تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819922481




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاگس آنتسايگر: قدرت جهاني آمريكا در حال افول است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تاگس آنتسايگر: قدرت جهاني آمريكا در حال افول است
يك روزنامه آلماني در گزارشي با انتقاد از سياست‌هاي آمريكا در جهان نوشت كه قدرت جهاني اين كشور در حال نوعي افول ژئو‌استراتژيك است.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از «تاگس‌آنتسايگر»، «باراك اوباما»رئيس‌جمهور آمريكا، نيروهاي‌ خود را از عراق خارج كرد و در عين حال دست دوستي خود را به سوي ايران دراز مي‌كند. اين رويكرد باعث شده تا منتقدان در داخل و خارج چنين عملكردي را ضعف سياست خارجي اوباما بدانند.

در اين گزارش آمده است كه بنابر افشاگري‌هاي چندين ماه اخير، آمريكا در كشورهاي مختلف جاسوسي مي‌كند به طوري كه آژانس امنيت ملي اين كشور مانند جارو برقيِ الكترونيكي، قدرت انحصاري آمريكا عمل مي‌كند. اما با اين همه، قدرت جهاني آمريكا در حال نوعي افول ژئواستراتژيك است.

چه تلاش براي آشتي با ايران يا عدم تمايل براي برداشتن حكومت «بشار اسد» رئيس جمهور سوريه به زور اسلحه حاكي از تغيير تفكر دولت اوباما در زمينه‌ي سياست خارجي است كه باعث ‌نگراني متحدان آمريكا مانند عربستان و اسرائيل شده و در آمريكا افراد بيشتري را به انتقاد از رئيس‌جمهور واداشته است.

براي نمونه «ديويد ايگناتيوس» مقاله‌نويس سياست خارجي مدتي پيش با نگراني در«واشنگتن‌پست» نوشت آيا اوباما «نسخه‌ آمريكايي» از «ميخائيل گورباچف» و در نتيجه رهبري است كه اصلاحات وي افول قدرت جهاني كشورش را در پي داشت؟

«لوران فابيوس» وزير خارجه‌ فرانسه در يك كنفرانس امنيتي مطلب مشابهي را بيان كرد و گفت كه از ايالات متحده اغلب به اين دليل انتقاد مي‌شود كه بيش از حد در همه جا دخالت كرده است و اكنون اما از اين كشور انتقاد مي‌شود كه به اندازه‌ كافي حضور ندارد.

«تركي الفيصل» رئيس پيشين سازمان اطلاعت عربستان در حاشيه‌ كنفرانس امنيت موناكو توضيح داد كه اوباما «چندين خط قرمز كشيده» است كه از همين آغاز صورتي و بعد سفيد شده‌اند؛ مانند سوريه كه اوباما مي‌خواست بعد از استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در حومه‌ دمشق، اين كشور را هدف حمله‌ نظامي قرار دهد اما بعد نظرش را تغيير داد. از اين رو آمريكا ديگر شريك مطمئني نيست.

بر اساس اين گزارش، براي منتقدان هيچ چيزي به اندازه سياست آمريكا در برابر ايران مهم نيست. «والتر راسل ميد» كارشناس مشهور جغرافياي سياسي در مجله‌ي «نشنال اينترست» نوشت كه با اين كار آمريكا محور خطرناك «قدرت‌هاي كليدي» – ايران و روسيه و چين – تقويت مي‌شود و هشدار مي‌دهد كه مخالفان آمريكا از كوته‌بيني راهبردي اين كشور عليه آن سوءاستفاده مي‌كنند.

تاگس‌آنتسايگر نوشت كه پنج سال بعد از پيروزي اوباما، تندروهاي اين كشور، از جمله نومحافظه‌كاران و همچنين افرادي مانند ميد نگران ضعف سياست خارجي اوباما هستند: در افغانستان «حامد كرزي» رئيس‌جمهور افغانستان اوباما را دست به سر مي‌كند، عراق بعد از جنگ پرهزينه‌ي يك بيليون دلاري «جورج بوش» رئيس‌جمهور پيشين به حامي تهران تبديل شد، در آمريكاي لاتين بسياري از ضد آمريكايي‌ها عليه واشنگتن هرچه مي‌خواهند مي‌گويند. ميد مي‌گويد تهران و مسكو و پكن همواره با بي‌پروايي بيشتر، آمريكا را به چالش مي‌كشند تا سلطه‌ي آمريكا را بشكنند.

ميد معتقد است كه ايران در حال تبديل شدن به قدرت برتر در خاورنزديك است، در حال حاضر « ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهور روسيه به واشنگتن و اروپايي‌ها در اوكراين نشان مي‌دهد كه چه كسي «آقاي خانه» است. ميد مي‌خواهد آمريكا به جاي اين‌كه يك سياست خارجي را دنبال كند كه عمدتا به مسايل موردي مي‌پردازد، مانند تروريسم و محيط زيست و تجارت، بايد دوباره به يك راهبرد جهاني بازگردد.

اما هرچه باشد اوباما به اين دليل انتخاب شد كه از سياست مداخله‌جويانه بوش به شدت انتقاد كرد و وعده داده بود آن را پايان دهد. 12 سال جنگ بعد از يازده سپتامبر، آمريكايي‌ها را از جنگ خسته كرده است؛ به ويژه كه وضع كشور و نهادهاي آن، اصلاحات عميق و پرخرج را مطالبه مي‌كند. از اين گذشته كسري بودجه‌ي عظيم آمريكا مانع سياست خارجي مداخله‌جويانه است: خيلي ساده، پول كم است تا با توجه به چالش‌هاي متعدد از برتري جهاني اين كشور دفاع شود.

از طرفي درباره سعودي‌ها بايد گفت كه آن‌ها در مقابل واشنگتن موضع بسياري ضعيفي دارند و تمايل آمريكايي‌ها به عربستان به فروش نفت‌وگاز بستگي دارد.

اين روزنامه آلماني نوشت كه چه بسا «پايان تاريخ» در عمل آغاز شود. به همين شكل اما ممكن است زمان دخالت‌هاي نظامي بزرگ امريكا از ويتنام گرفته تا عراق نيز سپري شده باشد.

انتهاي‌پيام/ص

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن