تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829750382




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مكتب هنري شيراز همواره زنده است/ آخرين شاهنامه مصور ايران حاصل مكتب شيراز


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مكتب هنري شيراز همواره زنده است/ آخرين شاهنامه مصور ايران حاصل مكتب شيراز
شيراز- خبرگزاري مهر: يك هنرمند نقاش و گرافيست با بيان اينكه مكتب هنري شيراز همواره مطرح و زنده است، گفت: آخرين شاهنامه مصور ايران حاصل مكتب شيراز است.

به گزارش خبرنگار مهر، آيدين آغداشلو كه پس از 11 سال به شيراز سفر كرده‌است بعداز ظهر پنجشنبه در نشستي خبري علت اين تاخير را دعوت نشدن به اين شهر دانست و خاطرنشان كرد: گمان مي كنم موضوعي بيش از آموزش در اين دعوت ها در جريان است، چراكه آموزش در همه جا هست، اما اين تبادل آرا و انديشه هاست كه بسيار مهم است.

وي در پاسخ به خبرنگار مهر پيرامون جايگاه اين شهر در گرافيك معاصر ايران گفت: در دوره اي به سر مي بريم كه جلوه هاي محلي، متفاوت، خاص و دلپذير كمتر مجال حضور دارند، از اين رو كوشش گرافيست هاي متعهد شيرازي در جايي كه مركز توزيع سليقه و گرد آمدن هنرمندان در جايي ديگر قرار دارد بايد جايگاه اين گرافيك توزيع و رگ محلي خود را بيابد.

مكتب هنري شيراز همواره مطرح و زنده است

وي مكتب هنري شيراز را همواره مطرح و زنده دانست و گفت: از دوران جواني كه مكتب شيراز را دنبال مي كردم اين مكتب مانند ديگر مكاتب هنري ايران جذاب بوده، چراكه در طول تاريخ شيراز شهري هميشه داير بوده و برخلاف ميزان خون ريزي ها و خرابي هاي يورش هاي تاريخي هيچگاه دستخوش خدشه نشده است.

آغداشلو جريان جاري مكتب شيراز را حاصل زنده و پايدار بودن هنر اين شهر عنوان داشت و افزود: گرچه مكاتب هنري همواره در صورت پايتخت بودن شهري در طول تاريخ شكل گرفته، اما اين ويژگي هنر اين شهر است كه حتي در دوران كوتاهي كه شيراز پايتخت صفاريان بوده بايد مردم آن خيلي هنردوست بوده باشند كه از اين آمد و شدها تغييري نكرده باشد.

وي جاودانگي مكتب شيراز را مرهون شاهان هنردوستي دانست كه بر اين شهر فرمانروايي داشته اند و افزود: شيراز همواره در متن فرهنگ معاصر ايران يا در يكصد سال گذشته و گذشته هاي دورتر صاحب سبك بوده است.

آخرين شاهنامه مصور ايران حاصل مكتب شيراز است

اين تصويرگر و طراح، آخرين شاهنامه مصور ايران را حاصل هنرنمايي يكي از هنرمندان اهل شيراز معرفي كرد و گفت: تصاوير اين شاهنامه كه توسط لطفعلي داوري نقاشي شده از نمونه‌هاي تاريخي مكتب شيراز است.

وي با اشاره به اينكه شيراز تنها شهري است كه در طول تاريخ صاحب سلسله هنرمندان بوده كه از اين حيث در جايگاه والاي هنر ايران قرار مي گيرد، اين پرسش را مطرح كرد كه چرا اين بدنه متوالي در دهه هاي اخير با پيشينه اي كه دست كم در ادبيات و هنر دارد در فراهم كردن بستر هنري خود در شكل راه اندازي مكان هايي مانند موزه هنرهاي معاصر موفق نبوده است.

آغداشلو خواستار روشن شدن علل و عوامل اين موضوع گشت و خاطرنشان كرد: زمينه ادبي شيراز آنچنان جامع و فراگير است كه مستغني از جستجوست.

با گنجينه هاي هنري شيراز مي توان دهها موزه راه اندازي كرد

اين نقاش و گرافيست فراواني آثار هنري شيراز را موجب نداشتن دغدغه ي نگهداري اين آثار از سوي اهالي اين شهر بيان و خاطرنشان كرد: در ميان هنردوستان شيرازي خانواده هايي هستند كه اگر هريك گنجينه خود را بگشايند مي توانند 10ها موزه راه اندازي كنند.

آغداشلو ماندن خود را در مرهون زندگي در ميان مردمي دانست كه به وي ياد داده اند و افزود: نان من را اين مردم تامين مي كنند و منتي بر من نگذاشته اند، از اين رو همواره در محافل مختلف با كمال ميل حضور يافته ام زيرا فكر مي كنم اداي دين و سپاسگزاري از مردمي است كه از من مراقبت كرده اند.

وي گفت: من هميشه مرمتگر بوده ام زيرا فكر مي كنم يكي از هنرهاي طراح و نقاش با نيم نگاهي به آثار به جامانده از گذشته مي تواند منجر به بازسازي آنها شود، از اين رو هرگاه از نقاشي و طراحي خسته مي شوم به مرمت و بازسازي مي پردازم.

آغداشلو همچنين ابراز داشت: مرمت آثار گذشتگان به واقع نوعي به آرامش رسيدن براي من تلقي مي شود ، زيرا معتقد هستم كه آنچه را زمان به ما سپرده و به دست آورده ايم بايد با وضعيتي بهتر به آيندگان بسپاريم.

آغداشلو باوجود كسالت ترجيح داد براي پاسخ به نيازهاي نقاشان و گرافيست هاي جوان به شيراز سفر كند، گفت: ناظر بودن من در اين سال ها زمينه پاسخگويي مرا فراهم كرده است.

وي تصريح كرد: هيچگاه دوست نداشته ام خود را هنرمند بدانم، چراكه همواره به عنوان يك روشنفكر معتقدم دگرانديشي اسباب نوزايي است. از اين رو وظيفه مي دانم خود را در دسته بنديو گروه بندي ها و خطوط محدود نمانم.

آمادگي طراحي چهره حافظ را دارم

اين صاحب نظر هنر اسلامي با اعلام آمادگي براي طراحي چهره حافظ براي شكل گيري تنديس اين شاعر قرن هشتم، گفت: اين معضل ما و حافظ نيست كه چهره روشني از شخصيت هاي ادبي و هنري ايران وجود ندارد، بلكه اين مشكلي است كه گريبانگير شخصيت هاي اسطوره اي مي شود چون همواره نزديكترين تصوير ملاك ماندگاري اين چهره ها قرار گرفته است.

وي در تصوير شدن اسطوره ها چگونگي تصور ما از آنها را ملاك دانست و افزود: اينكه كدام هنرمندي اين كار را انجام مي دهد مطرح است، چراكه در تصوير كردن چنين شخصيت هايي بايد نشانه هاي شاخصي بكار برده شود كه همه از آن بهره مند شوند.

آغداشلو با ستودن آثاري كه زنده ياد حسين صديقي در قالب تنديس و سرديس ابن سينا، سعدي و فردوسي به يادگار گذاشت، يادآور شد: وي هنرمند بزرگ و مجسمه ساز چيره دستي بود كه اين امكان را به دست آورد اين تنديس ها را بسازد. از اين رو اين موضوع يك بازي است كه مي خواهيم بر نزديك ترين وجهي يك اسطوره را لمس و حس كنيم.

وي، تصريح كرد: چون در نگارگري ايراني شبيه سازي وجود نداشته تصويري كه از حافظ اكنون ارايه شده به اين خاطر است كه اين كار ديرتر صورت گرفته است.

دانشور نويسنده اي معتبر و اثرگذار بود

وي با اشاره به اينكه ترجيح مي دهد كمتر از چهره نقاشي كند، دليل نقاشي چهره سيمين دانشور را علاقه ي دوسويه خود و اين نويسنده اهل شيراز دانست و در اين نشست از اين نويسنده بزرگ ايراني ياد كرد و اظهار داشت: دانشور نويسنده اي معتبر و اثرگذار بود كه اگرچه از همسر بلند آوازه اش تاثير گرفته بود اما شخصيت مستقل خود را داشت.

اين هنرمند برجسته برترين اثر هنري خود را تصوير مادرش در سنين پيري،با گلدان شكسته دانست و گفت: اين تابلو نقاشي كه همواره يادآور خاطرات خوش برايم است هم اكنون در كارگاه شخصي ام نصب شده است.

دومين نشست از سلسله برنامه هاي تخصصي هنر، حوزه هنري فارس با عنوان "شيراز با آغداشلو" 29 آذر برگزار مي شود كه در آن او از جنبش هاي نقاشي ايران و گرافيك در دو دهه گذشته و گرافيك معاصر ايران خواهد گفت.

كد خبر: 2199169

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۸ - ۱۷:۵۸

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن