تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق زبان، دور داشتن آن از زشت گويى، عادت دادنش به خير و خوبى، ترك گفتار بى فايده و ني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803082896




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رويترز/امضا نكردن توافقنامه امنيتي آمريكا به اقتصاد افغانستان ضربه زد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: رويترز/امضا نكردن توافقنامه امنيتي آمريكا به اقتصاد افغانستان ضربه زد
تهران/واحد مركزي خبر/ سياسي 92/09/27
خبرگزاري رويترز در گزارشي از كابل به قلم حميد شاليزي و ميرويس هاروني نوشت:‌ زماني كه حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان اعلام كرد امضاي توافق امنيتي با آمريكا را به تعويق خواهد انداخت، نخبگان و ريش سفيدان افغان كه در لويه جرگه گردهم آمده بودند احتمالا مي توانستند صداي تركيده شدن حباب اقتصادي اين كشور را بشنوند.
از اواخر ماه نوامبر زماني كه كرزاي توافق و اجماع لويه جرگه را در زمينه تاييد توافقنامه امنيتي دوجانبه ناديده گرفت همه شاخص هاي اقتصادي اين كشور به سمت وخامت حركت كرده است.
ارزش افغاني كه واحد پول افغانستان است روز پنج دسامبر به پايين ترين سطح برابري در برابر دلار رسيد. اين امر مجموعه تاثيراتي زنجيره اي را در پي داشت كه باعث شد قيمت اقلام اساسي از قبيل هيزم، مواد غذايي و گاز خانگي دست‌كم 25 درصد افزايش يابد.
نورالله دلاوري رئيس بانك مركزي اين كشور گفت‌:«امضا نكردن پيمان امنيتي باعث شده است كه فضاي اقتصادي افغانستان آسيب زيادي ببيند.» وي افزود:«اين امر بالا رفتن تورم را در پي داشت زيرا كه معاملات تجاري در اينجا با استفاده از دلار صورت مي گيرد.» به گفته رئيس بانك مركزي افغانستان، بانك مركزي اين هفته 170 ميليون دلار را با هدف تقويت واحد پول اين كشور به بازار تزريق كرد.
هدف از اين توافق امنيتي شكل دادن به حضور نظامي آمريكا در افغانستان بعد از سال 2014 ميلادي كه پايان دوره فعاليت نيروهاي بين المللي در اين كشور به شمار مي رود است. در صورتي كه آمريكا از افغانستان خارج شود اين احتمال وجود دارد كه ساير كشورهاي عضو ناتو نيز از اين تصميم واشنگتن تبعيت كنند و اين امر باعث مي شود هشت ميليارد دلاري كه كابل سالانه در قالب كمك هاي خارجي دريافت مي كند در معرض خطر قرار گيرد.
نگراني درباره آينده حضور نظامي آمريكا در حال افزايش بوده است ولي بن بست ايجاد شده بر سر امضاي پيمان امنيتي باعث شد كه هم ترس ها بيشتر شود و هم نوسانات واحد پول افغانستان افزايش يابد. اين امر بسياري از افغان ها را بر آن داشت كه با حرص و ولع دلار خريداري كنند.
نجيب الله اختري رئيس اتحاديه صرافي هاي افغانستان گفت‌:«تجار بسيار نگران آينده هستند و با سرعتي بسيار شديد در حال خريد دلار هستند. اين غيرعادي ترين خريدي است كه من در سال هاي قبل ديده ام.» وي افزود:«بانك مركزي تلاش كرده است با تزريق دلار بيشتر به بازار با حس ناامني ايجاد شده مقابله كند ولي اين امر در دراز مدت سودي نخواهد داشت.»
وي با «خنده دار» خواندن تصميم كرزاي در تعليق امضاي توافقنامه امنيتي گفت‌:«بعضي ها دلار آمريكايي ها را مي خواهند ولي خود آمريكايي ها را نمي خواهند.»
ساير شاخص هاي اقتصادي نيز نشان مي دهد رشدي كه در نتيحه ميلياردها دلار كمك خارجي ايجاد شده بود به شدت در حال حركت به سمت ورشكستگي است. صاحبان آژانس هاي املاك اعلام كردند قيمت خانه و اجاره خانه ها امسال به ويژه بعد از تصميم اخير كرزاي حدود 40 درصد كاهش يافته است.
عبدالواجد سربازرس بانك غضنفر گفت ماه قبل سپرده گذاري ها حدود پانزده درصد معادل 20 ميليون دلار كاهش يافت. به گفته وي كاهش سپرده گذاري باعث مي شود كه وام دهي و سرمايه گذاري نيز كاهش يابد و به اين ترتيب چرخه باطلي از ركود اقتصادي ايجاد شود.
«خان جان الكوزاي» نائب رئيس اتاق تجارت و بازرگاني افغانستان گفت در يازده ماه منتهي به نوامبر سرمايه گذاري در سراسر كشور 30 درصد كاهش يافته است. به گفته وي اقدام كرزاي در سرپيچي از امضاي قرارداد امنيتي باعث شد كه اين امر ده درصد ديگر كاهش يابد و به اين ترتيب كاهش كلي به 40 درصد برسد.
169/105

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن