تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نيّت خوب، برخاسته از سلامت درون است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804032930




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غربي‌ها ديگر از چين انتقاد نمي‌كنند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: غربي‌ها ديگر از چين انتقاد نمي‌كنند
تزوير و ريا شما را مقصر جلوه نمي‌دهد اما حربه مناسبي را در اختيار منتقدان شما قرار مي‌دهد.هنگامي كه ديويد كامرون نخست وزيرانگلستان براي شركت در كنفرانس كشورهاي مشترك‌المنافع وارد سريلانكا شد بر لزوم تحقيق در مورد كشتار و خونريزي‌هاي سال 2009 در جنگ داخلي اين كشور تاكيد كرد.


اما در سفر به چين و طي سه روز مذاكره و گفت وگو با مقامات چيني و به دليل ناخرسندي شديد ميزبان از موضعگيري هاي گذشته لندن در باره مسائل حقوق بشر چين، كامرون متهم به اتخاذ معيارهاي دو گانه و مجبور به تسليم در برابر خواسته هاي پكن شد.

احتمالا دولت هاي چين و سريلانكا از اين كه در پكن بر خلاف كلمبو پايتخت سريلانكا خبري از پرچانگي و حرافي هاي آقاي كامرون درباره حقيقت و عدالت نبود، غافلگير شدند.

ديگر هيچ كشوري دخالت غرب در امور داخلي اين كشور و بويژه در موضوعاتي نظير حقوق بشر را ناشي از اعتقاد قلبي غرب به اصول و قواعد بين المللي نمي داند و آن را بيشتر يك گزينه منفعت طلبانه ديپلماتيك تلقي مي كند كه به سرعت با به خطر افتادن منافع كنار گذاشته مي شود.

چين بر خلاف سريلانكا آن قدر قدرتمند هست كه رهبران غرب را وادار كند جلوي زبانشان را بگيرند. البته دولت هاي غربي همواره اتخاذ چنين رويكردي را قاطعانه رد مي كنند، اما حقيقت چيز ديگري است.

انگلستان بارها اعلام كرده كه بحث بر سر حقوق بشر موضوعي مهم در روابط با چين است و دو كشور تاكنون 20 دور مذاكره و گفت وگو در باره اين مساله با هم داشته اند. در واقع رهبران انگلستان از هر فرصتي براي طرح اين موضوع استفاده مي كنند.

اما آخرين دور اين مذاكرات مربوط به دو سال قبل بود و بعيد است رهبران پكن طرح مساله حقوق بشراز سوي انگلستان را چيزي جز جروبحث هاي خصوصي و آزاردهنده به حساب آورند بنابراين به باور بسياري از ناظران پس از ديدار سال گذشته ديويد كامرون با دالايي لاما رهبر روحاني و در تبعيد تبت در لندن كه عصبانيت چين و سردي روابط دو كشور را در پي داشت، سفر چندي پيش نخست وزير انگلستان چيزي جز عجز ولابه و عذر تقصير انگلستان به درگاه چين نبود.

پس از ديدار دالايي لاما و كامرون بود كه صداي اعتراض و شكايت تجار بريتانيايي بلند شد و از حضور ديگر رقباي اروپايي به جاي انگلستان در بازار شكايت كردند تا جايي كه كامرون مجبور شد اعلام كند لندن از استقلال تبت حمايت نمي كند يا وي برنامه اي براي ملاقات دوباره با دالايي لاما ندارد.

چين پس از اين اظهار ندامت ها بود كه به كامرون اجازه داد تا در راس بزرگ ترين هيات تجاري انگليس كه در طول روابط دو كشور بي سابقه بوده وارد اين كشور شود.

ديديم كه ديويد كامرون در سفر به چين از بيان هر گونه سخن تحريك آميز درباره امور داخلي چين پرهيز كرد. بعيد به نظر مي رسد ديگر رهبران اروپايي هم از اين پس با دالايي لاما ديدار داشته باشند.

به دنبال اين ديدار بود كه گلوبال تايمز روزنامه حزب كمونيست چين نوشت، اين كشور اجازه نخواهد داد از اين پس سه كشور فرانسه، آلمان و انگلستان به تحريك پكن بر سر موضوع دالايي لاما اقدام كنند حتي باراك اوباما نيز ملاقات با دالايي لاما را تا بعد از اولين ديدارش از چين در سال 2009 به تاخير انداخت كه از جهاتي مي توانست تائيدي بر ديدگاه پكن باشد.

پكن معتقد است اين ملاقات ها بيشتر نوعي چانه زني بر سر موضوعات ديگر است تا رعايت اصول و قواعد بين المللي. چين اكنون در حال اتخاذ شيوه هاي ديپلماتيك دربرخورد با مسأله تبت است كه البته به معناي كاهش سركوب در اين منطقه نخواهد بود.

پكن به سه دليل موفق شده است موضوع حقوق بشر و مساله تبت را به انتهاي فهرست موضوعات بين المللي منتقل كند:

اول ـ به دليل شتاب رشد اقتصادي و نفوذ فوق العاده مالي اش؛ چين نه فقط يك بازار مهم براي اقتصاد هاي بي رونق غرب به شمار مي رود، بلكه يك سرمايه گذار بالقوه در طرح قطار سريع السير و برنامه توسعه انرژي هسته اي انگلستان به حساب مي آيد.

دوم ـ خطر گسترش توان نظامي چين و اتخاذ راهبردهاي خصمانه در موضوعات منطقه اي توجه جهاني را به خود جلب كرده است.

جوبايدن، معاون رئيس جمهور آمريكا چند روز پيش ازتوكيو وارد پكن شد. مسائل تبت و موضوع ليو جيابائو ناراضي چيني و برنده جايزه نوبل 2010 مي توانست محور مذاكرات دو طرف باشد، اما اعلام منطقه حريم دفاع هوايي جديد چين در ماه گذشته، موضوع جزاير مورد مناقشه با ژاپن و تمركز بر موضوعات اقتصادي باعث نشده موضوعات ديگر به فراموشي سپرده شود.

سوم ـ چين همانند غرب كه در گذشته روابط تجاري را منوط به موضوع حقوق بشر مي كرد بخوبي تاكتيك ربط دادن انتقادات خارجي با موضوعات استراتژيك و اقتصادي را آموخته است و از كاربرد فشارهاي اقتصادي براي تهديد ديگر كشورها از جمله ژاپن و انگلستان بسيار خوشحال به نظر مي رسد.

پكن اكنون اين فرصت را يافته است كه ديگر به سوژه اي براي سياست هاي داخلي شركاي غربي اش بدل نشود. با ركود اقتصادي در اروپا مردم اين كشورها ديگر خواهان پافشاري متكبرانه رهبرانشان روي موضوعات اخلاقي در خارج از مرزها نيستند.

به طور مثال براي اولين بار در 40 سال گذشته موسسه پيو در يك نظرسنجي اعلام كرد، بيش از 52 درصد از پرسش شوندگان آمريكايي عنوان كرده اند كه اين كشور بايد بيش از پيش مراقب روابط تجاري خود با ديگر كشورها باشد بنابراين رهبران غرب ديگر انگيزه چنداني براي نشان دادن واكنش هاي جدي به چين يا بالابردن صداي انتقادها از اين كشور را ندارند.

منبع:اكونوميست
مترجم: ايرج جودت

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن