محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843446604
حسين كياني در نشست رسانهاي نمايش «در شورهزار» مطرح كرد؛ آماتوريزم سالنها را فرا گرفته است
واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: حسين كياني در نشست رسانهاي نمايش «در شورهزار» مطرح كرد؛ آماتوريزم سالنها را فرا گرفته است
متاسفانه شرايط طي چند سال گذشته به شكلي شد كه يك دانشجو در دوران تحصيل انتظار دارد سالن اصلي تئاترشهر را بگيرد./ گسترش هر چه بيشتر پلا توهاي تمرين كه هم زمان محلي براي اجراي نمايشهاي در نظر گر فته ميشود نشان دهنده نااميدي جوانان از دولت و سياستهاي توسعهاي است. حسين كياني در نشست رسانهاي نمايش «در شورهزار» مطرح كرد؛ آماتوريزم سالنها را فرا گرفته است
ايلنا: نشست رسانهاي نمايش «در شورهزار» به نويسندگي و كارگرداني حسين كياني امروز يكشنبه (۲۴ آذرماه) با حضور عوامل در سالن استاد اميرخاني خانه هنرمندان ايران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، كياني درخصوص شرايط اين روزهاي مجموعه تئاترشهر كه او را براي اجرا به ايرانشهر سوق داد اظهار داشت: تئاترشهر امروز دچار نوعي آماتوريزم شده و سالنهاي حرفهاي به گروههايي اختصاص داده ميشود كه كار اول يا دوم خود را تجربه ميكنند. اين چشم انداز خوبي را به همراه ندارد، نبايد يك ماه گروه حرفهاي اجرا داشته باشد و ماه بعد گروهي كاملا آماتور روي صحنه برود.
وي ادامه داد: آماتوريزم همان قدر كه ميتواند به جريان تئاتري ما كمك كننده باشد، به همان اندازه هم ميتواند ويرانگر باشد و باعث ميشود تئاترشهر رفته رفته تماشاگران حرفهاي خود را از دست بدهد.
كارگردان نمايش «در شورهزار» با بيان اينكه اين صحبتها نبايد موجب برخوردن به همكاران تئاتري شود تصريح كرد: آن دوستان آماتور بايد جايي را براي تجربه كردن داشته باشند. تمام هنرمنداني كه پيش از دوره اصلاحات فعاليت حرفهاي خود را شروع كردند براي كار به سالنهاي ديگري ميرفتند و تجربههاي خود را در سالنهاي تجربي پشتسر گذاشتند كه در نتيجه نسل جديدي را در تئاتر كشور رقم زدند.
اين نويسنده افزود: متاسفانه شرايط طي چند سال گذشته به شكلي شد كه يك دانشجو در دوران تحصيل انتظار دارد سالن اصلي تئاترشهر را بگيرد و اگر چنين اتفاقي نيفتد به او بر هم ميخورد، درحاليكه ما در دوران دانشجويي آروزي گرفتن سالن داشتيم. همين آماتوريزم موجب ضربه خوردن تئاتر ايران شده است. علاوه بر اين شرايط تئاترشهر موجب شد علاقه نداشته باشم نمايش خود را در اين مجموعه به صحنه ببرم، مگر در آينده كه آقاي نادري شرايط حرفهاي را به تئاترشهر بازگرداند.
وي با تاكيد بر اينكه تعاريف سالنهاي تئاتري امروز مخدوش شده و مخاطبان را نيز دچار تناقض و سرگرداني كرده است در خصوص ايده ابتدايي شكلگيري نمايش «شورهزار» گفت: ايده ابتدايي نگارش نمايشنامه پس ديدن خبر راها شدن دوتن از هموطنان بيمار در بيابان، به دست مسئولان آمبولانس يك بيمارستان شكل گرفت. سپس به دنبال طرح و ايده نمايش براي دراماتيزه كردن خبر بودم تا به ايده نمايشي و تبديل آن به نمايشنامه برسم.
وي افزود: ابتدا همان دو نفر را مدنظر قرار دادم و خانوادهاي را ترسيم كردم كه از بيمارستان به بيابان فرستاده شدهاند، اما نتيجه چندان برايم رضايتبخش نبود. اين متن كشتزار نام گرفت كه قرار بود در مجموعه تئاترشهر اجرا كنم اما بنا به مسائل اين مجموعه از تصميم خود منصرف شدم.
كياني با اشاره به جريانهاي ناشي از خشكي درياچه اروميه تصريح كرد: اين واقعه دردناك را از طريق رسانهها پيگيري ميكردم كه موجب شد ناگهان نمايشنامه در كشتزار كنار برود و در شورهزار جاي آن را گرفت و خانواده هم جاي خود را به نمايندگاني از اقشار مختلف اجتماع داد.
نويسنده نمايشنامه «مشروطه بانو» ضمن اشاره به اينكه در حال حاضر كمتر نمايشنامهاي نوشته ميشود كه معرف جهان انسان ايراني باشد كه به شكل واقعي به طرح صادقانه شرايط، انسان و دوره خود بپردازد بيان كرد: البته من مشكلي با اقتباس و روي صحنه رفتن متون خارجي ندارم كه اتفاقاً اين روزها بسيار هم شاهد آن هستيم. اما بايد اين نكته را در نظر داشته باشيم كه چند سال ديگر هيچ كدام از ما روي اين كره خاكي نخواهيم بود آيندكان نكاه نميكنند كه در اين دوره متن فلان نويسنده آمريكايي را روي صحنه برديم يا خير؟ بلكه به دنبال انديشه ما از شرايط روزگارمان خواهد بود.
وي افزود: شما هيچ نمايشنامه نويس بزرگ را پيدا نميكنيد كه از دل مسائل پيرامون زمانه خود بيرون نيامده باشد نميدانم چرا اين روزها كمتر به طرح مسائل پيرامون خود علا قه نشان ميدهيم.
اين كارگردان با اشاره به دوران پس از خرداد ۷۶ عنوان كرد: از دوره ۷۶ به بعد به شكل چشمگيري شاهد نكارش چنين متنهايي بوديم ولي ر فته رفته نمايشنامههاي اجتماعي كمتر نوشته شد و نويسندگان اين آثار هم روي به اقتباس اوردند يا اصلاً ننوشتند كه نويد خوشي ندارد.
اين هنرمند به دلايل در نظر گرفتن شخصيت يك خبرنگار در نمايشنامه خود بيان كرد: ايده اصلي نمايشنامه در شوره زار از يك خبر آمد؛ و به همين دليل من خودم را بابت مخابره اين خبر مديون ميدا نستم كه نتيجه آن حضور يك شخصيت خبرنگار در متن شد.
به هر حال يكي از اركان دموكراسي در هر جامعهاي خبرنگار و خبرنگاري و گزارشگري آزاد است كه همچون ريههاي سالم يك جامعه عمل ميكند جامعه سالم به طور قطع با خبر نگاري و اطلاع رساني آزاد نفس خواهد كشيد.
كياني همچنين به ۴ شخصيت نمايشنامه خود اشاره كرد و گفت: نگارش كاركترهايي كه از يك سطح فر هنگي قابل قبول برخوردار هستند دشواريهاي خاص خود را دارند چون پذيرش عوام در نمايش از سوي تماشگر راحتتر اتفاق ميافتد اما فرهيختگان كه بر خلاف گروه نخست دچار روز مرگي نيستند و ويژگيهاي خاص خود را دارند نميتواند به راحتي براي مخاطب عام جذاب باشد. كه نوشتن چنين شخصيتهايي را سخت ميكند.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه نظارت تا چه اندازه موجب كاهش نمايشنامههاي اجتماعي شده اظهار داشت: مميزي يا انچه نظارت خوانده ميشود قطعاً در به عقب راندن تئاتر منتقد معاصر اجتماعي سهم زيادي داشته است اما همه علت را شكل نميدهد. به نظر من اين روند دلايل ديگري را دارد كه جريان سازي در تئاتر ميتواند يكي از آنها باشد. به اين معني كه مخاطب به نوعي از تئاتر گرايش پيدا ميكند و هنرمند هم براي رسيدن به گيشه و فروش بهتر آن جريان را پي ميگيرد.
كارگردا ن نمايش «تياتر اجباري» با بيان اينكه خالي شدن اثر از تفكر و رفتن به سوي اشكال صرفاً زيبا ميتواند جذاب باشد اما تئاتر تفكر برانگير براي مخاطب دشواري زيادي ايجاد ميكند گفت: وضعيتي كه مركز هنرهاي نمايشي با حذف حمايتها طي يكي دو سال اخير ايجاد كرد تئاتر ايران را به سوي ذهنيت گيشه گرايي سوق داد و همين عامل موجب شد عدهاي از هنرمندان به سوي تئاتر شكل گراي پر مخاطب گرايش پيدا كند بر اهمين اساس مميزي و اقتصاد را دليل عدم توسعه تئاتر منتقد معاصر اجتماعي ميداند.
كياني با تا كيد بر اينكه بازيگران نيز با ايفاي نقش در اين آثار گويي زكات خود را پرداخت ميكنند تسريح كرد: حضور در چنين آثاري مثل زكات بازيگري شده و نشان دهنده اين است كه دغدغه براي نشان دادن شرايط پيرامون همچنان ادامه دارد گروه بازيگران نمايش در شوره زار از بهترينهاي اين عرصه هستند ولي هيچ كدام در خصوص مسائل مالي با من وارد چالش نشدهاند؛ و بدون طلب قرار داد تمرين و اجراي اين اثر را پذيرفتند.
وي با تاكيد بر اينكه چنين رو حيهاي بسيار خوب است اما نبايد مورد سو ء استفاده ادارهاي كه خود را مسئول تئاتر ميداند واقع شود گفت: مركز هنرهاي نمايشي كاركرد خود را از دست داده و نتوانسته سياستهاي راهبردي را براي توسعه تئاتر كشور اجرايي كند. گسترش هر چه بيشتر پلا توهاي تمرين كه هم زمان محلي براي اجراي نمايشهاي در نظر گر فته ميشود نشان دهنده نااميدي جوانان از دولت و سياستهاي توسعهاي است كه در نظر دارد. به همين علت محلي با كمترين امكانات را براي تمرين و اجراي تئاتر مد نظر قرار ميدهند.
اين نمايش نامه نويس با تاكيد بر اينكه چنين رويكردي نشان ميدهند هنرمندان منتظر دولت نيستند تصريح كرد: چنين رويهاي از طرفي نشان ميدهد سياستهاي دولت ناكار آمد بوده و جوانان به خود خصوصي سازي روي آوردهاند. نشان به آن نشان كه اصلاٌ براي كسي مهم نيست چه فردي قرار است مديريت مركز هنرهاي نمايشي را بر عهده بگيرد امري كه ده، دوازده سال قبل گوش بسياري را تيز ميكرد تا بدانند چه مديري قرار است سياستگذاري تئاتر كشور را برعهده داشته باشد؟
وي افزود: من هنرمند ديگر تصميم گيري را منوط به حضور چنين فردي نميدانم و كار خود را ميكنم تنها رابطه و پيوند موجود ميان هنرمندان و مركز هنرهاي نمايشي محوزي است كه اداره و نظارت ارزشيابي براي اجراي آثار صادر ميكند. همچنين در حال حاضر تنها كاركرد اداره كل هنرهاي نمايشي برگزاري جشنوارههاي و چند نشست شده كه فكر نميكنم هد ف غائي اينها باشد.
سينا رازاني در ادامه صحبتهاي كياني در خصوص مسائل و مشكلات اقتصاي كه گريبان تئاتر ايران را گرفته است گفت: چندسال قبل قرار بود قرار داد تيپ هنرمندان تئاتر را به روز كنيم، اما رفته رفته به جايي رسيديم كه بخشي از درآمد خود را هم بايد به مركزهنرهاي نمايشي بدهيم. يا در نوع اخير كار به جايي رسيده كه وقتي پيشنهادي مطرح ميشود بايد سوال كنيم كداميك قرارداد حمايت مركزهنرهاي نمايشي دارد. اين روزها وقتي قرار ميشود با دوستان درباره آثار صحبت كنيم مدام چهره صاحبخانه مقابل چشم من ميآيد كه موجب ميشود به آثاري تن بدهم كه علاقه زيادي به آنها نداشتم.
اين بازيگر همچنين به تجربههاي شخصي اخير خود اشاره كرد و ادامه داد: نمايشهاي ترن، عجايبالمخلوقات، كلمه سكوت كلمه همه قرارداد گيشه داشتند و تجربه نمايش «در شورهزار» هم كه به همين صورت است. هر مديري هم كه سركار ميآيد ميگويد ميخواهيم قرارداد تيپ را به روز كنيم.
رازاني درباره ايفاي نقش خود گفت: شخصيتي كه بازي ميكنم فردي را نشان ميدهد كه از فقر و بيكسي زياد در شرايط نمايش قرار گرفته است. پس از خواندن متن فكر كردم اين فرد را ميشناسم اما بعد از مدتي ديدم اصلا اينطور نيست و همين عامل موجب شد تا ما به اضاهاي بيروني را در نظر بگيرم و ويژگيهايي را براي استفاده كنار بگذارم. از سوي ديگر سينا رازاني برايم اهميت داشت ميخواستم بدانم با توجه به كندي نقش فرد معتاد بيمار ميتوانم مخاطبي را كه من را به انعطاف بدني و بازيهاي كميك ميشناسد راضي كنم يا خير.
رويا ميرعلمي بازيگر نمايش «در شورهزار» با اشاره به اينكه در نقش يك خبرنگار به ايفاي نقش ميپردازد درباره همكاري خود با كياني گفت: اين شخصيت برآمده از قشري است كه به نظرم در حال حاضر از طبقه متوسط به سمت طبقه فرودست رفته و اين مشكلي است كه طي چندسال اخير براي اكثر اقشار فرهنگي به وجود آمده و آنها را تحت تاثير قرار داده است.
وي ادامه داد: ايفاي اين نقش سخت بود چون اگر ميخواستم نقش يك فرد عامي را بازي كنم با توجه به وجود ما به اضاي بيروني فراوان كار ساده ميشد اما وقتي شخصيتي به طيف روشنفكر منتسب باشد ويژگيهاي خاصي را همراه دارد كه بايد تلاش كنم موجب پس زدن تماشاگر نشود و شعاري نباشد.
يکشنبه 24 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]
صفحات پیشنهادی
در نشست رسانهاي نمايش «كمدي استشمامات» مطرح شد؛ روند خصوصيسازي تئاتر كشور غلط است
در نشست رسانهاي نمايش كمدي استشمامات مطرح شد روند خصوصيسازي تئاتر كشور غلط است اگر شرايط مساوي باشد و به من هم سالن اصلي تئاترشهر را بدهند تماشاگران اين سالن را تضمين ميكنم اما متاسفانه اين فرصت هيچگاه در اختيار گروه ما داده نميشود در نشست رسانهاي نمايش كمدي استشماماتدر آستانه فرا رسيدن اربعين حسينينمايشگاه عكس سوگواره محرم در رودان برپا ميشود
در آستانه فرا رسيدن اربعين حسينينمايشگاه عكس سوگواره محرم در رودان برپا ميشود رئيس اداره اوقاف و امور خيريه رودان از برپايي نخستين سوگواره محرم با محوريت نيات واقفين خيرانديش و برپايي نمايشگاه آثار اين سوگواره در مسجد ميركمالالدين شهر رودان خبر داد حجتالاسلام بهرام رنجبر امروهمايش تجليل از فراشان حسيني در ابركوه برگزار شد
همايش تجليل از فراشان حسيني در ابركوه برگزار شد گروه خبرنگاران افتخاري عباس دشتيابرقوئي همايش تجليل از فراشان حسيني به همت شهرداري و همكاري اداره تبليغات اسلامي و شوراي هيئتهاي مذهبي ابركوه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي ابركوه برگزار شد به گزارش خبرنگار افتخاري خبرگزاربر پايي نشست نقد و بررسي رمان «سوئيت فرانسوي» در شهر كتاب
بر پايي نشست نقد و بررسي رمان سوئيت فرانسوي در شهر كتاب نشست نقد و بررسي رمان سوئيت فرانسوي نوشته ايرن نميروفسكي سهشنبه شب 3 دي با حضور بلقيس سليماني مژده دقيقي و بهناز عليپور گسكري در موسسه فرهنگي شهر كتاب برگزار شد دقيقي در ابتداي اين نشست گفت نميروفسكي رمان سوئيتعوامل رواني، دليل اصلي «اعتياد به جرم » محمدحسين شاملو، قاضي بازنشسته در گفتوگو با تپش مطرح كرد
عوامل رواني دليل اصلي اعتياد به جرم محمدحسين شاملو قاضي بازنشسته در گفتوگو با تپش مطرح كرد مجرمان به عادت اصطلاحي است كه به مجرمان حرفهاي با سوابق كيفري متعدد اطلاق ميشود در واقع جرم براي اين دسته از مجرمان به نوعي عادت تبديل شده است و سخت است از آن فاصله بگيرند و زندگدر سومين نشست ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي كيش مطرح شدارتقاي كيفيت خدمات رساني به مسافران نوروزي
در سومين نشست ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي كيش مطرح شدارتقاي كيفيت خدمات رساني به مسافران نوروزي مشاور و مدير كل دفتر مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش با بيان اينكه نوروز فرصت مغتنمي براي معرفي جزيره كيش به هموطنان است بر ارتقاي كيفيت خدماترساني به مسافران در نوروز 93 نسبت به امسالگزارش نشست نمايش «خورشيد كاروان»متوسلي: «خورشيد كاروان» برگرفته از داستان «دير راهب»/ارجمند: كار مذهبي كردن را
گزارش نشست نمايش خورشيد كاروان متوسلي خورشيد كاروان برگرفته از داستان دير راهب ارجمند كار مذهبي كردن راه رفتن روي لبه تيغ است مهدي متوسلي نويسنده نمايش خورشيد كاروان گفت اين نمايش برگرفته از داستان معروف دير راهب است كه از جمله دقيقترين داستانهاي تاريخي صدر اسلام بهاطلاعيه سازمان تبليغات اسلامي به مناسبت فرارسيدن اربعين حسيني
اطلاعيه سازمان تبليغات اسلامي به مناسبت فرارسيدن اربعين حسيني سازمان تبليغات اسلامي به مناسبت فرارسيدن اربعين حسيني با صدور اطلاعيهاي بر گراميداشت ارزشهاي والاي اين ايثار بزرگ تاريخ و اهداف نهضت عظيم سيدالشهدا ع تأكيد كرد به گزارش خبرگزاري مهر در اين اطلاعيه آمده است اربعيپرچم امام حسين (ع) بر فراز ديوار چين + عكس
پرچم امام حسين ع بر فراز ديوار چين عكس تصوير پرچم امام حسين ع بر فراز ديوار چين را از اينجا ببينيد به گزارش خيمه گاه باشگاه خبرنگاران يك جوان عاشق اهل بيت ع پرچمي را كه مزين به نام امام حسين ع مي باشد روي ديوار چين برافراشته است پنجشنبه 5 دي 1392نشست خبري نمايش بهجت در فرهنگسراي نياوران
نشست خبري نمايش بهجت در فرهنگسراي نياوران نشست خبري نمايش بهجت به كارگرداني زهرا صبري با حضور عوامل نمايش ژاله صامتي زهرا صبري و ايرج سنجري برگزار ميشود به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران با توجه به پايان اجراي نمايش خيريه بهجت كه عوايد حاصل از آن به درمان يكیادداشت حسین کیانی در خصوص مصدوم شدن رویا میر علمی
یادداشت حسین کیانی در خصوص مصدوم شدن رویا میر علمی زمانی که هنرپیشه نقش خود را در دنیای واقعی تجربه می کند بسیار جای درنگ دارد درنگی به وسعت زندگی که فاصله میان تولد و خاموشی است به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران زمانی که هنرپیشه نقش خود را در دنیای واقعی تجربه می کند بسیگزارش برنا از برگزاري يك نمايشگاه نمايشگاه «برچيده»درگالري فرامرزي
گزارش برنا از برگزاري يك نمايشگاه نمايشگاه برچيده درگالري فرامرزي نمايشگاه نقاشي برچيده روز 29 آذرماه درگالري فرامرزي افتتاح مي شود به گزارش خبرنگار تجسمي برنا در اين نمايشگاه گروهي نمايشگاه نقاشي برچيده روز 29 آذرماه درگالري فرامرزي افتتاح مي شود بهار ماهوتي پور ليلا نصياز سوي جيمز كامرون مطرح شدشباهت «آواتار»ها با «پدر خوانده» فرانسيس فورد كاپولا
از سوي جيمز كامرون مطرح شدشباهت آواتار ها با پدر خوانده فرانسيس فورد كاپولا جيمز كامرون دنبالههاي مجموعه فيلم آواتار خود را با سهگانه تريلوژي پدرخوانده مقايسه ميكند و ميگويد آنها را در حال و هواي اين اكشن كنگستري توليد خواهد كرد به گزارش خبرگزاري فارس جيمز كامرون م-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها