تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805838246




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تماشاگر را با اتوبوس به سالن نمي‌آوريم/ دا در تئاتر هم حماسه‌ساز است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تماشاگر را با اتوبوس به سالن نمي‌آوريم/ "دا" در تئاتر هم حماسه‌ساز است
در نشست خبري نمايش"من كه دانيستم" مسايل مختلفي چون لزوم حمايت ارگان‌هاي دولتي از هنر تئاتر و قابليت اجراي اين نمايش در ايامي غير از هفته دفاع مقدس مطرح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌اي نمايش "من كه دا نيستم" صبح امروز يكشنبه 31 شهريور ماه در تالار انديشه 2 حوزه هنري برگزار شد. در اين نشست خبري حسين پارسايي كارگردان نمايش، مرتضي مصطفي نژاد تهيه كننده و رحمت اميني مدير مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري حضور داشتند.

در ابتداي جلسه اميني درباره رويكردهاي جديد حوزه هنري گفت: يكي از رويكردهاي ما در بخش تئاتر حوزه هنري اقتباس از آثار دفاع مقدس است؛ فعاليتي كه مي‌توان گفت تا به حال كمتر به شكل گسترده و اصيل عملي شده است. جريان اقتباس در دنيا مخصوصا در حوزه سينما جريان پر مخاطبي است. در زمينه تئاتر نيز اينكه چگونه از يك اثر مبدع به يك اثر مقصد برسيم شيوه هاي مختلفي دارد.

وي افزود: از آنجا كه رمان "دا" يكي ازپرفروش ترين آثار در زمينه دفاع مقدس بوده است تصميم به اقتباس از آن گرفته شد. حدود يك سال قبل مهرداد راياني‌مخصوص نگارش اين نمايشنامه را آغاز كرد كه بعد از بازگشتش به ايران بازهم مورد بازنگري قرار گرفت. ما معتقديم اگر حوزه هنري مي خواهد در ايام خاص نمايش‌هاي مناسبتي روي صحنه ببرد اين نمايش‌ها بايد ويژگي ها و كيفيت متفاوتي داشته باشند تا شان آن مناسبت حفظ شود.

در ادامه حسين پارسايي درباره علاقه به كارگرداني اين نمايش توضيح داد: دو سال قبل كه رمان "دا" را خواندم اين انگيزه در من ايجاد شد كه بر اساس اين كتاب اثري را كارگرداني كنم چون اين رمان يك قهرمان زن دارد و به مسائل انساني و عاطفي مي پردازد. اما از آنجا كه براي تبديل اين رمان به نمايشنامه بايد در مورد جلوه هاي بصري رمان به يك بازنگري مي رسيديم تلاش كرديم بخش هايي كه به نويسنده نمايشنامه اجازه بروز خلاقيت مي دهد براي نگارش انتخاب شوند.

وي يادآور شد: در بازنويسي تازه اي كه از كار انجام شد تصميم گرفتيم اثر را كه ابتدا "شهسواران" نام داشت به "من كه دا نيستم" تغيير دهيم. چون در نگارش نمايشنامه تنها شخصيت اصلي رمان و چند شخصيت ديگر حفظ شده اند بنابراين نمي خواستيم مخاطب با پيش زمينه اي كه از خواندن رمان داشته به ديدن نمايش بيايد. در اين نمايش ما با گذر از نقاط تاثيرگذاري چون فتح خرمشهر به شكلي شبه‌مستند اين اثر را اجرا مي كنيم. همچنين از دو پرده‌خوان جوان دعوت به همكاري شده است تا در فواصل مختلف به شكلي غير معمول نمايش را نقل كنند. در نمايش ما "دا " همچنان حماسه ساز است.

كارگردان "بانوي آب و آينه" متذكر شد: در اين نمايش مخاطب نگران آينده اي مي شود كه در زمان حال شاهدش است. دا در اين نمايش نگران اتفاقاتي است كه در حال فراموش شدن هستند. در واقع كل خرمشهر با همه بازسازي هايي كه در آن انجام شده هنوز موزه جنگ است. از ابتداي نگارش نمايشنامه ناخواسته چهره بيشتر بازيگراني كه قرار است در اين اثر حضور يابند جلو چشمم نقش مي بست و الان خرسندم كه بازيگراني در كار حضور دارند كه مي توانند مفاهيم مورد نظر را به درستي ارائه كنند.

وي با اشاره به همزماني اجراي اين جشنواره با هفته دفاع مقدس گفت: درست است كه اجرا مصادف شده با هفته دفاع مقدس اما اگر اين كار زودتر هم آماده مي شد من حاضر بودم آن را 20 شهريور ماه روي صحنه ببرم. چون اين نمايش به صرف يك اجراي سفارشي توليد نشده است.

پارسايي درباره نحوه تامين هزينه‌هاي نمايش توضيح داد: تلاش مي‌كنيم بخشي از هزينه هاي كار را از طريق فروش بليت به نهادها و ارگان‌هاي فرهنگي به دست بياوريم. نهادهاي فرهنگي از ما بليت هاي نمايش را خريداري كرده و در اختيار كارمندانشان قرار مي دهند. به اين شكل ما بليت فروشي تك نفره نخواهيم داشت. به اين شكل مي توانيم فروش نمايش را تضمين كنيم.

وي متذكر شد: از همه سليقه ها براي ديدن اين نمايش دعوت مي كنيم اما نه به شكل فروش بليت به صورت تك صندلي بلكه قرار است بليت ها گروهي به فروش برسند. همه مردم ما از مسئولان و رسانه ها گرفته تا آدم هاي عادي جامعه در ديدن نمايش سهم دارند. در اجراي اين اثر نمايشي سعي كرديم پهلو به پهلو سياست هاي حوزه هنري حركت كنيم.

پارسايي با اشاره به لزوم حمايت مديران دولتي از تئاتر گفت: اگر قرار است همه تئاتر ما در چهارراه وليعصر خلاصه شود و همه توسعه و توان ما همين قدر اندك باشد راه به جايي نخواهيم برد. چه اين انتقادات به دوران مديريت من بازگردد چه به مديريت حال حاضر تئاتر. تمام ارگان هاي دولتي موظف هستند از توليد آثار نمايشي حمايت كنند و براي اين كار نيز يارانه اي به آنها تعلق مي گيرد. خريد بليت از ما نيز از همين بخش يارانه ها صورت مي گيرد.

اميني نيز در اين زمينه توضيح داد: در روشي كه ما پيش گرفتيم قرار نيست تعداد زيادي مخاطب با اتوبوس و به شكل مجاني به ديدن يك نمايش بيايند. نمايش" من كه دا نيستم" نسبت به نمايش هاي مناسبتي داراي داستان جذابي است و از شكل هاي معمول نمايش هاي سفارشي فاصله دارد و بنابراين اين نمايش هم مخاطب خاص و هم مخاطب عام را جذب مي كند.

وي ادامه داد: سياست گزاري حوزه هنري در بخش تئاتر اين است كه بهترين ها را عرضه كند. اما متاسفانه چون تئاتر در اولويت برنامه هاي افراد رده بالاي تئاتر نيست اگر هيات دولت و مجلس شوراي اسلامي از تئاتر حمايت نكنند ما نمي توانيم شاهد رشد اين هنر باشيم. هيچ تبليغاتي براي جذب مردم به تئاتر وجود ندارد. تنها رضا حداد با توجه به مناسباتي كه در اختيارش است مي تواند بين دو نيمه فوتبال نمايشش را تبليغ كند. به نظرم حتي برنامه مجله نمايش به دليل برخي محدودت ها در حمايت از تئاتر الكن است.

اين مدير يادآور شد: ما در اجراي اين نمايش مناسبتي عمل نكرديم اما از اين مناسبت و همزماني اجراي اثر با هفته دفاع مقدس سود برديم. اجراي اين نمايش 30 روز است كه يك هفته آن مصادف با هفته دفاع مقدس مي شود. ما براي همه نمايندگان مجلس و افراد دولت كارت دعوت ارسال كرده ايم كه اميدوارم اين دعوت نامه ها در كشو ميزشان بدون استفاده نماند.

كد خبر: 2140374

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۶/۳۱ - ۱۲:۵۸

يکشنبه 31 شهريور 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن