تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819042779




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جشنواره خط گلزار فرصتي براي زنده كردن هنري اصيل/ برگزاري جشنواره همزمان با هفته وحدت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: جشنواره خط گلزار فرصتي براي زنده كردن هنري اصيل/ برگزاري جشنواره همزمان با هفته وحدت
اراك – خبرگزاري مهر: هر چند كه ايرانيان از ديرباز اهل ذوق بودند و هنر اما با ورود اسلام روحي ديگر در آثار هنري آنها دميده شد و بر غنا و فخر هنرشان اضافه كرد. هنرهايي چون نگارگري و خوشنويسي كه خاص ايرانيان است و اين روزها استان مركزي نيز آماده ميزباني از جشنواره ايست كه تلفيقي از اين دو هنر ايراني اسلامي ر ادر جشنواره خط گلزار اراك دوباره زنده مي كند،

به گزارش خبرنگار مهر، خوشنويسي و نگارگري، تذهيب و گل مرغ آنقدر در ايران قدمت دارد كه هنرهايي موروثي شده است، هنرهايي كه سينه به سينه گشته و امروز ناب تر و پر مغزتر از قبل به دستمان رسيده است.

باتوجه به سابقه كهن فرهنگ وهنرهاي ملي سبك وشيوه هاي مختلفي در هنر ايراني- اسلامي شكل گرفت كه امروز نيز به قوت گذشته برقرار هستند. جشنواره خط گلزار با رويكرد خط گلزار در دو بخش تذهيب و گل مرغ برگزار خواهد شد. تذهيب و گل مرغ شاخه اي از هنر نگارگري است.

تذهيب را مي‌توان مجموعه‌اي از نقش‌هاي بديع و زيبا دانست كه هنرمندان آن را در جاي جاي كتابها به كار مي‌گيرند تا صفحه‌هاي زرين ادبيات جاودان و متون مذهبي سرزمين خود را زيبايي ديداري ببخشند. بدين ترتيب است كه كناره‌ها و اطراف صفحه‌ها، با طرحهايي از شاخه‌ها و بندهاي اسليمي، ساقه، گلها و برگهاي ختايي، شاخه‌هاي اسليمي و گلهاي ختايي و يا بندهاي اسليمي و ختايي زينت داده مي شوند.

استفاده از نقوش پرندگان و گل ها برروي آثاري چون سفالينه ها و ديوارنگاره ها ميان ايرانيان رايج بوده كه در سير تحول خود در دوره اسلامي، نقوش ظرافت وكمال يافته تاگل ومرغ به عنوان طرحي اصيل در هنرها جايگاه خاصي داشته باشد گل و مرغ در سنت هنري نقش پردازي ايراني، از شاخه هاي هنر نگارگري كه شيوه هاي برآمدن و باليدن آن به گونه اي بنيادي با هنرهاي ديگري چون خوشنويسي و به ويژه كتاب آرايي در پيوند بوده است. جلوه هاي پرنده و مرغ در هنر ايراني پيشينه اي دراز دارد، پيشينه اي كه به گونه اي بنيادي از فرهنگ ايراني مايه گرفته است.

جشنواره گلزار دي ماه سال جاري

حوزه هنري استان مركزي در اقدامي نو، نخستين جشنواره استاني نگارگري، تذهيب و گل و مرغ را با رويكرد خط گلزار برگزار مي نمايد.

مسئول واحد هنرهاي تجسمي حوزه هنري استان مركزي در اين باره گفت: اين جشنواره دي ماه سال جاري همزمان با هفته وحدت و ولادت پيامبر اكرم (ص) برگزار خواهد شد.

محسن غلامي افزود : اين جشنواره در دو بخش تذهيب و گل‌ مرغ با موضوع پيامبر اكرم(ص) برگزار مي‌شود.

وي با اشاره به پيشينه ايرانيان در هنرهاي نگارگري و نقاشي، اظهار كرد: ذوق ايراني و روح بلند اسلامي باعث پديد آمدن آثار بي بديل و بديعي از هنر ايراني اسلامي در طول هزاران سال شده است كه نشان از توانايي و فطرت غني ايرانيان دارد.

جشنواره خط گلزار فرصتي براي نشان دادن بخشي از اين ذوق هنر

غلامي با بيان اينكه جشنواره خط گلزار فرصتي براي نشان دادن بخشي از اين ذوق هنر است، گفت: شناسايي و حمايت از هنرمندان استان كه در عرصه نگارگري و نقاشي فعاليت مي‌كنند از اصلي‌ترين اهداف اين جشنواره است.

وي ادامه داد: برگزاري جشنواره مجالي است براي گرد هم آمدن اساتيد برجسته استاني تا با همفكري و شناخت يكديگر مسير و برنامه اي مشخص براي پيشرفت هنر نگارگري و نقاشي استان فراهم آورند.

غلامي گفت: براي آشنايي و توجيه هنرمندان جلسه اي با حضور استاد ميلاد رفيعي هنرمند برجسته نگارگري استان با محوريت معرفي و تبيين خط گلزار برپا شد.

وي با بيان اينكه هر فردمي تواند سه اثر به جشنواره ارسال كند خاطرنشان كرد: علاقمندان مي توانند براي شركت در جشنواره تا 21 دي ماه آثار خود را به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.

داوري آثار راه يافته بر عهده اردشير مجرد تاكستاني و حسين تنكابني

غلامي با بيان اينكه داوري آثار راه يافته بر عهده اردشير مجرد تاكستاني و حسين تنكابني از اساتيد برجسته نگارگري كشور است، تصريح كرد: اولويتهاي طراحي خلاقانه با توجه به موضوع با حفظ اصالتهاي هنري تذهيب، رنگ گذاري و استفاده صحيح از طلا، پرداز و قلمگيري و پاسپارتو و قاب مناسب در داوري آثار اين جشنواره مورد توجه است.

وي اعلام كرد: اختتاميه اين جشنواره در روز 28 ديماه سال جاري همزمان با ميلاد حضرت محمد مصطفي (ص) در اراك برگزار مي شود.

دارنده نشان مهر اصالت يونسكو و تذهيب كار برجسته كشور نيز در خصوص پيشينه خط گلزار گفت: با ورود اسلام به ايران و با نگرش ويژه اين آيين به هنر خصوصا خوشنويسي افراد و هنرمندان برجسته اي تمام تلاش خود را معطوف به اين هنر كردند.

ميلاد رفيعي افزود: نتيجه اين تلاش ها در نقش هاي مختلفي چون خطاط، مذهب، صحاف، مجلد و ... مشغول خلق آثار فاخري شدند كه هر يك در نهايت زيبايي و كمال بر سينه اماكن ،كتب و مرقعات مخلتف در پهنه تاريخ نقش بسته اند.

خط گلزار در دوره قاجار رونق خاصي داشته

وي با بيان اينكه برخي از خطوطي بيشتر جنبه ي تزئيني و تفنني داشتند، اظها ركرد: خط كوفي گل دار، خط توأمان، خط متعاكس، خط مسلسل، خط طغري، خط گلزار، نقاشي خط (خطاشي) و ... از جمله اين خطوط بودند.

رفيعي با اشاره به اينكه خط گلزار در دوره قاجار رونق خاصي داشته، اظهار كرد: خط گلزار روشي است در خوشنويسي كه خط مورد نظر را پيش از آنكه خوشنويسي كنند طراحي و تركيب مي زند.

وي توضيح داد: اين طراحي ها با توجه به صناعات موجود و روش هاي مرسوم چون نقاشي، گل و مرغ و ديگر آرايه هاي تزييني در سواد (سياهي) خط اجرا مي شوند.

رفيعي گفت: بيشتر آثار بجا مانده از اين سبك خوشنويسي مربوط به دوره قاجار بوده كه به صورت رنگي و با پرداز و پرداخت هاي بسيار ظريف انجام شده است.

اين هنرمند اراكي ادامه داد: از هنر مندان بنام اين سبك ميتوان به اساتيدي چون حسن زرين قلم و اسناعيل جلاير اشاره كرد.

قلم بر كاغذ نقش هايي را زنده مي كند كه تاريخي هزار ساله دارد، تاريخي كه گاه در طلايي رنگ كناره كاغذها و يا بر چَه چَه مرغان بر گل ها سوار است. تاريخ هنري كه صرير قلمي به گوشمان مي رساندش. جشنواره خط گلزار فرصتي است براي گشت و گذار در هنر ايراني اسليمي كه هر وجهش پر از ذوق است و ابتكار. هنري كه جز اعتلاي روح و انديشه هدفي ندارد.

كد خبر: 2195224

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۳ - ۱۴:۵۶

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن