تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819577690




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گلوله در برابر انديشه: بازداشت خونين شيخ نمر النمر


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: گلوله در برابر انديشه: بازداشت خونين شيخ نمر النمر
جمعيت اروپايي‌ ــ سعودي به‌مناسبت گذشت بيش از ۵۰۰ روز از بازداشت شيخ «نمر النمر» به‌عنوان يك چهره برجسته شيعي عربستاني گزارش مفصل و مشروحي درباره وي منتشر و از اين طريق سعي كرده به ابهام‌هاي موجود درباره محاكمه محرمانه وي پايان دهد.


به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران، پايگاه خبري مرآة الجزيره، در تاريخ 8 ژوئيه 2012 [18 تير ماه 1391] نيروهاي امنيتي حكومت سعودي شيخ «نمر النمر»، مخالف برجسته شيعي عربستان را پس از تعقيب و تيراندازي ــ كه نقض آشكار آزادي بيان مسالمت آميز و علني شيخ نمر به شمار مي‌رفت ــ او را بازداشت كردند. اين حادثه به‌صراحت نشانگر اين بود كه نيروهاي امنيتي عربستان سعودي ديگر تحمل مواضع و افكار شيخ نمر را ندارند.

شيخ نمر در خطبه‌ها و نوشته‌هايش مخالفت خود با تجاوزات سرويس‌هاي امنيتي مختلف عربستان سعودي عليه تمامي اقشار و طيف‌هاي شهروندان عربستاني را اعلام كرده و خواستار رعايت ارزش‌هاي برابري، آزادي، عدالت و حمايت از حقوق مدني و سياسي تمامي افراد و جمعيت‌ها و تضمين توزيع عادلانه ثروت و توسعه تمامي مناطق كشور شده بود.

جمعيت اروپايي ــ سعودي به‌مناسبت گذشت بيش از 500 روز از بازداشت شيخ نمر النمر به‌عنوان يك چهره برجسته شيعي عربستاني گزارش مفصل و مشروحي درباره وي منتشر كرده است و از اين طريق سعي دارد، به ابهام‌هاي موجود درباره محاكمه محرمانه وي پايان دهد.

اين در حالي است كه مدعي العموم عربستان سعودي همچنان خواستار اجراي «حد محاربه» يا همان حكم اعدام عليه وي است كه اغلب اعدام به‌وسيله چوبه دار يا با شمشير است و اين مسئله باعث نگراني شديد نسبت به سرنوشت شيخ شده است.

نقض آزادي‌ها و دموكراسي

جمعيت اروپايي ــ سعودي در گزارش خود كه اوايل هفته گذشته منتشر شد، به كاهش آزادي‌ها و فقدان دموكراسي در عربستان سعودي اشاره كرده و آورده است كه هيچ نشانه‌اي از فراهم بودن فضاي آزادي و مشاركت سياسي در شبه‌جزيره عربي به چشم نمي‌خورد؛ به‌طوري كه خاندان حاكم آل‌سعود قدرت، رسانه‌هاي گروهي، مطبوعات و انتشاراتي‌ها را به انحصار خود درآورده است و از بيان آزادانه انديشه‌ها و ديدگاه‌هاي مخالف ممانعت مي‌كند.

گزارش اين جمعيت مي‌افزايد: سرويس‌هاي اطلاعاتي و امنيتي وزارت كشور عربستان سعودي هر فعال و نويسنده‌اي را كه در راستاي مشاركت مردمي و يا ارائه فراخوان‌هاي اصلاحي حركت كند، بازداشت مي‌كنند يا تحت فشار و اقدامات ايذائي قرار مي‌دهند.

جمعيت اروپايي ــ سعودي همچنين خاطرنشان كرده است كه حكومت عربستان سعودي رسانه‌هاي گروهي؛ اعم از روزنامه‌ها و شبكه‌هاي راديويي و ماهواره‌اي را تحت كنترل خود دارد و ضمن كنترل پايگاه‌هاي اينترنتي منتشر كننده افكار و انديشه‌هاي مخالف رويكرد رسمي حكومت، پايگاه‌هاي متخلف را مسدود مي‌كنند. آنها در راستاي تلاش‌هاي خود براي كنترل افكار عمومي، مسئولان پايگاه‌هاي اينترنتي مستقل و وبلاگ نويسان را بازداشت مي‌كنند و پايگاه‌هاي ارتباط جمعي مانند توئيتر و فيس‌بوك را كه با استقبال گسترده شهروندان عربستاني مواجه هستند، تحت كنترل شديد قرار مي‌دهند.

فقدان قوانين و عدم پايبندي به معاهدات و منشورهاي بين‌المللي

جمعيت اروپايي ــ سعودي در ارتباط با دستگاه قضايي و آزادي و عدالت و حقوق بشر نيز آورده است كه رياض هنوز فاصله زيادي با رعايت استانداردهاي بين المللي دارد و همواره در گزارش‌هاي سازمان‌هاي بين المللي ذي‌ربط، در پايين‌ترين رتبه‌ها قرار مي‌گيرد.

در اين گزارش همچنين آمده است كه مؤسسه «خانه آزادي» در تازه‌ترين گزارش خود در سال 2013 ميلادي به مسائل متعددي اشاره كرده است كه نشانگر نقض اصول حقوقي از سوي حكومت عربستان سعودي است و از جمله آنها مي‌توان به اين موارد اشاره كرد:

ــ مراجع عربستان سعودي طي سال 2012 ميلادي به تعقيب فعالان و معترضان شيعي در منطقه الشرقيه عربستان در شرق اين كشور كه اغلب ساكنان آن را شيعيان تشكيل مي‌دهند، ادامه دادند.

ــ دستگاه قضايي عربستان سعودي كه بايد با ديوان عالي قضائي هماهنگ باشد، غيرمستقل عمل مي‌كند.

ــ قوانين كيفري شكنجه را ممنوع اعلام كرده‌اند، اما اتهامات متعدد و موثقي عليه نيروي پليس و مسئولان زندان‌هاي عربستان سعودي مطرح شده است و دسترسي به زندانيان تنها از طريق مراجع و سازمان‌هاي حقوقي مستقلي ممكن است كه تقريباً وجود خارجي و مصداق خارجي و عيني در اين كشور ندارند.

ــ تبعيض عليه اقليت‌هاي نژادي و مذهبي تا حد زيادي و به‌شكل چشمگيري بر فضاي كشور عربستان سعودي سايه افكنده است.

جمعيت اروپايي ــ سعودي در ادامه گزارش خود آورده است كه مسئله نگران كننده‌تر از اتخاذ اقدام جدي و ملموس به‌منظور جبران اشتباهات و يا توقف تجاوزات است، بلكه به‌عكس، حكومت سعودي به روند سلب آزادي‌ها و گسترش ديكتاتوري و زنداني كردن مخالفان و اصلاح طلبان اين كشور ادامه مي‌دهد و اتهاماتي عليه آنها مطرح مي‌كند كه از لحاظ حقوقي هيچ‌يك از آنها ثابت نشده‌اند. البته مشكل عدم بازرسي‌هاي عادلانه و عدم قانون‌مداري و عدم استقلال قواي مقننه و مجريه را هم بايد به اين مسائل اضافه كرد.

جمعيت اروپايي ــ سعودي خاطرنشان كرده است كه فقدان قانون مجازات، نقصي اساسي در قانون اساسي عربستان سعودي و مانعي بزرگ بر سر راه حمايت از شهروندان و افراد مقيم اين كشور در مقابل بازداشت‌هاي زوري و اجباري است.

اين جمعيت مشكل مذكور را عامل اصلي بازداشت‌هاي غيرقانوني فعالان عربستاني و تفاوت احكام صادره عليه آنها اعلام كرده و خاطرنشان مي‌كند كه عدم رعايت قوانين و منشورهاي بين المللي از سوي حكومت عربستان سعودي، باعث شده است كه فعالان و شخصيت‌هاي رسانه‌اي و مدافعان حقوق بشر اين كشور به‌اتهام همكاري با سازمان‌هاي خارجي بازداشت شوند. از آن‌جايي هم كه حكومت عربستان سعودي به سازمان‌هاي مدني مجوز فعاليت در خاك عربستان را نمي‌دهد، خبري از اقدامات مدني فعالان در جامعه عربستان نيست.

در ادامه اين گزارش آمده است كه گسترش و عدم تعيين اختيارات قضات در سايه فقدان قانون مجازات مكتوب و رسمي اين فضا را براي قضات فراهم كرده است كه درخواست‌هاي مسالمت آميز برخورداري از حقوق و اصلاحات را ممنوع اعلام كند.

اقدامات غيرقانوني عليه فعالان سياسي و حقوقي

افراد بازداشت شده و به‌ويژه بازداشت شدگان به‌خاطر افكار و ديدگاه‌هاي‌شان، قبل از اثبات اتهام روانه زندان مي‌شوند كه شايد مدت آن چندين سال به طول بينجامد. «ابراهيم جهيمان»، معاون هيئت تحقيق و دادستاني كل عربستان سعودي دراين‌باره مي‌گويد: تا پايان دوره بازجويي هيچ اتهام مشخصي مطرح نمي‌شود و پس از آن است كه مي‌تواني جرم شخص را تشخيص دهيد و طرح اتهام تنها پس از پايان تحقيق و بازجويي صورت مي‌گيرد.

جمعيت اروپايي ــ سعودي تأكيد مي‌كند كه اين اظهارات، خطرناك و مغاير قوانين محلي و بين المللي است.

تحقيقي كه جهيمان به آن اشاره كرده است، به‌صورت شفاهي نبوده است، بلكه شهادت‌هاي زيادي درباره شكنجه وحشتناك بازجويان از بازداشت شدگان به‌خاطر افكار و عقايدشان به‌منظور گرفتن اعتراف از آنها ارائه شده است.

در بازداشتگاه‌هاي عربستان سعودي، ماده 112 آيين دادرسي كيفري اين كشور محلي از اعراب ندارد. در اين ماده آمده است: «بازجويي بايد در وضعيتي صورت گيرد كه تأثيري روي اراده متهم براي بيان اظهارات نگذارد و اعتراف گيري با توسل به قسم و توسل به زور و اجبار درست نيست».

در ماده 2 اين آيين‌نامه نيز آمده است: «اذيت و آزار فرد دستگير شده؛ چه از لحاظ بدني و چه روحي جايز نيست و علاوه بر اين، شكنجه و رفتار توهين آميز با افراد مذكور نيز درست نيست».

جمعيت اروپايي ــ سعودي تأكيد مي‌كند، آنچه باعث وخامت بيشتر اوضاع در عربستان سعودي مي‌شود، عدم وجود نهادي در داخل اين كشور است كه از شكنجه شدگان حمايت و به حقوق آنها رسيدگي كند.

تبعيض عليه شيعيان

گزارش جمعيت اروپايي ــ سعودي تأكيد مي‌كند كه اقشار مختلف جامعه عربستان سعودي در معرض تبعيض‌هاي مختلف قرار مي‌گيرند، اما اين تبعيض در مورد شيعيان، وجهه ديني به خود مي‌گيرد. اما پرداختن به شكنجه‌هاي صورت گرفته عليه شيعيان به اين معنا نيست كه آنها تنها قشري هستند كه در معرض شكنجه قرار مي‌گيرند، بلكه بسياري از اقشار ديگر جامعه عربستان نيز به‌خاطر مسائل مذهبي و يا فكري و غيره تحت انواع شكنجه‌ها واقع مي‌شوند.

اما تبعيض عليه شيعيان يكي از مهمترين اشكال ظلم و ستم در عربستان سعودي است؛ چه در آيين‌نامه‌ها و قوانين و متون مكتوب و رسمي و چه در رفتارهاي معمول عناصر نظام در دستگاه‌ها و نهادهاي مختلف دولت اين تبعيض آشكارا مشاهده مي‌شود. البته در برخي موارد اين رفتارها توسط آن دسته از شهرونداني نيز كه مغزشان در سايه تبليغات رسانه‌ها با نفرت و خصومت عليه شيعه پر شده است، صورت مي‌گيرد.

جمعيت اروپايي ــ سعودي مهمترين شيوه‌هاي تبعيض عليه شيعيان عربستان سعودي را مي‌توان در موارد زير مشاهده كرد:

ــ مناصب رسمي و اشتغال.

ــ آموزش (شيعيان در زمينه آموزش دروس مذهبي به كار گرفته نمي‌شوند و كودكان شيعيان عربستان سعودي اجازه فراگيري آموزه‌هاي ديني مخصوص به خود را ندارند. علاوه بر اين، حكومت سعودي اقدامات خصمانه‌اي عليه فعاليت‌هاي مردمي در زمينه آموزش اصول ديني بر اساس روش اهل تشيع اتخاذ مي‌كند).

ــ آزادي اداي آيين‌هاي عبادي (شيعيان عربستان سعودي در صورت اداي آيين‌هاي عبادي مخصوص خود مجرم شناخته مي‌شوند).

ــ دستگاه قضايي و دادگستري عربستان سعودي (بر اساس قوانين ديني، تنها دادخواست‌هاي شهروندان اهل‌سنت به دادگاه‌هاي عربستان سعودي ارائه مي‌شود و بر اساس آيين‌نامه مذهبي در دادگاه‌هاي عمومي اين كشور، شيعيان عربستان سعودي حق ارائه دادخواست ندارند).

ــ تحريم فرهنگي: از طريق ممانعت از انتشار كتاب‌ها و اعمال محدوديت در مراسم و برنامه‌هاي شيعي؛ به‌طوري كه مراجع سعودي به شيعيان مجوز برگزاري اين آيين‌ها را نمي‌دهند و در موارد متعدد، نيروهاي پليس به مراسم شيعيان حمله كرده و آنها را بر هم زده‌اند.

ويژگي‌هاي فعاليت سياسي و حقوقي شيخ نمر النمر

جمعيت اروپايي ــ سعودي در گزارش خود به تشريح ابعاد مختلف فعاليت‌هاي شيخ نمر النمر كه اسباب خشم و ناراحتي مراجع سعودي و در نتيجه پاسخ دادن به وي با گلوله و سپس بازداشت او در حالتي آغشته به خون شده بود، پرداخته است.

در اين گزارش آمده است كه اين چهره برجسته شيعي، علاوه بر نقش مذهبي معمول خود مانند خطبه‌سرايي و آموزش و ترويج آموزه‌هاي اسلامي بر اساس اصول شيعي، اهتمام ويژه و مداومي هم به حقوق سياسي و حقوق بشر داشته و جسارت وي ميان تمامي فعالان و مخالفان داخلي رژيم آل‌سعود بي‌نظير و زبانزد عام و خاص بوده است.

اين جمعيت به برخي فعاليت‌هاي معمول شيخ نمر النمر اشاره كرده است:

ــ درخواست آزادي بازداشت شدگان غيرقانوني.

ــ درخواست رعايت عدالت و كرامت انساني و برابري شهروندان عربستاني.

ــ فرهنگ‌سازي و آگاهي‌بخشي سياسي و حقوقي از طريق يادآوري مداوم حقوق شرعي و قانوني شهروندان.

ــ مبارزه با تفرقه‌گرايي و ترويج گرايشات مذهبي و نژادپرستي و نيز مقابله با تفرقه و دودستگي مذهبي ميان اهل‌سنت و شيعيان.

ــ ترويج تحول‌خواهي و اصلاح‌طلبي و اعتراض مسالمت آميز و مخالفت با اشكال مختلف خشونت.

ــ انتقاد از فساد و استبداد و ديكتاتوري نظام سياسي و دعوت به اصلاح و تحكيم پايه‌هاي آزادي و انتقال قدرت و نيز موافقت با تأسيس احزاب.

ــ مخالفت قاطع و صريح شيخ نمر النمر با تمامي اقدامات مراجع سعودي عليه فعالان خواستار احقاق حقوق بشر و آزادي‌ها و اصلاح‌طلبان. از جمله اين اقدامات مي‌توان به بازداشت سياسي، شكنجه، اجبار به امضاي تعهدنامه‌ها با توسل به تهديد، ممانعت از سفر، محروميت از خدمات دولتي، تماس‌ها و احضارهاي مكرر به مقرهاي پليس و كلانتري‌ها اشاره كرد.

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن