تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بالاترین عبادت، عفت شکم و شهوت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804783698




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فاطمه معتمدآريا سكوتش را شكست


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: فاطمه معتمدآريا سكوتش را شكست
«غروب روز 23 آذر اين خبر روي بخش فرهنگ‌وهنر خبرگزاري‌ها قرار گرفت: «دو فيلم «قصه‌ها» و «پريناز» پروانه نمايش گرفتند.» پس از تماس‌هاي پي‌درپي سرانجام ساعت 10 شب توانستيم از طريق تماس تلفني با «فاطمه معتمدآريا» كه در هر دو اين فيلم‌ها حضور دارد، درباره سه‌ سال دوري از سينما و سال‌هاي پيش‌ رو گپي كوتاه داشته باشيم.»

به گزارش ايسنا، روزنامه شرق با اين مقدمه، گفتگوي خود با فاطمه معتمدآريا را منتشر كرده كه مشروح آن در پي مي‌آيد:

در اين سال‌هايي كه از سينما دور بوديد و حالا بعد از سه‌ سال، تقدير روي خوش نشان داده و امسال شما با دو فيلم «قصه‌ها» و «پريناز» در جشنواره فجر دوباره ميهمان پرده‌هاي سينما هستيد، تحليل و احساستان چيست؟

نمي‌توانم بگويم تحليل يا احساس خاصي دارم. هنوز در ذهنم چند فيلم ديگر هست مثل «صد سال به اين سال‌ها» كه شش‌ سال پيش ساخته شده و هنوز مجوز نگرفته. برايم جالب است. اين خبر را هم‌اكنون از شما شنيدم چون اخبار سينمايي را خيلي سال است كه ديگر نمي‌خوانم. به سايت‌ها هم نمي‌روم و اخبار را پيگيري نمي‌كنم. فكر مي‌كنم اكران اين دو فيلم قدم بزرگي است كه وزارت ارشاد برداشته و نشانه اين است كه سوءظن‌ها و سوءتعبيرها و برچسب‌هاي نامناسبي كه در اين سال‌ها به سينما زدند، با نگاه بي‌طرفانه در حال از بين‌ رفتن است. آفت سوءظن كه در اين چند سال در جامعه پخش شده، تاثير مستقيم خود را بر سينماي ايران و بخش فرهنگي گذاشته‌ است اما خوشبختانه با شعور و تدبير مسئولان فرهنگي دولت جديد، روند خوبي در حال انجام است. بايد شكرانه اين نگاه خردمندانه را به‌جا آورد كه موجب بازگشت سينماي ايران به دوران قابل‌ احترام خود خواهد شد. خوشحالم نگاه توأم با سوءتفاهم و تهمت‌زني جاي خود را به قضاوت عاري از اغراض و اتهام داده است. اين روند، بي‌شك نشانه اين است كه سينماي ايران، در حال عبور از موانعي است كه سر راه فعاليت آن ايجاد شده بود.

در اين دو فيلم دو نقش بسيار متفاوت ايفا كرده‌ايد. تصور مي‌كنيد در فجر امسال كه تصوير شما بعد از مدت‌ها بر پرده سينماها نقش مي‌بندد، واكنش مردم نسبت به اين دو نقش چگونه باشد؟

نمي‌خواهم بگويم اين دو نقش براي مردم تصويري لذت‌بخش يا خوشايند ايجاد خواهد كرد چون «قصه‌ها» ادامه نقش «نوبر» فيلم «روسري آبي» است. من كار خاصي نكردم، ايفاي نقش محدودي بوده به خواست كارگردان كه بايد بگويم من نقش بازي نكردم، فقط كمك كردم ايده خانم بني‌اعتماد اجرا شود. در «پريناز» اما سعي كردم به كمك كارگردان يك نقش متفاوت از آنچه از من ديده شده را ايفا كنم. از اين فيلم چهار سال است كه بي‌خبرم. يك‌ بار فيلم را ديدم، قبل از هر مميزي و اميدوارم آن چيزي كه روي پرده سينماها به نمايش در مي‌آيد، آنقدر دور از آن چيزي كه من بازي كردم نباشد تا دلم بسوزد.

در اين سال‌ها كه از حرفه‌تان دور بوديد، چه آموزه‌هايي از اين دوران داشتيد؟

من زندگي عادي خودم را داشتم. فقط زندگي كاري‌ام متوقف شده بود اما زندگي جريان داشت. نمي‌توانم بگويم سخت گذشته يا زندگي‌ام را به‌خاطر اين اتفاق از دست دادم فقط مي‌توانم بگويم متاسفم. چون رابطه مردم در اين چند سال با بخش فرهنگي قطع شد و من هم جزئي از آن بودم.

شما در اين سال‌ها خواه‌ناخواه به‌خاطر عملكرد و تفكراتتان نوك پيكان بوديد. درباره اين موضوع چگونه فكر مي‌كنيد؟

من اصلا نمي‌فهمم چه خبر است و چه اتفاق‌هايي افتاد. من اصولا قانونمندم. حاضر نيستم كار غيرقانوني انجام بدهم. جالب است افرادي هستند كه وقتي مقيد و قانون‌مدار باشي وادارت مي‌كنند كار غيرقانوني بكني يا اينكه اصلا تو را غيرقانوني جلوه مي‌دهند. اين از كجا سرچشمه مي‌گيرد؟ واقعا عقل من نمي‌رسد. نمي‌خواهم بهش فكر كنم. اين‌قدر برايم كار فرهنگي مهم است كه حاضر نيستم وقتم را براي فكركردن به اينكه اين همه جفا در اين سال‌ها در حوزه فرهنگ از كجا آمده تلف كنم. اگر بخواهم به اين چيزها فكر كنم بايد بگويم برخي از آنها كه مسئول تصويب سناريو بودند يا پروانه نمايش دادند اكنون متهم به سوءاستفاده مالي هستند يا ... اگر بخواهم به اين چيزها فكر كنم يا بايد خيلي غصه بخورم و فكر كنم كه اين آدم‌هاي ناصالح چطور به بخش فرهنگي راه يافتند يا بايد بخش فرهنگي يك‌تنه با آن مبارزه كند و بار مشكلاتش را به دوش بكشد. وقتي مي‌بينم برخي كساني كه به سناريوهاي خانم «بني‌اعتماد» اتهام غيراخلاقي مي‌زدند اكنون، خود به اعمال غيراخلاقي متهم شده‌اند ...

فكر مي‌كنيد اين همه دوري از سينما، دوري از حرفه شما ارزش اين را داشت كه اينگونه عمل كنيد؟

من هيچ‌كاري نكردم. فقط خودم بودم و به كارم اعتقاد داشتم. وقتي يك نفر 20 و چند سال تلاش مي‌كند از ابتذال به دور باشد طبيعي است وقتي آدم‌هاي مبتذل بر سر كار بيايند ديگر جايي ندارد. من فقط در برابر اين ابتذال ايستادم و طبيعتا از بابت آن خوشحالم.

‌در اين مدت چه كارهايي جز فعاليت‌هاي بشردوستانه كرديد؟

من هر كاري قبلا مي‌توانستم انجام دهم و قبلا فرصتش را نداشتم انجام دادم. بخشي از وقتم صرف خانواده شد، بخشي از آن صرف فعاليت‌هاي بشردوستانه و بخش زيادي هم صرف داوري جشنواره‌هاي مختلف سينمايي مثل جشنواره‌هاي ابوظبي، روتردام، دوبي، سوئد، استوني، هند، چين و تقريبا همه‌جاي جهان را چرخيدم.

هشت‌سال دوران احمدي‌نژاد و مديريت سينمايي شمقدري براي شما چگونه گذشت؟

چهار سالش را كه كار كردم، نفهميدم چقدر سخت بود كار كردن در اين چهار سال. چهار سال بعدش را هم كه اجازه كار نداشتم و نشستم ببينم چرا اجازه كار ندارم.

‌سال‌هاي پيش‌ رو و مديريت سينمايي آقاي ايوبي را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

فكر مي‌كنم الان يك خرد جمعي در سينما حاكم است با مديريت‌هاي جديد و برخوردهاي جديد با وجود آقاي جنتي و درايت آقاي ايوبي. فكر مي‌كنم ما همان‌طور كه اول صحبت‌هايمان گفتم داريم رجعت مي‌كنيم به گذشته قابل احتراممان.

‌شما با وجود روزهاي تلخي كه در چهار سال دولت قبل از سرگذرانديد، 24 خرداد راي داديد و مردم را هم به راي‌ دادن تشويق كرديد. آيا آن‌روز چنين روزي را پيش‌بيني مي‌كرديد؟

كاملا. اگر غير از اين مي‌شد شايد به باورهاي خودم شك مي‌كردم. به اين باور كه بي‌خردي هميشه پايدار نيست.

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن