تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804438693




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازتاب سفر رئيس‎جمهور افغانستان به تهران در روزنامه‌هاي امروز كابل


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بازتاب سفر رئيس‎جمهور افغانستان به تهران در روزنامه‌هاي امروز كابل
سفر كرزي به تهران، ديدار وي با رئيس جمهور ايران و توافق درباره امضاي پيمان دوستي و همكاري طولاني‌مدت بين رؤساي جمهور افغانستان و ايران بازتاب گسترده‎اي در روزنامه‎هاي چاپ امروز كابل داشت.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در كابل، روزنامه‎هاي امروز چاپ كابل، تيتر نخست خود را با چاپ عكسي از «حسن روحاني» و «حامد كرزي» به سفر رئيس‎جمهور افغانستان به تهران اختصاص داده و پيرامون آن به تحليل اين سفر پرداخته‎اند كه گزيده از آن در ذيل آمده است:

روزنامه «سخن جديد»، اين روزنامه ديدگاه اصلي خود را به سفر رئيس‎جمهور افغانستان به تهران اختصاص داده و نوشته است: همكاري‌هاي متقابل 2 كشور براي تأمين ثبات در منطقه و كوتاه كردن دست مداخله‎گران امري حياتي است.

باتوجه به اين‎كه افغانستان و ايران داري اشتراكات زياد ديني، زباني، فرهنگي و تاريخي هستند، همكاري‎هاي 2جانبه مي‌تواند نقش مهمي در روابط 2 كشور داشته باشد.

به نوشته سخن جديد، هرچند رئيس‎جمهور افغانستان بارها از حسن اعتماد ميان كشورهاي همسايه براساس احترام متقابل سخن گفته اما سفر اخير وي به تهران مي‌تواند تأكيدي بر پيام حس نيت دولت افغانستان باشد.

روزنامه «ماندگار»، تيتر نخست خود را به سفر رئيس‎جمهور افغانستان اختصاص داده و به نقل از «حامد كرزي» نوشته است كه جمهور ايران همواره با كشور برادر خود افغانستان، با صداقت كامل رفتار كرده و مواضع خود را به وضوح بيان كرده و همواره دولت و ملت افغانستان به دولت و مردم ايران به ديده تكريم و احترام نگريسته‎اند.

اين روزنامه همچنين به ديدار كرزي و «جواد ظريف» اشاره كرده كه در مورد روند صلح افغانستان تأكيد صورت گرفته و گسترش روابط و همكاري‌ها بين 2 كشور در حوزه‌هاي مختلف به خصوص همكاري‌هاي ترانزيتي، تبادل مرزي و صدور ويزاي ايران براي اتباع افغانستاني گفت‎وگو شده است.

روزنامه «8صبح»، با تيتر درشتي نگاشته است: «سفر به تهران در اوج جدال با آمريكا».

اين روزنامه سفر كرزي به تهران را از منظر ديگري به بررسي گرفته و به نقل از كارشناسان افغان نوشته است: رئيس‌جمهور كرزي با اين سفر مي‌خواهد به آمريكا بگويد كه اگر واشنگتن به شرط‌هاي افغانستان گوش ندهد، وي از كشورهاي ديگري كمك خواهد خواست.

به نوشته اين روزنامه، رئيس‎جمهور افغانستان با وجود سفر 3 مقام دولتي آمريكا از امضاي پيمان امنيتي امتناع ورزيده و گفته تا زماني‌ كه شروط‌ دولت افغانستان پذيرفته نشود، اين سند را امضا نخواهد كرد.

روزنامه «افغانستان»، در سرمقاله‎اش با اشاره به سفر رئيس‎جمهور افغانستان به تهران نگاشته است كه وي با انجام اين سفر در تلاش است تا به رفع نگراني‎هاي همسايگان افغانستان در مورد امضاي قرارداد امنيتي بين كابل ـ واشنگتن بپردازد.

به نوشته اين روزنامه، در طول سال‏هاي گذشته، سطح مبادلات تجاري 2 كشور روند صعودي داشته و البته با توجه به مشتركات فراوان فرهنگي، زباني، تاريخي و تمدني انتظار آن است كه سطح روابط كابل-تهران بسيار بيش‎تر و بالاتر از اين چيزي كه تاكنون هست، باشد.

سردبير افغانستان افزوده است: ايران داراي پتانسيل‏هاي زيادي براي كمك به توسعه افغانستان است.

از اين‎رو بايد دولت افغانستان با برنامه‎ريزي‎هاي دقيق و كارشناسي شده و جديت كافي و تلاش‎هاي پي‎گير در توسعه روابط ميان 2 كشور اقدام كند.

روزنامه «جامعه باز»، با اشاره به سفر كرزي به تهران و بن‎بست در قرارداد امنيتي و دفاعي بين كابل-واشنگتن نوشته است: موضوع امضاي اين قرارداد يكي از موضوعات مورد بحث ميان مقام‌هاي 2 كشور در سفر رئيس‌جمهور افغانستان به تهران بوده است.

جامعه باز افزوده است: با وجود بروز تنش‌هايي در روابط دولت افغانستان با دولت آمريكا و اعمال فشارهاي اين كشور بر دولت افغانستان براي امضاي قرارداد امنيتي، كارشناسان معتقدند، رئيس‌جمهور كرزي‌ قصد استفاده از ايران به عنوان اهرم فشار بر آمريكا را دارد.

روزنامه «سروش‎ ملت»، در تيتر نخست خود به ضرورت تعامل با كشورهاي منطقه اشاره كرده و نوشته است كه افغانستان به عنوان يك كشور مستقل مي‎تواند با تمام كشورهاي جهان تعامل داشته و در صورت لزوم پيمان‎هاي گوناگون سياسي، اقتصادي و امنيتي را با آنها امضا كند.

اما عقلانيت سياسي حكم مي‎كند كه افغانستان در تعامل خود با كشورها يك‎سويه حركت نكرده و ضمن مغتنم شمردن فرصت‎هاي موجود تعامل با جامعه جهاني آن را با ايجاد حساسيت در كشورهاي منطقه و همسايه به تهديد تبديل نكند.

نويسنده مقاله سروش ملت در ادامه افزوده است: افغانستان به عنوان يك كشور مستقل همانگونه كه مي‎تواند با آمريكا پيمان استراتژيك امضا كند، بايد سازوكارهاي مناسبي را براي تقويت روابط دوستانه با كشورهاي منطقه و ايجاد توازن در ديپلماسي خود در نظر بگيرد.

به اعتقاد اين روزنامه، توافق رؤساي جمهور افغانستان و ايران بر سر امضاي «توافقنامه جامع دوستي و همكاري‎هاي درازمدت» را بايد از اين منظر نگريست، زيرا اين توافق ضمن گشودن باب دوستي بين دو كشور، مي‎تواند فرصت‎هاي ارزشمند همكاري در زمينه‎هاي گوناگون را براي 2 كشور در پي‎داشته باشد.

انتهاي پيام/خ

دوشنبه 18 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن