تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس ماه رمضان يك آيه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اينست كه درماههاى ديگر تمام قرآن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805493809




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كشتي‌ها، بزرگ‌ترين متهم آلودگي هوا


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: كشتي‌ها، بزرگ‌ترين متهم آلودگي هوا
مطالعات و تحقيقات انجام شده نشان مي‌دهد يك كشتي بزرگ باربري در طول يك سال، معادل 50 ميليون خودرو، گازهاي آلاينده‌اي توليد مي‌كند كه مي‌تواند زمينه‌ساز ابتلا به بيماري‌هاي آلرژيك باشد و احتمال ابتلا به بيماري‌هاي سرطاني را افزايش دهد.


ميزان گوگرد موجود در سوخت مصرفي كشتي هاي باربري و مسافربري دوهزار برابر گوگرد موجود در سوخت هاي ديزلي است كه در خودروهاي سبك و سنگين مصرف مي شود. همين مقايسه كافي است تا كشتي ها را به عنوان بزرگ ترين متهم آلودگي هوا معرفي كنيم.

در سال هاي اخير، توسعه تجارت جهاني در حوزه كالاهاي مصرفي موجب شده تعداد كشتي هاي باربري عظيم الجثه در ناوگان حمل و نقل دريايي در مقايسه با سال قبل افزايش يابد. كشتي هاي بزرگي كه هر ساعت ده ها تن سوخت مصرف مي كنند و اين درحالي است كه براساس گزارش هاي آماري اعلام شده، ناوگان حمل و نقل دريايي اكنون مسئوليت نقل و انتقال 90 درصد از حجم كالاهاي صادراتي و وارداتي را بر عهده دارد.

بزرگ ترين كشتي باري دنيا به خط كشتيراني مرسك در كشور دانمارك تعلق دارد. اين شركت بزرگ كشتيراني هشت كشتي بزرگ دارد كه از آنها به عنوان بزرگ ترين كشتي هاي باري دنيا نام برده مي شود. طول اين كشتي ها حدود 398 متر و گنجايش آنها نيز 15هزار و 200 كانتينر است. اين كشتي در صورت مساعد بودن شرايط جوي با سرعت 47 كيلومتر در ساعت در سطح آب حركت مي كند. يكي از محدوديت هايي كه ابعاد و اندازه اين كشتي ها را مشخص مي كند استانداردي به نام Suezmax است. اين استاندارد ابعاد و اندازه بزرگ ترين كشتي هايي را كه مي توانند پس از بارگيري كامل بدون هيچ مشكل يا محدوديتي از كانال سوئز عبور كنند، مشخص مي كند. البته ابعاد و اندازه اين كشتي ها بسيار بزرگ تر از محدوده اي است كه براساس استاندارد ديگري در اين زمينه تعيين شده است. براساس اين استاندارد كه تحت عنوان Panamax از آن نام برده مي شود كشتي هايي مي توانند براحتي از كانال پاناما عبور كنند كه گنجايش محموله هاي بارگيري شده در آنها 5000 محموله باشد.

اما رقابت كشتي سازي هاي بزرگ دنيا فقط به اندازه و ابعاد كشتي هاي باري براساس استانداردهاي مطرح دنيا محدود نيست، بلكه رقابت بعضي كشتي سازي هاي بزرگ دنيا روي موتورهاي ديزلي اين كشتي ها معطوف شده است. يكي از هشت كشتي باري بزرگ دنيا كه طول آن حدود 398 متر است بزرگ ترين موتور را دارد. موتور اين كشتي پنج طبقه كه وزن آن 2300 تن است يك هيولاي 14 سيلندر توربو شارژ و دو زمانه است كه اگر سيستم بازيابي حرارتي موتور كشتي فعال باشد به طور متوسط انرژي اي معادل 114 هزار 800 اسب بخار توليد مي كند. اين موتور قدرتمند براي اين كه چنين نيرويي را آزاد كند هر ساعت به طور متوسط 16 تن سوخت مصرف مي كند.

جاي خالي قانون

موضوع انتشار گازهاي آلاينده ناشي از تردد كشتي ها در آب هاي بين المللي از جمله مقوله هاي مطرح در زمينه سيستم هاي حمل و نقل است كه كمتر قانونمند شده است. سوخت مصرفي كشتي از ضايعات نفتي يا نفت سياه است و معمولا در كشتي ها باقيمانده فرآيند تصفيه نفت خام به عنوان سوخت سوزانده مي شود. اين سوخت از نظر ظاهري شبيه قير است و هنگامي كه سرد مي شود چسبندگي آن افزايش پيدا مي كند. اين سوخت، ارزان ترين و آلاينده ترين سوخت در دسترس در حوزه حمل و نقل دريايي است. 90 هزار كشتي باري و مسافربري در سطح دنيا روزانه در مجموع 29 / 7 ميليون بشكه از اين سوخت را مي سوزانند. اين مقدار سوخت معادل 84 درصد از نفت صادر شده از عربستان سعودي، بزرگ ترين صادركننده نفت دنياست.

بنابراين ترديدي نيست كه كشتيراني بزرگ ترين سيستم حمل و نقل آلوده در سطح دنيا باشد. برآوردها نشان مي دهد امروز بيش از 760 ميليون خودرو در سطح دنيا در تردد است كه سالانه حدود 78 هزار و 599 تن اكسيدگوگرد در هوا منتشر مي كند و اين درحالي است كه ناوگان حمل و نقل دريايي هر سال 370 ميليون تن سوخت مصرف مي كند كه به آزاد شدن 20 ميليون تن اكسيدگوگرد در هوا منجر مي شود. با يك محاسبه ساده مي توانيم بگوييم ناوگان حمل و نقل دريايي در مقايسه با حمل و نقل زميني بيش از 260 برابر در انتشار گاز آلاينده دي اكسيدگوگرد در سطح دنيا نقش دارد. به عبارت ديگر يك كشتي بزرگ هر سال 5200 تن اكسيدگوگرد در هوا آزاد مي كند. يعني 15 كشتي بزرگ دنيا به اندازه 760 ميليون خودرو در آلودگي هوا نقش دارد. در اين ميان خط كشتيراني STX كره جنوبي از طراحي و ساخت يك كشتي با گنجايش حمل 22 هزار محموله و به طول 450 متر خبر داده و علاوه بر اين قرار است تا سه سال آينده 3693 كشتي اقيانوس پيماي جديد كه طول متوسط آنها بيش از 150 متر است وارد ناوگان حمل و نقل دريايي شود. ميزان آلودگي ناشي از تردد اين كشتي ها در درياها و اقيانوس ها به معني ورود 29 ميليارد خودروي ديگر به ناوگان حمل و نقل زميني است و اين يعني فاجعه بزرگي پيش رو داريم.

سازمان بين المللي دريانوردي سازمان ملل (IMO) پنج سال پيش در گزارشي اعلام كرد مي توان سوخت مصرفي كشتي هايي را كه در ناوگان حمل و نقل دريايي در تردد است تا 10 درصد كاهش داد و همچنين اين امكان وجود دارد كه بتوان سوخت مصرفي كشتي هاي جديد را 30 تا 40 درصد كاهش داد. البته به شرطي كه با توجه به اختياري بودن قوانين موجود در اين حوزه، از فناوري هايي كه تاكنون در حمل و نقل دريايي كاربردي نداشته، استفاده كنيم.

در آينده حمل و نقل دريايي، هسته اي مي شود؟

آنچه موجب تعجب و شگفتي مي شود اين است كه استفاده از منابع جايگزين انرژي مانند انرژي هسته اي كه در مقايسه آلودگي كمتري دارد، هيچ گاه در حوزه حمل و نقل دريايي مورد توجه نبوده است. نيروي محركه دريايي از نوع هسته اي در يك دوره زماني پنجاه ساله از سال 1955 در سطح گسترده اي در حوزه حمل و نقل دريايي مورد توجه بود و كاربرد داشت. اكنون نيز 150 كشتي از مجموع كشتي هاي ناوگان دريايي از سوخت هسته اي استفاده مي كنند كه اغلب آنها از نوع زيردريايي است. البته اين 150 كشتي مجموعه متنوعي از كشتي هاي يخ شكن ها تا ناوهاي هواپيمابر را شامل مي شود. قدرت يك ناو هواپيمابر كلاس نيميتز حدود 240 هزار اسب بخار يعني دو برابر بزرگ ترين كشتي باري مجهز به موتور ديزلي است. اين ناو هواپيمابر مي تواند 20 سال بدون وقفه بدون نياز به سوختگيري به فعاليت خود ادامه دهد. بعضي زيردريايي هاي كلاس رابيس كه نوعي زير دريايي فرانسوي است، مي تواند 30 سال بدون نياز به سوختگيري به حركت در اعماق آب ادامه مي دهد. كشتي هاي هسته اي از زماني كه در ناوگان حمل و نقل دريايي حضور داشته اند با هيچ حادثه اي مواجه نشده اند.

انتشار گازهاي آلاينده در نتيجه مصرف سوخت در موتورهاي ديزلي عظيم الجثه كشتي هاي بزرگ باري و مسافري نقش بسيار مهمي در افزايش آمار مبتلايان بيماري هاي تنفسي در بين ساكنان مناطق ساحلي در بنادر شلوغ و پر رفت و آمد داشته است. گفته مي شود سالانه بيش از 60 هزار نفر اثر انتشار گازهاي آلاينده كه در نتيجه رفت و آمد كشتي ها در اقيانوس ها و درياها آزاد مي شود، دچار مرگ زودرس مي شوند. سازمان بين المللي دريانوردي سازمان ملل كه مسئوليت تصويب قوانين در حوزه حمل و نقل دريايي براي 168 كشور عضو اين سازمان را به عهده دارد، سال گذشته استاندارد جديدي را در اين زمينه تدوين كرده است كه به موجب اجرايي شدن آن در حوزه حمل و نقل دريايي همه كشتي ها بايد از سوخت پاك استفاده كنند. براساس اين قانون جديد بايد انتشار گوگرد در نتيجه مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل دريايي تا 90 درصد كاهش پيدا كند. گرچه مصرف منابع سوخت جايگزين كه آلودگي كمتري دارد در مقايسه با سوخت بي كيفيتي كه امروزه در كشتي ها استفاده مي شود، هزينه بيشتري خواهد داشت.

فرانك فراهاني جم / گروه دانش

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن