تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن ابتدا به سلام مى كند و منافق منتظر سلام ديگران است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804302630




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آثار ادبي قابل اعتنا تنها با حمايت دولتي شكل مي‌گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آثار ادبي قابل اعتنا تنها با حمايت دولتي شكل مي‌گيرد
كامران پارسي‌نژاد در نشست نقد رمان «افرا» با بيان اينكه بسياري از بار نويسندگي تنها بر دوش نويسنده است، گفت: تا حمايت‌هاي دولتي بر پايه نخبه‌گرايي از نويسنده صورت نپذيرد، نمي‌توان انتظار توليد اثر شايسته داشته باشيم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و بررسي رمان «افرا» نوشته حسينعلي جعفري عصر روز يكشنبه 24 آذر با حضور كامران پارسي نژاد در تالار سلمان هراتي حوزه هنري برگزار شد.

در اين نشست، پارسي نژاد با ابراز خشنودي مبني بر اينكه نويسندگان شهرستان‌هاي ايران در حال ايجاد يك جريان ادبي بر مبناي فعاليت‌هاي خود هستند، گفت: «افرا» داستاني بي‌نقص و خوش ساخت است كه خواننده را به پاي خود نگه مي‌دارد؛ به ويژه اينكه عناصر بومي در آن به خوبي استفاده شده است و به همين خاطر من نمي‌توانم از آن ايراد اصولي و بنيادي بگيريم.

وي افزود: در نويسندگي خيلي از بار كار بر دوش نويسنده است. به نظر من تا حمايت‌هاي دولتي بر پايه نخبه‌گرايي از نويسنده صورت نپذيرد، نمي‌توان انتظار توليد اثر شايسته داشته باشيم. اگر در غرب ادبيات تبديل به يك قدرت بزرگ شده كه مي‌تواند تحول ايجاد كند، بخاطر سرمايه‌گذاري روي آن است و حتي پيش از حمله به بخشي از جهان، ديده مي‌شود كه رماني در مورد آن نوشته مي‌شود.

پارسي نژاد ادامه داد: داستان‌نويسي تجربه است، نويسنده بايد اين كسب تجربه را در كار خود نشان دهد. به شكلي كه مخاطب بتواند با او همذات‌پنداري كند و در پايان داستان حس كند چيزي به او اضافه شده است. يك رمان ايده آل خواننده‌اش را انسان‌شناس مي‌كند و به او هويت مي‌بخشد. البته موضوع خودشناسي هم نبايد فراموش شود و به نظر من خودشناسي هم نبايد فراموش شود چراكه مي‌تواند زمينه خوبي براي همذات‌پنداري ايجاد كند. در اين زمينه به نظر من رمان «افرا» محيطي سنگين دارد كه البته ناشي از حس و حال دروني و تفكر نويسنده است، ولي خب مشخص نيست كه آيا مخاطب هم بتواند با اين فضا همراه شود.

اين منتقد افزود: نمي‌توان از نويسنده انتظار داشت به مصاف پديده‌ها در رمانش برود؛ بدون آنكه از روانشناسي و علوم اجتماعي اطلاعي داشته باشد. داستان «افرا» به نظر من داستاني مردمي و بومي است كه نويسنده توانسته با تكيه بر اطلاعات جامعه‌شناختي خود ساختار داستان را شكل دهد. اين اثر هم در ژانر ادبيات سياسي مي‌گنجد؛ هم ادبيات بومي، اقليمي و اجتماعي، ولي خاص‌ترين بخشي كه اين داستان در آن جاي مي‌گيرد، ادبيات انقلاب اسلامي است.

پارسي‌نژاد ادامه داد: معتقدم «افرا» رمان نيست، بلكه داستان نيمه‌بلندي است كه ظرفيت تبديل شدن به رمان را داشته است. به عبارت ديگر مي‌شد با حجم بيشتري نوشته شود و ظرفيت‌هاي بيشتري را در خودش ايجاد كند. به نظر من «افرا» در مرز ميان داستان بلند و داستان كوتاه بودن معلق است و اگر به هر كدام از اين دو تبديل مي‌شد، اثر موفق‌تري بود.

اين نويسنده و منتقد در ادامه با تجليل از بازي نويسنده با كلمات و تصويرسازي قابل توجه اش در رمان گفت: ما امروزه كمتر به المان‌هاي بومي در داستان نويسي توجه مي‌كنيم اساسا بومي گرايي را خيلي‌ها امري در تضاد با مدرنيزم مي‌دانند و حس مي‌كنم روشنفكر كسي است كه از آن خودداري مي‌كند و در بهترين حالت سعي مي‌كنم با برخي حركت‌هاي فرمي بومي گرايي را نشان دهند. در ايران خيلي‌ها فكر مي‌كنند بومي گرايي، يك نحله ادبي است در حال كه بومي گرايي عنصري ادبي است كه در لحن گفتاري، توصيف اشياء يا شرح افسانه‌ها خودش را نشان مي‌دهد و نبايد آن را نحله ادبي دانست و اظهار كرد كه اگر داستاني بجاي روايت در شهر، در روستا روايت شود، بومي است.

به باور پارسي نژاد مدرنيزم موجود در زندگي شهري نيز امروزه به يك المان بومي در زندگي انساني تبديل شده كه معرفي آن در داستان به معناي نوعي بومي گرايي در نويسنده است.

اين منتقد همچنين از استفاده مناسب و بجاي ديالوگ در اين رمان و نيز بكارگيري صحيح نمايش اصوات در اين اثر تجليل كرد.

در ادامه اين نشست، حسينعلي جعفري نويسنده اين رمان در سخناني اظهار كرد: كمبودهايي كه در «افرا» وجود دارد به بضاعت و كار علمي من باز مي‌گردد. به هر حال زمان كمي براي نوشتن اين كار داشتم و خودم هم مي‌دانم كه مي‌شد بهتر اين نوشت.

وي افزود: من اين كتاب را به صورت يك پنج گانه طراحي كرده بودم كه نگاهي هم به شاهنامه خواهد داشت و اميدوارم مجلدات بعدي آن را هم بنويسم كه اگر اين اتفاق بيافتد بسياري از ابهامات موجود در كتاب اول رمزگشايي خواهد شد.

اين نويسنده تاكيد كرد: اگر قرار بود نويسنده بهترين رمانش همان آخرين رمانش باشد، بايد بعد از نوشتن آن اثر قلمش را زمين مي‌گذاشت. من هم معتقدم اين اثر بهترين اثر من نيست، اما باورم اين است كه فضاهاي بومي را خوب مي‌شناسم و خيلي از اتفاقات و شخصيت پردازي‌هايي را كه در اين رمان رخ داده است را با چشمان خود ديده ام و حس كرده ام و در قالب اين داستان آورده ام، ضمن اينكه خيلي از عبارات و اصطلاحات بومي بكار رفته در اين داستان حاصل زيست و تجربه زيستي من در فضاي رخداد رماني است.

كد خبر: 2196637

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۵ - ۱۲:۴۲

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن