تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802554548




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزيده سرمقاله روزنامه‌هاي امروز چاپ كابلپيمان امنيتي كابل‌ـواشنگتن همچنان در بن‌بست/آمريكا ثبات افغانستان را تضمين كند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزيده سرمقاله روزنامه‌هاي امروز چاپ كابلپيمان امنيتي كابل‌ـواشنگتن همچنان در بن‌بست/آمريكا ثبات افغانستان را تضمين كند
بررسي علل تداوم بن‎بست در امضاي پيمان امنيتي كابل‌ـواشنگتن، چهار مؤلفه اصلي انتخابات شفاف، دست نيافتن «ناتو» و افغانستان به اهداف خود در مبارزه با تروريسم و خشونت ابزار اصلي قدرت‎هاي افراطي، محورهاي اصلي روزنامه‎هاي امروز چاپ كابل هستند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در كابل، روزنامه‎هاي امروز چاپ كابل در ديدگاه‎ها و سرمقاله‎هاي خود در خصوص مسائل كليدي افغانستان تمركز كرده و آن‎ها را از زواياي مختلف به بررسي گرفته كه بخش‎هايي از آن در زير منعكس شده است:

روزنامه «سخن جديد» در سرمقاله خود آورده است كه اذعان رئيس‎جمهور كرزي به تفاوت تعريف تروريسم از نظر آمريكا با آنچه افغانستان از آن استنباط مي‎‏كند، موضوع تازه‎اي نيست كه از سياست كاخ سفيد در قبال اين پديده پرده برداري شده باشد.

به نوشته روزنامه، مفاهيم و مسائلي چون تروريسم، تجاوز يا هر موضوع ديگري كه با قضيه افغانستان مرتبط باشد، وقتي مي‎تواند براي آمريكا حساسيت‌زا باشد كه در راستاي اختلال در منافع سياسي آن كشور صورت گرفته و مانعي در راه گسترش قدرت آن به وجود بياورد، به همين دليل است كه وقتي پاكستان به خاك افغانستان حمله مي‎كند، بدون توجه به تعهدي كه در دفاع از افغانستان سپرده است، بر روي تعهدات خود پا مي‎گذارد.

روزنامه «ماندگار»، در سرمقاله خود با تأكيد بر اين كه قرارداد امنيتي با آمريكا بايد تضمين كننده ثبات در افغانستان باشد، نوشته است: همواره گفته مي‌شود كه قرارداد امنيتي قرباني شروط شخصي كرزي شده، و اكنون نيز علي‌الظاهر ديده مي‌شود كه عدم امضاي اين قرارداد، به صورت زنجيره‌اي امكانات و شانس‌هاي بيشتري را از افغانستان مي‌گيرد.

اما اكنون بحث برسر آن نيست كه كرزي مقصر اصلي قضيه است و منافع عمومي ‌را فداي منافع شخصي‌ خود مي‌سازد، بلكه مسئله اساسي اين است كه اگر كرزي شرط و شروطي از جنس تضمين ثبات در افغانستان و مبارزه مستمر با تروريسم براي ايالات متحده تعيين مي‌كند، چرا آمريكايي‌ها آن‌ها را نمي‌پذيرند، زيرا چنين شروطي‌ به شخص كرزي برنمي‌گردد و با اهداف و شعارهاي آمريكا برابر است.

به اعتقاد روزنامه، اينكه آمريكا بايد مكلف به تأمين صلح و ثبات در افغانستان باشد، يك نكته معقول و اساسي مي‌نمايد، زيرا همه مي‌دانند كه واشنگتن ظرفيت بسيار بالايي براي تحكيم صلح و ريشه‌كن كردن تروريسم دارد.

روزنامه «8صبح»، در سرمقاله خود با اشاره به اينكه رئيس‌جمهور كرزي گفته از شروطي كه براي امضاي موافقتنامه امنيتي 2جانبه با آمريكا وضع كرده است، نمي‌گذرد، نوشته است: شايد كرزي فكر مي‌كند كه آمريكا و متحدانش اگر اراده كنند، مي‌توانند «اسلام‌آباد» را وادار سازند تا طالبان را به توافق سياسي با كابل راضي كند.

نويسنده سرمقاله 8صبح افزوده است: به‌نظر مي‌رسد كه عمده‌ترين نگراني كرزي، اين است كه جنگ جاري در سال 2014، براي ناتو و آمريكا به پايان برسد اما براي افغانستان نه. به همين دليل از امضاي موافقت‌نامه امنيتي دوجانبه امتناع مي‌كند.

روزنامه «افغانستان»، قرارداد امنيتي بين كابل ـ واشنگتن را «معادله 2مجهولي» دانسته و نوشته است: چرا افغانستان امضاي پيمان امنيتي با آمريكا را بدون دليل موجه به تاخير مي‎اندازد.

سرمقاله‎نويس افغانستان در ادامه خاطرنشان ساخته است: مذاكره و چانه‎زني با كشورهاي مختلف روي امضاي پيمان‎هاي استراتژيك تاكتيك‎هايي بود كه براي تحت پوشش قراردادن اين همه نابساماني‎ها سازمان داده شد، اما اين در حالي است كه تا هنوز هيچ يك از اين موافقت‎نامه‌ها و پيمان‎ها صورت اجرايي پيدا نكرده و دستاوردي براي افغانستان نداشته است.

روزنامه «سروش ملت»، در تيتر نخست خود نوشته است: نه دولت افغانستان و نه ناتو به هدف اصلي از حضور نظامي ناتو در افغانستان دست نيافته‌اند، زيرا نه امنيت در افغانستان حاكم شده و نه تروريسم نابود گشته است، پس آنچه اكنون 2 سوي موافقتنامه مي‎خواهد، در واقع نوعي تقليل هدفي است كه از آغاز آن را نشانه گرفته بودند.

اين روزنامه افزوده است: در واقع حضور ناتو پس از 2014 در افغانستان هر چند جنبه رزمي نخواهد داشت اما به نوعي ادامه مأموريت اين پيمان در افغانستان است، زيرا آموزش و تجهيز نيروهاي امنيتي افغان، دغدغه كشورهاي عضو اين پيمان را از قدرت‎گيري مجدد تروريسم در افغانستان برطرف خواهد كرد.

روزنامه «انصاف»، در ديدگاه اصلي خويش خشونت را ابزار قدرت‎هاي اهريمني دانسته و نوشته است: تاريخ زندگي انسان غربي به روشني گواه آن است كه سرزمين‎هاي پهناور غرب، همواره شاهد جنگ‎ها و خشونت‎هاي تكان‎دهنده‎اي حتي در ميان پيروان يك دين خاص چون مسيحيت بوده است.

نويسنده نتيجه گرفته كه خشونت و قساوت، هيچ‎ربط و پيوندي با اديان الهي و آموزه‎هاي آن‎ها ندارد و اما اين پيروان منحرف و ستمكار اديان بزرگ الهي هستند كه پا در وادي اهريمن و ابليس گذاشته و براي رسيدن به قدرت و رياست، از هيچ خشونت و قساوتي فروگذار نيستند.

هفته نامه «راه‎نجات»، ديدگاه رسمي خود را به مسئله انتخابات در افغانستان اختصاص داده و نوشته كه قانون جامع، اراده سياسي، امنيت و نظارت دقيق چهار مؤلفه اصلي انتخابات شفاف در اين كشور است.

سرمقاله‎نويس راه‎نجات افزوده است: ترديدي نيست كه پايه اصلي برگزاري انتخابات، موجوديت قانوني است كه راه‌هاي برگزاري انتخابات سالم و شفاف در آن پيش‌بيني شده باشد. در قانون اساسي ما به حد كافي بر اصول جامعي كه سلامت انتخابات را تضمين كند، تاكيد شده است اما ضرورت دارد كه اين اصول در قانون انتخابات به مكانيسم‌هاي اجرايي و عملي تبديل شود.

انتهاي پيام/خ

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن