محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831349451
طبايي: ترانه در طول تاريخ رسانه مبارزه و مطالبات مردم بوده است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: طبايي: ترانه در طول تاريخ رسانه مبارزه و مطالبات مردم بوده است
عليرضا طبايي شاعر پيشكسوت در مراسم رونمايي از مجموعه ترانه «دردي به نام من» گفت: ترانه سابقه طولاني در تاريخ ما دارد و ابزار و رسانهاي براي مبارزه و بيان مطالبات سياسي و اجتماعي مردم ايران بوده است.
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمايي از مجموعه ترانه «دردي به نام من» سروده هادي حسينينژاد شاعر و روزنامهنگار، عصر روز شنبه شب 23 آذر با حضور ترانهسرايان و شاعراني چون عليرضا طبايي، سيدعلي صالحي، محمد آزرم، عليرضا بهرامي و ... در سالن استاد ذوالفقاري فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.
عليرضا بهرامي شاعر و مجري اين جلسه در ابتدا گفت: خيلي از ترانههاي كتاب «دردي به نام من» مانند نمونههاي مشابه امروز كه ترانهسراها در اوزان به خودشان تخفيف ميدهند، نيستند و آقاي حسينينژاد چنين تخفيفي به خودش نداده است. تقطيعهاي نيمايي و سعي بر داشتن نگاه غيركليشهاي به تغزل از ديگر ويژگيهاي ترانههاي اين كتاب است چون گاهي ترانهسراها در نگاه تغزليشان افراط ميكنند. با لذتي كه از خواندن ترانههاي اين كتاب بردم، متوجه شدم كه ترانهسرا سعي در حركت تازه در اين زمينه داشته است. البته توقع داشتم آقاي حسينينژاد با توجه به شغلي كه دارد، از عناصري كه استفاده كرده، بيشتر استفاده ميكرد.
در ادامه عليرضا طبايي شاعر گفت: من ترانههاي قبلي آقاي حسينينژاد را خواندهام و ترانههايش را طليعه ظهور آثار خوب و ماندگاري در اين زمينه ميدانم. من از اواخر دهه 40 به گونهاي البته تفنني وارد كار ترانهسرايي شدم و بعداً به دلايلي كه خواهم گفت، آن را رها كردم. ترانه يكي از شاخههاي ادبيات ماست كه ريشه در گذشتههاي دور و دورتر دارد. اسنادي وجود دارد كه نشان ميدهد ترانه حداقل مربوط به پيش از مشروطه است و مردم براي بيان افكار و انديشههايشان به ويژه غمهاي سياسي و اجتماعي از اين قالب استفاده ميكردند. نمونهاش ترانه تلخي است كه براي لطفعليخان زند سروده شد و در آن روزگار دهن به دهن گشت و به ما رسيد.
وي افزود: در زمان سلسله قاجار در زمان حكومت ناصرالدين شاه و مظفرالدين شاه هم نمونههايي را داريم كه مردم قصد بيان افكارشان را داشتند و از همين قالب يعني ترانه بهره گرفتهاند. در روزهاي مشروطه، وقتي مطفرالدين شاه آمده بود، ميگفتند «آبجي مظفر اومده...». البته خوانندهاي كه اين ترانه را اجرا ميكرد، به طرز بدي شكنجه شد و به پاهايش نعلي كه به پاي اسبها ميزنند، زدند و در بيابانها رهايش كردند. در آن زمان ترانههايي بودند كه غيراخلاقياند و من در اينجا دربارهشان چيزي نميگويم ولي به هر حال ترانه، رسانهاي بود كه مردم با آن حرفهايشان را ميزدند و در دوران مشروطه نيز ابزاري بود براي مبارزه و مطالبات مردم.
سراينده مجموعه شعر «شايد گناه از عينك من باشد» ادامه داد: ترانههاي خوبي در تاريخ ترانه داريم كه خوشبختانه مكتوب هستند و ثبت شدهاند. ترانههاي ملكالشعراي بهار و عارف قزويني نمونههاي اين ترانهها هستند. حداقل مرجع ما در اين زمينه كتاب «از صبا تا نيما» نوشته آريانپور است. بعد از آن ميرسيم به دوران پهلوي اول و دوم كه دوباره ترانه، با آمدن راديو شكوفا شد اما اين روند به مرور دچار جوانمرگي شد و گاهي حتي به ابتذالي هم ميرسيد كه حد نداشت. يعني گاهي ترانههايي سروده ميشد كه نه ارزش كلامي داشتند و نه هيچ ارزش ديگر.
طبايي گفت: به نظرم در آن زمان، ترانه به سه شاخه تقسيم شد: اول همين انواع مبتذل كه به ترانههاي لالهزاري معروف شدند. نوع دوم اكثريت فضاي ترانهسرايي را به خود اختصاص داده بود ولي بيشتر يك نوع كليشهزدگي از نوع حديث نفس و عباراتي چون ساقي، مي، من دارم ميميرم و تركيبهاي مشابه را شامل ميشد. در كنار شاخه دوم، نوع سومي هم رشد كرد كه پرويز وكيلي در آن بيشتر از همه سهم داشت. نوذر پرنگ نيز در اين نوع، چند كار زيبا دارد. اما در كل نوع دوم سهم بيشتري داشته و بدنه جريان ترانهسرايي را تشكيل ميداد كه ترانههاي آن بيشتر داراي مفاهيم تكراري بودند و از روي هم بودند. اما مثلا ترانههايي كه فرهاد مهراد ميخواند، متفاوت بودند.
اين شاعر گفت: از دهه 40 به اين سو، ايرج جنتي عطايي و كم و بيش، شهريار قنبري كارهاي خوبي عرضه كردند. من از سال 47 وارد اين عرصه شدم و خيلي دوست داشتم همانطور كه شعر نيمايي در شعر كلاسيك تغيير ايجاد كرد، در ترانه تغيير ايجاد كنم. بنابراين با اين رويكرد در اين زمينه حركت كردم. در ترانههاي دهه 40 يكي حالت روايي و دوم تصويرها و تركيبهاي تازه و همچنين نگاه تازه به زندگي وجود داشت كه ترانهسراها سعي در القاي آن به شنونده داشتند؛ چيزي كه امروز ميتوان در كارهاي حسينينژاد هم ديد.
شاعر كتاب «تندر اما ناگهانيتر» ادامه داد: متاسفانه در گذشته به ترانه تصنيف ميگفتند و تصنيف هم يك بارِ منفي در جامعه داشت. اين بارِ منفي برميگشت به شوخي ايرجميرزا با عارف قزويني كه تو شاعر نيستي و تصنيفساز هستي. البته شكل تكراري ترانهها هم به اين شرايط دامن ميزد. به همين دليل خيلي از شاعران خوب ما در دهههاي 40 و 50 به سمت ترانه نرفتند. من هم آن زمان كارم را با اسم مستعار شروع كردم. بعد از انقلاب، ترانهها در يك حالت تكرار و انديشيده شده به سر بردند و مسائل محدود و سفارشي بودند. اما در دو دهه اخير شاهد بودهايم كه كارهاي خوبي عرضه شده است. افشين يداللهي و اين اواخر عبدالجبار كاكايي، كم و بيش ترانههاي خوبي سرودهاند.
وي گفت: هادي حسينينژاد در كتاب «دردي به نام من» با چند ويژگي به كار ترانهسرايي نزديك شده است. يكي از ويژگيها، شكل روايي ترانههاست. يعني شنونده ميتواند با خواندن يك ترانه اين كتاب، يك داستان را از آغاز تا پايان دنبال كند. ويژگي ديگر استفاده از زبان عاميانه است كه به او آزاديهايي داده است. مسئله ديگر مضامين ترانهها است كه يك شاخهاش مسائل حسي و عاطفي شاعر و ديگري مسائلي است كه در جامعه هستند و فردي نيستند. به نظرم ارزش كار بيشتر به همين شاخه دوم مضموني كتاب بر ميگردد كه تجربههايي اجتماعي هستند.
در ادامه اين برنامه هادي خوانساري شاعر نيز گفت: گمان من اين است كه ترانه در بين ژانرهاي شعري، مردميتر از بقيه است و ارتباط تنگاتنگي دارد و به واسطه همين ارتباط چند ده ميليوني با مردم، رسالت ترانهسرا سنگينتر ميشود. ترانه ژانري است كه تاثيرگذارياش به سزاست ولي خيلي از شاعران حرفهاي آن را ژانر نميدانند. از يك منظر در اين ژانر يك جمهوري وجود دارد. واقعيت اين است كه ترانه امروز ما با وجود قلههايي كه در اين عرصه داريم، وضع خوبي ندارد. شايد دليلش اين باشد كه اين قلهها تكرارنشدني هستند.
مجتبي گلستاني و هادي حسينينژاد سراينده مجموعه ترانه «دردي به نام من» ديگر سخنرانان اين نشست بودند كه به بيان سخنان كوتاهي پرداختند.
كد خبر: 2195626
تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۴ - ۱۰:۲۳
يکشنبه 24 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]
صفحات پیشنهادی
پيروان صادق عيسي مسيح(ع) در طول تاريخ همواره در كنار مسلمانان بودهاند
پيروان صادق عيسي مسيح ع در طول تاريخ همواره در كنار مسلمانان بودهاند رئيس سازمان بسيج مستضعفين گفت پيروان راستين عيسي مسيح ع در طول تاريخ از ماجراي نجاشي تا قيام كربلا و در دوران قيام براي پيروزي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس همواره در كنار مسلمانان بودند به گزارش خبرنگار دفاعيرئيس رسانه ملي: اولويت رسانههاي دشمن نااميد كردن مردم از انقلاب اسلامي است
رئيس رسانه ملي اولويت رسانههاي دشمن نااميد كردن مردم از انقلاب اسلامي است سي و چهارمين نشست افق رسانه با موضوع اميد و با حضور برنامهسازان و مديران سراسر كشور در سالن همايشهاي صدا وسيما برگزار شد به گزارش گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران در اين نشست رئيس رسانه ملي با اشاره بمراجع يگانه مرجع مردم در برابر ظلم/11آقانوراللَّه نجفي مبارزه با رضاخان تا همراهي با جنبش مشروطه
مراجع يگانه مرجع مردم در برابر ظلم 11آقانوراللَّه نجفي مبارزه با رضاخان تا همراهي با جنبش مشروطه در سال 1308 ق كه مردم اصفهان به رهبري آقا محمدتقي نجفي برادر بزرگ حاج آقا نورالله به مبارزه با عقد قرارداد رژي پرداختند حاج نورالله نيز با جنبش تنباكو و جنبش مشروطيت همصدا شد و مباچرايي آوارگي مردم فلسطين سوالي جهاني است/ نظام ايران در مبارزه هميشگي با ظالمان
چرايي آوارگي مردم فلسطين سوالي جهاني است نظام ايران در مبارزه هميشگي با ظالمان هنرمند تاجيكستاني حاضر در سومين جشنواره هنر مقاومت تاكيد كرد كه موضوع فلسطين يك سوال جهاني است كه چرا مردم يك كشور نتوانند در سرزمين خود با آرامش زندگي كنند و به آنها زورگويي شود خبرگزاري مهر ـ گرواسلام، رهبري و مردم باعث بقاي جمهوري اسلامي بوده است/ مردمسالاري ديني نظريه اي جوان
اسلام رهبري و مردم باعث بقاي جمهوري اسلامي بوده است مردمسالاري ديني نظريه اي جوان رئيس دانشگاه شهيد بهشتي تهران با اشاره به اينكه نظريه مردمسالاري ديني نظريه اي جوان است گفت حضور توأمان اسلام رهبري و مردم باعث بقاي نظام جمهوري اسلامي بوده است به گزارش خبرنگار مهر سومين همايگزارش فارس از اختتاميه سينما حقيقت در شهر نفت، نخل و نگاتيوطباطبايينژاد: آبادان قصيده بلند شكوه و ايثار مردم
گزارش فارس از اختتاميه سينما حقيقت در شهر نفت نخل و نگاتيوطباطبايينژاد آبادان قصيده بلند شكوه و ايثار مردم ايران است دبير جشنواره سينما حقيقت گفت امروز اگر به كشورمان ميباليم در سايهسار هنر باشكوه شهيدانمان است آبادان فقط يك شهر نيست قصيده بلند شكوه و ايثار مردم ايران استگزارش باهنر از وضع اقتصادي باقي مانده براي دولت دهم:ركود و تورم امروزدرطول تاريخ انقلاب بي سابفه است
گزارش باهنر از وضع اقتصادي باقي مانده براي دولت دهم ركود و تورم امروزدرطول تاريخ انقلاب بي سابفه است به گزارش خبرگزاري فارس محمدرضا باهنر ظهر امروز در نشست اساتيد و دانشگاهيان بناب در دانشگاه اين شهرستان با ابراز اميدواري به اينكه در چهار سال آينده و شايد هشت سال آينده شاهد رشد شمردم در 9 دی فتنه را به زباله دان تاریخ انداختند
آیت الله موسوی جزایری مردم در 9 دی فتنه را به زباله دان تاریخ انداختند خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به بی شرمی فتنه گران در روز 9 دی گفت ملت شریف ولایت مدار و حسینی ایران در روز 9دی به سبب اهانت فتنه گران به سید و سالار شهیدان وارد میدان شدند و تفاله هایدرسي كه رسانه ملي از مردم نگرفت
درسي كه رسانه ملي از مردم نگرفت برخلاف فضاسازيها و دروغ پردازيهاي بعضي خبرگزاريها و سايتهاي وابسته به يك جريان خاص استقبال مردمي از آيتالله هاشمي رفسنجاني در سفر به كرمان و رفسنجان بسيار چشمگير و فوق انتظار بود روزنامه جمهوری اسلامی نوشت برخلاف فضاسازيها و دروغ پردازيهاكارشناس علوم سياسي:خبرگزاري فارس رسانهاي مردمي است
كارشناس علوم سياسي خبرگزاري فارس رسانهاي مردمي است كارشناس علوم سياسي گفت خبرگزاري فارس مرجع و منبع موثق اخبار و رسانهاي مردمي است و نقش بسيار مهم و اثرگذار در روشنگري جامعه دارد به گزارش خبرگزاري فارس از رشت رحمان مرادي ظهر امروز با حضور در دفتر خبرگزاري فارس در گيلان از نحرسانههایی که بر طبل انشقاق میکوبند اشتباه تاریخی مرتکب می شوند
رسانههایی که بر طبل انشقاق میکوبند اشتباه تاریخی مرتکب می شوند رئیس جمهور با تشریح اقدامات موفق و عملکرد دولت در بخشهای اقتصادی اجتماعی و سیاسی تاکید کرد که هیچ حزب و جناح فعالی را در کشور نمی توان حذف کرد و رسانههایی که بر طبل انشقاق میکوبند اشتباه تاریخی مرتکب می شوند آفتطولاني شدن رسيدگي به پرونده مفاسد اقتصادي مردم را دلسرد مي كند
طولاني شدن رسيدگي به پرونده مفاسد اقتصادي مردم را دلسرد مي كند ازنا - خبرگزاري مهر امام جمعه موقت شهرستان ازنا گفت طولاني شدن رسيدگي به مفاسد اقتصادي مردم را دلسرد مي كند به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام صالحي در خطبه هاي نماز جمعه اين هفته شهرستان ازنا با تسليت فرا رسيدن اربصاحب طولانيترين اعتصاب غذا در تاريخ آزاد شد (+عكس)
صاحب طولانيترين اعتصاب غذا در تاريخ آزاد شد عكس سامر العيساوي اسير فلسطيني صاحب طولانيترين اعتصاب غذا در تاريخ بشريت امروز دوشنبه آزاد ميشود به گزارش ايسنا به نقل از سايت شبكه فلسطين اليوم باشگاه اسيران فلسطين در گزارشي اعلام كرد كه سامر العيساوي اسير فلسطيني پس از 10-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها