تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه خوبى‏ها با عقل شناخته مى‏شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821253740




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خبر بورس به فاز صعودي بازگشت


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: خبر بورس به فاز صعودي بازگشت
الهام علاقه‌بندان

ثبت ركود چهل ونهم با عبور از 87 هزار واحد
بورس پس از يك روز استراحت به فاز صعودي بازگشت و اين روند افزايشي همچون روزهاي تاريخي دو هفته قبل پرشتاب و افسارگسيخته بود به‌طوري كه نماگر بورس تهران علاوه بر بازپس‌گيري ركورد از دست رفته آن هم يك روز پس از افت معنادار دوباره قله 86 هزار واحد را از آن خود كرد.
روندي كه نماگر بورس يك روز پس از پاسخ قاطع به مسافران ژنو در پيش گرفت اتفاقي بود كه طبق پيش‌بيني تحليلگران بازار سرمايه در روزهاي آينده بايد رخ مي‌داد اما اين‌طور كه مشخص است بلوغ بورس و تأكيد بر اين نكته كه تحريم‌ها اتفاق تازه‌اي در بازار سرمايه نيست شاخص را از فاز استراحت يك روزه خارج كرد.
در اين روز نماگر تالار شيشه‌اي علاوه بر جبران مافات و افت حدود
700 واحدي در اولين روز معاملاتي بازده سهامداران تالار را از ابتداي سال افزايش داد و به محدوده 130 درصد افزايش داد البته اين متوسط بازده بورس از ابتداي سال است چراكه برخي نمادها بيش از 200 درصد سود كرده‌اند.
در اين روز تاريخي شاخص بورس يك ركورد ديگر را هم به ثبت رساند و از 87 هزار واحد عبور كرد و به 87 هزار و 24 واحد رسيد.
مرروي بر روند حركتي شاخص بورس در اين روز نشان مي‌دهد دماسنج بازار سرمايه طي معاملات روز گذشته حدود 1380 واحد رشد كرد اما در نهايت با تأثير منفي غدير به رشد 1333 واحدي قناعت كرد.
نگاهي به نقش نمادهاي تأثيرگذار بر روند حركتي شاخص بورس طي معاملات روز گذشته نشان مي‌دهد مخابرات، ملي مس، فولاد مباركه، هلدينگ خليج فارس، پالايش نفت بندرعباس و چادرملو بيشترين تأثير مثبت را بر شاخص بورس بر جاي گذاشتند.
در اين روز صف‌هاي سنگين خريد براي نمادهاي مپنا، خدمات انفورماتيك، داده‌پردازي ايران و فرآورده‌هاي نسوز پارس تشكيل شد همچنين در اين روز صف‌هاي سنگين فروش به نام نمادهاي نفت پارس، ايران ترانسفو و آبسال تشكيل شد.
ارزش بازار به 426 هزار ميليارد تومان رسيد
بر اساس اين گزارش طي معاملات روزي كه گذشت با معامله يك ميليارد و 269 ميليون و 112 هزار و 308 سهم به ارزش 6 هزار و 43 ميليارد و 999 سهم مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمايه با رشد 7 هزار ميليارد توماني از 419 هزار ميليارد تومان به 426 هزار ميليارد تومان رسيد.
در همين خصوص و دلايل حاكم بر روند صعودي شاخص بورس امير حسين خليلي كارشناس بازار سرمايه گفت: در حال حاضر حجم زيادي از نقدينگي مردم به بازار سرمايه سرازير شده است كه لازم است سهامداران با ديد ميان مدت اقدام به سرمايه‌گذاري در بورس كنند.
وي با اشاره به اين كه خبرهاي منتشر شده در مورد تنش‌ها و توافق‌هاي سياسي اثرات آني بر معاملات بازار سرمايه كشور داشت، افزود: اثرات رواني اين تنش‌ها كوتاه مدت است و بازار سهام روند عادي خود را در پيش مي‌گيرد.
وي در خصوص بودجه سال 93 نيز گفت: خبرهاي خوشي از بودجه سال آينده كشور براي بازار سرمايه مي‌رسد كه تأثيرات مثبت و خوبي را بر شاخص خواهد گذاشت. خليلي تصريح كرد: ركود بازارهاي رقيب از جمله طلا، سكه، ارز، مسكن و خودرو موجب سرازير شدن حجم نقدينگي مردم به بازار سرمايه شده است و انتظار مي‌رود شاخص بورس تا پايان امسال به عددي ميان 90 تا 95 هزار واحد برسد.
وي در مورد گزارش 9 ماهه شركت‌ها نيز گفت: با توجه به گزارش‌هاي خوب منتشر شده و گزارش‌هايي كه در آينده منتشر خواهد شد، پيش‌بيني مي‌شود اين اطلاعات نيز به جو مثبت بازار سهام كمك كند و به نظر مي‌رسد گروه پتروشيمي، صنايع معدني و فلزي از جمله صنايع پيشروي بازار سرمايه تا پايان سال باشند. اين كارشناس بازار سرمايه با تأكيد بر ورود حجم زيادي از نقدينگي مردم به بازار سرمايه توصيه كرد: سهامداران بايد با ديد ميان مدت اقدام به سرمايه‌گذاري در بورس كنند؛ چرا كه در اين بازار پرنوسان، ريسك سرمايه‌گذاري نيز بالا است. خليلي تأكيد كرد: ريسك پايين‌تر، نقدشوندگي بالا و تنوع سهام از جمله مزيت‌هاي اين صندوق‌ها است و تازه واردها به بازار سرمايه بهتر است سبدي از سهام را تهيه كنند.

بخشنامه واگذاري شركت‌هاي وابسته بانك‌ها ملغي شد
بانك مركزي با ارسال نامه‌اي به سازمان بورس و اوراق بهادار، بخشنامه‌ پيشين اين بانك درخصوص الزام بانك‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري به واگذاري كليه شركت‌هاي وابسته، فروش دارايي‌هاي غيرمنقول مازاد و كاهش 20 درصدي تعداد شعب را ملغي اعلام كرد.
حميد تهرانفر، معاون نظارتي بانك مركزي در نامه‌اي به سازمان بورس و اوراق بهادار، يكي از بخشنامه‌هاي پيشين اين بانك را كان لم يكن اعلام كرد.
در اين بخشنامه كه اكنون ملغي شده است، كليه بانك‌ها و مؤسسات اعتباري موظف شده بودند نسبت به واگذاري كليه شركت‌ها ازجمله شركت‌هاي ليزينگ و مشاركت‌هاي حقوقي و شركت‌هاي وابسته به بانك‌ها و نيز فروش اموال مازاد خود، هرچه سريعتر اقدام نموده و منابع حاصل از آن را به حساب افزايش سرمايه خود منظور كنند. همچنين در اين بخشنامه قيد شده بود كه بانك‌ها و مؤسسات اعتباري بايد نسبت به كاهش 20 درصدي تعداد شعب موجود اقدام كنند. تصوير بخشنامه‌هاي ملغي شده بانك مركزي و نيز نامه معاون نظارتي اين بانك به رئيس سازمان بورس در اين‌ خصوص، در ادامه قابل مشاهده است.

اوراق خزانه اسلامي به جاي اوراق مشاركت
عضو شوراي فقهي بانك مركزي با اشاره به ويژگي‌هاي اوراق خزانه اسلامي و امكان جايگزيني آن با اوراق مشاركت بانك مركزي، گفت: دستورالعمل‌هاي اجرايي اين اسناد خزانه اسلامي در خزانه‌داري كل در حال تهيه است.
سيد عباس موسويان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به لحاظ شدن انتشار اوراق خزانه اسلامي در لايحه بودجه سال آينده، اظهار داشت: اين اوراق از نظر ماهيت و نوع قرارداد و بازدهي با اوراق مشاركت بانك مركزي تفاوت دارد.
وي افزود: اوراق خزانه اسلامي در واقع بر پايه بدهي‌هاي دولت روي پيمانكاري‌ها و پروژه‌هاي عمراني كه پيمانكاران آن را اجرا كرده و دولت به آن‌ها بدهكار است و در آن شرايط براي بدهي‌هاي دولت به بخش خصوصي جهت خريد كالا و خدمات اوراق قابل خريد و فروش در بازارهاي مالي منتشر مي‌كنند.اين عضو شوراي فقهي بانك مركزي تصريح كرد: به اين اوراقي كه در قبال بدهي دولت به پيمانكارها و بخش خصوصي منتشر و قابل خريد و فروش است، اسناد خزانه گفته مي‌شود؛ علت اين نامگذاري اين است كه اسناد توسط خزانه‌داري كل منتشر مي‌شود و اوراق مشاركت توسط دستگاه‌هاي دولتي انتشار مي‌يابد.
وي افزود: اوراق خزانه اسلامي توسط خزانه‌داري كل كشور منتشر و بر پايه بدهي‌هاي دولت به پيمانكارها و بخش خصوصي در قبال خريد خدمات پيمانكاري است. اين اوراق بازدهي كاملاً مشخص و تعريف‌شده‌اي دارد و سود علي‌الحساب ندارد.
موسويان با بيان اين‌كه سود اوراق خزانه اسلامي براساس نرخ تنزيلي در بازار معامله و سود‌ آن قطعي و مشخص است، تصريح كرد: مقدار سود در زمان انتشار اوراق مشخص مي‌شود و نيازي به تعيين سود علي‌الحساب نيست.
وي در پاسخ به اين سؤال كه تعيين سود ثابت مشكلي از لحاظ شرعي ايجاد نخواهد كرد، گفت: تصور اشتباهي براي بسياري افراد به وجود آمده كه آن‌ها فكر مي‌كنند سود ثابت ربا است، در حالي كه از نظر فقه اسلامي محور قرارداد است و اگر قرارداد قرض باشد، سود ثابت و متغير ربا است.وي ادامه داد: با توجه به اين‌كه قرارداد اسناد خزانه اسلامي براساس فروش دين و بيع دين تعيين مي‌شود و قرض نيست، سود ثابت آن ربا محسوب نمي‌شود.

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن