تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803077831




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تأكيد شورا بر تأمين اعتبارات حمل و نقل عمومي تهران


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تأكيد شورا بر تأمين اعتبارات حمل و نقل عمومي تهران


در اين ميان رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران تأكيد داشت كه اعداد كمي در برنامه 5‌ساله دوم شهرداري تهران واقع‌بينانه ديده شود. احمد دنيامالي به بودجه مورد نياز براي احداث و تجهيز مترو اشاره كرد و گفت: «براي احداث و تجهيز هر كيلومتر خط مترو با احتساب خريد واگن‌ها رقمي معادل 90تا 100ميليارد تومان نياز است كه فقط براي خريد 214رام قطار رقمي معادل 19هزار ميليارد تومان بودجه نياز است؛

يعني ميانگين سالي 3800ميليارد تومان مي‌شود، من سؤالم اين است كه آيا اين رقم سالانه محقق مي‌شود؟»ميزان درآمد مطرح شده در برنامه 5ساله شهرداري نيز ديگر بحث دنيامالي بود: «ميزان درآمد مطرح شده در اين برنامه حدود 97هزار ميليارد تومان است. با وجود اين بايد توجه داشت كه در بحث درآمدهاي پايدار اكنون لوايحي در شورا وجود دارد كه خاك مي‌خورند و نياز به تصويب دارد.»در ادامه اين جلسه محسن سرخو، رئيس كميته حمل‌ونقل شوراي شهر تهران برنامه 5‌ساله دوم شهرداري تهران در حوزه حمل‌ونقل را مثبت ارزيابي كرد.

اين عضو شوراي شهر تهران به همين خاطر از اعضا خواست هم در برنامه 5ساله و هم بودجه سالانه دست شهرداري را باز بگذارند تا بتواند قابليت‌ها و توانمندي‌هاي خود را به‌كار بگيرد. وي با اشاره به اينكه شهرداري توان اجرايي و عملياتي بالايي در توسعه خطوط مترو دارد، گفت: «در سال 93، 80كيلومتر شبكه مترو در تهران به بهره‌برداري خواهد رسيد كه 52كيلومتر آن برون‌شهري است كه با بودجه دولتي توسط شهرداري اجرا مي‌شود. به هر ترتيب در سال آينده شهرداري 28كيلومتر متروي درون‌شهري به بهره‌برداري مي‌رساند كه اين نشان‌دهنده توانايي بالاي شهرداري در اجراي شبكه حمل‌ونقل ريلي است. »

البته سرخو، رئيس كميته حمل و نقل شوراي شهر اين ميزان توانايي شهرداري در توسعه مترو را در گرو اين دانست كه اعتبارات لازم به موقع تأمين شود. در اين ميان ابوالفضل قناعتي، عضو كميسيون عمران شوراي شهر تهران پيشنهاد داد با توجه به اينكه بودجه سال 93دولت در مجلس در حال بررسي است، اعضاي شورا جلسه‌اي با نمايندگان مجلس داشته باشند تا درخصوص اعتبارات مترو كه مي‌بايستي دولت پرداخت كند به نتيجه برسند. آنطور كه رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران درخصوص برنامه 5ساله شهرداري سخن مي‌گفت، اولويت مسائل شهري با مسائل زيست‌محيطي است.

محمد حقاني اعتقاد دارد كه جمعيت ساكن و شناور شهر تهران علاوه بر نياز به حمل‌ونقل عمومي كه از پايه‌هاي مسائل زيست‌محيطي است، نياز به خدمات شهري و نظافت نيز دارد. بنابراين فقط بحث حمل‌ونقل عمومي نبايد به بودجه دولت ربط پيدا كند و دولت در ساير حوزه‌ها هم بايد هزينه‌هاي پايتخت بودن شهر تهران را بپردازد.

نقطه پاياني محدوده طرح ترافيك كجاست؟

احمد حكيمي پور عضو كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران نيز با اشاره به برخي از بندهاي موجود در برنامه 5ساله شهرداري تهران، گفت: «بحث محدوده طرح ترافيك با يكسري سياست‌ها بنيانگذاري شد و در 2برنامه تمديد شد، ولي آيا قرار است اين محدوديت تا ابد وجود داشته باشد و برنامه به برنامه تمديد شود، بالاخره نقطه پاياني آن كجاست؟» به عقيده حكيمي‌پور پيوستن پليس راهور به شهرداري تهران اگرچه براي بهبود وضعيت ترافيكي بوده اما هزينه‌هاي زيادي را به شهرداري تحميل كرده است.

ديده نشدن بخش خصوصي

اسماعيل دوستي، نايب‌رئيس كميسيون عمران شوراي شهر تهران نيز به بحث كمرنگ‌شدن بخش خصوصي در برنامه 5ساله حمل‌ونقل پرداخت. وي عنوان كرد: «بايد مشخص شود كه چه ميزان از عمليات حمل‌ونقل بعد از 5سال از طريق BOT (قرارداد، احداث، بهره‌برداري و انتقال)انجام مي‌شود و آيا هزينه‌ها از طريق بخش خصوصي بر مي‌گردد؟» وي معتقد است در برنامه بايد طوري سياستگذاري شود كه بعد از 5سال هزينه‌هايي كه بر دوش شهرداري است كم شود.

دوستي هم مانند دنيامالي به بحث درآمد شهرداري در برنامه 5ساله پرداخت و گفت: «فكر مي‌كنم 45درصد از اين درآمدها به‌صورت غيرنقدي خواهد بود كه اينجا اين ابهام وجود دارد كه آيا درآمدها قابل وصول است يا نه؟ چراكه اگر منابع وصولي دقيق نباشد، مأموريت‌ها نيز عملياتي نمي‌شود.»

وي همچنين در قالب تذكري به شهرداري تهران گفت: تعداد 400نفر از رانندگان شركت اتوبوسراني كه در سال 82بازنشسته شده‌اند، مبلغ 17 ميليارد تومان به‌خاطر نظام هماهنگ پرداخت دولت از شهرداري طلبكار شده‌اند، بنابراين از شهرداري مي‌خواهيم تا اين موضوع را كه مربوط به اقشار زحمتكش جامعه است در دستور كار ويژه قرار دهد.

رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري‌ در شورا نيز به مغايرت بين عملكرد برنامه اول و تدوين برنامه دوم شهرداري تهران اشاره كرد: «برخي موضوعات در برنامه اول كامل بوده اما در برنامه دوم بسياري از نكات آن حذف شده است. مثلا برنامه‌هاي حمل‌ونقل شهر در گزارش عملكرد برنامه اول آمده است. سهم اين بخش از 22 به 48 درصد افزايش يافته است و در تدوين برنامه دوم قرار است از 14 به 30درصد سهم برسيم. اين مغايرت چگونه توجيه مي‌شود؟ حتي در برنامه دوم عملكرد 47 درصدي دوره اول برنامه در بخش تفكيك زباله از مبدأ ملاك كار قرار نگرفته است.»

الگوبرداري براي آموزش شهروندي

در جلسه شورا برخي از اعضا به موضوع بررسي عملكرد برنامه اول شهرداري نيز پرداختند. رئيس كميته اجتماعي شورا هم اگرچه به اين موضوع كه اعضا ابزارهاي لازم را براي بررسي برنامه اول و دوم در اختيار ندارند انتقاد داشت موضوعاتي را در اين خصوص مطرح كرد. فاطمه دانشور همچنين به بخش حمل‌ونقلي برنامه دوم اشاره كرد و گفت: «سهم استفاده از خودروي شخصي از 37 به 31درصد كاهش يافته است، اين موضوع امتياز حقوق شهروندي را زير سؤال مي‌برد.»

عبدالحسين مختاباد، رئيس كميته هنري شورا عنوان كرد كه در گزارش عملكرد برنامه اول بايد كميت موضوعات مشخص شود. وي گفت: «چرا هميشه حرف از كيفيت زده مي‌شود؟كيفيت‌هاي ارائه شده را با چه ميزاني بايد سنجيد؟ چرا براي تصويب برنامه دوم عجله وجود دارد؟»

سرخو نيز درخصوص عملكرد برنامه اول شهرداري تهران اينطور گفت: «اگر قرار باشد از گزارش عملكرد برنامه اول بدون تأمل عبور كرده و بررسي برنامه دوم را شروع كنيم، چون گزارش عملكردي براساس شاخص‌هاي كمي و كيفي نداشته‌ايم، 5سال ديگر براي بررسي برنامه دوم هم با مشكلات امروز مواجه خواهيم شد.»

برنامه دوم مربوط به شهرداري است

رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا هم معتقد بود كه در گزارش عملكرد برنامه اول، گزارش كمي تنها در حوزه حمل ونقل به‌دليل داشتن طرح جامع كاربرد دارد. به گفته عليرضا دبير، برنامه دوم مربوط به شهرداري است نه برنامه كل شهر. «علاوه بر برنامه‌هاي شهرداري بايد برنامه ساير حوزه‌هاي اجرايي شهر را داشته باشيم. كميسيون‌هاي شورا ضمن بررسي برنامه دوم مي‌توانند از ساير معاونت‌هاي سازمان‌هاي شهرداري بخواهند كه گزارشي از عملكردشان را ارائه دهند.» دبير اين جملات را بيان كرد و نتيجه گرفت كه در اين صورت مي‌توان گفت كارها چه ميزان پيشرفت داشته يا با عقب ماندگي مواجه هستيم.

مهدي چمران، عضو كميسيون شهرسازي و معماري شورا نيز كه تجربه بررسي و تدوين برنامه اول شهرداري را در كارنامه خود دارد تأكيد كرد: «چكيده برنامه اول در زماني كه كميسيون‌ها به‌صورت تخصصي به موضوعات مي‌پردازند قابل دسترسي است. در مورد برنامه دوم هم اختلاف ديدگاهي وجود دارد، چراكه برنامه ارائه شده تنها احكام كلي است و جزئيات پيوست را همراه ندارد. هر معاونت بايد درخت‌واره، جزئيات و طرح‌هاي خود را در كميسيون‌ها ارائه دهد.»

طرح مشاركت شوراياري محلات

در ادامه جلسه يك فوريت «طرح الزام شهرداري تهران به تدوين برنامه عملياتي شهرداري مناطق و نواحي با مشاركت انجمن‌هاي شوراياري محلات» به تصويب نرسيد و به‌طور عادي به كميسيون‌ها ارجاع شد.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن