تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803106127




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در بيست و چهارمين جلسه شوراي شهر تهرانطلايي: ضوابط ساخت و ساز در زباغات بازنگري شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در بيست و چهارمين جلسه شوراي شهر تهرانطلايي: ضوابط ساخت و ساز در زباغات بازنگري شود
نايب رئيس شوراي شهر تهران گفت: با توجه به تسهيلاتي كه براي ساخت و ساز در باغات ايجاد شده است بسياري از مالكين درخواست دارند كه براساس ضوابط باغ به ساخت و ساز ورود پيدا كنند بنابراين نياز است كه بازنگري در اين خصوص صورت گيرد.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از اداره كل روابط عمومي و بين الملل شوراي اسلامي شهر تهران، اعضاي شوراي در جريان بيست و چهارمين جلسه خود شنونده گزارش عملكرد سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران پيرامون فعاليت‌هاي كميسيون ماده 7 و چگونگي اجراي مصوبات شورا در خصوص حفظ و گسترش فضاي‌هاي سبز و باغات تهران بودند.

مدير عامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران ضمن تشريح مراحل تصميم گيري و چگونگي صدور راي در خصوص باغ يا غير باغ بودن اراضي گفت: كميسيون ذيل ماده 7، قانون حفظ و گسترش باغات، كميسيون بدوي تجديد نظر باغات سرنوشت باغ يا غير باغ بودن اراضي را مشخص مي‌كنند كه در كميسيون ماده 7 اراضي بيش از 500 متر تا 2 هزار بررسي مي‌شود و در كميسيون تجديد نظر بدوي باغات كه در شوراي شهر تشكيل مي‌شود، در خصوص اراضي بيش از 2 هزار متر تصميم گيري مي‌شود.

وي ازرش افزوده زمين در تهران را عامل اصلي تخريب باغات خواند و افزود: از ابتداي تشكيل شوراها طرحي را مبني بر خريد باغات شهر تهران توسط شهرداري مطرح شد كه هر سال مبلغي براي اين مهم از بودجه شهرداري در نظر گرفته شود كه در برخي سالها مورد توجه قرار نگرفت اما طي سال‌هاي اخير حفظ باغات شهر و تملك آن توسط شهرداري در دستور كار قرار گرفته است.

مختاري با ارائه آماري از خريد باغات توسط شهرداري گفت: شهرداري تهران در مناطق مختلف شهر از جمله 1، 2، 3، 5 ، 22، 18 و... اقدام به تملك باغات كرده است كه تنها در منطقه 1، بيش از 54 هزار و 874 متر مربع از باغات اين منطقه تملك شده است.

وي باغ ملك، مستوفي الممالك، فدك، وزيري، خسروشاهي و باغ انجيري را از جمله اين تملك‌ها خواند.

براساس اين گزارش برخي اعضا شورا اگر چه اقدامات شهرداري تهران را در خصوص حفظ و گسترش باغات، ارزنده توصيف كردند، اما بر اين نكته تاكيد داشتند كه چگونگي اجراي قانون حفظ و گسترش فضاي سبز و آيين نامه‌هاي ذيل آنها و نظارت نكردن مستمر بر پروانه هاي صادر شده براي ساخت و ساز در باغات ضربه‌هاي جبران ناپذيري را به باغات تهران زده است از جمله اين كه در صدور پروانه ساخت در باغات، قانون 30 درصد سطح اشغال و 70 درصد فضاي باز شفاف نيست.

حقاني: كميسيون ماده 5 آفت درختان شد

محمد حقاني رئيس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران، عمده آفت باغات تهران را كميسيون ماده 5 و اجراي ناقص قانون حفظ و گسترش فضاي سبز و آيين نامه‌هاي ذيل آن دانست و افزود: كميسيون ماده 5، آراي كميسيون ماده 7 را مي‌شكند و باغات تبديل مي‌شوند به زمين‌هايي كه در كنار ساخت و ساز آنها در آمد سرشاري را ايجاد مي‌كند كه اين حاصل نداشتن درآمدهاي پايدار است.

به گفته حقاني تقاضاي بازار مسكن، بازگشت سريع سرمايه در ساخت و ساز، رشد بخش دلالي زمين و مسكن به دليل نامتوازن بودن اقتصاد، تبديل مسكن به كالاي سرمايه‌ايي و صدور اسناد ملكي از ديگر آفت هاي باغات تهران است.

وي در ادامه به مصوبه شوراي شهر تهران در خصوص برج باغ‌ها اشاره كرد و گفت: اگر چه اين مصوبه خوب و كارشناسي شده‌ايي بود اما به دليل نظارت ضعيف بر اجراي آن، نتيجه مورد انتظار از اين مصوبه حاصل نشد.

عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا نيز با تاكيد بر اجراي عدالت در توزيع فضاي سبز شهر تهران، يادآور شد متاسفانه بسياري از باغات توسط مالكين آن از بين مي‌روند چرا كه شهرداري تهران، از ابزار قانوني در جهت ورود به املاكي كه بيم آن مي‌رود درختانش توسط مالك خشكانده شود استفاده نمي‌كند درصورتي كه قانون در اين زمينه راه كارهايي را براي شهرداري تدوين كرده است.

وي تاكيد كرد: اگر با دو تا 3 مورد از اين تخلفات برخورد شود ساير مالكين متوجه مي‌شوند كه نمي‌توانند پشت درهاي بسته هر اقدامي را در خصوص تخريب درختان انجام دهند.

احمد مسجد جامعي رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در اين خصوص تاكيدكرد: ورود به اين مباحث نياز به ابزارهاي قانوني دارد كه اگر قانون گذاري اين موارد را ديده است بهتر است در تعامل با قوه قضائيه قاضي ويژه اي براي صدور حكم ورود شهرداري به باغات در حال تخريب در نظر گرفته شود.

مهدي چمران، عضو كميسيون شهرسازي و معماري شورا نيز با اشاره به روند تصميم گيري در كميسيون ماده 5 خاطر نشان كرد: در كميسيون ماده 5 برخلاف راي كميسيون ماده 7 و كميسيون بدوي راي صادر نمي‌شوند طبق قانون باغات ، ساخت و ساز در اراضي كه باغ شناخته مي‌شوند به صورت 30 به 70 است يعني در 30 درصد از زمين مطابق شرايط و ضوابط ساخت و ساز در باغات انجام مي‌شود و در 70 درصد باقي مانده نيز در پروانه صادر شده ذكر مي‌شود كه به فضاي سبز و ساير خدمات عمومي مورد نياز اختصاص پيدا كند كه آنچه اين قانون را ضعيف نشان مي‌دهد در نكته آخر است كه پيشنهاد مي‌كنم در پروانه‌هاي صادره اين قيد اضافه شود كه صدور پايان كار اين املاك به شرط تبديل به باغ و كاشت درخت در 70 درصد باقي مانده از زمين امكان پذير خواهد بود.

سالاري: شهرداران مناطق به كميسيون باغات اهميت بدهند

در ادامه جلسه محمد سالاري رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شورا گفت: در اجراي طرح تفصيلي به برخي ساخت و سازها اجازه 100 درصد سطح اشغال را هم مي‌دهند كه منجر به نابودي حياط املاك و قطع درختان موجود در اين ريز دانه‌ها مي‌شوند.

وي خاطر نشان كرد: ماده 4 قانون باغات كه به بحث جريمه در صورت قطع درخت و از بين بردن درختان به هر نحوي مي‌شود به صورت جدي اعمال نمي‌شود.

سالاري يكي ديگر از مشكلات پيرامون تخريب باغات را عدم شركت شهرداران مناطق در جلسات كميسيون ماده 7 كه بر زمين‌هاي 500 تا 2 هزار متر اعمال نظر مي‌كند، اشاره كرد و افزود: به شهرداران مناطق در خصوص اهميت دادن به كميسيون باغات بايد تذكر داده شود.

وي همچنين به نحوه جابجايي درختان اشاره كرد و گفت: براي جابجايي درختان، مكانيسم كارشناسي وجود ندارد بنابراين در بسياري از جابجايي‌هاي درختان خشك مي‌شوند.

سالاري طي پيشنهادي خاطر نشان كرد: بهتر است مديريت شهري از ايجاد شركت‌هاي مادر تخصصي براي جابجايي درختان حمايت كند.

مرتضي طلايي نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز با اشاره به اينكه در بحث طرح تفصيلي آيين نامه باغات در بحث باغ‌ها و ساخت ساز در اين املاك تغيير كرده است، گفت: با توجه به تسهيلاتي كه براي ساخت و ساز در باغات ايجاد شده است بسياري از مالكين درخواست دارند كه براساس ضوابط باغ به ساخت و ساز ورود پيدا كنند بنابراين نياز است كه بازنگري در اين خصوص صورت گيرد.

وي همچنين خاطر نشان كرد: حفظ درختان در زمين‌هايي كه براساس ضوابط باغات ساخته مي‌شوند نيز بايد مورد توجه قرار گيرد، موارد فراواني وجود دارد كه نه تنها درختان باقي مانده در اين املاك از بين مي‌روند كه حتي درختان بيروني و مجاور اين ساخت و سازها نيز در معرض آسيب قرار مي‌گيرند.

طلايي افزود: اين مالكين هم از تسهيلات باغ استفاده مي‌كنند هم سطح اشغال باغات را مورد استفاده قرار مي‌دهند و هم درختان حاشيه را از بين مي‌برند و بهتر است ساز و كاري طراحي شود كه در ابتداي كار از درختان موجود ملك مجاور آن صورت جلسه‌ايي تنظيم شود تا بعد از اتمام كار از سرنوشت درختان مطلع شويم، كه اگر درختان از بين رفته اند پايان كار به مالك داده نشود.

احمد دنيا مالي رئيس كميسيون عمران و حمل و نقل شورا با اشاره به اينكه مديريت شهري از تمام ابزارهاي در اختيارش در جهت حفظ و گسترش باغات استفاده نكرده است، گفت: علي رغم تمام زحماتي كه شهرداري تهران در خصوص حفظ باغات و گسترش فضاي سبز كشيده است، قبول كنيد كه در حوزه فضاي سبز تهران كمبودهايي وجود دارد و از همه ابزارها براي توسعه آن استفاده نشده است.

وي همچنين به بحث اجراي پشت بام‌هاي سبز و فضاي سبز عمومي اشاره كرد و گفت: با يكسري روش‌هاي ساده مي‌توان پشت با م‌ها را سبز كرد. مي‌دانم كه مشاركت مردم و فرهنگ سازي در اين زمينه لازم است، اما مي‌شود خيلي كارها را انجام داد.

دنيا مالي با اشاره به برنامه 5 ساله دوم شهرداري خاطر نشان كرد: در ارتباط با فضاي سبز تهران، در اين برنامه احكام عمومي و كلي تدوين شده است در صورتي كه مكانيزم‌هاي جديدي وجود دارد.

رئيس كميسيون عمران شورا همچنين خواستار مشاركت بخش خصوصي در اجراي طرح‌هاي فضاي سبز شهر تهران شد و افزود: به هر دليل باغات تخريب شده‌اند، در اجراي باغات و بوستان‌هاي جديد بهتر است، زنده كردن باغ ايراني مورد توجه قرار گيرد.

اسماعيل دوستي نايب رئيس كميسيون عمران نيز تأكيد كرد: فضاي باقي مانده از اجراي قانون باغات در ساخت و سازها به فضاي سبز و در برخي موارد به خدمات عمومي اختصاص پيدا كند.

وي خاطر نشان كرد: قبل از اينكه شهر توسعه پيدا كند بايد فكري براي باغات كرد زمين‌هاي 2 تا 3 هزار متر به بالا كه تحت عنوان برج باغ ساخته مي‌شوند براي ما كه عملكرد باغ و فضاي سبز را نخواهد داشت چه مكانيزمي وجود دارد كه اين املاك باغ باشند.

اقبال شاكري عضو كميسيون عمران شورا ايجاد انگيزه‌هاي اقتصادي را در كنار مصوبات مربوط به باغات ضروري دانست و افزود: اين انگيزه هاي اقتصادي كه نابودي باغات را رقم مي‌زنند به جاي جريمه كردن و اجراي سياست‌هاي منفي بايد انگيزه‌هاي اقتصادي را ايجاد كنيم.

انصاري عضو كميسيون برنامه و بودجه شورا نيز تاكيد كرد: بايد فراتر از قانون حفظ باغات تصميم گرفت. براي اجراي طرح‌هاي مرتبط با گسترش فضاي سبز، سياست‌هاي تشويقي در نظر گرفته شود.

مجتبي شاكري رئيس كميته فرهنگي شورا در خلال اظهارات همتايانش در شورا خواسته ديگري داشت.

وي از مديرعامل سازمان پاركها خواست 3 اسلايد از وضعيت شهر تهران طي 3 دهه گذشته به نمايش بگذارد تا افكار عمومي قضاوت كنند كه تهران سبز تر شده است يا زردتر!

شهردار تهران نيز كه در جلسه حضور داشت با تاكيد بر اينكه مديريت شهري خريد باغات تهران را در دستور كار دارد، گفت: شرايط ساخت و ساز در زمين‌هايي كه ريز دانه هستند موجب مي‌شود كه به درختان و فضاي سبز املاك تعرضاتي صورت گيرد، اين را نمي‌توان عنوان تخريب درختان تعبير كرد.

وي همچنين به افزايش سطح اشغال در برخي املاك و باغات اشاره كرد و گفت: قانون اجازه مي‌دهد كه اگر شرايط كار براي اجراي 30 درصد سطح اشغال زمين مهيا نبود سطح اشغال به 45 و 50 درصد افزايش يابد اين موارد جز استثناء است.

در ادامه جلسه قاليباف، شهردار تهران با اشاره به چگونگي جابجايي درختان گفت: توانايي جابجايي درختان وجود دارد براي نمونه 830 اصله درخت توت موجود در پروژه صدر ـ نيايش را به بوستان ولايت منتقل كرديم كه تنها 30 درخت آن از بين رفت و يا در حرم امام خميني (ره) و نمايشگاهي كه در حال ساخت است درختاني را كاشته‌ايم كه از اجراي مصوبه باغات مجبور به جابجايي آنها بوديم.

قاليباف در ادامه با اشاره به روند اجراي فضاي سبز شهر تهران گفت: اگر چه روند فضاي سبز از اول دهه 60 در تهران به سمت نابودي بود اما در 10 و 15 سال گذشته، اين روند به سمت رشد فضاي سبز تغيير مسير داده است.

وي خاطر نشان كرد: در سال گذشته تنها 560 ميليارد تومان اعتبار براي خريد باغات منطقه يك اختصاص داده شده است همچنين 100 هكتار از باغات توت در كن را نيز خريداري كرده‌ايم.

براساس اين گزارش احمد مسجد جامعي رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به مباحث مطرح شده از سوي اعضا شورا تاكيد كرد كميسيون شهرسازي و معماري شورا در خصوص قانوني و غير قانوني بودن اجراي توافق 30 به 70 در ساخت وساز باغات، پيگيري هايي انجام دهد.

وي همچنين به تصويب سندي تحت عنوان عدم و نفع براي مالكين ساختمان‌هاي كه به صورت ميراثي شناخته‌اند در برنامه چهارم توسعه اشاره كرد و گفت: چنين سندي براي املاك ميراثي وجود داشت كه نفع مالكين در نظر گرفته شود در مورد باغات هم مي‌توان چنين سندي را تدوين كرد بالاخره وجه اقتصادي باغ يا غير باغ خواندن املاك بايد مورد توجه قرار گيرد.

اعضاي ستاد سازمان هاي مردم نهاد انتخاب شدند

در ادامه اين جلسه سه نفر نماينده شوراي شهر تهران جهت عضويت در ستاد ساماندهي فعاليت سازمان هاي مردم نهاد انتخاب شدند.

براساس اين گزارش معصومه آباد ،محسن پيرهادي و مجتبي شاكري جهت عضويت در اين ستاد انتخاب شدند.

گفتني است دو نفر ديگر از اعضاي اين ستاد كه طبق مصوبه از اعضاي كميسيون فرهنگي شورا هستند در جلسات قبل ، تعيين شده‌اند كه اين افراد عبارتند از الهه راستگو و فاطمه دانشور، بنابراين اعضاي پنج نفره اين ستاد جهت انتخاب هئيت رئيسه تكميل شده است.

انتهاي پيام/

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن