تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803727315




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزيده سرمقاله‎هاي امروز روزنامه‎هاي چاپ كابل


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزيده سرمقاله‎هاي امروز روزنامه‎هاي چاپ كابل
بررسي روابط كابل-تهران، مشروط شدن امضاي پيمان سازمان ناتو با دولت افغانستان و اظهارات مشاور امنيت ملي پاكستان در خصوص امنيت افغانستان از محورهاي اصلي سرمقاله‎هاي امروز روزنامه‎هاي چاپ كابل هستند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در كابل، روزنامه‎هاي امروز چاپ كابل ديدگاه‎ها، سرمقاله‎ها و تيتر‎هاي نخست خود را به موضوعات مختلف افغانستان از جمله روابط كابل-تهران، امضاي پيمان با آمريكا و ناتو، مثله شدن يك زن در هرات، اظهارات مشاور امنيت ملي پاكستان و حمايت از تأمين امنيت از افغانستان و سرانجام رد اعطاي يك كرسي اختصاصي در پارلمان افغانستان از سوي پارلمان اين كشور براي اهل هنود(هندو مذهبان) از محورهاي اصلي روزنامه‎هاي امروز چاپ كابل است كه گزيده‌اي از آن در ذيل ارائه مي‌شود.

روزنامه «سروش ملت»، تيتر نخست خود را به سخنان وزير امور خارجه افغانستان اختصاص داده كه روز گذشته از روابط كابل-تهران در سطح عالي خبر داده بود.

به نوشته اين روزنامه، «جانان موسي‌زي»، سخنگوي وزارت خارجه افغانستان درباره اظهارات معاون والي فراه در غرب افغانستان، مبني بر حمايت ايران از شبه‎نظاميان گفت: روابط و همكاري ميان كابل و تهران در عالي‎ترين سطح خود قرار دارد كه نشان‎دهنده دوستي و همكاري امنيتي و روابط نزديك ميان ايران و افغانستان است.

همچنين در اين روزنامه به بخش ديگري از سخنان سخنگوي وزارت خارجه افغانستان مبني برتكذيب حضور اتباع افغانستان در جنگ سوريه عليه دولت و يا در كنار دولت در آن كشور اشاره شده است.

روزنامه «سخن جديد»، به نقش شايعه در روابط افغانستان و همسايگان اين كشور پرداخته و نوشته است: متأسفانه در افغانستان تاكنون در بسياري موارد از سياست شايعه استفاده شده و حتي براي برهم زدن روابط كشور در عرصه‎هاي داخلي و بين‎المللي از اين تاكتيك استفاده مي‎شود.

به نوشته سخن جديد اين پديده به خصوص در روابط افغانستان و همسايگانش هر از گاهي توسط دست‎هاي نامرئي بروز مي‌يابد كه هدف از آن نيز ايجاد شكاف در روابط منطقه‎اي افغانستان است.

در ادامه سرمقاله آمده است: سخنگوي وزارت امور خارجه افغانستان درباره اظهارات معاون والي «فراه» در غرب افغانستان، مبني بر حمايت ايران از نيروهاي مخالف دولت گفت: روابط و همكاري ميان كابل و تهران در عالي‌ترين سطح خود قرار دارد كه نشان‌دهنده‌ دوستي و همكاري امنيتي و روابط نزديك ميان ايران و افغانستان است.

به اعتقاد سرمقاله‎نويس سخن جديد، ايجاد چهارچوب منافع در جغرافياي مشترك اين مسأله را ايجاب مي‎كند و به هيچ وجه نمي‎توان مصالح ملي يكي از اين كشورها را به صورت جزيره‎اي تعريف كرد و نكته دوم اين است كه ضروري است تا مسئولان كشوري افغانستان و همسايه‎ها به انتشار هرگونه شايعه را در لحظه‎هاي نخستين پاسخ دهند.

اين روزنامه در ادامه نگاشته است: هرگاه در اين راه خدشه‎اي وارد شود مسئولان بايد شفافيت‎زايي را در رأس سياست‌هاي خود قرار دهند تا با ايجاد چنين مواردي، حساسيت‎هاي نادرست در ميان مردم، رسانه‎ها و اقشار اجتماعي ديگر ايجاد نشده و پيامدي در روابط كشورها نداشته باشد.

روزنامه «8صبح»، در ديدگاه اصلي خود با اشاره اظهارات مشاور امنيت ملي دولت پاكستان، مبني بر اين كه پايان جنگ و تأمين امنيت در افغانستان به نفع پاكستان است، نگاشته است: ارتش پاكستان با حمايت از طالبان در افغانستان در پي گسترش عمق استراتژيكش از مناطق قبايلي به درون خاك افغانستان است، اما شاخه پاكستاني طالبان از سال 2007 به اين‌سو، در پاكستان مي‌جنگد و در فكر ايجاد ايجاد امارت در آن كشور است.

به نوشته 8صبح، سياستمداران پاكستاني و دولت‌مردان منتخب آن كشور، بايد در قدم اول ژنرال‌هاي‌شان را قانع كنند، تا سياست امنيتي و هند محور خود را در قبال افغانستان كنار بگذارند.

اين روزنامه افزوده است: سياست صدور بحران و جنگ به افغانستان، هيچ سودي نداشته و بايد سياست‌مداران و دولت‌مردان منتخب پاكستان لزوم تغيير نگاه ارتش به افغانستان و سياست‌هاي امنيتي را به يك مطالبه اجتماعي تبديل كنند و از مردم پاكستان بخواهند تا ژنرال‌هاي خود را به كنار گذاشتن سياستي وادار كنند كه هيچ سودي براي مردم پاكستان ندارد.

روزنامه «انصاف»، در سرمقاله خود به سخنان سخنگوي «ناتو» در كابل مبني بر امضاي پيمان امنيتي كابل-واشنگتن اشاره كرد و نوشت: آيا همان‎گونه كه ناتو امضاي پيمان امنيتي با دولت افغانستان را مشروط به امضاي پيمان امنيتي با آمريكا كرده، رئيس‎جمهور و دولت افغانستان نيز در برابر اين اقدام، پيش‎شرط‎هايي را كه در برابر امضاي پيمان امنيتي با آمريكا مطرح كرده در مورد ناتو نيز مطرح خواهد كرد؟

به نوشته اين روزنامه، شيوه عملي نظاميان آمريكايي و ناتو و همچنين همبستگي سازماني و يگانگي مراكز راهبردي،‌ تصميم‎گير و فرماندهي نيروها و نظاميان خارجي در افغانستان، مقتضي اين موضوع است كه اين شرايط نه تنها به آمريكايي‎ها بلكه به همه نظاميان خارجي مستقر در افغانستان تسري و تعميم پيدا كند.

انصاف افزوده است: به اين ترتيب، ضريب ايمني پيمان‎هاي نظامي با غربي‎ها براساس حداقل‎هاي رايج در اين زمينه، ارتقا پيدا مي‌كند.

روزنامه «افغانستان»، در سرمقاله خود در صدد پاسخ به اين پرسش برآمده كه «چرا همه مي‎خواهند پيمان امنيتي بين كابل ـ واشنگتن امضا شود؟

افغانستان نوشته است: متأسفانه ناكارايي‎هاي دولت در سال‎هاي گذشته، تشويق و ترويج فساد و تقويت فرهنگ معافيت از مجازات، شرايطي را بر مردم افغانستان تحميل كرده كه شهروندان اين كشور براي برون رفت از وضعيت نامطلوب فعلي و پيش‎گيري از بروز بحران‎هاي سلسله‎اي جنگ، بيكاري و نيازمندي‎هاي شديد اقتصادي، ادامه حمايت‎ها و كمك‎هاي بين‎المللي از اين كشور را ضروري مي‎دانند.

به اعتقاد نويسنده، افغانستان براي غلبه بر چالش‎هاي پيش‎رو به امضاي پيمان امنيتي و تقويت روابط بين‎المللي خود نيازمند است و دولت نمي‎تواند اين خواست‎ها، نگراني‎ها و نيازمندي‎هاي عمومي را ناديده بگيرد.

روزنامه «ماندگار»، ديدگاه رسمي خود را به مثله شدن يك زن در ولايت هرات توسط شوهر معتادش اختصاص داده و از افزايش خشونت‎ها در يك‎ دهه اخير در افغانستان يادآوري كرده و نگاشته است در اين بين حتي چندين‌ اعتراض جامعه جهاني نيز برانگيخته است.

اين روزنامه با متهم كردن دستگاه‌هاي قضايي دولت افغانستان به فساد نوشته است: دولت كرزي كه در 12 سال گذشته به‌رغم اين‌همه امكانات نتوانست راه‌حلي براي پايان خشونت‌ عليه زنان افغان پيدا كند، به ‌يقين كه در شش‌ماه آينده نيز نخواهد توانست كاري از پيش برد.

روزنامه «آرمان ملي»، در سرمقاله خود به افزايش خشونت‎هاي خانوادگي عليه زنان در افغانستان پرداخته و از سهم علماي دين در ارتباط با مهار خشونت‎ها عليه اين قشر يادآوري كرده است.

آرمان ملي، نارضايتي مردم را از نقش دولت در مهار خشونت عليه زنان برجسته كرده و افزوده است: ضعف حاكميت قانون سبب شده تا مجرمان بدون آن كه به سزاي اعمال خود برسند آزاد ‎شوند و اين كار افزون بر تحريك ديگران، خود مجرمان را به تكرار جرايم وادار مي‏كند زيرا مي‎دانند كه در زندان نمي‎مانند و آزاد مي‎شوند.

روزنامه «وحدت»، در ديدگاه اصلي خود به رد اختصاص يك كرسي براي «اهل هنود»(هندو مذهبان) از سوي پارلمان افغانستان پرداخته و اين پرسش‎ها را مطرح كرده كه در حقيقت نمي‎شود يك كرسي براي هندوها و سيك‎هاي افغانستان در نظر گرفت؟ رد چنين طرح‌هايي از سوي پارلمان در شأن نظام و فضاي كنوني است؟ و اين اقدام چه پيامدي براي دورنماي سياسي افغانستان خواهد داشت؟

سرمقاله‎نويس وحدت تصريح كرده آنگونه كه براي كوچي‎ها در مناطق مشخص آنان صندوق گذاشته شده و آنان نمايندگان خود را برمي‎گزينند، بايد براي اهل هنود نيز در مناطق مشخص صندوق گذاشت و به آنان فرصت داد تا نمايندگان خود را انتخاب كنند.

انتهاي پيام/خ

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن