعفري و ساير پيشگاماني كه در عرصه حوزه و دانشگاه قدم برداشتند درود مي‌فرستيم.

وي در ادامه تصريح كرد: وحدت بين حوزه و دانشگاه چند مرحله دارد كه مرحله‌اي از اين بحث به قبل از انقلاب برمي‌گردد كه سايه مفرط بدبيني در بين اين مجموعه سنگيني مي‌كرد و عده‌اي قصد داشتند وحدت بين اين دو حوزه را قطع كنند و فرصت نمي‌دادند كه عده‌اي دلسوز در اين رابطه وارد عرصه شوند ولي خوشبختانه تلاش دلسوزان نتيجه داد و توانستند با ورود به اين عرصه اين وحدت را ايجاد كنند. البته بعضي از‌ آنها در اين راه جان خود را نثار كردند.

وي در مورد مرحله دوم اين وحدت اضافه كرد: مرحله دوم اين وحدت در آستانه پيروزي انقلاب و به بركت نفس مسيحايي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران كه براي وصل كردن آمده بود شكل گرفت و توانست جدايي‌هاي گذشته را به وحدت تبديل كند.

محمديان اضافه كرد: مرحله سوم در شكل‌گيري اين وحدت دهه اول انقلاب بود كه ما در جنگ تحميلي مشاهده كرديم كه حوزويان و دانشگاهيان در كنار هم از آرمان‌هاي انقلاب جانانه دفاع كردند و براي سال‌هاي متمادي كشور را از هجوم دشمن واكسينه كردند.

وي در مورد مرحله چهارم اين مبحث اضافه كرد: تعميق شناخت اين دو مجموعه از همديگر كه صاحب حضور پررنگ دانشگاهيان در حوزه و حوزويان در دانشگاه بوديم و در اين مرحله ارتباط بين حوزه و دانشگاه نهادينه شد و همكاري‌هاي علمي و پژوهشي ميان اين دو مجموعه تعريف شد.

وي تصريح كرد: البته در سال‌‌هايي بحث جدايي دين از سياست و علم مطرح شد كه خوشبختانه نتوانست صدمه‌اي به اين دو حوزه وارد كند.

محمديان ادامه داد: مرحله پنجم شكل‌گيري اين ارتباط در دهه 90 اتفاق افتاد كه در اين مرحله سخن از حسن ظن به همديگر و همكاري با هم و حتي توسعه همكاري نيست بلكه سخن از اهميت و ضرورت وحدت بين اين دو مجموعه است و وحدت اين دو مجموعه براي پيشرفت كشور امري حياتي و سرنوشت‌ساز است و به همين خاطر است كه مي‌گوييم فصل جديدي در وحدت حوزه و دانشگاه به وجود آمده است.

وي ادامه داد: بحث حوزه و دانشگاه يك بحث سلبي نيست بلكه يك بحث افراطي است و بحث بهره‌گيري از ظرفيت‌هايي است كه وحدت را ضروري و لازم مي‌داند.

محمديان با اشاره به اينكه چه اتفاقي افتاده است كه بحث وحدت ميان حوزه و دانشگاه ضرورت پيدا كرده است، گفت: موجي كه انقلاب اسلامي در جهان پديد آورد و جهان غرب را با يك بن‌بست روبرو كرد كه نتيجه قطعي آن فروپاشي غرب از داخل خواهد بود، اهميت اين موضوع را نشان مي‌دهد زيرا امروز غرب‌زدگان دروني هم ديگر نمي‌توانند از تمدن غرب دفاع كنند. تمدني كه در آن دين و علم را يكجا نپذيرفته است.

وي تصريح كرد: تنها الگويي كه مي‌تواند گره‌گشاي تمدن غرب باشد بحث رأفت اسلامي و پيوند علم و دين است پيوندي كه تا به حال الگوي انقلاب اسلامي بوده است.

محمديان در ادامه افزود: با حضور قدرتمندانه جمهوري اسلامي در منطقه و پيشرفت‌هاي اخير كشور ما كساني كه دين را تحجر و اسير جامعه مي‌دانستند به زباله‌دان تاريخ پيوستند و امروز دين و علم به صورتي به نمايش گذاشته شده كه اميد به آينده در دل مردم كشور زنده شده است.

وي خاطرنشان كرد: آنهايي كه مي‌خواهند به مردم اسلام را طور ديگري نشان دهند و بگويند اسلام يعني طالباني‌ها و تكفيري‌ها بدانند كه عقلانيت موجود باعث شده كه آنها در دست‌يابي و اهداف خود موفق نشوند.

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، ادامه داد: حوزويان و دانشگاهيان ارتباط ميان خود را ضروري مي‌دانند و مي‌دانند كه اين ارتباط بيش از گذشته نياز است.

وي افزود: امروز اساتيد دانشگاه‌ها و دلسوزان اين حوزه به ضرورت وجود علوم انساني اسلامي تأكيد دارند و همگان مي‌دانند كه توليد علوم انساني بومي و اسلامي نقطه عطف وحدت حوزه و دانشگاه است و در هيچ ميدان ديگري شايد اين ضرورت احساس نشود.

محمديان ادامه داد: توجه كارگروه‌‌هاي 15 گانه تحول علوم انساني بر اين بوده است كه در هر دو مجموعه به صميميت و همدلي موضوعات مربوطه را پيگيري كنند.

وي تصريح كرد: تغيير نگرش به علم و تحقق علمي و ديني نيازمند وحدت حوزه و دانشگاه است كه اين موضوع از اهداف جهادگران اين راه بوده است كه احساس كنند تعارضي بين علم و دين وجود ندارد كه در مراحل بعدي براي مردم اين موضوع اثبات شد و مردم متوجه شدند كه چقدر بين علم و دين هماهنگي و هم‌آرايي وجود دارد.

وي خاطرنشان كرد: البته در اين فصل بحث از هماهنگي علم و دين نيست بلكه سخن از اين است كه علمي غير از دين نداريم و همه علوم منشأيي الهي دارند و اگر علمي منشأ الهي داشته باشد مي‌تواند عالم را در مسير قرب به خداوند راهنمايي كند.

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، با اشاره به نظريه استاد جوادي آملي در مورد وحدت ميان حوزه و دانشگاه افزود: براي پيشرفت مسائل علمي و ديني به شدت نيازمند وحدت ميان حوزه و دانشگاه هستيم و در اين راه نبايد ديگر مباحث گذشته را تكرار كنيم و بايد به مباحث ديگري كه داريم و در اين ميان وجود دارد بپردازيم.

وي اظهار داشت: تعامل و همكاري ميان حوزه و دانشگاه در ابعاد مختلف كاملا پديد آمده و دانشگاهياني كه وارد حوزه مي‌شوند و حوزوياني كه به دانشگاه مي‌روند بسيار فراوان هستند و به پيگيري مباحث مختلف به ويژه علوم انساني مي‌پردازند.

محمديان ادامه داد: ما ادعا مي‌كنيم كه در هيچ جايي از دنيا حوزوياني كه اينگونه با محصولات دانشگاه آشنا باشند و از آن محصولات بهره‌مند شوند مثل كشور ما وجود ندارد و در هيچ جاي دنيا هم دانشگاه‌هايي كه مسائل ديني و مباحث آن را پيگيري كنند و از آن بهره‌مند شوند مانند دانشگاه‌هاي ما وجود ندارند.

وي خاطرنشان كرد: البته كاستي‌ها، كمبودها و انتقاداتي داريم ولي با توجه به اينكه در آغاز راه هستيم به پيگيري اين مسائل خواهيم پرداخت.

محمديان تصريح كرد: مأموريت حوزه و دانشگاه در پيچ تاريخي جديد اين است كه هر پژوهشي كه صورت مي‌گيرد آجري به ساختمان تمدن اسلامي اضافه كند.

وي افزود: حقيقتا وحدت ميان حوزه و دانشگاه در بالاترين سطح خود قرار دارد و امروز ما از آثار آن در جامعه اسلامي بهره‌مند مي‌شويم كه مراكز هم‌‌انديشي استادان در دانشگاه‌ها يكي از مصاديق مهم اين حوزه به شمار مي‌رود و با توجه به خدمات ارزنده دبيران هم‌انديشي وظيفه خود مي‌دانيم كه از اين دبيران قدرداني كنيم.

محمديان با اشاره به طرح هم‌افزايي، اضافه كرد: با توجه به نظرسنجي‌هايي كه از اساتيد در دانشگاه گرفته شده است طرح دانش‌افزايي طرح موفقي ارزيابي شده است و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است و 30 هزار اساتيد را تحت پوشش خود قرار داده است كه اميدواريم دولت جديد به اين مبحث و به مراكز هم‌انديشي استادان توجه بيشتري كند و مصوبه عالي انقلاب فرهنگي را كه در دفتر رئيس‌جمهور قبلي معطل بود به زودي ابلاغ كند.

وي در پايان خاطرنشان كرد: اميدواريم بتوانيم بانك اطلاعاتي از استادان دانشگاه را در اختيار داشته باشيم تا بتوانيم به طور مستمر و منظم با آنها در ارتباط باشيم و فرصت خدمتگزاري كه خداوند در اختيار ما قرار داده است از دست ندهيم.

انتهاي پيام/

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن