تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات و رستگارى را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803099027




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزيده سرمقاله روزنامه‎هاي امروز كابلاستقبال از اختصاص يك كرسي براي «اهل هنود» در پارلمان/ تأكيد بر حفظ مصونيت رسانه‎ها


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزيده سرمقاله روزنامه‎هاي امروز كابلاستقبال از اختصاص يك كرسي براي «اهل هنود» در پارلمان/ تأكيد بر حفظ مصونيت رسانه‎ها
روزنامه‎هاي امروز چاپ كابل در سرمقاله‎هاي خود ضمن بررسي موضوعات مختلف، از اختصاص يك كرسي در پارلمان براي اهل هنود استقبال كرده و بر حفظ مصونيت رسانه‎هاي افغانستان تأكيد كرده‌اند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در كابل، محور اصلي روزنامه‎هاي امروز چاپ كابل را 2 موضوع مصونيت رسانه‎ها و اختصاص يك كرسي براي اهل هنود افغانستان در پارلمان تشكيل مي‎دهد.

همچنين فرارسيدن ششم دي‎ماه، سا‎لروز لشكركشي شوروي سابق به افغانستان و اشتياق مردم براي حضور در انتخابات از مسائل مهم ديگر روزنامه‎هاي امروز چاپ كابل را دربر مي‎گيرد كه بخش‎هايي از آن در ذيل آمده است.

روزنامه «ماندگار» در سرمقاله خود با اشاره به اينكه مجلس سناي افغانستان فرمان رئيس‌جمهور مبني بر اختصاص يك كرسي پارلمان براي «اهل هنود» را تأييد كرده، نوشته است: افغانستان كشور اقليت‌هاست و بايد همه اقوام و مذاهب در اينجا از حق مساوي برخوردار باشند و براي تقويت مساوات تلاش كنيم و سهم بزرگ اين تلاش، مربوط به نهادهاي قانونگذار است.

ماندگار افزوده است: مراجع قانون‌گذار بايد در راستاي شكل‌گيري وحدت ملي و روي كار آمدن فرهنگ تساهل و مدارا كار كنند و حقوق اقليت‌ها را به رسميت بشناسند، اما وقتي مي‌گوييم اقليت، منظور تنها اين گروه و يا آن گروه و آن‌ هم در يك مقطع خاص نيست، بلكه منظور تأمين حقوق همه اقليت‌هاست كه در كل، جمعيت اين كشور را تشكيل مي‌دهند، زيرا به تجربه ثابت شده كه بدون احقاق حقوق همه اقليت‌ها، رسيدن به وحدت ملي ناممكن است لذا از اين رهگذر، كار مجلس سنا كاملاً ستودني‌ است.

روزنامه «8صبح»، تأييد پيشنهاد اختصاص يك كرسي در پارلمان را براي اهل هنود افغانستان اقدام ستودني دانسته و نوشته است: شهروندان «هندوباور» كشور حق دارند، يكي از ميان خودشان از منافع و ديدگاه‌هاي آنان در خانه ملت نمايندگي كند.

اين روزنامه با طرح اين پرسش كه اختصاص 10 كرسي به «عشاير»، چه مبناي قانوني دارد؟ نوشته است: اگر قرار است به همه گروه‌ها اجتماعي و اقليت‌هاي قومي در پارلمان كرسي اختصاص داده شود، بايد اصل عدالت در آن رعايت شود و بايد قانون انتخابات و امتيازهاي در نظر گرفته شده در آن، در آينده اصلاح شود و زمينه براي حضور عادلانه همه اقليت‌هاي قومي و مذهبي در قوه مقننه كشور فراهم شود.

روزنامه «انصاف»، در ستون «نگاه امروز» خود با اشاره به هشدار دادستاني‎ كل افغانستان مبني براين كه اگر از اين پس رسانه‎هاي افغانستان عليه منافع ملي مطالبي داشته باشند، با برخورد جدي قانوني روبه‎رو خواهند شد، نوشته است: دادستاني‎ كل بايد مشخص مي‎كرد كه چه رسانه‎هايي منافع ملي و قانون اساسي را نقض مي‎كنند، آيا رسانه‎هايي كه همه ‎روزه دست اندركار پخش و اشاعه ضدارزش‎هايي هستند كه مستقيماً مباني و احكام اسلامي را هدف گرفته است از نظر دادستاني‎ كل ضد منافع ملي عمل مي‎كنند، يا رسانه‎هايي كه در دفاع از كيان اسلام و ارزش‎هاي ديني فعاليت مي‎كنند؟

نويسنده انصاف در ادامه نگاشته است: مبادا منافع ملي بهانه و دستاويزي براي برخورد پليسي با رسانه‎هايي قرار گيرد كه براساس ارزش‎هاي اسلامي، قانون اساسي و هنجارهاي ملي و اجتماعي افغانستان، مخالف سياست‎هاي سلطه جويانه غرب و آمريكا در افغانستان هستند.

روزنامه «وحدت»، در سرمقاله خود با تأكيد بر اين كه بايد مصونيت رسانه‎ها حفظ شود، به خواست اداره امنيت ملي افغانستان از رسانه‎ها مبني براين كه رسانه‎هاي افغانستان بايد فهرست اعضاي خارجي و منابع مالي خود را براي آنان بفرستند، اشاره كرده است.

بنابر نوشته روزنامه، هرچند اين خواست نهاد امنيت ملي كشور قانوني و درست به نظر مي‎رسد، اما مكانيسم‎ها نيز براي اجراي عمل و خواست قانوني مشخص است و اگر غير از آن طريق عمل شود، خود به نوعي ابزار فشار و اقدام فراقانوني تلقي خواهد شد.

روزنامه «آرمان ملي»، سالروز تهاجم شوروي پيشين به افغانستان را در ششم دي‎ماه 1359 خورشيدي مهم دانسته و در ديدگاه رسمي خويش به اين مسئله پرداخته است.

نويسنده سرمقاله آرمان ملي نگاشته است: شوروي‎ با اشغال افغانستان امكاناتي را كه ممكن بود آن كشور را تا چند 10 سال ديگر بر پا دارد، از دست دادند و عملاً زمينه‎هاي سقوط اتحاد شوروي وقت را فراهم كردند.

اين روزنامه در پايان يادآور شده كه ششم دي‎ماه، اگر روز سياهي براي مردم افغانستان است، همچنان روزي است كه مردم ما توانستند شكوه آزادگي خود را به نمايش بگذارند و ثابت كنند كه تنها حق است كه در اين جهان به پيروزي مي‎رسد.

روزنامه «افغانستان»، ديدگاه رسمي خود را ويژه انتخابات رياست‎جمهوري افغانستان قرار داده و نگاشته است: اكنون كه مردم افغانستان از يك طرف از گذشته سياه، تاريك و وحشتناك خود گريزان هستند و از جانب ديگر دستاوردهاي انساني دموكراسي را در بيش از يك‎دهه گذشته ديده و لمس كرده‎اند، هرگز اجازه نمي‎دهند كه اين ارزش‎ها به بهانه‎هاي واهي تضعيف و يا ناديده گرفته شود.

به اعتقاد سرمقاله‎نويس افغانستان، مردم انتخابات را تنها راه‎حل براي عبور از فرهنگ‎هاي استبدادي و قبيله‎اي به فرهنگ و پذيرش ارزش‎هاي دموكراسي مي‎دانند و استقبال عمومي از انتخابات بدون شك شفافيت انتخابات را نيز تضمين مي‎كند و زمينه‎هاي جعل، تقلب و تخلف انتخاباتي را به حداقل مي‎رساند.

روزنامه «سخن جديد»، در ديدگاه رسمي خويش با اشاره به آمادگي‎هاي فني و اداري از جانب كميسيون انتخابات، تداركات امنيتي از سوي نهادهاي امنيتي، اشتياق به مشاركت مردمي در ميان آحاد و اقشار مختلف اجتماعي و احساس نياز به تحول در عرصه قدرت در نبض جامعه، نوشته است: تمامي اين موارد در صورتي مي‎تواند به واقعيت تبديل شود كه عزم جمعي مردم در سطوح مختلف جامعه براي اجرايي شدن اين روند بسيج شده و شرايط فكري و ذهني مردم آمادگي لازم را براي جلوگيري از هرگونه تقلب، جعل و سو استفاده از اين روند پيدا كند.

روزنامه در ادامه نوشته است: هرگاه چنين اراده جمعي در درون جامعه و در سطوح مختلف آنان به وجود آيد، گستره و ميزان اطلاع‌‌رساني از هرگونه تخلف و تقلب بالا رفته و ميزان همكاري و تعامل صادقانه ميان نهادهاي انتخاباتي و مردم افزايش خواهد يافت.

انتهاي پيام/خ

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن