تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803486653




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش تحليلي فارس از آنچه فرمانده كل سپاه گفتسيلوهاي مخفي-شليك‌هاي پنهان؛ از راكتهاي حزب‌الله تا موشك‌هاي سپاه


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش تحليلي فارس از آنچه فرمانده كل سپاه گفتسيلوهاي مخفي-شليك‌هاي پنهان؛ از راكتهاي حزب‌الله تا موشك‌هاي سپاه
استقرار نامتقاران نيروهاي موشكي سپاه پاسداران در گستره سرزميني ايران عملا مي‌تواند به عنوان نقطه قوتي در مقابل سپرهاي دفاعي آمريكا و رژيم صهيونيستي ايفاي نقش كند.


گروه امنيتي دفاعي خبرگزاري فارس- طي چند سال گذشته و به خصوص پس از دستيابي ايران به توان بالاي موشكي در سطح هدف قرار دادن اهداف راهبردي دشمنان نظام جمهوري اسلامي، موازنه نظامي در سطح منطقه دچار چالش‌هاي چشمگير و تغييرات بزرگي شد.

از اواخر دهه هفتاد به اين سو با عملياتي شدن موشك‌هاي نسل دوم ايران همانند موشك‌هاي خانواده شهاب، موشك سجيل و همچنين توانمندي هدف‌گيري نقطه‌اي اهداف با موشك‌هاي فاتح و خليج فارس توان ايران براي تلافي هرگونه حمله ناگهاني به مواضع حساس نظامي و يا هسته‌‌اي به شدت افزايش يافته است.

موشك شهاب

اين توان بالا به خصوص پس از لشكركشي نظامي ايالات متحده آمريكا به منطقه خليج فارس و قرار گرفتن پايگاه‌ها، تجهيزات و نيروهاي آمريكايي در بُرد موشك‌هاي ايراني اهميتي بسزايي براي ايجاد يك بازدارندگي راهبردي را ايفا كرده است.

از سوي ديگر رژيم صهيونيستي به عنوان قدرتي كه همواره تلاش مي‌كند با استفاده از توانمندي خود در حوزه نيروهاي هوابرد كه به دليل كمك‌هاي بي‌دريغ ايالات متحده ايجاد شده است با نيروي بازدارنده‌اي روبه‌رو شده كه مانع هرگونه تهاجم احتمالي در طول 10 سال گذشته با وجود تمام تهديدات شده است.

*پاتريوت و هيتس در مقابل سجيل و شهاب

در مقابل، طي چند سال گذشته شاهد سرمايه‌گذاري گسترده ايالات متحده آمريكا و رژيم صهيونيستي براي ايجاد يك چتر حفاظتي در مقابل موشك‌هاي بالستيك ايران بوده‌ايم كه از اين جمله مي‌توان به تقويت و ايجاد سپر دفاع موشكي موسوم به هيتس و پيكان در رژيم صهيونيستي و استقرار رادارهاي باند ايكس در تركيه، صحراي نقب و همچنين قطر و استقرار موشك‌هاي پاتريوت و تاد در نقاط مختلف اشاره كرد. با اين حال موفقيت در هرگونه حمله به مواضع رژيم صهيونيستي و ايالات متحده وابسته به پنهان نگه داشتن موضع احتمالي شليك و ايجاد توان مقابله مجدد است.

شليك موشك سجيل

سردار سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اخيرا در حاشيه كنگره شهداي علمي كه در تهران برگزار شد، با اشاره به توان موشكي سپاه و تاثير آن در ايجاد بازدارندگي، گفت: «روش‌هايي كه ما براي نگهداري و شليك موشك‌هاي خود استفاده مي‌كنيم، به صورت ناهمطراز و شبيه كاريست كه حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه كرد.»

اين گزارش در حقيقت مروريست كوتاه بر آنچه حزب الله در نبرد با ارتش صهيونيستي بكار گرفت و مقايسه آن با اقدامات و برنامه‌هاي موشكي جمهوري اسلامي ايران در مواجهه با تهديدات احتمالي.

*غافلگيري رمز اصلي موفقيت

يكي از اصول مهم در موفقيت هر حمله متقابل موشكي و سردرگم كردن سيستم‌هاي دفاعي دشمن ايجاد سلسله حملات موشكي به صورت غافلگيرانه و در حجم انبوه است.

البته در كنار اين نبايد به اين نكته بي‌توجه بود كه شناسايي دقيق محل پرتاب موشك و محاسبه نقطه دقيق فرود آن مي‌تواند كمك شايان توجهي به مقابله مؤثر با آن كند.

از همين‌رو يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي هر سيستم دفاعي براي مقابله مؤثر با حملات موشكي شناسايي دقيق مواضع شليك است؛ راهبردي كه تاكنون به صورت جدي در قالب شناسايي‌هاي هوايي و عسكبرداري‌هاي فضايي به وسيله ماهواره‌هاي جاسوسي به دقت پيگيري مي‌شود. در نقطه مقابل ايجاد نوعي جنگ نامتقارن و استقرار استتار شدن سيستم‌هاي تهاجمي مي‌تواند تدابير گران قيمت دشمن را به راحتي خنثي كند.

موشك سجيل

*وقتي موشك هاي چندصد دلاري سيستم‌هاي دفاعي چندصد ميليون دلاري را خنثي مي‌كند

شايد در طول 10 سال گذشته يكي از مهم‌ترين تجربه‌هاي عملي در خصوص رويارويي يك نيروي هوايي متعارف و سيستم‌هاي دفاع موشكي با يك نيروي مهاجم بالستيك، جنگ 33 روزه در سال 2006 بود.

در اين نبرد، رژيم صهيونيستي با تكيه بر نيروي هوايي مدرن خود كه متشكل از جنگنده‌هاي آمريكايي و همچنين بمب‌هاي هدايت ليزري به همراه سيستم دفاع موشكي بود به شدت با بمباران سريع نقاط گوناگون لبنان در تلاش بود تا ضمن تخريب توان موشكي حزب‌الله، از هدف قرار گرفتن شهرها و مناطق صنعتي نظامي خود و همچنين اجراي عمليات زميني در خاك لبنان حمايت كند.

در نقطه مقابل، نيروهاي حزب‌الله مجهز به موشك‌هاي كوتاه برد كاتيوشا، فجر3، فجر 5 و همچنين زلزال در صدد بودند كه با مقابله مؤثر و هدف قرار دادن اهدافي در عمق خاك اسرائيل و تحميل هزينه سياسي و نظامي هنگفت، رژيم صهيونيستي را وادار به عقب‌نشيني كنند.

آماده سازي موشك براي شليك توسط رزمندگان حزب‌الله

در طول جنگ با وجود بمباران‌هاي مداوم و عمليات‌هاي شناسايي توسط هواپيماهاي بدون سرنشين بر فراز خاك لبنان نيروي هوايي اين رژيم توانايي انهدام بخش مؤثري از توان موشكي حزب‌الله را نيافت.

به ياد بياوريد كه پس از شليك چند فروند موشك حزب‌الله از منطقه‌اي مثل «بنت جبيل» يا «مارون‌الراس»، جنگنده‌هاي ارتش صهيونيستي بلافاصله پس از شناسايي مناطق، آنجا را با خاك يكسان مي‌كردند؛ بلافاصله گزارشگر تلويزيون اسراييل در منطقه حاضر مي‌شد و اعلام مي‌كرد كه مواضع موشكي حزب‌الله از بين رفت اما هنوز گزارش به انتها نرسيده بود كه مجددا موشك‌هاي حزب‌الله دقيقا از همان مناطق، به سمت سرزمين‌هاي اشغالي شليك مي‌شد.

*شليك تا روز آخر

استفاده از تدابير جنگ نامتقارن همچون حمل موشك‌ها توسط نفر به مواضع شليك و عدم استفاده از خودروهاي متحرك، استفاده از تونل‌هاي زيرزميني براي حمل و نقل تجهيزات موشكي و همچنين اختفاي صحيح مهمات موجود به صورت جدا از هم و بعد سر هم كردن آنها در موضع شليك، امكان شناسايي مؤثر را از نيروي هوايي رژيم صهيونيستي سلب كرد و به همين دليل تا آخرين روز جنگ، موشك‌هاي حزب‌الله به صورت مداوم شهرهاي شمالي رژيم صهيونستي را هدف قرار مي‌دادند.

استقرار سامانه‌هاي راكت‌انداز حزب‌الله

اين مسئله جدا از به وجود آوردن هزينه هنگفت نظامي و اقتصادي، باعث ايجاد فضاي ناامن رواني و فرار بيش از يك ميليون شهرك‌نشين صهيونيست از مناطق اشغالي شد كه عملاً‌ اين رژيم را پس از 33 روز وادار به عقب‌نشيني از حملات مداوم هوايي خود كرد.

اين نبرد نشان داد كه استفاده از تدابير مؤثر در پنهان كردن مواضع شليك تا چه اندازه مي‌تواند از انهدام موشك‌هاي شليك شده توسط سيستم‌هاي دفاعي جلوگيري كند.

* افزايش موشك‌هاي حزب‌الله زير گوش اسراييل

همه اين اقدامات زماني بيشتر جلب توجه مي‌كند كه بدانيم، حزب‌الله نه تنها در منطقه نبرد با اسراييل بلكه در داخل كشور لبنان نيز موانع بزرگي همچون دولت وقت را در مقابل خود مي‌ديد كه اين موانع بزرگ كار را براي ورود و نگهداري موشكها به داخل مناطق جنوبي لبنان سخت مي‌كرد.

براي همين بود كه رژيم صهيونسيتي در اولين روزهاي جنگ 33روزه اقدام به هدف قرار دادن زيرساخت، پل‌ها و راههاي ارتباطي حزب الله با بيرون (بخصوص سوريه) كرد تا در همان ابتدا راه را بر ورود موشك‌ها و تجهيزات بيشتر ببندد.

اما اين تقابل‌ها نه تنها از تعداد موشك‌هاي حزب‌الله نكاست، بلكه بعدها سيد حسن نصرالله دبيركل اين حزب اعلام كرد اگر جنگ باز هم طول مي‌كشيد، به اندازه لازم موشك براي شليك در اختيار داشتيم.

وي همچنين در يكي از سخنراني هاي خود در مراسم گراميداشت سردار شهيد عماد مغنيه اعلام كرد: اگر آن روز چندهزار موشك در اختيار حزب‌الله بود؛ امروز هزاران هزار موشك را در اختيار داريم.

اينها نشان مي‌دهد كه فرماندهان حزب‌الله از پيچيده‌ترين روشها براي ورود و نگهداري موشك‌هاي خود استفاده مي‌كردند؛ آن هم در محيطي كه بيشترين ناامني را براي اين حزب به دليل گروها و فرقه‌هاي مختلف، مزدوران و دستگاههاي جاسوسي اسراييل بوجود آورده بودند.

*موشك‌هاي بزرگتر و زميني براي مانور بيشتر

اين راهكار به صورت جدي از سوي نيروهاي استراتژيك جمهوري اسلامي ايران مورد استفاده قرار مي‌گيرد و از آنجا كه پهنه سرزميني قابل استفاده براي نيروهاي نظامي ايراني بسيار گسترده‌تر از خاك لبنان (البته براي حزب‌الله، تنها جنوب لبنان) است عملاً امكان هرگونه شناسايي مواضع پيش از شليك موشك را براي عامل شناسايي مشكل و حتي غيرممكن مي‌‌كند.

با توجه به اندازه و حجم بالاي موشك‌هاي ايراني از جمله شهاب 3، سجيل و موشك قدر و قيام كه براي هدف قرار دادن مواضع رژيم صهيونيستي و ايالات متحده آمريكا در صورت حمله احتمالي مورد استفاده قرار مي‌گيرند تدابير لحاظ شده براي اجراي استقرار نامتقارن توسط نيروي نظامي ايران بسيار متنوع‌تر از حزب‌الله لبنان است.

شليك موشك قيام

*سيلوهاي پنهاني، اسلحه‌هايي مخفي

يكي مهم‌ترين راهكار اين مسئله، استفاده از سيلوهاي زيرزميني پرتاب براي پنهان‌سازي موشك‌هاي آماده شليك مي‌باشد.

در اين روش موشك به صورت ايستاده در سيلوي بتني پرتاب در زيرزمين قرار مي‌گيرد و تنها سوخت و ژيروسكوب‌هاي مورد نياز براي هدايت بر روي آن نصب نمي‌شود.

استقرار موشك بالستيك سپاه در سيلوهاي زيرزميني

در شرايط اضطراري و بلافاصله پس از اعلام آماده باش، سوخت مورد نياز به موشك تزريق شده و مختصات هدف مورد نظر به موشك داده مي‌شود. البته نگراني‌هاي موجود درباره ماندگاري سوخت تنها مرتبط به سوخت مايع است و با توجه به دسترسي ايران به تكنولوژي استفاده از سوخت جامد و ساخت موشك‌ سجيل با برد 2 هزار كيلومتر امكان شليك اين موشك از سيلوهاي استتار شده به روش گرم و احتراق در درون سيلو تنها در مدت 20 دقيقه امكانپذير است.

شليك موشك بالستيك سپاه از سيلوهاي زيزرميني

روش شليك‌هاي مخفي به سوي اهداف در نبرد غزه و در مقياسي بسيار كوچكتر از توان هجومي ايران توسط گروهاي مبارز فلسطيني به خصوص جنبش جهاد اسلامي در صحنه عمل تست شد؛ جايي كه راكتهاي ابتدايي و نه چندان پيشرفته فلسطيني‌ها با روش‌هاي كاملا ابتكاري و ابتدايي، به صورت مخفي و از زير زمين به سمت تل‌آويو و ديگر شهرهاي سرزمين‌هاي اشغالي شليك شد و شايد اين بزرگترين غافلگيري صهيونيستها در نبرد با فلسطينيان باشد.

استتار موشك‌هاي مقاومت در زير زمين در نبرد غزه

شليك موشك هاي جهاد اسلامي از زير زمين به سمت شهرهاي صهيونيستي

*تحرك استراتژيك

يكي ديگر از روش‌هاي پنهان‌سازي مواضع پرتاب، سوار كردن موشك‌ها بر روي خودرو و لانچرهاي متحرك پرتاب و استقرار آن در محل شليك با تغيير جاي آن است.

در اين شيوه در صورت نياز به استفاد از اين موشك و با استفاده از خودروهاي حمل‌كننده مي‌توان موشك را به نقطه‌اي خاص منتقل و سپس با آماده‌سازي آن نسبت به شليك به سوي هدف اقدام كرد.

شليك موشك فاتح

امكان جابه‌جايي خودروها و لانچرهاي پرتاب امكان تعيين مختصات نقطه پرتاب و در نتيجه پيش‌بيني مسير حركت موشك را به شدت مشكل كرده و عملاً مي‌تواند به غافلگيري سيستم دفاعي حريف بينجامد.

در كنار اين بايد به اين مسئله نيز اشاره كرد كه شليك انبوه موشك‌هاي ذكر شده مي‌تواند به سردرگمي سيستم هاي هشدار و نظارت نيز ختم شود.

*آمادگي براي ضربه‌اي بزرگتر

با چنين تفاسير و سرمايه‌گذاري نيروهاي نظامي ايران بر اتخاذ تاكتيك‌هاي نامتقارن در استقرار موشك‌هاي بالستيك ايران مي‌توان به راحتي به اين نكته پي برد كه در صورت بروز هرگونه درگيري نظامي كه به طور حتم اولين نشانه‌هاي آن حملات متقابل هوايي خواهد بود، مقابله با موشك‌هاي ايراني بسيار دشوار است و نظاميان آمريكايي و صهيونيستي بايد خود را براي مواجهه با انبوهي از موشك‌هاي ايراني آماده كنند كه به صورت ناگهاني و از نقاط نامعلوم به سمت اهداف خود شليك مي‌شوند.

البته آنها حتما مي‌دانند كه سرعت و قدرت اين موشكها بسيار بيشتر از موشك‌هاي كاتيوشا و زلزال حزب‌الله خواهد بود؛ موشكهايي كه اين بار نه از منطقه محدودي مانند جنوب لبنان، بلكه از پهنه‌اي به وسعت سرزمين ايران شليك مي‌شود.

انتهاي پيام/

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن