تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802897202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش مي‌دهدمازوت متهم جديد آلودگي هواي كلانشهرها/ زادگاه من به سختي نفس مي‌كشد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش مي‌دهدمازوت متهم جديد آلودگي هواي كلانشهرها/ زادگاه من به سختي نفس مي‌كشد
مازوت متهم جديد آلودگي هواي كلانشهرهاست و آسمان شهر من و تو نيز چند روز است كه غبارآلود بوده و آسمان آبي ندارد.


به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، هواي شهر من كه زادگاه من است و من اين شهر را مانند هزاران تبريزي دوستش دارم، چند روز است كه به خوبي نتوانسته نفس بكشد.

آسمان شهر من و تو چند روز است كه غبارآلود بوده و آسمان آبي ندارد و وقتي به آسمان نگاه مي كني، رنگ تيره آن به خوبي قابل لمس و مشاهده است.

چند روزي است كه هواي شهر تبريز ميهمان غريبه دارد كه اين ميهمان غريب امروز بچه‌ها را به مرخصي فرستاد، اما آنچه از شواهد و قراين بر مي‌آيد گويا اين ميهمان ناخوانده حالا حالاها قصد رفتن ندارد و چند روزي در اين ديار سكونت خواهد كرد.

مازوت متهم جديد آلودگي هواي كلانشهرهاست. سازمان محيط زيست از مردم درخواست كرده در مصرف گاز صرفه‌جويي كنند تا نيروگاه‌ها مازوت نسوزانند، اما چه اندازه بايد صرفه‌جويي كرد؟

هفته گذشته معصومه ابتكار، رئيس سازمان محيط زيست انگشت اتهام آلودگي هواي كلانشهرها را به سمت مازوت گرفت؛ سوخت سنگيني كه براي توليد برق در نيروگاه‌هاي حرارتي استفاده مي‌شود.

اما نكته اينجاست كه براي توليد برق در زمستان‌ها چاره‌اي جز استفاده از مازوت در نيروگاه‌هاي حرارتي نيست. چه اينكه مصرف گاز در بخش خانگي آنقدر بالا مي‌رود كه هيچ سوخت پاكي براي استفاده در نيروگاه‌هاي حرارتي باقي نمي‌ماند.

در نتيجه نيروگاه‌هاي حرارتي به سمت سوخت سنتي خود، مازوت مي‌روند.

مازوت اما آنقدر گوگرد دارد كه هواي كلانشهرها را به شدت آلوده كند. همان اتفاقي كه در تبريز، اراك، سنندج، مشهد، اصفهان و شهرهاي ديگر مي‌افتد.

با اين حال سازمان محيط زيست از مردم خواسته در مصرف گاز صرفه جويي كنند تا نيروگاه‌ها مازوت نسوزانند. سئوال اينجاست كه اين صرفه جويي تا چه ميزان است؟

به گفته سعيد متصدي، معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست، ميزان مصرف گاز در بخش خانگي چندين برابر نيروگاه‌هاست، اما با صرفه جويي 15 تا 20 درصدي گاز در بخش خانگي كمبود سوخت نيروگاه‌ها جبران خواهد شد.

* دستور دولت به وزارتخانه‌ها، شير گاز ادارات را ببنديد

معاون وزير نفت از صدور بخشنامه‌اي توسط معاون اول رئيس جمهور به تمام وزارتخانه‌ها و ادارات دولتي مبني بر خاموش كردن سامانه‌هاي گرمايشي و شوفاژ خانه‌ها در ساعات تعطيلي ادارات خبر داد.

حميدرضا عراقي، مديرعامل شركت ملي گاز نيز از صدور بخشنامه‌اي جديد توسط معاون اول رئيس جمهور به تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هاي دولت خبر داد و گفت: بر اساس اين بخشنامه تمام ادارات دولتي موظف شده‌اند تا سامانه‌هاي گرمايشي و شوفاژ خانه‌ها را پس از پايان ساعت كاري خاموش كنند.

معاون وزير نفت با تأكيد بر اينكه به دليل كمبود گاز مطابق با اين بخشنامه تمام دستگاه‌ها و ادارات دولت يك ساعت پس از پايان ساعت كار بايد سامانه‌هاي گرمايشي خود را خاموش كنند، تصريح كرد: همچنين اين ادارات يك ساعت پيش از آغاز به كار ادارات مي‌توانند سامانه‌هاي گرمايشي را روشن كنند.

* در اجراي بخشنامه معاون اول رئيس‌جمهور مبني بر خاموش كردن سيستم‌هاي حرارتي در ساعات تعطيل جدي هستيم

مديرعامل شركت گاز استان آذربايجان‌شرقي گفت: با وجود حجم بالاي مشتركان گاز استان و برودت غيرمنتظره هوا، با تلاش شبانه روزي كاركنان شركت گاز، جريان پايدار گاز به مصرف كنندگان گاز ارائه شده است.

ولي‌الله ديني با اشاره به اينكه استان آذربايجان‌شرقي از پرمصرف‌ترين استان‌هاي كشور از لحاظ گاز است، اضافه كرد: پروسه توزيع گاز طبيعي امري سخت و نيازمند عوامل انساني فعال و منابع مادي بوده علي‌الخصوص در فصل زمستان با بسيج تمام نيروهاي امدادي و عملياتي و حضور تمام وقت و كنترل تاسيسات گازرساني تلاش مي‌شود از افت فشار گاز جلوگيري به عمل آيد بنابراين مديريت مصرف و بكارگيري ايمن گاز طبيعي مهم‌ترين وظيفه مردم در قبال تلاش جمعي نيروهايي است كه سوز و سرماي شديد ايستگاه‌هاي گازرساني را به گرمي خانه‌هاي خود ترجيح داده‌اند، است.

وي با اشاره به اينكه كشور ايران پنج برابر استاندارد جهاني مصرف گاز دارد، عنوان كرد: بيان اين امر نه براي شعار بلكه براي بيان واقعيت تلخ وغيرقابل انكار است چرا كه اين مقدار مصرف مازاد به جاي اينكه محور توسعه و آباداني كشور باشد، موجب پرت منابع انرژي و سرمايه اصلي كشور شده است.

ديني تصريح كرد: حتي كاهش يك درجه گاز نيز براي سرمايه ملي ارزشمند بوده و با رعايت نكاتي بسيار ساده و نهادينه‌سازي فرهنگ صحيح مصرف در بين خانواده مي‌توان تا مقدار زيادي جامعه را از مصرف‌گرايي به سمت اعتدال در مصرف سوق دهيم.

مديرعامل شركت گاز استان آذربايجان‌شرقي، خاطرنشان كرد: انجام امور ساده نظير عايق بندي پنجره‌ها و بكارگيري وسايل گرمايشي استاندارد از هدر رفت انرژي در خانه جلوگيري كرده و علاوه بر حفظ زيرساخت‌هاي انرژي، تا حد زيادي در كاهش هزينه‌هاي خانواده نقش خواهد داشت.

مديرعامل شركت گاز آذربايجان شرقي با اشاره به بخشنامه اخير معاون اول رئيس جمهوري به ارگان‌هاي دولتي مبني بر خاموش كردن سيستم‌هاي حرارتي در ساعات تعطيل، بيان داشت: ادارات و مراكز عمومي تحت كنترل اين شركت هستند و در صورت تخطي از بخشنامه معاون اول رئيس جمهوري تذكرات لازم داده مي‌شود.

وي اضافه كرد: در بخشنامه معاون اول رئيس جمهور به ادارات و ارگان‌هاي دولتي مبني بر خاموش كردن سيستم‌هاي حرارتي در ساعت تعطيل اجازه نظارت به شركت‌هاي گاز براي نظارت نيز داده شده است، هشدار مي‌دهيم در صورت سرپيچي از اين بخشنامه و رعايت نكردن الگوي مصرف مجبور به محدوديت مصرف هستيم.

* مصرف در تبريز ركود زد/ مصرف 35.5 ميليون متر مكعب در آذربايجا‌ن شرقي

ديني، مشتركان گاز در استان آذربايجان شرقي را يك ميليون و 211 هزار مشترك اعلام كرد و عنوان داشت: اين تعداد مشترك در 59 نقطه شهري و يك هزار و 82 روستا هستند.

ديني، طول شبكه را 14 هزار و 800 كيلومتر اعلام كرد و گفت: 100 درصدي نقاط شهري استان ( 59 نقطه شهري) و 76.3 درصد خانوارهاي روستايي استان آذربايجان‌شرقي از گاز استفاده مي‌‌كنند.

وي افزود: روز يكشنبه گذشته ميزان مصرف روزانه گاز مشتركان در استان به 35 ميليون و 550 هزار متر مكعب رسيد كه در نوع خود ركوردي جديد در مصرف گاز به شمار مي‌رود.

وي با اشاره به افزايش بي رويه و بيش از حد پيش بيني شده گاز طبيعي افزود: ادامه روند مصرف گاز و عدم صرفه جويي، مشكلاتي از بابت تامين جريان پايدار گاز را به همراه خواهد داشت.

ديني با تأكيد بر تغيير رفتار مصرفي مشتركان براي تعديل مصرف گاز، روش‌هاي كاربردي و فرصت‌هاي اصلاح الگوي مصرف را از جمله راهكارهاي اساسي در زمينه كاهش گاز دانست.

وي عنوان كرد: با توجه به اينكه يك ميليون و 211 هزار مشترك گاز در استان وجود دارد درصورت صرفه جويي يك مترمكعبي هر مشترك در مصرف گاز، روزانه يك ميليون و 211 هزار مترمكعب صرفه جويي در گاز مصرفي استان را خواهيم داشت.

مديرعامل شركت گاز استان آذربايجان شرقي اظهار داشت: استفاده از پرده هاي ضخيم، استفاده از لباس مناسب در منازل، رعايت دماي رفاه (18 تا 21 درجه)، عايق‌بندي حرارتي لوله‌هاي رفت و برگشت موتورخانه ها، نصب شير ترموستاتيك به رادياتورها، عايق بندي حرارتي منابع دوجداره، استفاده از از چيلرهاي جذبي به جاي تراكمي از نكات مهم و موثر در كاهش مصرف گاز است.

* مصرف بي‌رويه گاز طبيعي جبران‌ناپذير است

رئيس روابط عمومي شركت گاز استان آذربايجان‌شرقي گفت: مصرف بي‌رويه گاز طبيعي جبران ناپذير بوده و علاوه بر هدررفت مهم‌ترين سرمايه اقتصادي كشور، منجر به كاهش گاز توزيع شده در بين مصرف كنندگان خواهد بود.

محمدعلي فتح‌الله‌زاده، آشنايي با فرهنگ مصرف ايمن را مهمترين الزامات بهره‌مندي از گاز طبيعي دانست و ادامه داد: تلاش شبانه‌روزي كاركنان در افزايش بهره مندي مردم از اين نعمت الهي زماني به ثمر خواهد رسيد كه گاز ايمن با جرياني مستمر موتور محركه چرخه زندگي باشد.

وي با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازي استفاده ايمن و بهينه از گاز طبيعي ادامه داد: كارشناسان شركت گاز استان و تلفن‌هاي 194 پست امداد به صورت شبانه­ روزي آماده پاسخگويي و خدمات رساني به مردم استان هستند، بنابراين از تمام هم استاني‌هاي مي‌خواهيم ضمن رعايت نكات ايمني اعلام شده توسط رسانه‌ها و روزنامه‌ها و ساير منابع درصورت وجود ابهام در موارد ارائه شده مراتب را به اطلاع كارشناسان اين ‌شركت به منظور ارائه راهكارهاي لازم اعلام كنند.

رئيس روابط عمومي شركت گاز، خاطرنشان كرد: روابط عمومي شركت گاز استان در سال جاري، برنامه‌ها و تمهيدات جامعي به منظور بهبود شرايط مصرف و ارائه الگوي صحيح مصرف گاز را اتخاذ كرده كه حضور كارشناسان در مدارس و مساجد استان و آموزش چهره به چهره، برپايي ايستگاه‌هاي مشاوره در سطح خيابان‌ها و اسكان چادرهاي مربوطه در سطح شهر، انجام مصاحبه‌هاي مختلف راديويي و تلويزيوني، همكاري تنگاتنگ با صدا و سيماي مركز استان از جمله فعاليت‌هاي اين شركت براي نهادينه سازي فرهنگ صحيح مصرف گاز در سطح استان آذربايجان شرقي است.

......................

گزارش از وحيد زينالي

......................

انتهاي پيام/60002/ذ40

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن