تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819892335




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واشنگتن‌پست: متحدان واشنگتن قدرت آمريكا را رو به افول مي‌بينند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: واشنگتن‌پست: متحدان واشنگتن قدرت آمريكا را رو به افول مي‌بينند
روزنامه واشنگتن‌پست با قياس رئيس جمهور آمريكا با رئيس جمهور اتحاد جماهير شوروي، سياست‌هاي دولت كنوني واشنگتن را عامل افول قدرت اين كشور دانست.


به گزارش خبرگزاري فارس، ديويد ايگناتيوس، ستون‌نويس روزنامه واشنگتن‌پست با نگارش مطلبي در همين روزنامه به تحليل سياست خارجي رئيس جمهور آمريكا پرداخت و نوشت: آيا رئيس‌جمهور اوباما، نسخه‌اي از ميخائيل گورباچف (رئيس جمهور اتحاد جماهير شوروي) است؛ فردي كه اصلاحات او به مرگ قدرت جهاني كشورش منجر شد؟ اين، موردي است كه اين روزها از متحدان نگران آمريكا شنيده مي‌شود.

وي در ادامه افزود: نگراني درباره فرسايش قدرت آمريكا در مقاله‌اي تحت عنوان «پايان تاريخ به پايان رسيد» به قلم «والتر راسل ميد» به رشته تحرير درآمده است. ميد در اين مطلب هشدار داده «تلاش‌هاي اوباما براي فاصله گرفتن از تعهدات دوران رياست جمهوري جرج دبليو بوش، قدرت‌هاي مركزي يعني روسيه، چين و ايران را جسور كرده است. از آنجائيكه مشاهده مي‌شود آمريكا در حال عقب‌نشيني است، اين رقبا فكر مي‌كنند راهي يافته‌اند تا فعاليت سياست‌هاي جهاني را به چالش بكشند و در نهايت مسير آن را تغيير دهند».

ايگناتيوس با اشاره به مواضع «ميد» نوشت: فكر مي‌كنم او بسيار بدبين است. اما نمي‌توان منكر آن شد كه نگراني‌هايي كه او در مقاله‌اش به آن اشاره كرده، نگراني‌هايي است كه برخي متحدان قديمي آمريكا نيز درباره آن اتفاق نظر دارند. يك مقام عرب كه اغلب با رهبران منطقه گفت‌وگو مي‌كند، در اين باره گفته، «آيا دولت آمريكا متوجه مي‌شود كه در اين قسمت جهان، اعتبار آن از بين رفته است؟» او به نقل از يك مقام عراقي كه از عقب‌نشيني‌هاي آمريكا آشفته شده، گفت: «دوست داشتم مي‌توانستم دولت اوباما را به خاطر اهمال‌هاي جنايي‌اش تحت تعقيب قرار دهم».

در ادامه اين مطلب آمده: اين لحن‌ توهين‌آميز منعكس كننده ناخشنودي در عربستان و ساير قدرت‌هاي سني خليج فارس درباره آغاز روابط ديپلماتيك اوباما با ايران شيعه و سياست سست او در سوريه است. البته يك نگراني عميق‌تر وجود دارد كه اوباما، در تلاشي مشابه گورباچف، به منظور اصلاح اشتباهات گذشته كشورش، پروسه‌اي را آغاز كرده است كه نقش جهاني آمريكا را تضعيف كرده و متحدان قديمي خود را آسيب‌پذير ساخته است.

واشنگتن‌پست نوشت: يك تحليلگر عرب گفته، همزمان با اينكه اوباما مي‌كوشد تا قدرت آمريكا را متوازن سازد، «دكترين شترمرغ» را در پيش گرفته است؛ به اين معنا كه او نتيجه معكوس تلاش‌هاي آمريكا براي رها كردن خود از عراق و افغانستان را ناديده گرفته است. در عراق؛ جايي كه آمريكا بيش از يك تريليون دلار هزينه كرده و جان هزاران نفر گرفته شده، دولت اكنون نزديك به ايران است و اين موضوع واكنش آمريكا را به دنبال نداشته. در افغانستان؛ جايي كه آمريكا تلاش‌هاي بسياري انجام داده، حامد كرزي، رئيس جمهور افغانستان با آمريكا به مقابله پرداخت و از آن فاصله گرفت. رهبران خارجي نگرانند كه اوباما نمي‌بيند كه قدرت آمريكا رو به افول است.

ايگناتيوس در بخش ديگري از مطلب خود نوشت: احتمالا دولت آمريكا پاسخ خواهد داد، آنچه منتقدان آن را ضعف آمريكا قلمداد مي‌كنند، در واقع، تلاشي براي تعريف يك نظم متفاوت است؛ نظمي كه ممكن است برخي قدرت‌ها نظير عربستان را آشفته سازد اما در نهايت باعث ثبات بيشتر در منطقه مي‌شود. اما رئيس جمهور چگونه مي‌تواند خطرات را محدود سازد؟

در ادامه مطلب واشنگتن‌پست آمده: هر چند عجيب به نظر مي‌رسد، اما اوباما بايد با ايراني‌ها رقابت كند. هر چند ايراني‌ها در حال مذاكره با آمريكا براي رسيدن به توافقنامه هسته‌اي هستند، اما همچنان برنامه‌هاي خود در منطقه را دنبال مي‌كنند. تحليلگران عرب مي‌گويند، اوباما نيز بايد رويكرد دوگانه مشابهي را دنبال كند و همزمان با تلاش براي رسيدن به توافق، ايران را به چالش بكشد.

ديويد ايگناتيوس، ستون‌نويس واشنگتن‌پست نوشت: به گورباچف برگرديم. تناقض اينجاست كه هر چند او در تلاش براي تغيير سيستم منسوخ و غيرمتداول به درستي اقدام كرد، اما عواقب اين كار خود را پيش‌بيني نكرد. البته قياس اين دو عادلانه نيست اما موضوع مشترك اين است كه تغيير موقعيت و وضعيت يك ابرقدرت، كاري دشوار و پيچيده است.

انتهاي پيام/ص

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن