تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805561501




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دل زنده هنر چوب همدان را زنده كرد/ پيشكسوتان تكرار نمي‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: "دل زنده" هنر چوب همدان را زنده كرد/ پيشكسوتان تكرار نمي‌شوند
همدان - خبرگزاري مهر: هنرمند همداني گفت: عباس دل زنده هنرمندي از كهن شهر هگمتانه است كه با عشق به صيقل چوب‌هاي اين ديار، نداي ماندگاري آثارش را به گوش جهانيان رسانده همچنان كه وي دو بار، موفّق به اخذ مهر بين‌المللي اصالت در مسابقات بين‌المللي براي اين ديار شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، هنرهاي تجسمي كه به آن گاهي هنرهاي بصري يا ديداري نيز گفته مي شود، آن گروه از هنرهاي مبتني بر طرح است كه به طور مشخص حس بينايي را مخاطب قرار مي‌دهند.

هنرهايي مانند نقاشي، مجسمه سازي، طراحي، عكاسي، گرافيك، طراحي صنعتي، معماري و طراحي داخلي و همچنين هنرهاي مشتق از آنها در زمره هنرهاي تجسمي محسوب مي‌شوند، هر چند كه اين تقسيم بندي چندان محكم نيست و در كاربرد كنوني، هنرهاي تجسمي شامل هنرهاي زيبا و هنرهاي كاربردي است.

برهيمن اساس بسته به آن كه هنرمند چه ابزاري را براي بيان هنرش انتخاب كند،‌ هنرها شاخه‌هاي مختلفي را تشكيل داده‌اند امّا اين ذوق و ابتكار هنرمند است كه به جان بي روح اثري تلاطم "بودن" و ماندگار شدن مي‌بخشد.

عباس دل زنده هنرمندي از كهن شهر هگمتانه است كه با عشق به صيقل دادن چوب‌هاي اين ديار، نداي ماندگاري آثارش را به گوش جهانيان رسانده همچنان كه وي دو بار، موفّق به اخذ مهر بين‌المللي اصالت در مسابقات بين‌المللي براي اين ديار شده است.

به گفته وي در اين برنامه اكثر كشورهاي آسياي شرقي شركت مي‌كنند و داوران يونسكو نيز براي برگزيدن آثار ارائه شده شرايط مختلفي چون كيفيّت و مرغوبيّت و شرايط خاص مثل بازيافت شدن آثار، اصيل بودن و داراي استانداردهاي روز جهان بودن را مورد توجّه قرار مي‌دهند.

كار اصلي و هنر من مختص چوب است

دل زنده در گفت و گو با مهر با بيان اينكه مجسمه سازي جزو كارهاي تجسمي حساب مي‌شود و انواع مختلفي چون فلزي، چوبي و سنگي دارد، ابراز داشت: كار اصلي و هنر من مختص چوب است و در اين زمينه نيز آثار بسياري نويي را با چوب به انجام رسانده‌ام.

وي به ساخت جعبه هاي مختلف چوبي براي جواهرات و انواع ديگر جعبه براي كادو اشاره كرد و افزود: موفق شدم يك سري نقوش گِره چيني را روي كار مانند سبك خاتم انجام دهم.

دل زنده عنوان كرد: معرق و منظمي كه به سبك بنده است روي چوب‌هاي مختلف اصيل و در ابعاد بزرگ‌تر از خاتم كار مي‌شود.

اين هنرمند با اشاره به پياده سازي نقوش هندسي بر روي چوب، عنوان كرد:از طرف ديگر موفق به ساخت شش مدل لولاي چوبي و چهارده مدل قوس چوبي شده‌ام كه همه‌ اين موارد بدون استفاده از فلز و فقط با يك فنر دست ساز محقق مي‌شود تا مجبور نباشيم يك لولاي ژاپني يا چيني رويش سوار كنيم و همه از جنس خود چوب است.

وي افزود: تخيلات بنده طوري بوده كه سعي كرده‌ام در خلق آثار از چوب استفاده كنم تا عمر زيادي داشته باشد و در عين حال نيز به محصولات خارجي وابستگي نداشته باشيم.

اين هنرمند ارزشي همان نقوش هندسي و نقوش گره‌هايي كه در پنجره هاي مشبك ايراني به يادگار مانده را با انواع چوب‌هاي مختلف بر روي جعبه‌ ها و وسايل مختلفي كه در زندگي كاربرد دارند، درآورده است كه هم جنبه‌ي تزئيني و هم كاربردي دارد و هم سبب معرفي وي در سطح كشور و حتي در خارج از كشور نيز شده است.

در نمايشگاه آثاري ارائه كردم كه هر كس در اولين برخورد، غافلگير مي‌شد

دل زنده با بيان اينكه در نمايشگاه "آرتي جياناي" ايتاليا نيز شركت داشته است عنوان كرد: اين نمايشگاه صنايع دستي هر ساله برگزار مي‌شود و 140 كشور در آن شركت مي‌كنند كه كشورهاي مدعو، صنايع دستي خود را در معرض نمايش قرار مي‌دهند.

اين هنرمند همداني گفت: در اين نمايشگاه آثاري ارائه كردم كه هر كس در اولين برخورد، غافلگير مي‌شد و تعجب مي‌كرد چون اين سري از جعبه‌هايي كه ساخته‌ام داراي كشوهاي مخفي هستند يا درِ رمزي دارند كه از نظر آن‌ها بسيار شايان توجه بود.

دل زنده با بيان اينكه هدف ما بر اين است كه جوانان مواد اوليه اي را كه معمولاً در شهرها و روستاهايمان سوزانده و يا دور ريخته مي‌شود تبديل به وسايل با ارزش و قابل استفاده و در عين حال زيبايي كنند تا علاوه بر امرار معاش، اين هنر را در سطح جهان نيز معرفي كنيم، افزود: از 12 سالگي وارد اين عرصه شده و در حال حاضر سابقه 40 ساله اي در زمينه‌ اين هنر دارم.

وي اظهار داشت: در تمام نمايشگاه هاي صنايع دستي كه در كشور برگزار مي‌شود به دليل نو و شاخص بودن كارم از بنده نيز دعوت به عمل مي‌آيد و از آنچايي كه نمايشگاه هاي صنايع دستي كه در شهرها و استان‌هاي مختلف برگزار مي‌شود جنبه‌ دولتي دارد غرفه و اسكان، رايگان است و فقط هزينه‌ رفت و آمد با خودمان است.»

وي حمايت‌هاي دولتي را خوب قلمداد كرد و افزود: حتي نمايشگاه صنايع دستي در ايتاليا نيز رايگان و بر عهده‌ خود دولت بود و من تنها كسي بودم كه با حمايت دولتي و با هزينه‌ دولت در اين نمايشگاه حضور يافته و آثارم را به معرض نمايش گذاشتم.

اين هنرمند همداني كه در 60 نمايشگاه شركت كرده و در 12 نمايشگاه نيز داراي غرفه‌ برگزيده شده و در سال88 در روز صنايع دستي نيز به عنوان استادكار نمونه‌ كشوري معرفي شده است، در بخش ديگري از سخنانش به هنرمندان پيشكسوت عرصه‌ صنايع دستي اشاره و ابراز داشت: اين هنرمندان با امتيازاتي كه كسب كرده‌اند، در كشور و حتي خارج از كشور معرفي شده‌اند كه بايد از اين هنرمندان سالخورده حمايت شود.

اگر در اين مدت كارگاه خود را اجاره داده بودم، درآمدي به مراتب بيشتر داشتم

دل زنده با بيان اين كه اجراي يك كار هنري با مطالعه‌ آن، متفاوت است، عنوان كرد: هنرمنداني كه عمرشان را براي هنر و سربلندي اين مملكت گذاشته‌اند بايد در وهله‌ نخست مورد حمايت ويژه قرار گيرند چراكه هيچ ارگان ديگري براي حمايت از اين هنرمندان به جز صندوق حمايت از هنرمندان وجود ندارد.

اين هنرمند همداني با بيان اين كه شايد هنرمندان از نظر مالي مستضعف‌ترين اقشار جامعه‌اند،گفت: در عين حال نيز اين قشر مفيدترين قشر اجتماع اند و از نظر فرهنگي مستغني اند و باعث استغناي بقيه نيز مي‌شوند چراكه هميشه سعي كرده‌اند مناعت طبعشان را حفظ كنند.

وي بابيان اين كه هنرمندان واقعي انسان‌هاي باحيا و نجيبي هستند كه هيچ موقع چيزي را تقاضا نمي‌كنند، گفت: متوليان امر بايد خودشان متوجه مشكلات و نيازهاي اين قشر باشند كه با شرايط روزمره چه مشكلاتي براي اينان وجود دارد.

دل زنده با اشاره به سابقه 40 ساله‌اش در عرصه‌ هنر، گفت: اگر در اين مدت كارگاه خود را اجاره داده بودم، درآمدي به مراتب بيشتر داشتم اما فقط به خاطر ايران و عشق به وطن است كه اين كار را ادامه داده‌ام.

وي افزود: همان طور كه در انقلاب، جنگ و جبهه سازندگي بوده‌ايم بعد از آن هم همه چيزمان را براي اين آب و خاك مي‌دهيم و هيچ توقعي نداريم اما خود متوليان بايد متوجه باشند و هنرمندان كشور را حمايت كنند.

كد خبر: 2196456

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۵ - ۱۱:۴۲

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن