تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804442412




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرور روزنامه‌هاي امروز كابلسفر منطقه‌اي كرزي در رأس اخبار


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مرور روزنامه‌هاي امروز كابلسفر منطقه‌اي كرزي در رأس اخبار
روزنامه‎هاي امروز چاپ كابل ديدگاه‎هاي اصلي و ستون سرمقاله خود را به سفرهاي منطقه‎اي كرزي و بحث تأمين امنيت انتخابات رياست‎جمهوري و شوراهاي ولايتي اين كشور اختصاص دادند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در كابل، برخي روزنامه‎هاي امروز چاپ كابل در سرمقاله‎ها و تيترهاي نخست خود به بهانه سفر آينده رئيس‎جمهور افغانستان به «دهلي‎نو» و ساير سفرهاي منطقه‎اي كرزي به بحث ضرورت همگرايي منطقه‎اي پرداخته‎اند.

همچنين برخي ديگر از رسانه‎ها در ديدگاه‎هاي رسمي خود به تأمين امنيت انتخابات رياست‎جمهوري و شوراهاي ولايتي افغانستان كه قرار است در 16 فروردين‎ماه 1393 برگزار شود، توجه ويژه‌اي كردند كه بخش‌هايي از مطالب مهم اين سرمقاله‌ها در ذيل ارائه مي‌شود:

روزنامه «سخن‎جديد»، سرمقاله‎اش را به سفر قريب‎الوقوع رئيس‎جمهور افغانستان به هند و تسريع ديپلماسي منطقه‎اي وي اختصاص داد.

سخن جديد، اين نوع نگاه را يكي از نيازهاي هميشگي براي افغانستان دانست و نوشت: توسعه روابط منطقه‎اي افغانستان، بايد در صدر اولويت‎هاي ديپلماسي قرار مي‌گرفت اما متأسفانه در مدت سال‎هاي گذشته، توجه جدي و جامع در حد لزوم به جلب همكاري‎هاي منطقه‎اي صورت نگرفت و تمام اتكاي دولتمردان افغان به دلارهاي كمكي اعضاي ناتو متمركز شد.

نويسنده سرمقاله سخن‎جديد در ادامه نگاشته است: اگر سياست همگرايي منطقه‎اي به جاي اتكا به كمك‎هاي خارجي دنبال شود، افغانستان نيز داراي ظرفيت‎هاي اقتصادي، و قلمروي است كه منافع اقتصادي كشورهاي منطقه را تأمين خواهد كرد و در آن صورت، افغانستان با يك داد و ستد منطقي خواهد توانست به منافع سياسي و اقتصادي خود رسيده و از وابستگي مطلق نجات يابد.

روزنامه «انصاف»، سفرهاي اخير كرزي به كشورهاي منطقه را سرنوشت‎ساز دانست و با اشاره به بن‎بست در امضاي قرارداد امنيتي و دفاعي بين كابل-واشنگتن نوشته است: قضايا نشان مي‎دهد حامد كرزي و دولت وي از اول نيز علاقه‎اي به بستن پيمان امنيتي با آمريكايي‎ها نداشتند اما بنا بر ملاحظات و مصالحي، مخالفت خود را بروز نمي‎دادند.

به اعتقاد نويسنده، يكي از مصلحت‎هايي كه مي‎توان براي اين اقدام رئيس‎جمهور حدس زد و بيان كرد، دغدغه شديد و جدي همسايگان و قدرت‎هاي منطقه‎اي نسبت به حضور درازمدت و خطرناك آمريكا و غرب در منطقه و البته در قالب بستن پيمان‎هاي كذايي با يكي از كشورهاي منطقه چون افغانستان و غير آن است.

انصاف در ادامه تصريح كرد: اگر رئيس جمهور افغانستان بتواند در اهداف خود از اين سفرها موفق شود و به اصطلاح با دست پر از كشورهاي همسايه و منطقه به خانه برگردد، مي‎توان گفت در افغانستان حوادث خوب و مثبتي در حال اتفاق افتادن است كه بايد آن را به فال نيك گرفت و اما در صورت عدم موفقيت اين سفرهاي دوره‎اي، باز ما خواهيم بود و افغانستاني كه معلوم نيست چه زماني به ساحل امنيت و رفاه خواهد رسيد.

روزنامه «افغانستان»، تأمين امنيت انتخابات آينده افغانستان را مهم ارزيابي كرد و در بخش ديدگاه اصلي‎اش نوشت: اگر دولت افغانستان مي‎خواهد انتخابات آينده را عاري از تقلب، تخلف، تهديد و زورگويي برگزار كند، تأمين امنيت منطقه و تضمين امنيت واجدان شرايط رأي‌دهي از اولويت‎هايي ‎هستند كه بايد درباره آن‎ها از همين حالا عميق فكر شده و تصميم گرفته شود.

روزنامه افغانستان با اشاره به اين كه مسئولان دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان پيش از اين آمادگي‎ خود را براي كمك به تأمين امنيت انتخابات اعلام كردند، نوشته است: اگر مسئولان امنيتي نتوانند تصويري درست از وضعيت سياسي و امنيتي افغانستان در زمان انتخابات ارائه داده و فرصت‎هاي موجود در سايه تحليل‎هاي خيال‎پردازانه و غيرواقع‎بينانه آن‎ها از دست برود، مسئوليت هرگونه پيامد منفي به عهده دولت و مسئولان امنيتي خواهد بود.

روزنامه «سروش ملت»، تيتر نخست خود را به ضرورت تأمين امنيت انتخابات رياست‎جمهوري و شوراهاي ولايتي افغانستان پرداخته و نوشته است: ناامني بزرگ‎ترين چالش انتخابات پيش‎رو است و دولت افغانستان هنوز هيچ پاسخي به امنيت انتخابات نداده است.

به اعتقاد نويسنده، انتقال مواد و مأموران انتخابات از مركز به ولايت‎ها و فرمانداري‎ها و نيز امنيت رأي‎دهندگان از مهم‎ترين چالش‎هاي برگزاري انتخابات به شمار مي‎رود.

برگزاري انتخابات و مشاركت مردم در اين روند نياز به امنيت مطمئن دارد اين در حالي است كه عملاً مردم از پيامدهاي خطرناك امر رأي‎دهي در مناطق ناامن در هراس‎اند و دولت به پرسش امنيت و مصونيت آن‎ها پاسخي نداده است.

روزنامه «اطلاعات روز»، ستون «يادداشت روز» خود را به اظهارات مسئولان وزارت كشور افغانستان در راستاي اطمينان از تأمين امنيت انتخابات اختصاص داده و نوشته است: در گذشته امنيت تمامي روند‌هاي مهم ملي، نظير انتخابات‌هاي گذشته با همكاري نيروهاي آيساف تأمين مي‌شد، اما اين‌بار قرار است نيروهاي امنيتي افغانستان به تنهايي اين وظيفه‌ دشوار را انجام دهند.

به اعتقاد نويسنده، سربازان امنيتي فقط امنيت انتخابات را تأمين مي‌كنند اما سلامت و شفافيت اين روند، مستلزم حضور جدي ناظران انتخابات است و ناظران بايد دوشادوش رأي دهندگان و مأموران برگزاري انتخابات حركت كنند و اجازه ندهند از زواياي‌ پنهان و تاريك در روند رأي‌گيري سوء استفاده شود.

اطلاعات روز در ادامه نوشته است: حضور اين تعداد از نيروها براي تأمين امنيت انتخابات در مناطق ناامن با مداخلات سياسي مي‌تواند تهديد بالقوه‌اي براي سلامت انتخابات نيز به شمار آيد، از اين‌رو انتظار مي‌رود كه نظارت جدي بر عملكرد اين نيروها نيز اعمال شود‌ تا متنفذان محلي ‌يا احتمالاً افراد دولتي و احزاب سياسي نتوانند از اين نيروها در راستاي مداخله در انتخابات بهره‌برداري كنند.

روزنامه «ماندگار»، ديدگاه اصلي‎ خود را به سفر رئيس‎جمهور افغانستان به آفريقاي‎جنوبي اختصاص داد و نگاشت: كرزي زماني براي شركت در مراسم ماندلا براي شركت در مراسم خداحافظي از بزرگ‎ترين مبارز قرن عليه تبعيض و تعصب به آفريقاي‎جنوبي رفت كه نژادپرست‌‎ترين افراد در افغانستان در پيرامون وي حلقه زده‌‎اند و هر روز مردم را عليه يكديگر تحريك مي‌‎كنند.

به اعتقاد سرمقاله‎نويس ماندگار، حامد كرزي پس از بازگشت از آفريقاي‎جنوبي بايد بر ضد تمام تبعيض‌‎هايي كه در افغانستان جريان دارد، اعتراض كند.

انتهاي پيام/خ

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن