تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تلخى حق را تحمل كن، و مبادا كه فريب شيرينى باطل را بخورى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803497487




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غفلت ۳۵ ساله نهادهاي عمومي در تأمين مسكن محرومان و مستضعفان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: غفلت ۳۵ ساله نهادهاي عمومي در تأمين مسكن محرومان و مستضعفان
به دليل كم كاري‌هاي صورت گرفته از سوي مسئولان نهادهاي عمومي و دولت‌ها موضوع تامين مسكن براي محرومان در وضعيت مطلوبي به سر نمي‌برد.


به گزارش سرويس فضاي مجازي خبرگزاري فارس به نقل از سايت عيارآنلاين، يكي از اقدامات مهم در ابتداي انقلاب تشكيل نهاداي عمومي و تخصصي براي تأمين نيازهاي مردم و كشور بوده است. تشكيل جهادسازندگي، سپاه پاسداران و … از جمله اين نهادها بوده اند. از مسائلي كه از ابتداي انقلاب به عنوان ضرورت هاي اساسي مسئولين حكومتي شناخته شده است، مسأله مسكن بوده است. در اين ارتباط بسياري از نهادهاي عمومي و انقلابي وظيفه تأمين مسكن گروههاي هدف به عهده آنها قرار گرفته است.

اهميت مسأله مسكن در كشور تا آن جا بوده است كه تنها يك نهاد متولي اين امر قرار نگرفته است. هر چند كه در قانون اساسي نيز به موضوع مسكن به صورت ويژه پرداخته شده است ليكن تأمين مسكن محرومان در پيام ها و قوانين مختلف توسط نهادهاي عمومي مرتبط مورد تأكيد واقع شده است.

در قسمتي از فرمان تاريخي حضرت امام خميني(رض) براي تشكيل حساب 100 آمده است:

«نظام اسلامي چنين ظلم و تبعيضي را تحمل نخواهد كرد و اين از حداقل حقوق هر فرد است كه بايد مسكن داشته باشد ، مشكل زمين بايد حل شود و همه بندگان محروم خدا بايد از اين موهبت الهي استفاده كنند . همه محرومان بايد خانه داشته باشند ، هيچكس در هيچ گوشه مملكت نبايد از داشتن خانه محروم باشد . بر دولت اسلامي است كه براي اين مسئله مهم چاره اي بينديشيد و بر همه مردم است كه در اين موارد همكاري كنند»

بنياد مستضعفان، بنياد مسكن انقلاب اسلامي، شركت خانه سازي ايران( وابسته به سازمان تامين اجتماعي) از جمله نهادهايي هستند كه از ابتداي تاسيس وظايف مهم و خطيري همچون احياي نهضت مسكن سازي براي نيازمندان و محرومان از مسكن داشته و دارند. اما متاسفانه در حال حاضر مشخص نيست به چه علت اين نهادها در اين خصوص گزارش عملكرد مشخصي ندارند.

بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي

در حكم تاسيس اين بنياد امام خميني(رض) به صراحت به موضوع مسكن تاكيد داشته اند.

«بموجب اين مكتوب مأموريت دارد كه تمام اموال منقول و غيرمنقول سلسله پهلوي و شاخه‏ها و عمال و مربوطين به اين سلسله را كه در طول مدت سلطه غيرقانوني از بيت‏المال مسلمين اختلاس نموده‏اند بنفع مستمندان و كارگران و كارمندان ضعيف مصادره نمايد و منقولات آن در بانكها با شماره به اسم شوراي انقلاب يا اسم اينجانب سپرده شود و غيرمنقول از قبيل مستغلات و اراضي ثبت و مضبوط شود تا بنفع مستمندان از هر طبقه صرف گردد، در ايجاد مسكن و كار و غيرذالك.»

بنياد مسكن انقلاب اسلامي

همچنين بنياد مسكن انقلاب اسلامي كه بعد از فرمان تاريخي حضرت امام خميني (ره) شكل گرفته است و در اهم وظايف اين بنياد آمده است: «تامين مسكن محرومان بويژه روستائيان و توليد انبوه مسكن شهري» اگر چه بنياد مسكن در چند سال گذشته با همكاري وزارت راه و شهرسازي در ساخت مسكن مهر در شهرهاي زير 25 هزار نفر فعاليت چشم گيري داشته است ولي با اهداف تعيين شده اين بنياد همچنان فاصله زيادي وجود دارد.

«بنياد مسكن نيز بايد به كمك اين طرح( نهضت مسكن سازي براي محرومان) بشتابد و از اموال مصادره شده خاندان پهلوي و اطرافيانش در اين طرح استفاده شود و نيز دولت بايد در طرحهاي اساسي و دراز مدت خود براي حل اين مشكل در سطح عموم طرحهايي تهيه كند و اكنون اين يك تجربه تازه از بسيج نيروي انتظامي ايمان جامعه در راه تعاون اسلامي و مبارزه با محروميت است كه ملت با توفيق الهي بايد از آن نيز سرافراز در آيد من با كمال تواضع از ملت عزيز در اين امر حياتي استمداد مي كنم و سلامت و سعادت همگان را خواستارم»

سازمان تامين اجتماعي و شركت خانه سازي ايران

يكي ازبزرگترين نهادهاي عمومي كشور سازمان تامين اجتماعي است اين سازمان با در دست داشتن سرمايه كارگران و بيمه شدگان خود وارد فعاليت هاي گوناگون اقتصادي شده است. اين سازمان يك شركت زير مجموعه به نام «شركت خانه سازي ايران» تاسيس كرده است در تاريخچه اين شركت آمده است : «شركت خانه سازي ايران در آبان ماه 1347 با هدف ساخت و ساز واحدهاي مسكوني ارزان قيمت براي كارگران و كشاورزان و با سرمايه گذاري مشترك بانك رفاه كارگران و صندوق تامين اجتماعي تشكيل و پس از مدت كوتاهي تمامي سهام شركت به سازمان تامين اجتماعي منتقل گرديد»

لازم است مسئولان اين سازمان نيز در خصوص عملكرد اين شركت براي ساخت مسكن ارزان براي كارگران و نيازمندان پاسخگو باشند.

تاكنون به دليل كم كاري هاي صورت گرفته از سوي مسوولان اين نهادها و دولت ها موضوع تامين مسكن براي محرومان در وضعيت مطلوبي به سر نمي‌برد و لازم است با بهره گيري از امكانات نهادهاي عمومي و دولتي براي ساخت مسكن محرومان و مستضعفان در كشور برنامه ريزي صورت بگيرد.

در حاليكه اين سه نهاد عمومي در كشور مي توانستند به عنوان 3 مجموعه توسعه دهنده مسكن(Housing Developer)عمل كنند كه به نظر مي رسد چندان در راستاي اهدافي كه تاكنون داشته اند قدم برنداشته اند و دچار انحراف شده اند.

بازگشت به صفحه نخست گروه فضاي مجازي

انتهاي پيام/

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن