تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819165825




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمايندگان استان هاي مازندران و خوزستان در گفت و گو با ايران: اولويت‌بندي پروژه‌هاي عمراني منطقي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: نمايندگان استان هاي مازندران و خوزستان در گفت و گو با ايران: اولويت‌بندي پروژه‌هاي عمراني منطقي است
سهيلا يادگاري

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در اولويت قرار گرفتن طرح‌هاي عمراني با درصد پيشرفت فيزيكي بالا در بودجه سال آينده را كاملاً منطقي دانستند و برنامه‌ريزي براي تكميل اين طرح‌ها را از سوي دولت قابل دفاع ارزيابي كردند. دو روز بعد از تقديم لايحه بودجه سال 93 به مجلس از سوي دولت، نمايندگان استان خوزستان در اعتراض به آنچه كه «ظلم به مناطق محروم در لايحه دولت» اعلام شد، تهديد به استعفا كرده و خواستار تجديدنظر دولت در اتمام پروژه‌هاي عمراني ناتمام به‌ويژه در اين استان شدند.
بعد از اين موضع‌گيري نمايندگان خوزستان در مجلس، فرهاد دژپسند، معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست‌جمهوري، بلافاصله به آن واكنش نشان داد و در پاسخ به اين انتقادها گفت: اگر قرار باشد به‌حدود 3 هزار پروژه نيمه تمام عمراني بودجه‌اي اختصاص پيدا كند، نياز به اعتباري 200 تا 400 هزار ميليارد توماني وجود دارد كه فعلاً تأمين اين بودجه از عهده دولت خارج است و به همين دليل، تلاش دولت در تنظيم لايحه بودجه به نحوي بوده كه پروژه‌هاي عمراني تا 80 درصد پيشرفت فيزيكي اعتبار دريافت كنند. به گفته اين مقام مسئول، دولت فقط مي‌تواند 246 طرح را در سال آينده به بهره‌برداري برساند.
در دفاع از عملكرد بودجه عمراني دولت، روز گذشته غلامرضا مصباحي مقدم رئيس كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از قانع شدن نمايندگان معترض به كاهش بودجه‌هاي استاني خبر داد و گفت: بايد پروژه‌هايي در اولويت تخصيص اعتبار قرار گيرد كه از پيشرفت بالايي برخوردار و در سال 93 قابل بهره‌برداري باشد و پروژه‌هايي كه پيشرفت فيزيكي كمتري دارند در اولويت بعدي قرار بگيرد. اعتراض برخي نمايندگان به كاهش بودجه عمراني سال آينده در حالي است كه از57 هزار ميليارد تومان بودجه عمراني سال 92 (اين رقم در اصلاحيه بودجه‌اي كه توسط دولت يازدهم ارائه شد به 35 هزار ميليارد تومان كاهش يافت) در 6 ماه نخست امسال كمتر از 6 هزار ميليارد تومان محقق شده و به گفته مصباحي مقدم، در خوش بينانه‌ترين حالت تا پايان سال 10 هزار ميليارد تومان از اين بودجه محقق خواهد شد.
تأمين اعتبار پروژه‌هاي با پيشرفت فيزيكي 20 درصد از طريق فاينانس
عزت‌الله يوسفيان ملا، نماينده آمل و عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در مورد شيوه اختصاص اعتبار به طرح‌هاي عمراني در بودجه سال آينده به ايران گفت: بهره‌برداري از پروژه‌هاي عمراني با پيشرفت 80 درصد بايد در اولويت قرار گيرد اما پروژه‌هاي ديگر نيز نبايد بطور كامل تعطيل شود. يوسفيان ملا گفت: ممكن است پروژه‌اي 80 درصد پيشرفت فيزيكي داشته باشد اما نياز ضروري به تكميل آن نباشد در حالي كه برخي پروژه‌ها كه اكنون پيشرفت كمتري دارند ممكن است از نظر ضرورت براي مردم در اولويت باشد. عضو كميسيون برنامه و بودجه افزود: در ديداري كه با معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري داشتيم، محمد باقر نوبخت بر تأمين اعتبار طرح‌هاي مهم كه پيشرفت فيزيكي كمي دارند تأكيد كرد. يوسفيان ملا گفت: نوبخت در ديدار با نمايندگان از تأمين اعتبار پروژه‌هاي عمراني كه براي مردم از اهميت برخوردارند از محل فاينانس، تهاتر و روش‌هاي تأمين مالي ديگر خبر داد. وي با بيان اين‌كه برخي طرح‌هاي عمراني سال‌ها در نوبت تكميل قرار گرفته‌اند، گفت: بودجه عمراني استان مازندران در سال 92 تا كنون فقط 12 درصد تحقق يافته و بيشتر پروژه‌ها در چند سال گذشته پيشرفتي نداشته‌اند.
به گفته يوسفيان ملا، معاون برنامه‌ريزي رياست جمهوري بر جبران كندي تكميل طرح‌هاي عمراني در سال‌هاي گذشته تأكيد كرده و قرار بر اين است تا اعتبار اين نوع طرح‌ها نيز از روش‌هاي ديگر تأمين شود.
در سال‌هاي گذشته اراده‌اي براي تكميل طرح‌هاي عمراني در دولت نبود
در اين خصوص تعدادي از نمايندگان استان خوزستان نيز در گفت‌و‌گو با ايران، ضمن اين‌كه در اولويت بودن طرح‌هاي عمراني با پيشرفت فيزيكي بالا را كاري منطقي توصيف كردند در عين حال پيشرفت نكردن برخي طرح‌هاي چندساله در اين استان را به دليل ضعف عملكرد دولت قبل دانستند.
سيد راضي نوري قزلجه، نماينده مردم شوش در مجلس با اشاره به نشست نمايندگان استان خوزستان با رئيس مجلس، گفت: اين‌كه دولت طرح‌هايي با پيشرفت فيزيكي بيشتر را در اولويت تكميل در سال آينده قرار داده، كاملاً عاقلانه و اقتصادي است و در واقع برداشتن سنگ‌هاي بزرگ در بودجه‌ريزي كاري غير عملي است. وي گفت: در ديدار با مسئولان برتوجه به مناطق محروم در برنامه‌ريزي‌هاي اقتصادي تأكيد شد.
عباس پاپي‌زاده، نماينده دزفول نيز با اشاره به مشكلات استان خوزستان در چند سال اخير به دليل خشك شدن بيشتر تالاب‌ها در اين استان گفت: حدود 30 درصد از آلودگي كشور در پديده مربوط به ريزگرد‌ها به دليل خشك شدن تالاب‌هاي استان خوزستان است.
وي با انتقاد از مديريت غلط منابع آب در چند سال گذشته، خاطرنشان كرد: توجه به اين مورد كاهش پديده آلودگي ريزگردها را به دنبال دارد كه ما در ديدار مسئولان آن را تذكر داده‌ايم. پاپي‌زاده از ميزان تحقق بودجه عمراني استان خوزستان در سال‌جاري و سال 91 اظهار بي‌اطلاعي كرد.
اسماعيل جليلي، نماينده مسجدسليمان در مجلس با اشاره به كاهش بودجه عمراني در كل كشور گفت: بودجه عمراني استان خوزستان در سال‌جاري تا كنون به ميزان ناچيزي محقق شده است.
وي افزود: اولويت بودجه در طرح‌هاي عمراني بايد بر اساس شدت نياز باشد كه در ديدار نمايندگان خوزستان با مسئولان بر اين نكته تأكيد شد.جليلي گفت: انتظار ما اين است كه ناكارآمدي بودجه در سال‌هاي گذشته به بودجه سال آينده تعميم داده نشود و وضع موجود اين طرح‌ها تغيير كند.وي در پاسخ به اين سؤال كه چند درصد از طرح‌هاي عمراني استان خوزستان پيشرفت فيزيكي بالاي 80 درصد دارند، گفت: از ميزان دقيق اين طرح‌ها بي‌اطلاع هستم اما بسياري از طرح‌هاي مهم عمراني استان خوزستان در چند سال گذشته هيچ گونه پيشرفتي نداشته است.
دولت در تكميل طرح‌هاي نيمه‌تمام خود را موظف مي‌داند
در همين خصوص معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور به تشريح عملكرد دولت در نحوه تخصيص اعتبارات عمراني در بودجه ۹۳ پرداخت و گفت: تمركز دولت بر طرح‌هاي با پيشرفت 80 تا 100 درصد است تا در سال 93 به اتمام برسد كه تعداد اين طرح‌ها نيز 246 فقره است.
نوبخت اضافه كرد: اگر مي‌خواستيم به همه طرح‌ها بودجه اختصاص دهيم به چهارصد هزار ميليارد تومان اعتبار براي سال 93 نياز داشتيم كه اين در كشور ما با شرايط كنوني امكان پذير نيست.
معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور تأكيد كرد: همه استان‌ها از 246 طرح عمراني سهم مي‌برند. وي تصريح كرد: در بودجه 93 به‌دنبال رفع نابرابري هستيم اما اين نابرابري‌ها سال‌هاست كه ادامه دارد و نمي‌توان اكنون كامل همه آن‌ها را برطرف كرد. نوبخت ادامه داد: «در سال 93 ضمن اجراي بودجه، برنامه ششم توسعه را در جهت توازن و رفع نابرابري‌هاي استاني برقرار مي‌كنيم.»
در مورد بودجه طرح هاي عمراني سال آينده همچنين در نظرسنجي كه در برنامه پايش شب دوشنبه از شبكه يك سيما انجام شد بيش از ۷۳درصد از شركت كنندگان با نظر دولت در مورد تخصيص بودجه به طرح‌هايي كه ۸۰ تا ۱۰۰ درصد پيشرفت فيزيكي دارند موافقت كردند.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن